Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Voor alle electrische zaken
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

Een actieve subwoofer heeft zn eigen versterker, dus de lijnuitgang van de radio voor de subwoofer is voldoende
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

Ik begrijp dat er altijd een subwoofer aansluiting op de radio zit, handig ;)
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

Niet Persé altijd, maar bijna alle tegenwoordig wel...iig degene die je opgaf...staat bij de specs.
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

Een subwoofer als deze?
https://www.bol.com/nl/p/pioneer-ts-wx1 ... gKU6PD_BwE

Hoe zet je zoiets vast?
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

Yep, mogelijk aan t frame van de stoel, of anders met klittenband...
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

Duidelijk, dank je
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door quikfit »

Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

@scuby of anderen:

Er is veel keuze in dubbel din radio's
Dat maakt het lastig door de bomen het bos nog te zien.

Als ik op de radio via mij telefoon wil navigeren mbv bijvoorbeeld Google Maps, gaat dit dan via Bluetooth of moet ik de telefoon op de USB aansluiten?

Ik heb een paar eisen:
- Ik wil toch DAB+
- Er moet een DAB antenne bijzitten
- Ontvangst van DAB en FM moet goed zijn.
- Wil kunnen navigeren via mijn Android telefoon, bij voorkeur via Bluetooth.
- USB aansluiting moet aanwezig zijn om muziek van USB-stick af te spelen.
- Goed leesbaar scherm
- Logische simpele bediening.
- Fijn geluid

Momenteel lijken me de volgende modellen interessant:
- Pioneer SPH-DA130DAB
- Jvc KW-M745DBT
- Kenwood DDX-4019DAB

Helaas zijn er zoveel verschillende modellen dat het moeilijk is de juiste eruit te filteren.
Een goede vergelijkingssite kan ik ook niet vinden

Welke is de betere keuze hiervan of zijn er nog betere modellen tot maximaal € 400,- (minder mag ook)
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

Ik zal mijn best doen wat te helpen, maar let op dat veel dingen van persoonlijke meningen afhangen.

Allereerst: Er moet een DAB antenne bij zitten? kun je zo los kopen voor weinig...zou ik mn keus niet van af laten hangen...10-20 Euro
Ontvangst moet goed zijn: De ontvangst hangt veel af van de antenne(s) Bij de forester zit de normale antenne in de linker zijruit, achter. Redelijke ontvangst, maar ook niet meer dan dat. (als de radio een secundaire antenne heeft, gebruiken en bij de voorruit plakken) DAB is net zo goed afhankelijk van de antenne, en de plaats van de antenne, dus experimenteer eerst met de antenne op verschillende plaatsen (rijdend) voordat je m vast maakt.
De ontvangst is verder afhankelijk van signaal. Kun je niets aan doen, maar bij slecht signaal, slechte ontvangst....

Verder lijken me je wensen niet onredelijk. De JVC valt vermoedelijk af, want: te groot. Niet alle 2-DIN radio's hebben de zelfde maat. De JVC is groter dan de anderen. Volgens Coolblue kan de Kenwood niet navigeren zoals je wenst, dus dan zou die ook afvallen. Verder is er nog een model dat interessant is: Pioneer SPH-DA230DAB Is de zelfde, maar iets uitgebreider, en toch nog wat goedkoper...scheelt 50 Euro...
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

@scuby: bedankt voor je reactie.

Voor wat betreft de DAB antenne heb je natuurlijk gelijk, er hoeft niet perse een antenne bij de radio te zitten, maar ik moet er wel één hebben.

Ik luister vaak naar radio 10, de fm ontvangst daarvan is al niet geweldig maar is in mijn Sub nog een stuk minder dan in mijn Volvo c30 die ik hiervoor had. De positie van de antenne was nagenoeg hetzelfde, tegen het achterste zijruitje. In hoeverre een radio bijdraagt aan een goede ontvangst weet ik niet. Mijn huidige radio is een Pioneer. Of radio 10 met DAB+ beter te ontvangen is is de vraag.

De Jvc te groot dus? En ik maar denken dat alle Dubbel din radio's dezelfde buitenafmetingen hebben. Ik neem aan dat je het hebt over de afmeting van het scherm?
Leek me juist wel een prettig scherm met grote iconen.

De Kenwood valt ook af als hij niet kan navigeren via mijn telefoon.
Ik vraag me wel af hoe kloppend de omschrijvingen en eigenschappen op bijvoorbeeld Coolblue zijn.

Dan blijven de Pioneers over.
Ik probeer nog even uit te vissen wat het exacte verschil is tussen de DA-130DAB en de DA-230DAB.
Je zegt dat de 230 uitgebreider is en toch goedkoper.... dat zou ik bijzonder vinden en zal wel een oorzaak hebben lijkt me. De introductiedatum van de 230 is een half jaar eerder, maar of het hem daar nu in zit? Ik vind de 130 iets moderner ogen.
Verder las ik dat de 130 alleen met iPhones communiceert en de 230 ook met Android. Het is me alleen niet duidelijk of ze het dan over Bluetooth hebben of via USB.
Ik las dat hier: https://www.iculture.nl/gids/carplay-radios/
Ik zou graag hebben dat navigeren via Bluetooth gaat zodat ik niet met het aansluiten van mijn telefoon loop te kloten en dat ik mijn muziek op een USB stick kan zetten en aangekoppeld kan laten.

De 130DAB: https://www.pioneer-car.eu/nl/nl/products/sph-da130dab
De 230DAB: https://www.pioneer-car.eu/nl/nl/products/sph-da230dab

Best lastig nog....
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

Yep, veel vragen, de normale antenne zit er al in, dus tenzij je een andere antenne plaatst, zal de ontvangst niet verbeteren als t aan de antenne ligt. Je hebt vast wel gemerkt dat als je bv in de file staat de ontvangst over een paar meter van ruis naar goed kwaliteit gaat, en andersom. Daarom hebben sommige autoradio's een 2e antenne die je zo ver mogelijk van de andere moet plaatsen...dus in dit geval aan de voorkant. Ik heb niet naar de types gekeken of ze dit hebben, maar dit is mogelijk een oplossing. Anders niet de originele antenne gebruiken, maar een andere antenne plaatsen...(is ook niet alles) Ik heb Geen ervaring met DAB+, maar digitaal betekent in principe geen ruis. je hebt ontvangst, of je hebt t niet. de antenne is dus wel belangrijk, zo ook de plaats, maar je blijft afhankelijk van het signaal.

De JVC is groter qua buitenmaat, Hij past mogelijk niet in de opening. Even opmeten. De maat van het scherm is natuurlijk mede afhankelijk van de buitenmaat.

Ik twijfel ook over de gegevens van Coolblue, maar hij komt er in ieder geval uit als een van de duurste met wat minder opties...Als dat klopt, (site Kenwood en Pioneer checken, denk ik) dan zou ie voor mij afvallen, tenzij de kwaliteit zoveel beter is. Echter navigatie met Android was een eis. vandaar mijn eerste conclusie.

Voor zover ik kan zien, kan geen enkele radio navigeren via bluetooth. Is allemaal via usb kabel. Mogelijk is bluetooth daar niet geschikt voor?
De belangrijkste verschillen die ik zie: de 230 heeft een groter scherm (7"tegenover 6,2") Inderdaad android navigatie (dus de 130 zou afvallen) Optionele afstandbediening (voor mij niet int, maar...) Er zit een DAB ant bij (bij de 130 niet). En hij heeft geen Advanced Sound Retriever voor Bluetooth. (geen idee wat dat inhoudt, maar de 130 heeft t wel)
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

Nog even over de afmetingen:

Bij coolblue geven ze op:
Jvc KW-M745DBT : D=75mm. H= 112mm. B=182mm
Pioneer SPHDA130DAB en SPH230DAB beiden: D=157mm. H=100mm. B=178mm

Breedte en hoogte zijn de uitwendige maten van het scherm met omkadering neem ik aan.

Als ik de gatmaat in mijn middenconsole meet dan is die H=98mm. B=172mm
In principe zouden ze alledrie niet door het gat passen, maar ik neem aan dat er een klein gedeelte van de radio's afgedekt wordt door de middenconsole.
De vraag is dan of dit bij de JVC teveel is en je een stuk van het scherm niet ziet? Of past de middenconsole dan überhaupt niet meer over de radio?

Ik vrees dat he gelijk hebt over dat het navigeren alleen kan met kabel, al vind ik dat wat onduidelijk. Dat is dan jammer mar niet onoverkomelijk.

Oja, "Advanced Sound Retriever voor Bluetooth" is iets wat de kwaliteit verhoogt als je mp3's streamt via bluetooth vanaf je telefoon, voor wat het waard is.
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

In de diepte heb je wel ruimte, van de Pioneer weet ik dat t (redelijk) past. Niet perfect, want is gemaakt voor origineel, maar is zeker acceptabel. Bij de JVC durf ik dat echt niet te zeggen of t past, want er zitten randen in de plek waar de radio komt. dan kan t zomaar zijn dat de radio dus achter die randen moet zitten en erg 'diep' komt te liggen, of helemaal niet past. Nogmaals, is voor mij ook een tijd geleden, dus meten is weten. Ik denk dat de JVC niet, of niet mooi/goed past.

En weer wat geleerd....al weet ik niet of t zo belangrijk is...ik gebruik altijd een stickie, dus...:)
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

Dat ligt bij mij ook in de planning.
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

SPH-DA230DAB is besteld, ik ben heel benieuwd.
Hopelijk heb ik komend weekend de tijd om hem in te bouwen.
De luidsprekers en eventueel een subwoofer volgen later.
Of het moet zijn dat het geluid nu zo opzienbarend veel beter wordt dat dat niet meer nodig is, maar dat waag ik te betwijfelen.

@Scuby: Bedankt voor je hulp !
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

Niets te danken! daar is dit forum voor. Zelf ook al heel wat hulp gehad!
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

Voor het plaatsen van de DAB+ antenne wil ik aan de binnenzijde van de A-stijl aan de passagierskant de bekleding loshalen.
Kan iemand me vertellen hoe ik de hardkunststof kap araf kan halen? Gewoon een met beleid lostrekken? Kan ik daar ergens de antenne verbinden met het kale chassis?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door quikfit »

Yoda74 schreef:Voor het plaatsen van de DAB+ antenne wil ik aan de binnenzijde van de A-stijl aan de passagierskant de bekleding loshalen.
Kan iemand me vertellen hoe ik de hardkunststof kap araf kan halen? Gewoon een met beleid lostrekken? Kan ik daar ergens de antenne verbinden met het kale chassis?
Rubber verwijderen en dan inderdaad met beleid lostrekken,je kan er ook iets tussen zetten om hem wat te helpen...maar het zit niet zo vast.

De aarde-strip is wat kort en daarom heb ik een stukje(centimeter of 5) elektrokabel ertussen gemaakt...een uiteinde heb ik gestript en die vastgeplakt op de aarde-strip en de andere kant een kabelschoentje met een oogje die met een parkertje in de stijl zit geschroefd.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

Klinkt als een goed plan.
Geleid het wel goed als je de draad op de aardestrip lijmt?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door quikfit »

Yoda74 schreef:Geleid het wel goed als je de draad op de aardestrip lijmt?
Ik heb geen lijm gebruikt,alleen de plakstrip...dus liefst in 1x goed(eerst parkertje vastzetten)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

Ah, op die fiets
Houdt dat wel?
Morgen kan ik hopelijk war tijd vinden om de radio in te bouwen.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door quikfit »

Yoda74 schreef:Houdt dat wel?
Dun kabeltje gebruiken...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

Ik heb hem net ingebouwd, best wat werk maar alles ging redelijk voorspoedig... Tot ik mijn auto wilde starten en de accu leeg bleek.
Ik kan me niet voorstellen dat er iets verkeerd aangesloten zit, is allemaal vrij straight forward.
Het enige kabeltje waar ik niet helemaal 100% zeker van ben is een los stekkertje die volgens mij op het inbouwframe aangesloten dient te worden, ik denk een aarde draadje. Die hing/ging los toen ik de oude radio eruit haalde. Aangezien er vlakbij het stekkertje op het frame een kabelschoen zit waar dat stekkertje op past leek me dat een logische plek.
De accu heb ik niet losgehaald wat officieel wel zou moeten misschien.
Ik heb een kwartiertje het contact aangezet toen ik de radio in aan het stellen was, en mijn verlichting gaat automatisch mee aan, maar of dat de lege accu verklaard?
Hij staat nu aan de lader.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door quikfit »

Yoda74 schreef:Ik heb een kwartiertje het contact aangezet toen ik de radio in aan het stellen was, en mijn verlichting gaat automatisch mee aan, maar of dat de lege accu verklaard?
En je binnenverlichting heeft gebrand tijdens de demontage en montage van de radio... :idea:
Maar het kan zijn dat je accu niet meer 100% is.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

Ik vond hem al vrij langzaam rondgooien met het starten, maar startte gewoon goed.
Binnenverlichting brandde ook inderdaad, daar heb je een punt.
Als ik de contactsleutel in de eerste stand zet dan piept/pruttelt er ook iets onder de motorkap??
Echt graag laden doet hij ook niet, ik heb hem nu losgekoppeld aan de lader hangen.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door quikfit »

Yoda74 schreef:Als ik de contactsleutel in de eerste stand zet dan piept/pruttelt er ook iets onder de motorkap??
Die hoge pieptoon is je elektronische gasklep,dat is normaal. ;)
Pruttelen...koffiezetapparaat? :shock: :lol:
Ik had met mijn auto ook dat het starttoerental niet optimaal was(bijna niet merkbaar)en als ik de deuren een tijdje open had staan was het ook vrij rap over met de pret...ik heb hem toen vervangen voor de winter aangezien het hier(Noorwegen)flink kan vriezen...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

Ik heb voor de zekerheid de radio er even uit gehaald maar verwacht niet dat daar iets in fout zit. Met de aansluiting kan weinig misgaan.
De accu laadt ook langzaam op aan de lader, misschien zegt dat ook wat.
Koud in Noorwegen? Ben er afgelopen zomer nog geweest, de eerste dagen was het 28 graden... boven de poolcirkel... :P
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door quikfit »

:lol:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

De radio zit er in en hij klinkt en ontvangt een stuk beter dan de vorige radio! De ontvangst heeft dus niet alleen met de antenne te maken, of de oude radio was gewoon niet best.
De DAB+ klinkt helder, maar de keuze in zenders is erg beperkt. Radio 2, 3 of 10 kan ik bijvoorbeeld niet aan.
Muziek via USB werkt prima!!
De radio via Android Auto en USB aansluiten op je telefoon vergt nog wel wat werk en frustratie.
Omdat Android Auto nog steeds niet officieel uit is in Nederland, is het dus ook niet via de playstore te downloaden naar je telefoon maar moet je deze via de apk mirror site bemachtigen. Dus gedownload en elke keer als ik de app op mijn telefoon op wilde starten kreeg ik de melding "Google play-services werkt op dit moment niet". Na lang zoeken en proberen bracht uiteindelijk het verwijderen en opnieuw installeren van de updates van Google play-services uitkomst. Hij werkt weer op mijn telefoon. De telefoon aan de usb-kabel aan mijn radio gekoppeld, een paar verschillende kabels gebruikt, maar heel stabiel lijkt het niet, de ene kabel lijkt beter dan de andere. Nu krijg ik Android Auto niet op mijn scherm maar de melding "STOPPEN, Android Auto wordt hervat zodra de auto is geparkeerd. Sta je al geparkeerd? Trek dan de handrem aan". Dit is een beveiliging dat je het ding niet kunt bedienen als je rijdt. De kabel "handrem" aan de kabelset moet officieel aan de handrem gekoppeld worden. Dan werkt hij volledig als je handrem aangetrokken hebt. Ik heb deze niet aangesloten dus denkt hij dat ik de handrem niet aangetrokken heb en dus kan ik helemaal niks nu. Er zijn echter twee manieren om de behoefte aan een aangetrokken handrem te negeren. Een eerste is een bypass te kopen en deze aan te sluiten zodat hij altijd denkt dat de handrem aangetrokken is en je dus altijd alle rechten hebt, ook als je rijdt. Een tweede wat ook schijnt te helpen is de bewuste kabel aan te sluiten op de massa (kabel of huis van radio), dat zou hetzelfde effect geven als de bypass, de radio denkt dat de handrem aangetrokken hebt en je hebt altijd alle rechten en mogelijkheden. Dus ga ik komend weekend de radio er weer uithalen en dit laatste bewerkstelligen. Hopelijk werkt het en kan ik eindelijk met Android Auto aan de slag.
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

Vanmiddag de radio weer los gehaald.
Aan het eind van de "handrem"-kabel die aan de radio zit, is zowaar al een contact-klemmetje bevestigd. Deze aan de zwarte massa kabel geklikt, mijn telefoon aangesloten op de USB kabel, en tadaaaa, Android Auto werkt en ik kan navigeren met Google Maps !!!
Jammer is alleen dat het zicht op het beeldscherm niet geweldig is bij zonnig weer, mede omdat de radio vrij laag zit en je dus schuin omlaag moet kijken en het reflecteerd. Eens zien of dat op de 1 of andere manier te verbeteren is. Gelukkig heeft het vrouwtje van Google Maps ook een duidelijke stem zodat het toch duidelijk is waar je heen moet.
Plaats reactie