Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306 --> OPGELOST

Voor alle electrische zaken
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door SP-Boxer »

Nee, alles wijst echt op een breuk in de pcb. Vermoedelijk zijn deze voor alle CAN bus auto's met H6 motor gelijk.
Ik hoop vooral dat de nieuwe ECU die zwakke plek niet meer heeft. Dat gaan we over een jaar of 10 wel meemaken... Maar of ik de auto dan nog heb weet je natuurlijk nooit.

De Legacy/Outback/Tribeca kunnen allemaal getroffen worden... Er zijn mij nu 4 gevallen bekend in NL, allen in een jaar tijd.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door erichendri »

Can bus is juist een mooi systeem.
Maar 4 ecu's, dat is peanuts vergeleken bij slopel.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door SP-Boxer »

Verschil is dat die van Opel voor een appel en een ei gerepareerd kunnen worden ;)
En vergeet niet dat er niet bijster veel 3.0R modellen van 2007 of nieuwer zijn in NL.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door Raph »

SP-Boxer schreef:In een paar maanden tijd waren er overigens 3 met hetzelfde ECU probleem bij de leverancier. Het is dan ook vrijwel zeker dat het echt een zwakke plek in de hardware is. Betreft allemaal H6 uitvoeringen voorzien van CAN bus. (dus in geval van Legacy/Outback zijn dat de facelift modellen)
Hebben alle Legacy/Outback H6-modellen van na de facelift een CAN bus?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door SP-Boxer »

Voor zover ik weet wel. Of ze moeten dat pas op de MY08 hebben geïntroduceerd, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. (doch niet onmogelijk...)

Begin maar vast met sparen dus ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door SP-Boxer »

Inmiddels heeft de auto sinds een maandje weer een verse APK.

Na het plaatsen van de nieuwe ECU liep de motor weer als vanouds. Hiermee bleek de vorig jaar gestelde diagnose gelukkig juist.
Tevens heb ik de accukabelboom vervangen voor een nieuwe, aangezien ik vorig jaar ook stil kwam te staan door een slecht contact in de aftermarket accuklemmen.

Verder de ashoes voorzien van een nieuw bandje, maar deze blijven helaas een beetje vet zweten. Schijnt een kwaaltje te zijn, tzt maar eens nieuwe hoezen er op. Moet toch los als de koppeling aan de beurt is, want die loopt nu op zijn eind.
Het kofferbakslot bleek gewoon wat traag zijn stroom te krijgen. De accu was tijdens de schorsing doorgaans losgekoppeld, na aansluiten duurde het gewoon even voordat het slot meeging.

Kortom, ik ben weer een gelukkige Spec B rijder. Nu wel nog even de tijdelijke Legacy kwijt zien te raken. Hier zal ik zo een topic voor openen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306 --> OPGELOST

Bericht door quikfit »

Lekker weer toeren in je eigen auto. :okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306 --> OPGELOST

Bericht door boswachterfan »

Da's iig een positief resultaat na zo'n zoekactie en een berg centjes. Is er nou nog bekend wat de fout is in die Ecu's?
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306 --> OPGELOST

Bericht door SP-Boxer »

Ja, het is echt een breuk in de printplaat. Deze printplaat is waarschijnlijk voor alle modellen hetzelfde, wellicht zelfs voor de 4-cilinders. Maar aangezien de zwakke plek op een "lijntje" van de 6e cilinder zit, zal dit probleem zich bij een 4-cilinder niet voordoen.

Vreemd genoeg hoorde ik dat Subaru voor een 2007 model al geen nieuwe ECU meer leverde. Dus misschien heb ik wel heel veel geluk dat mijn 2009 exemplaar nog wel leverbaar was. Des te interessanter is het ook om de oude toch te laten repareren. Simpel gezegd zou je het zwakke plekje maar hoeven te lokaliseren om vervolgens een soort bypass te realiseren.
Spijtig genoeg kan ik de oude ECU niet als proef terugplaatsen, want de sleutels kunnen maar aan 1 ECU tegelijk worden gekoppeld.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306 --> OPGELOST

Bericht door boswachterfan »

Ok. Voor de motor heb ik goede ervaring met Carmo electronics. Misschien zien zij er een uitdaging in.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Plaats reactie