Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Voor alle electrische zaken
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

Sinds kort heb ik een 2007 Forester SG en vind de audio niet geweldig.
Er gaat waarschijnlijk een andere radio in komen en wellicht andere luidsprekers.
De radio moet een USB ingang hebben.

Ik heb een aantal vragen misschien hebben jullie goede raad.

Vraag 1 is een enkel din of dubbel din radio.
Ik zou graag een radio hebben die ik kan koppelen met mijn Android telefoon zodat ik kan navigeren met Google Maps.
Een dubbel din of enkel din met klapscherm lijkt me dan nodig.
Wel zit de radio vrij laag, dat is natuurlijk niet ideaal, een klapscherm komt wat hoger dan een dubbel din.
Een andere optie is misschien zo'n "dashcube" bovenop je Dash ipv de opbergruimte.
Waar zijn deze verkrijgbaar? Bij de Subaru dealert? Of aftermarket?
Daar een dubbel din radio in dan zit hij op fijnere hoogte voor bijvoorbeeld navigatie.
Van de andere kant zit hij dan wel meer in het zicht van de dievengilde... Dar ben ik wel een beetje bang voor met een dubbel din en helemaal hoog op je Dash.
Nog een ander optie is de Pioneer sph-10bt, daar zit een houder aan waarmee je je telefoon vast kunt klikken en hij gekoppeld is zodat je hem kunt gebruiken. Maar hoe fijn de radio werkt zonder telefoon vraag ik me af, altijd je telefoon er in moeten klikken is ook zo'n gedoe.

Verder zit ik te denken over DAB+ maar heb geen idee of dat landelijk al dekkend is? Iemand?
En waar laat je de bijbehorende antenne?

Welke afmeting luidsprekers zitten er voor in de Forester en heeft iemand goede ervaring met een bepaald type luidsprekers. (Gewoon goed, niet de hoofdprijs)

Genoeg vragen dus
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

Heb je ook stuurbediening voor de huidige radio?
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

Nee heb ik niet
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door sufos »

Ik heb niet de indruk dat het dievengilde nog geïnteresseerd is in radio's e.d. Het gaat tegenwoordig toch echt meer om koplampen en airbags, dat is net zoveel werk en levert gewoon veel meer op.
Alleen je radio vervangen is echt niet voldoende voor een wat beter geluid, en een paar redelijke speakers voor weinig zijn er vandaag te dag voldoende te koop.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

De keus voor 1 din of dubbel din is denk ik persoonlijk..ik heb zelf voor dubbel din gekozen. Allereerst omdat de originele al dubbeldin was, maar ook omdat ik slechte ervaringen heb met uitklapschermen, die het na verloop van tijd niet meer goed doen. Qua zicht gaat dat prima dus ook met navi zal t geen probleem geven. Ik heb zelf de voor speakers vervangen en een subwoofer onder de stoel erbij. Klinkt erg goed. Als de speakers hetzelfde zijn als in mijn SG van 2006 (oude model) dan kan ik je aanraden te kijken naar de GLADEN SQX 165 SLIM. Goed geluid, (ook zonder subwoofer!) en heel belangrijk! erg ondiep. Je hebt niet veel diepte om een speaker in te bouwen. Deze passen. Er zitten ook losse tweeters bij, die heb ik in de plaats van de originele gezet, (roostertje bij de spiegel montage) Klinkt echt heel goed voor dat geld. De radio is een Pioneer, model weet ik niet meer, maar daar is vast al een nieuw model van uit. Daar ik al origineel navi heb zit dat er niet op. (kan wel, module)
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

O, ja. en montageringen er bij kopen. Heb je nodig...(of zelf maken.)
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

@scuby: montageringen waarvoor? De luidsprekers?
Ik zal de Gladen speakers eens zoeken.
Ben net even naar mediamarkt geweest en denk dat het een dubbel din wordt, toevallig ook een Pioneer, heeft geen DAB+ , maar weet nog niet of ik dat erg vind, hopelijk ontvangt hij fm wat beter dan mijn huidige 1-din radio. De radio heeft twee USB aansluitingen en te koppelen aan je Android telefoon voor navigatie. Misschien dat ik hem nu op de originele plek zet, verhuizen naar een Dash-pod kan altijd nog.
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

Heb je speakers even opgezocht, maar vind €320,- voor een set toch wat te veel van het goede
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

Ik Had ze uit Duitsland, 200 Euro. De ringen heb je nodig voor montage....
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

Welke diepte mogen de luidsprekers hebben?
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

Weet ik niet meer precies, maar de originele zijn 5,2 cm diep, met een opstaande rand van 1 cm ongeveer boven de schroefgaten uitstekend
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Propje »

Die €200 is dan setje van 2 met ook 2 tweeters?
Vind dat intressant voor mij.
Kan ik de tweeters ook bij de spiegels inbouwen bij model SG 2005?
Aju propje
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

Yep, maar ik weet natuurlijk niet of die prijs nog klopt. Is al 2 jaar geleden.
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

Even gezocht, de site bestaat niet meer, prijs is overal 320 Euro...(1x 319 Euro), maar er is nu ook een andere versie: Gladen RS 165 SLIM die is 10 wat RMS minder, verder gelijk voor zover ik kan zien. Set kost 240 Euro.
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

Dat komt iets meer in de richting maar nog te duur naar mijn zin.
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

Toevallig iemand ervaring met de Hertz DCX 170 ?
http://www.autopartsstereotechniek.nl/h ... x-170.html
Laatst gewijzigd door Yoda74 op 17 mar 2019 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Propje »

2x 79 is ook 158 komen er nog 2 tweeters bij.
Ga je zo weer 240.
Aju propje
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

Heb zo het idee dat t om een set gaat, voor die prijs...omschrijving is niet echt duidelijk. ff navragen. als je m met losse tweeters en filter wilt: Hertz DSK 170, 119 Euro. Daar zou ik eerder voor gaan. de losse tweeters hoger in de auto zorgen voor een beter stereo beeld. Daarnaast is deze set bijna het zelfde continue wattage (bij 4 Ohm ipv 3 Ohm) als de laatste Gladen set. Dat past beter bij moderne radio's die anders snel oversturen of de speaker opblazen als er geen beveiliging in zit. De Gladen heeft wel beveiliging hiervoor. bij deze heb ik t niet gevonden, maar dat zegt niets. Verder is in de omschrijving te lezen dat er van iets goedkopere materialen gebruik gemaakt wordt...wat natuurlijk logisch is, daar ze flink goedkoper zijn. Dit alles is leuk om te weten, maar waar het om gaat is het geluid, en dat weet ik niet. van de Gladen weet ik dat ze heel zuiver klinken. Beste is miss eens naar een winkel te gaan waar ze t kunnen laten horen....
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

@Scuby: je klinkt alsof je er wel een beetje kijk op hebt.
In een winkel klinkt het waarschijnlijk toch anders dan in je Forester met een andere radio.
Ik kom de set nu tegen voor 59,- Das niet veel, maar krijg je ook redelijk geluid?
Mijn eisen zijn niet extreem hoog, moet gewoon aardig klinken.
Op deze site staat overigens dat ze 170mm zijn ipv 165, gaat dat een probleem zijn?
Als je naar de naam kijkt zou dat misschien ook logisch zijn, hoewel ze op andere plekken als 165mm geadverteerd worden.

https://www.hifidump.nl/hertz-dcx-1703- ... &utm_term=

Andere optie: http://www.caradio.nl/index.php?page=pr ... subgroep=9
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Louis »

Yoda74 schreef:Mijn eisen zijn niet extreem hoog, moet gewoon aardig klinken.
Zit er nog de standaard radio in met cd speler (die niet eens mp3 kan lezen)?
Begin dan eerst eens met een betere, enkel of dubbel din, wat je maar wil. Wordt het geluid al veel beter van.
Tenzij de vorige eigenaar de speakers vernaggeld heeft, dan moet je wel.

Ik had in mijn Legacy II een Sony xplod en in mijn Forester een head unit van Alpine. Een enorme verbetering en gewoon met de standaard speakers.

Just my 2 cents...
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

Uh, de standaard radio in de mijne (dubbeldin) kon dat wel....mogelijk de enkel din niet?
Maar inderdaad, betere radio (versterker in de radio) zorgt voor een beter geluid. Als je een 'aardig' geluid wilt, zou ik de speakers niet vervangen door de set van 59 euro. Doet niet veel. vandaar mijn advies te gaan voor een set met tweeters, veel beter stereo beeld en veel beter gevoel erbij. voor 99 euro (Bol.com) Wat je dan mist is bas. voor 115 Euro heb je een subwoofer onder de stoel. Vele malen beter dan de nauwelijks werkende originele Subwoofer van subaru Achterin...Goed voor een vol geluid voor alle muziek. Doet recht aan een goede radio. Maar dat is slechts een advies.
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

PIONEER TS-WX130EA
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

Bedankt voor je 2 centen Louis. :)
De radio die er in zit is geen standaard subaru radio maar een 1 din Pioneer, niks bijzonders.
Heb ik overigens voor de ombouw van enkel naar dubbel din nog wat bijzonders nodig behalve de radio? Ik heb wel een radio-inbouw filmpje gevonden voor de Forester SG maar die is van dubbel din naar dubbel din...
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

@scuby: ik heb bij mijn spiegels nu geen tweeters zitten, een gesloten afdekking, wel liggen er aansluitkabels. Ik neem aan dat ik dan bij subaru andere afdekstukje moet kopen waar tweeters achter kunnen?
Welke subwoofer bedoel je?
Er liggen geen aansluitkabels onder de stoel neem ik aan?
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Louis »

Yoda74 schreef:Bedankt voor je 2 centen Louis. :)
De radio die er in zit is geen standaard subaru radio maar een 1 din Pioneer, niks bijzonders.
Heb ik overigens voor de ombouw van enkel naar dubbel din nog wat bijzonders nodig behalve de radio? Ik heb wel een radio-inbouw filmpje gevonden voor de Forester SG maar die is van dubbel din naar dubbel din...
Gewoon de trim erom heen losmaken, te beginnen met het los draaien van de pookknop. De enkel din radio zit samen met het opbergvakje tussen 2 plaatjes geschroefd. Als je voor dubbel din gaat komt dit opbergvakje te vervallen.
Tip: gebruik voor het los wrikken van het paneel dat om de radio zit een plastic ijskrabber ZONDER kartelrand. Dit paneel zit vrij vast geklikt en zo beschadig je de boel niet. Je kan ook het opbergvak bovenop het dashboard los maken en dan heb je een zee van werkruimte.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

@louis: Thanks, de losmaakvolgorde had ik al gevonden, voorzichtig zijn om het niet te beschadigen idd.
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

Ah, klopt. Als je nog geen tweeters hebt, origineel, is het een gesloten afdekplaatje. De tweeters kunnen daar op gemonteerd worden, of idd een afdekplaatje met rooster kopen, er is voldoende ruimte achter. De draden ga je niet gebruiken, want die lopen ergens anders naar toe. Je krijgt bij de set, speakers en tweeters, ook een kastje dat het signaal voor hoog en andere tonen splitst, dit kan gemakkelijk in de deur worden gemonteerd. Hier gaan de tweeter draden naar toe en de speaker draden. De draden die er al zitten naar de huidige speakers kun je eventueel wel gebruiken voor naar de radio. Ook die worden dan op dat kastje aangesloten. Voor de subwoofer heb je een extra draden nodig. Als je de radio monteert, gelijk draden onder de middenconsole en dan naar onder de passagiersstoel. Deze heeft geen hoogte verstelling, dus meer ruimte.
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

Dan heb je vermoedelijk ook geen originele subwoofer achterin. Niet in alle modellen geleverd. Maar zoals reeds vermeld, het is geen gemis, want er komt amper geluid uit.
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

Klopt, geen subwoofer.
Hoe sluit ik een subwoofer aan zonder versterker?
Mijn radio wordt waarschijnlijk deze: https://www.coolblue.nl/product/568803/ ... ntent=2028
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

Aan de Subwoofer aansluiting van de radio...;)
En 12 volt van de accu
Plaats reactie