Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306 --> OPGELOST

Voor alle electrische zaken
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4633
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7XLi MY96
Locatie: Veldhoven
Contact:

Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306 --> OPGELOST

Berichtdoor SP-Boxer » 05 Aug 2018 23:28

WEES GEWAARSCHUWD, LANGE CONTENT! :roll:
===================================================

Tijdens mijn vakantie helaas niet zonder problemen gebleven met de Spec B. Vorig jaar zomer in NL op vakantie, toen brak er een schokbreker (kon er mee thuiskomen, maar kostte me wel mijn "backup set"). Dit jaar wilde de auto van het een op het andere moment niet meer starten. Het is een fantastische auto, maar wel veruit de minst betrouwbare tot op heden. (en de nieuwste)

Van het een op het andere moment wilde de startmotor niet meer meedoen, terwijl ik 20min eerder nog een ritje had gemaakt.
Alles in de auto startte op, maar de startmotor werd niet getriggerd. Omdat het alarmlampje bij het indrukken van de startknop druk knipperde ging ik er al vrij snel vanuit dat het alarm de startblokkering niet vrij gaf. (of iets in die trant)
Een hoop pogingen gedaan, accu even losgekoppeld etc. maar geen gereedschap bij de hand om echt te gaan sleutelen. Tevens waren de ideeën al gauw op bij 36gr en in de volle zon, met een vrouw en twee ongeduldige kinderen... :(
Diverse telefoontjes gepleegd, naar de vorige eigenaar, naar de eigenaar van ons huisje in België welke op haar beurt ook weer volop ging bellen, naar de Touring (Belgische ANWB) welke de hoofdprijs zou gaan rekenen, naar de ANWB (geen lid en konden buiten NL niets betekenen binnen 24u) en daarna toch maar weer naar de Touring.
Ik stond tegen de Franse grens in Chimay en mijn Frans is ongeveer net zo goed als mijn Japans, dus gelukkig hebben ze bij de Touring ook Vlamingen in dienst :lol: Na lang wachten kwam er dan eindelijk een sleepwagen en die gaf vrij snel aan in het Frans (uiteraard) dat het la démarreur moest zijn. Met hun hulp kregen we de auto van de parkeerplek en met aanduwen startte de auto ook. Mooi, de startmotor dus!

We hadden nog 3 dagen voordat we weer richting huis zouden gaan en ik fix zaken het liefst thuis. Dus telkens goed opletten met parkeren, dat we de auto makkelijk weg konden duwen en het liefst heuvelafwaarts.
Die dagen overleefd, maar wel continue met een CEL rondgereden. De Touring had deze wel gereset, maar bij de eerstvolgende startpoging was deze weer terug natuurlijk. Ik wist toen nog niet hoe ik bij deze auto de foutcode kon laten weergeven, dus welke foutmelding er toen in zat durf ik niet te zeggen!

De laatste rit naar huis van ca. 4 uur ging aanvankelijk goed, maar ik moest nog tanken. Eerste tankbeurt in België en aangezien de Euro95 daar standaard E10 benzine is, heb ik bewust een keertje Superplus 98 getankt.
Geen zin in weer aanduwen, dus heb getankt met draaiende motor.

Door naar huis en korte tijd later begint de motor te horten/stoten en schokken. De CEL begon daarbij ook te knipperen. Geen mogelijkheid om te stoppen, dus ik moest door! Op toeren liep de motor overigens wel prima en na een klein minuutje was het knipperen van de CEL weer voorbij en liep de motor ook weer beter.
Thuis gekomen en de volgende dag gaan wel wel eens kijken.

===================================================

Volgende dag startmotor gedemonteerd en getest buiten de auto. Helemaal in orde, ook geen zware vervuiling.
Hmmm, 12+ volt op de solenoid? Ja, ook in orde.
Massa in orde? Ja, ook prima.
Triggerdraad dan, nee daar meet ik ook gewoon 12V op tijdens het starten.

WAAROM doet hij het dan niet?

Dan maar tijdelijk de kabels overbruggen met startkabels. En zowaar, het bleek toch te zitten in een slecht contact bij de positieve accuklem (aftermarket exemplaar van de vorige eigenaar). Dat stukje kabelboom binnenkort dus maar eens vervangen voor een nieuwe originele.

SSM2 aan de OBD poort gehangen, maar helaas is mijn auto daar te nieuw voor. Waarden uitlezen gaat wel, maar het apparaat kan geen connectie maken met mijn ECU.
De motor liep weer wat schokkerig, maar plots ging toch de CEL uit en liep hij weer als vanouds! Problem solved, dacht ik!

====================================================

Vandaag een ritje en nog voor ik het dorp uit was begon de CEL weer te knipperen en de auto opnieuw te schudden! Starten kort daar voor was geen enkel issue meer, dus dat deel was opgelost, maar er is dus een nieuw probleem ontstaan!
Het grootste gedeelte van de rit verliep wisselend met CEL knipperend en dan weer continue aan. Niet bepaald prettig rijden. Toen ik bijna thuis was liep de motor weer OK en bleef het knipperen weg.

Met dit filmpje uitgevonden hoe de foutcodes bij de nieuwere modellen zijn uit te lezen.
https://www.youtube.com/watch?v=DhDzA-6dFm4

De auto geeft nu foutcode P0306 en P0335
P0306 is een misfire in cilinder 6.
P0335 is een storing in de krukaspositiesensor.

Wie wil er meedenken???


Zou het kunnen dat er een storing in de krukaspositiesensor gekomen is door het veelvuldig starten door het aanduwen van de auto? Het zal totaal 7-10 keer geweest zijn. Vervolgens zijn er misfires gekomen in cil #6 door de krukaspositiesensor?
Mijn gevoel zegt dat de krukaspositiesensor best een keer een foutmelding kan geven, maar dat als deze niet echt kapot is, er geen misfires zullen optreden.
Verder heb ik me rot gezocht om de foutcodes te resetten zonder OBD scanner, maar zonder resultaat. Accu eraf werkt in ieder geval niet meer bij deze modellen!

Alle hulp is welkom. Ik heb komende week nog wel een km of 500 te gaan met deze auto. Daar heb ik niet echt een alternatief voor momenteel. De laatste proefrit was zonder mankementen, dus wellicht verdwijnt de CEL vanzelf, maar ik ben er niet van overtuigd. Vanmorgen ging het tenslotte ook mis.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Forester Turbo 2005 EJ205 177pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
Locatie: Noorwegen

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor quikfit » 06 Aug 2018 10:47

Ik kwam hier https://www.obd-codes.com/p0335 wat interessants tegen... NOTE: If the crank sensor is used only for misfire detection and NOT spark timing (this varies with the vehicle), the vehicle should start and run with MIL (Malfunction indicator lamp) illumination. Also, some vehicles require several key cycles to illuminate the MIL. If this is the case, there may be no MIL illumination until the problem often enough over time. If the crank sensor is used for BOTH misfire detection and spark timing, the vehicle may or may not start. Symptoms may include: Vehicle may not start (see above) Vehicle may run rough or misfire MIL illumination.

Wat ook vaak voorkomt bij de modernere motoren met distributieketting is dat deze uitrekt en dus een foutief signaal (krukaspositiesensor) krijgt alhoewel ik de kans hier klein acht.
Ik zou als ik jouw was de foutcodes laten wissen door de dealer en dan gaan rijden en kijken of deze terug komen.(wel eerst je accu klem/contacten in orde brengen)
P0306 Kan verschillende oorzaken hebben die dus code P0335 kan triggeren. https://www.obd-codes.com/p0306 / https://www.engine-codes.com/p0306_subaru.html

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4542
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor erichendri » 06 Aug 2018 13:25

Koop of leen ergens een elm327, koop deze niet bij alibaba, maar bij autowolf in NL.
Telefoons met android vereist bluetooth en appel wifi.
Hiermee zou je hem moeten kunnen uitlezen en wissen, maar ook data van sensoren kunnen aflezen.
Misfire kan een bobine zijn, wissel deze met een andere cilinder en kijk wat er dan uitkomt als storing'
Krukas sensor gaat niet stuk van aanduwen dus dat kan je uitsluiten.
Als hij loopt zonder storing rommel eens aan de bedrading tussen motor en schutbord, misschien zit daar iets niet goed.
Sowieso bij storingen altijd wissen en weer rijden tot ze er weer inkomen, dan eventueel de data aflezen.
Niet meteen gaan vervangen en van alles proberen.
Sommige merken kunnen niet aanslaan zonder krukassignaal, weet niet of dat ook bij subaru is.
Zal ook vast wel een nokkenas positiesensor op zitten.
Koop deze sensoren wel bij de dealer Marcel.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4633
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7XLi MY96
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor SP-Boxer » 06 Aug 2018 14:12

Ok, dus het zou andersom kunnen zijn? De P0335 is een gevolg van de misfire en niet andersom. Dat is best logisch eigenlijk.

Laat ik voorop stellen dat het startprobleem echt aan de bedrading lag. Dat is voor nu verholpen. De motor start nu weer direct.
(Zojuist weer geprobeerd en hij loopt helaas weer schokkerig stationair. Vermoedelijk doet cil #6 dus niet mee bij lage toerentallen)

Ik zal de bobine zo proberen te wisselen met die van #4. Is dat de boosdoener, dan zou ik er een P0304 bij moeten krijgen.

Als er een nieuwe sensor nodig is, komt deze er sowieso origineel in.

Mijn plan was dus ook om eerst te resetten, maar ik krijg niet gevonden hoe. Afhankelijk van een dealer wil ik niet zijn. Mag hier dan enkele tientjes afrekenen en een paar minuten later ben ik waarschijnlijk weer terug bij af.
Zelf een scanner kopen kan wel, maar daar wil ik me uitgebreid op oriënteren en die tijd gun ik me nu niet.

Lukraak gaan vervangen is ook niet mijn ding. Ook daarom wil ik niet naar de dealer.

Bedankt voor jullie input tot dusver!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4542
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor erichendri » 06 Aug 2018 14:56

Met een elm327 en een torque app op je telefoon moet je hem kunnen resetten en kan je
ook de waardes van je sensoren aflezen.
Gooi die vraag ff op FB subaru fans, misschien woont er 1 in je buurt die je ff mag lenen voor de deur.
Ik heb er ook 1 en deze werkte goed op een 2005 impreza + 1.6 en op een Suzuki alto uit 2002.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4633
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7XLi MY96
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor SP-Boxer » 06 Aug 2018 17:23

FB gaat hem niet worden. Ga daar geen account aanmaken. Dus zelf maar aanschaffen.

Heb zelf een Apple, dus torque wordt hem niet, maar heb nu "Car scanner" gedownload, dat heeft aardige reviews.
Ik zie wel veel matige ervaringen met WiFi dongels en las dat de app ook met Bluetooth 4.0 overweg kon. Buiten AliExpress kan ik deze echter niet zo snel vinden. Dan toch maar een WiFi exemplaar zoeken dan.
Bij autowolf zijn deze 35 euro, wat ik toch wel fors vind.
Bij bol.com vind ik DEZE
Ze hebben er ook eentje voor bijna de helft, maar daar zijn de reviews weer erg slecht.

Denk dat het deze maar gaat worden. Heb hem dan woensdag in huis.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4633
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7XLi MY96
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor SP-Boxer » 06 Aug 2018 17:51

Ik blijf het zeer opmerkelijk vinden dat er kort na de slechte stroomtoevoer van de startmotor een tweede probleem is ontstaan. Toeval, of toch gevolg van?

Als ik de auto nu start lijkt hij op 5 cilinders te lopen en boven de 2000rpm komt de 6e er ook bij. Zo lijkt het.
Bobine wisselen is er na het vele zoekwerk niet meer van gekomen vandaag en vanavond geen tijd meer. Morgen voor de warmte maar doen dan.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4542
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor erichendri » 07 Aug 2018 11:09

De 6de cilinder komt er bij lijkt het, neem aan dat je dat onbelast gecontroleerd hebt.
Geef je na een bocht vol gas dan is de cilinder eind druk veel hoger en doet hij misschien wel niet mee.
Hoe zit het met de bougies, zelf vind ik de fabrieksvervangings interval veel te lang was mijn ervaring bij Mazda.
En nog een vraagje over je schokbreker, was de onderste schotel eraf gebroken toevallig.
Dan is het raar dat bij de eerste keer er geen twee nieuwe dempers erop gezet zijn wat voorgeschreven is.
Neem aan dat jij dat dan wel doet ondanks je zuinigheid.
Had dit bij mijn legacy ook een keer gehad na een diepe kuil en bij de ander zag je ook duidelijk dat hij eraan zat te komen.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4633
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7XLi MY96
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor SP-Boxer » 07 Aug 2018 11:56

Onbelast in zijn vrij. Bij de laatste proefrit was hij goed warm en leek alles normaal. Gisteren op 5 cilinders was bij de koude start.
Laatste wissel van de bougies vind ik niet terug in de facturen. Er is echter dusdanig veel aan gesleuteld dat ik niet kan/wil geloven dat het nog eerste montage zou zijn. Tweede montage zou nog goed moeten zijn. Termijn is 100k en mijn ervaring op benzine is dat ze dit ook wel halen. Bij een EJ25 kwamen er prima bougies uit na 105k.
Ik zal er zo eentje uit draaien om te bekijken.

Bij de demper was het schroefdraad boven op de demper gebroken. De demper zat dus niet meer vast aan de topmount. Dempers hadden totaal geen last van roest en was nog eerste montage. Ik heb beide dempers vervangen voor die van mijn reserve set.
Kon er ook mee thuiskomen overigens, alleen heel rustig aan bij hobbels en drempels.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Forester Turbo 2005 EJ205 177pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
Locatie: Noorwegen

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor quikfit » 07 Aug 2018 13:07

Kijk ook goed naar vettigheid van olie in de bougiegaten (bougiegatrubbers) ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subarumouse

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor Subarumouse » 07 Aug 2018 15:02

Hallo,

Ook gedacht aan een KLEINE marter of breukschade?
Koud, wellicht wat vocht dat in de bedrading dringt en na het warm worden weg is?
Bij de mijne was twee weken geleden een stuk isolatie van 1 cm bij een paar millimeter weg met bovenstaande verschijnselen.
De bougie kabels waren amper een jaar oud.
De haren zaten nog aan de motorkap en vermoed dat het beestje het warm heeft gehad......

Benno
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4542
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor erichendri » 08 Aug 2018 12:12

Alleen koud, al eens aan een beginnende koppakking gedacht.
Dit is 1 van de herkennings punten.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor hummie » 08 Aug 2018 12:48

quikfit schreef:Kijk ook goed naar vettigheid van olie in de bougiegaten (bougiegatrubbers) ;)


Yep. Heb ik ook vaker van gehoord en bleek ik zelf ook enigszins last van te hebben.
Simpelweg de kleppendekselschroeven wat aandraaien kan al helpen (was voor mij de oplossing want bleken inderdaad vrij los te zitten).

Dat is iets wat ik altijd standaard al doe bij "nieuwe" auto's (reminds me, kmoet carterpan nog aantrekken). Maar in die gevallen gaat hij meestal op een kleppendeksel-hoek lekken. De boxer gooit het eerder in zijn bougiegaten.
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4633
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7XLi MY96
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor SP-Boxer » 08 Aug 2018 18:28

Vanochtend de ELM327 binnen. Niet ideaal met zo'n wifi verbinding.
Na starten regelmatig de interface er opnieuw in drukken, omdat het wifi signaal weg is, of omdat mijn telefoon weer met ander netwerk is verbonden. Maar goed, het resetten werkt goed en het uitlezen verder ook wel.
Vreemd genoeg vond de "Car scanner" ook nog een foutmelding voor de nokkenassensoren van de beide cilinderbanken. Deze codes werden door de auto zelf niet aangegeven. Beide geen onlogisch gevolg van de misfire lijkt me.
Resultaat van het resetten was overigens dat de P0306 weer gewoon terugkwam. De andere meldingen bleven (vooralsnog) uit.

quikfit schreef:Kijk ook goed naar vettigheid van olie in de bougiegaten (bougiegatrubbers) ;)

cil #4 vs. cil #6
AfbeeldingAfbeelding
Mankeert niets aan, kan ook haast niet gezien de leeftijd van het spul.

Bougie en bobine van #4 en #6 omgewisseld. Links op de foto's #6, rechts #4.
AfbeeldingAfbeelding

Resultaat van het wisselen was aanvankelijk dat de auto startte en prima liep. Was het dan toch een slechte verbinding in een stekker?
Auto een paar uurtjes laten staan en uit wantrouwen toch maar weer gestart. Weer mis, wederom P0306. Toen de bobines weer terug gewisseld met eenzelfde resultaat.
Kortom, in bougies en bobines zit het niet.

Subarumouse schreef:Ook gedacht aan een KLEINE marter of breukschade?
Koud, wellicht wat vocht dat in de bedrading dringt en na het warm worden weg is?
Bij de mijne was twee weken geleden een stuk isolatie van 1 cm bij een paar millimeter weg met bovenstaande verschijnselen.
De bougie kabels waren amper een jaar oud.

Aan de bedrading naar de bobine toe is niets te zien. Bougiekabels heeft de auto niet.
Vergeet ook niet dat het fenomeen voor het eerst optrad tijdens het rijden. Lijkt me sterk dat een marter dan de oorzaak zou zijn.

erichendri schreef:Alleen koud, al eens aan een beginnende koppakking gedacht.

Dat is het dus net. Het is niet alleen koud. Het trad de eerste keer zelfs bij extreme hitte op. En na het oplossen van het startprobleem had ik er gewoon een hele rit last van.
De eerste keer trad het ook nog eens op tijdens het rustig naar een verkeerslicht rijden. Niet echt een moment waarop de koppakking gaat hemelen zou ik zeggen. (ik hoop het ook vooral niet)

Op het net kom ik een paar gelijke gevalletjes tegen in de US, waar het uiteindelijk de ECM/ECU was. Daar vrees ik nu ook voor, maar weet nog even niet hoe ik het signaal kan checken. Moet met een oscilloscoop denk ik?
Kostentechnisch zou ik daar wel goed ziek van zijn. Die krengen kosten 1300-1400 euro nieuw en gebruikt zal wel een hel zijn om te vinden...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4542
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor erichendri » 08 Aug 2018 18:57

Goed, code terug na wisselen.
Geeft hij dan nu misfire4 aan?

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Forester Turbo 2005 EJ205 177pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
Locatie: Noorwegen

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor quikfit » 08 Aug 2018 19:47

Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4633
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7XLi MY96
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor SP-Boxer » 08 Aug 2018 20:33

Nee, Eric, hij blijft opnieuw met P0306 aangeven. Vandaar mijn conclusie dat het dus niet bougie/bobine gerelateerd is.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4542
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor erichendri » 08 Aug 2018 23:25

Dan zit het in de draadboom vrees ik.
Wat kan is een los pinnetje in de ecu printplaat.
Heb je een schema van deze auto?

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4633
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7XLi MY96
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor SP-Boxer » 09 Aug 2018 09:36

Dat, of het probleem ligt toch elders.
Ik wil nog kijken ik ik de injectoren kan omwisselen. Dan kan ik die ook uitsluiten.

Schema’s heb ik voldoende. Pinbezetting van de ECU is bekend, dus met een oscilloscoop zou ik de spanning naar bobine #6 kunnen checken.
Opzich is de SSM II welke ik heb ook te gebruiken als oscilloscoop, maar ik mis daarvoor de probes.

Het leesvoer van Quikfit is zorgelijk. Weliswaar andere modellen, maar kennelijk is het toch een van de lastigste storingen. Gaat een hoofdpijn dossier worden vrees ik. Daar heb ik deze auto niet voor en iets te hard nodig ook.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4542
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor erichendri » 09 Aug 2018 10:09

Vivio erbij kopen.
Kan je het rustig oplossen.
Is ook beter voor je kat.

Eric

Terug naar “Electronica”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast