OBD2 adapter continue in auto laten of niet?

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gberk
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 jan 2019 20:26

OBD2 adapter continue in auto laten of niet?

Bericht door Gberk »

Ik heb een OBD2 adapter besteld (Vgate iCar Pro Bluetooth 4.0 BLE) om met bv de Torque app op Android gegevens uit mijn auto af te lezen. Gewoon uit interesse, niet omdat er nu iets fout gaat :-). Ik heb wel eens een engine controle lampje probleem gehad, dat bleek de lambdasonde.

Zijn hier mensen die zo'n obd2-adapter continue in hun auto hebben zitten om tijdens het rijden continue af te lezen op een scherm? Kan dat kwaad? Ik heb sowieso begrepen dat het een adapter moet zijn die zichzelf goed uitschakelt omdat anders je accu leeg kan lopen. Zijn er nog meer nadelen van continue gebruik?
Auto: Subaru Forester S-Turbo 2002 (SF)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: OBD2 adapter continue in auto laten of niet?

Bericht door erichendri »

Je kan er tegen aan stoten met instappen.
Ik zou hem ook met een schakelaar eruit halen.

Eric
Gebruikersavatar
Gberk
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 jan 2019 20:26

Re: OBD2 adapter continue in auto laten of niet?

Bericht door Gberk »

Hij is behoorlijk klein en zit in mijn Forester behoorlijk diep weggestopt, zal hopelijk meevallen :-).
Auto: Subaru Forester S-Turbo 2002 (SF)
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: OBD2 adapter continue in auto laten of niet?

Bericht door Mr.Q »

Ik rij het hele jaar door met zo'n OBD2 adapter.
Bij mij zit ie ook ver weg gestopt, zodat ik hem niet kan stoten/beschadigen.
Inderdaad wel ff opletten bij langere tijd stilstaan van de auto. De adapter blijft nl. stroom gebruiken.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: OBD2 adapter continue in auto laten of niet?

Bericht door quikfit »

Gberk schreef:Zijn hier mensen die zo'n obd2-adapter continue in hun auto hebben zitten om tijdens het rijden continue af te lezen op een scherm?
Wat is het nut van het continue aflezen?

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Gberk
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 jan 2019 20:26

Re: OBD2 adapter continue in auto laten of niet?

Bericht door Gberk »

Quickfit, wat mij betreft vind ik het gewoon leuk om dashboards te maken met allerlei info, dus gewoon uit interesse :-). Zoiets: https://m.youtube.com/watch?v=4GBiwuhwU1Y
Auto: Subaru Forester S-Turbo 2002 (SF)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: OBD2 adapter continue in auto laten of niet?

Bericht door erichendri »

Kan erg handig zijn, sommige auto's missen een koelvloeistof meter
zoals de outback vanaf 2010 en forester SH.
Lampje is niet te vertrouwen en meters zijn een indicatie op
basis van weerstand.

Eric
Gebruikersavatar
Gberk
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 jan 2019 20:26

Re: OBD2 adapter continue in auto laten of niet?

Bericht door Gberk »

Even een update over mijn poging om een OBD2 adapter uit te lezen, misschien interessant voor anderen :-). Ik heb een Vgate iCar Pro BLE 4.0 adapter gekocht op Amazon.de. Geschikt voor bluetooth gebruik met een oude S7 Android telefoon die ik wil gebruiken als 'dashboard'. Daarna op zoek naar een app om OBD2 data te tonen. Daar zijn er echt heel veel van, teveel, door de bomen het bos niet meer zien beschrijft het goed als je op zoek gaat. Toch zijn er een paar namen die altijd terug komen: Torque (Light is gratis of Pro voor €3,55), OBD Auto Doctor (Free, Express €39,95 of Standard 59,95) en OBD Fusion (€5,49) heb ik bekeken. Ze kunnen allemaal foutcodes lezen en allemaal doen ze iets met 'tellertjes op dashboards' zodat je ook 'live/rijdend' dingen kunt uitlezen.

Ik was er snel uit: OBD Fusion heeft al 3 dashboards met de blijkbaar belangrijkste sensoren samengesteld. Die dashboards kan je zelf uitbreiden maar je hebt alvast een startpunt. De andere apps hebben uiteraard wel dashboards, maar die moet je zelf samenstellen.

Ok, aan het werk: Vgate in de OBD2 poort gestoken, contact aan, app opgestart: verbinden ging prima en de app herkende mijn Forester SF/2002 blijkbaar meteen. Heb daarna rondje gereden: alle sensoren op het standaard dashboard werkten, op 1 van de 2 O2 Sensoren na. Respons is best snel, maar ik heb geen idee hoe dit zou zijn met een andere adapter. Ik lees goede verhalen over de snelheid van de OBDLink® MX+ bluetooth adapter, maar die kost iets van 120 euro en de Vgate iCar Pro ongeveer 27 euro. Bij het overschakelen naar een andere app bleek wel dat de Vgate even onvindbaar werd. Ik heb de Vgate er uit en weer er in moeten doen. Toen werd hij weer herkend. Kan eenmalig zijn. Hier de dashboards die ODB Fusion standaard aanbiedt:
20190118_174548-klein.jpg
20190118_174556-klein.jpg
20190118_174602-klein.jpg
(op het derde dashboard heb ik zelf een meter bijgezet, Engine Power)

Plannen: inlezen in de diverse OBDII PIDs (Onboard diagnostics Parameter IDs). Zodat ik beter ga begrijpen wat de diverse sensoren meten en hoe ik een goed dashboard kan samenstellen :-). Tips welkom :-). Nu nog even een houdertje voor de S7 kopen...
Auto: Subaru Forester S-Turbo 2002 (SF)
Plaats reactie