Pagina 1 van 3

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 09 aug 2018 12:00
door SP-Boxer
Ik heb momenteel 2 rijdende Vivio's staan. Eigenlijk zou mijn laatste vakantieweek (deze dus) daar aan besteed moeten worden.
APK van de ene verloopt met enkele weken en er moet nog best wat aan gesleuteld worden en mogelijk gaat hij helemaal weg. De tweede wordt dan de opvolger.

Twee Vivio's zijn geen vervanger van de Legacy. In deze tijd gaan we regelmatig met z'n vieren weg en aangezien de jongste 1,5 is moet er nog best wat meegezeuld worden. Bovendien heeft mijn vrouw er een hekel aan om met twee auto's te rijden.
Van het weekend moeten we een ca. 500km rijden en dat gaat helaas toch echt met de Legacy gebeuren. De ELM327 gaat mee en desnoods reset ik de ECM zodra ik op de snelweg zit. Met een beetje geluk rijd ik dan vrijwel de hele rit zonder misfires.

Ik ga de injector nog wisselen en kijken of ik de SSM als oscilloscoop aan de praat krijg. Mogelijk de aarding nog nalopen (het startprobleem kwam tenslotte ook door een slecht contact) en daarna vrees ik dat ik de auto toch zal moeten wegbrengen.
Volgens mij heb ik dan alles gecheckt. Bij wegbrengen wellicht beginnen met een compressiemeting.
Mijn voorgevoel gaat toch naar de ECM...


Bedankt voor jullie input tot dusver, top! Ik sta open voor meer suggesties.

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 09 aug 2018 12:09
door Rene
Als ik dat allemaal zo terug lees hoop ik voor je dat het geen rampenbak word..
Succes met de afhandeling er van : ik blijf dit draadje wel volgen!

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 12 aug 2018 22:52
door erichendri
Waar breng je hem heen, Rudy?

Eric

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 12 aug 2018 22:59
door erichendri
Meet even de spanning op injector 6.
Daarna kijken of er ergens olie lekt op de engine draadboom.
Injector wordt in de ecu op massa gelegd.
Leg zelf ff een losse draad vanaf injector naar de pin.
Als het 12v is kan je er ook zelf ff spanning op zetten met de stekker los.
Een hc meting zegt eventueel hoeveel benzine erin gespoten wordt en
of dat hoger wordt na 2000 rpm.
Als iemand start en rustig gas geeft kan jij met een stetoscoop of
lange schroevendraaier op de injector horen of hij tikt.
Dat is duidelijk hoorbaar als hij het weer gaat doen boven de 2000 rpm.

Eric

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 09 sep 2018 23:17
door SP-Boxer
Tijd voor een update!
In augustus eerst de Vivio door de APK gesleept en daarna telkens last gehad van drukke weekenden en gebrek aan zin om hier verder in te duiken. Twee keer een lange tocht gemaakt in de Vivio, dat gaat wel met het gezin, maar je moet niet teveel mee willen nemen. :lol:
Toevallig gisteren vanuit China nieuwe "test probe's" voor de SSM en een setje kabels met krokodillen bekjes ontvangen, zodat ik wat eenvoudiger kon meten.

Vorige week had ik al snel even de klassieke "schroevendraaier test" gedaan. Hieruit bleek wederom dat de injector van #6 niet tikte en #2 en #4 gaven wel een duidelijke tik.
Tevens geconcludeerd dat de #6 er boven de 2000rpm niet bij komt! Boven dit toerental schokt de motor wat minder, waardoor het leek alsof de laatste cilinder er ook bij kwam. Incorrect dus!

Goed, tijd om te meten.

Eerst maar eens de weerstand over de injectoren gemeten.
#2 - 13.3 ohm
#4 - 13.2 ohm
#6 - 13.3 ohm
Lijkt prima, geen onregelmatigheden in ieder geval.

Zoals eerder gemeld, moet het signaal dat de injectoren krijgen weer te geven zijn op een oscilloscoop. Een injector krijgt continue 12V. Om te injecteren onderbreekt de ECU de massa en die dip moet dus zichtbaar worden.
Begonnen met meten aan de injector zijde. Als "back probe" heb ik veiligheidsspelden gebruikt. Dat ziet er dan zo uit:
Afbeelding

De SSM II heeft de mogelijkheid om twee signalen tegelijk weer te geven, dus met een back probe op #4 en #6 zou het verschil duidelijke zichtbaar moeten zijn. Ik was al een tijdje aan het rommelen met draaiende motor en prompt ging #6 meedoen. CH1 is #6 en CH2 is #4:
Afbeelding

"Gelukkig" hield deze er na verloop van tijd ook weer mee op:
Afbeelding

Duidelijk zichtbaar is dat de injectoren beide 12V krijgen en een regelmatige dip naar 0V hebben. Op de andere foto is de 12V voor #6 er wel, maar wordt deze niet onderbroken.
De injectoren zijn hiermee dus uitgesloten! (heb ze uiteindelijk niet gewisseld, hoop pielen met uitbouwen en dan hadden er eigenlijk ook weer nieuwe o-ringen tussen gemoeten. Daar had ik even geen zin in als het ook anders was uit te sluiten)


Goed, dan maar op zoek naar de ECU en daar de back probe truc uitvoeren. (pin D13 van stekker B137, dit is de bovenste stekker, daar waar de FSM de onderste aangeeft. De kleurcodering klopt wel: violet met witte markering)
Afbeelding
Als het signaal daar ook niet in orde is, dan is de bedrading vanaf de ECU naar de injector dus ook niet de boosdoener. Heb meteen even de weerstand vanaf de stekker van de ECU (B137) tot aan de stekker van de injector #6 (E44) gemeten. Ik meen dat dit 1.6 ohm was. Lijkt me niet zorgwekkend.
Resultaat op de oscilloscoop was identiek als tijdens de meting aan de injector zijde. Kortom, mijn voorgevoel wordt wel redelijk bevestigd. Het signaal vanuit de ECU is niet betrouwbaar.

Uiteraard was de zoektocht toen nog niet klaar... Het lijkt erop alsof ik een goed draaiende motor misfires kan laten maken op #6 door tegen de stekker (B137) aan te drukken.
Gek genoeg heb ik dit uiteraard ook gedaan tijdens de weerstandsmeting, maar toen bleef de weerstandswaarde gelijk. Sterker nog, ik heb de printplaat uit de behuizing gehaald en de weerstand vanaf de printplaat naar de injector stekker gemeten. Zat een extra verlengkabeltje tussen en de weerstand was toen constant 2.2 ohm. Ook tijdens rommelen aan de stekker/kabelboom.

Afbeelding
Afbeelding

Het MOET dus haast wel in de verbinding naar de printplaat zitten! Ik heb met een lichte soldeerbout nog voorzichtig de pin op de laatste foto verwarmd, maar zonder resultaat.
Ik vrees nu dat er weinig anders op zit dan contact op te nemen met http://www.actronics.nl, om te kijken wat zij voor mij kunnen betekenen. Ben wel benieuwd, want de hele printplaat is voorzien van een soort coating. Geen idee of daar überhaupt iets mee te beginnen valt. Tweedehands heb ik ook al even gezocht, maar dit type nog niet kunnen vinden. En nieuw, tsja, daar ben ik nog even niet aan toe :mrgreen:


Iemand nog iets toe te voegen aan dit verhaal? Kan ik nog iets checken, heb ik iets over het hoofd gezien?

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 10 sep 2018 05:55
door JSE
Is de ecu van mijn spec B toevallig dezelfde of totaal anders?
Voor mij zou het straks geen probleem zijn als de injector niet of niet goed aangestuurd wordt.

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 10 sep 2018 09:20
door erichendri
JSE, je rijdt zeker op lpg?
LPG ecu kijkt naar je benzine injectie signaal dus heb je een goed signaal nodig.

Eric

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 10 sep 2018 12:18
door JSE
Gas is om op te koken :roll:

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 10 sep 2018 20:20
door erichendri
Ja Marcel, je verhaal heeft me weer aan het denken gezet vandaag.
Meet eens de draad weerstand tussen cilinder 4 en de ecu, dan heb je een vergelijkings waarde.
Die 1,6 ohm leek mij zo veel, altijd meten met de stekkers los, vergeet dit niet.
Verder, de storing kan dus liggen aan een transistor op de printplaat of de aansturing daarvan.
Als het goed is zitten er 6 transistors op je printplaat, misschien zelfs wel
genummerd en zitten met 3 pinnetjes op de printplaat gesoldeerd.
Hiervan zou je bij nummer 6 de solderingen even kunnen laten smelten.
Dat priegelwerkje kun je met een spijkertje kunnen doen, geklemd in een griptangetje.
Opgewarmd bij je gasfornuis.
Is dit het niet dan vrees ik dat het in de eprom zit.
Overigens zijn ze best handig bij actronic, waar ik gewerkt hebt diverse ecu's heengebracht.
Op hoeveel volt werken je injectoren eigenlijk, 12v?
Vrees wel voor je dat met deze niet werkende injector de apk een afkeur is.

Succes maar weer met meten.

Eric

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 10 sep 2018 21:52
door SP-Boxer
@Joep, helaas 2005/2006 heeft een afwijkende ECU. 2007 is weer anders en 2009 is opnieuw anders.
Maar bedankt voor het aanbod ;)

@Eric, Dank voor de tips. Zal de meting naar #4 doen en de stekkers los gooien. Heb er niet bij stil gestaan om dat te doen.
Vergeet niet dat die 1,6 ohm door 2 veiligheidsspelden, 2 losse kabeltjes met krokodillenbekjes, twee kabels naar de SSM en dan nog de kabels plus stekkers in de auto is. Voor mijn gevoel was het niet zo veel.
Gelijk heb je wel, ik moet de andere ook meten. Ga ik doen!

Ik heb me op de printplaat al suf gezocht naar zes gelijke transistoren. Ik kan ze niet vinden. Ook is de pin (omcirkeld op de laatste foto) aan beide zijden van de printplaat niet te volgen.
De injectoren werken op 13.8 - 14V. Dat is althans wat ik telkens af kon lezen naast het oscilloscoop beeld.

APK is geen probleem, er zit tot eind juli 2019 apk op ;)

ACtronics doet helaas geen zaken meer met particulieren, maar dat valt wel te regelen. Vond ook nog een tent een stuk dichter bij huis (Carmo Electronics in Helmond), maar ondanks positieve ervaringen online vond ik een foto van het afgeleverde werk nu niet bepaald getuigen van vakmanschap.
Kortom, eerst opnieuw meten en daarna waarschijnlijk contact met ACtronics.

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 11 sep 2018 05:48
door DucATIRadeon
zijstraatje:
als 1,6ohm veel is, meet de weerstand van de gehele setup door de uiteindes van de veiligheidspeldjes tegen elkaar aan te zetten. trek die waarde van het gemeten 1,6 en je hebt de weerstand van de kabel die je hebt gemeten. vaak is de weerstand in een multimeter al iets van 0,1~0,3ohm..

als ik nwe kabelbomen maak, of delen van bestaande kabelbomen van klassieke motoren dan zijn de weerstanden zelden boven de 1ohm. bij een aut is de gemiddelde kabel lengte n heel stuk langer dan op een plof dus 1,2~1,5ohm is wel realistisch.

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 11 sep 2018 06:57
door SP-Boxer
Dank voor je toevoeging!
Ik weet nog dat er een verschil was van 0,6 ohm toen ik er een extra meetkabeltje tussen zette. Had deze meetkabeltjes net binnen uit China, lekker goedkoop en daarom voorzien van een zeer geringe kerndiameter. Dat geeft niet, maar betekend dus wel 0,6 ohm weerstand.
Als ik alleen over die twee meetkabeltjes al 1,2 ohm had, dan is het restant te verwaarlozen. Maar zoals gezegd: meten is weten. Dat ga ik binnenkort dus ook doen en meld me dan weer.

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 11 sep 2018 11:14
door SP-Boxer
Bedenk me net dat ik het signaal op de scope zowel aan de injector zijde, als aan de ECU zijde heb gemeten. Daarmee is de bedrading toch al uitgesloten?
Ik meet het alsnog hoor, maar door het signaal op de ECU te meten is duidelijk dat het probleem daar zit lijkt me. (alle bedrading nog wel aangesloten, anders miste ik de 12V)

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 11 sep 2018 11:18
door erichendri
12v staat toch permanent op de injectoren?

Eric

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 11 sep 2018 11:34
door SP-Boxer
Klopt, maar dus niet meer als ik de stekkers los gooi ;)

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 15 sep 2018 21:39
door SP-Boxer
De bedrading naar de andere injectoren hebben net zo’n hoge weerstand.

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 15 sep 2018 22:02
door quikfit
Je gaat je nu psychisch voorbereiden op het laten repareren van je ECU....of nog erger het kopen van een nieuwe?

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 16 sep 2018 15:14
door quikfit
Kleppen zijn ''boutje/moertje''? Staat er niet een klep te strak? Zomaar een brainwave... :|

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 16 sep 2018 16:40
door SP-Boxer
Ben even in afwachting op dit moment.

Waarom zou de ECU de injector niet aansturen als gevolg van een verkeerd afgestelde klep? Inmiddels echt wel vastgesteld dat het de ECU is. Ben wereldwijd inmiddels 3 soortgelijke situaties tegen gekomen. Het zal dus niet vaak gebeuren, maar ik heb helaas de pech.

Het is nu te hopen dat het te repareren is, anders is het naast een nieuwe ECU ook opnieuw inlezen.

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 16 sep 2018 16:53
door quikfit
SP-Boxer schreef:Waarom zou de ECU de injector niet aansturen als gevolg van een verkeerd afgestelde klep? Inmiddels echt wel vastgesteld dat het de ECU is.
Ja als het de ECU is hebben de kleppen er inderdaad niets mee van doen.

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 16 sep 2018 20:46
door erichendri
Te strak is niet erg.
Open blijven staan door veel te strak wel.

Eric

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 16 sep 2018 23:45
door quikfit
Open blijven staan was mijn gedachten gang...maar het is duidelijk dat het de ECU is.

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 24 sep 2018 20:53
door erichendri
Ben je al weer een beetje opgeschoten of ligt dit projectje tijdelijk stil.
Zonder alles weer gelezen te hebben vraag ik mij af of je desbetreffende injector
al handmatig op 12 volt hebt aangetikt??
Volgens mij kun je hem ook handmatig tijdelijk op 12 volt zetten toch?
Tikt hij ook tijdens het doorstarten zonder benzine?
Wel eerst ff de motor aflaten slaan met de benzine pompstekker losgetrokken.
Daarbij heb je alles gemeten met een voltmeter en zo hoort het ook alleen......
Bij een bijna draadbreuk meet je dan ook nog gewoon 12 volt.
Ga je hem belasten dan zakt dat enorm in.
Nou staat mij bij dat in de 12 volt voedingsdraad allerlei aftakkingen hebt.
Stel dat die daar erg slecht is kan je dat alleen controleren door hem iets te belasten.
Daarvoor kun je een ouderwets proeflampje gebruiken of zelf iets maken met een 21w lampje.
Kijk wel even in het schema of je dit probleemloos kunt doen want in de moderne systemen
kan je een boel slopen met zo'n lampje.
Hoofdrelais ingebrand sluit ik echt 100% uit.

Eric

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 24 sep 2018 22:05
door SP-Boxer
Ik was even in afwachting van de reactie van iemand van ACtronics. (via forumlid)
De ECU is niet bekend daar, waardoor hij niet getest kan worden. Heb afgesproken dat ea. opnieuw wordt doorgesoldeerd en er mogelijk wat drivers worden vervangen.
Daarna op goed geluk kijken of het verholpen is. Over een week of twee weten we meer ;)

Het tweede deel van je verhaal begrijp ik, maar het eerste deel niet helemaal. Bedoel je dat ik een aparte 12V trek naar de injector?
Ik heb onder belaste omstandigheden ook gewoon 12+V gemeten.

Feit is ook dat de motor reageert als er wat spanning op de printplaat komt te staan, wat duidt op een slechte verbinding. Vandaar ook het onvoorspelbare van het geheel.

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 30 sep 2018 23:02
door Rene
Ben benieuwd wat er uitkomt..
Volgens mij bedoelt Eric dat je auto is voorzien van zogeheten can-bus systeem..
Weet nog niet helemaal wat het precies inhoud , wel dat als je bijvoorbeeld er een trekhaak onder wil laten bouwen er het eea moet worden aangepast zodat het electrische verhaal rondom dat ding goed werkt zonder andere storingen te veroorzaken.
Moet me er eens in gaan verdiepen maar enige uitleg vind je hier -> https://www.mvwautotechniek.nl/netwerken/can-bus.htm

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 01 okt 2018 20:05
door erichendri
Nee, geen canbus.
Waren gewoon wat meet ideeën.

Eric

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 01 okt 2018 22:30
door SP-Boxer
Legacy IV is inderdaad (gedeeltelijk) voorzien van CANbus. Bestaat al veel langer, maar Subaru is het volgens mij vanaf 2003 gaan gebruiken.
Een trekhaak kan er echter zo onder. Zoals altijd zijn ook deze auto's daar op voorbereid.
De introductie van CANbus is wel een hel voor de zelf sleutelaars. Zeker als je weinig aversie met elektro hebt. (zoals ik)

Zodra ik mijn ECU retour heb laat ik weer van me horen. Hopelijk met goed nieuws, maar ik wil niet te vroeg juichen.

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 02 okt 2018 21:34
door erichendri
Bij mazda zat canbus als eerste in de dashboard draadboom.
Canbus herken je aan stuurkastjes in deuren etc.
Hoeven maar 3 draden naar toe te gaan.
Vanaf de kastjes lopen een veelvoud van draden naar de onderdelen.
Mercedes zat er vol mee 10 jr geleden.
Kon je buiten de auto echt alles aansturen.
Werd (moest) ook regelmatig geupdated met nieuwe software.(worden)

Eric

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 12 okt 2018 21:13
door SP-Boxer
Tsja, waar zal ik beginnen...

Het vervolg:
ECU opgestuurd en is visueel gecontroleerd, ea. doorgemeten en daaruit kwam eigenlijk niets. Componenten op de printplaat lijken in prima staat, alles meet gelijk door, dus ook daar twijfel of het toch wel de printplaat is.
Van Subaru is 0,0 bekend en ook de componenten op de plaat zijn geen items die ze daar in het schap hebben liggen. Na overleg besloten om de gehele connector opnieuw door te solderen in de hoop dat dit soelaas zou bieden.

Met een speciale cleaner is de coating van de printplaat verwijderd, connector doorgesoldeerd, meetweerstanden, protectiedioden en lijnweerstanden zijn ook meegenomen. Daarna is de printplaat opnieuw voorzien van een laklaag ter bescherming.
De dag erop ECU retour gestuurd naar mij, maar helaas had de post van zaterdag t/m woensdag nodig om het pakket bezorgd te krijgen. Ik was al ernstig aan het vrezen voor een zoekgeraakte ECU :evil:

Goed, ECU aangesloten, maar de auto deed onwijs raar. Zo raar dat het erop begon te lijken dat de body control unit overleden was. Verlichting flipte, vergrendeling deed raar en starten was er al helemaal niet bij.
Denk, denk, nog meer hoofdpijn, veel appjes naar de soldeerheld en een maaltijd verder, EUREKA :idea: :idea: :idea: Alles bij elkaar opgeteld en toen snel een andere accu uit de garage getrokken. Bingo :!: Deze auto doet echt heel raar wanneer de accu slecht is, dat had ik al eerder ervaren, maar nu waren er weer allerlei andere verschijnselen bij gekomen.

Met de frisse accu startte de auto keurig. Gelukkig, het is niet slechter geworden in ieder geval!
Proefritje van 10-15min gemaakt en mijn geluk kon niet op. Hij liep weer op 6 cilinders en wat was dat lekker :D

Maar toen...
Ik was ondertussen ook met de beide sleutels aan het klooien, want op 1 van beide reageerde de auto niet/nauwelijks. Recent beide batterijen vervangen voor Chinese exemplaren, beide meten gewoon door op 3V, maar toch deed eentje het niet meer. Nieuwe batterij er in en toen nog maar eens proberen. Toch ook maar een keertje starten: hakkel, hakkel, hakkel. Terug op 5 cilinders :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Kortom: terug bij af! Niet slechter, maar helaas ook niet beter.

Morgen nog kort de spanning op de printplaat zelf controleren om de connector ook volledig uit te sluiten. Ik ga er van uit dat de uitkomst me niet zal verbazen, maar wie weet.

Verder heb ik nog flink gezocht naar een vervangende ECU, maar deze zijn er echt niet. Ebay staat vol met ECU's van Amerikaanse Legacy's ook van de H6 motoren, maar de P/N's lijken er niet eens op. Ook is nergens te vinden wat de werkelijke verschillen tussen verschillende P/N's zijn. Dus die gok ga ik niet nemen.
Een nieuwe ECU bestellen kan natuurlijk, maar dit is een backorder artikel weet ik inmiddels en ik heb zo'n naar voorgevoel dat ik die dit jaar niet meer in huis ga hebben.
Het lijkt er nu op dat ik de ECU nog 1x ga opsturen voor een alles of niets poging, maar moet daar nog even wat overleg over hebben.

Lastige is ook dat ik dit jaar nog 2x op vakantie wil met deze auto. 1x binnen NL, dat vind ik niet zo'n punt met de huidige situatie. Rond de kerstdagen is echter het plan om richting Oostenrijk te gaan en dat zie ik toch niet helemaal zitten :roll:

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Geplaatst: 12 okt 2018 21:31
door quikfit
Om het op zijn Noors te zeggen...køt.
Aangezien het elektrische gedeelte van de injector goed is bevonden...kan er niet iets mechanische fout zijn met de injector? (je hebt ze nog niet uitgewisseld las ik)


Gr. Quikfit :mrgreen: