Electrische antenne aan radio

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lohran
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 nov 2008 20:39

Electrische antenne aan radio

Bericht door Lohran »

Ik heb een basic mp3-cd-speler (Sony CDX-GT23), meer heb ik ook niet nodig, maar er zit geen aansluiting voor de elec. antenne op. In het boekje staat dat er dan iets met een relais tussen moet. Maar ik heb totaal geen verstand van electronica, kan iemand uitleggen hoe en wat of dat er kits voor te krijgen zijn?
Gebruikersavatar
Lohran
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 nov 2008 20:39

Re: Electrische antenne aan radio

Bericht door Lohran »

Ik heb doorgekregen van Ron de Vries (waar de radio vandaan komt) dat ik 'm op een blauwe kabel kan aansluiten, dus morgen even kijken.
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Electrische antenne aan radio

Bericht door Bram_R »

Lohran schreef:Ik heb doorgekregen van Ron de Vries (waar de radio vandaan komt) dat ik 'm op een blauwe kabel kan aansluiten, dus morgen even kijken.
Blauwe kabel wordt ook gebruikt als stuurdraadje voor 'aanzetten' dikke eindversterker.
Uiteraard ook te gebruiken voor antenne, maar dan idd wel met een relais ertussen.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
Lohran
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 nov 2008 20:39

Re: Electrische antenne aan radio

Bericht door Lohran »

Watvoor relais moet ik er tussen stoppen dan? Ik heb verder alleen maar 4 boxen aan de radio, geen versterkers oid.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische antenne aan radio

Bericht door SP-Boxer »

Waarom niet gewoon de antenne achterin de radio pluggen?
Of wil je dat de antenne omhoogkomt wanneer de radio aan gaat?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Lohran
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 nov 2008 20:39

Re: Electrische antenne aan radio

Bericht door Lohran »

Nee als 'ie maar omhoog kan, maar waar moet ik 'm dan inpluggen? En moet er dan niet alsnog een relais tussen?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische antenne aan radio

Bericht door SP-Boxer »

De antenne gaat nu zonder radio toch ook omhoog mbv. het knopje "ant" naast het "bright" knopje? Althans, zo werkt het bij mij wel.

En ik ontvang mijn radio gewoon door de coaxkabel achterin de radio te steken.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Lohran
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 nov 2008 20:39

Re: Electrische antenne aan radio

Bericht door Lohran »

De antenne zit in de radio, maar de 2.2 heeft een aparte kabel voor de antenne, deze zit nergens aan gesloten. Dus het motortje krijgt geen stroom waardoor de antenne niet er uit komt.
Dus de vraag is waar ik 'm moet aansluiten. Serge had hem aan de radio, maar omdat mijne daar dus geen uitgang voor heeft moet ik ergens anders de stroom vandaan halen. Ron de Vries zegt dus dat de radio dat krijgt van de blauwe kabel (als de auto contact maakt) en het daar dus op aan moet sluiten. Dan gaat 'ie als het goed is ook weer automatisch naar beneden als ik de auto uit zet.
Maar er moet blijkbaar nog een relais tussen en daar heb ik helemaal geen verstand van :mrgreen:
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische antenne aan radio

Bericht door SP-Boxer »

Ik kan er ook geen hout van volgen.

Ik ben in mijn 2.2 nog nooit een los kabeltje tegengekomen achter de radio geloof ik.
Mijn antenne knopje staat standaard ingedrukt --> de antenne komt uit zodra ik de auto op contact zet. (ongeacht of de radio erin zit of niet)

Ik kan me alleen voorstellen dat je het aanzetten van de radiofunctie wilt koppelen aan de antenne. Maar zoals gezegd, ik heb daar nooit een kabeltje voor zien liggen. Laat staan dat ik iets van een relais weet :)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Lohran
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 nov 2008 20:39

Re: Electrische antenne aan radio

Bericht door Lohran »

Hmm, misschien heeft 1 van de vorige eigenaren het wel gedaan. Opzich wel handig als je de radio uitzet dat de antenne ook inklapt.
Bij de Turbo weet ik niet hoe het zat, want daar zat geen antenne in.
Coen
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 nov 2008 14:05

Re: Electrische antenne aan radio

Bericht door Coen »

Ik denk dat de blauwe kabel waar jij het over hebt een kort signaal geeft aan de motor van je antenne dat ie omhoog moet komen, en ook weer een kort signaal geeft als ie weer omlaag moet. Volgens mij geeft ie niet constant 12V, maar dat zou je kunnen meten met een multimeter. Een versterker wordt ook niet gevoed door het blauwe kabeltje, maar heeft een veel dikkere kabel nodig. Ook hier wordt volgens mij via het blauwe kabeltje een kort signaal voor het aan- en uitzetten van de versterker gegeven.
Het lijkt mij dat je deze draad gewoon op je antenne kunt aansluiten.
Gebruikersavatar
Lohran
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 nov 2008 20:39

Re: Electrische antenne aan radio

Bericht door Lohran »

Coen schreef:Ik denk dat de blauwe kabel waar jij het over hebt een kort signaal geeft aan de motor van je antenne dat ie omhoog moet komen, en ook weer een kort signaal geeft als ie weer omlaag moet. Volgens mij geeft ie niet constant 12V, maar dat zou je kunnen meten met een multimeter. Een versterker wordt ook niet gevoed door het blauwe kabeltje, maar heeft een veel dikkere kabel nodig. Ook hier wordt volgens mij via het blauwe kabeltje een kort signaal voor het aan- en uitzetten van de versterker gegeven.
Het lijkt mij dat je deze draad gewoon op je antenne kunt aansluiten.
Zonder relais dus? Maar betekent dat dan dat ik de antenne niet meer kan bedienen zelf, dus dat als ik bijv. een autowasstraat in ga dat ik de radio helemaal uit moet zetten?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische antenne aan radio

Bericht door SP-Boxer »

Werkt het knopje op dit moment nog wel?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Lohran
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 nov 2008 20:39

Re: Electrische antenne aan radio

Bericht door Lohran »

Nee, de antenne doet nu dus niks.
Volgens Ron de Vries kan 'ie zonder relais aan de blauwe kabel.
Plaats reactie