Legacy 2.0 met P0030 CEL, wat nu?
Legacy 2.0 met P0030 CEL, wat nu?
Dag allemaal,
onlangs de eerste aanvaring gehad met een CEL. In mijn geval een brandend CEL en een knipperend cruize lampje. Cruize werkt ook niet meer. Na uitzetten en opnieuw starten was het probleem weg.
De cheap OBD scanner zegt code: P0030 met een linkje naar: https://www.autocodes.com/p0030_subaru.html
Dus lambda sensor kapot? Of toch even naar de garage brengen? Wat is jullie ervaring en hoe zou je dit aanpakken?
Ter info: kmstand is 170.000 ongeveer
onlangs de eerste aanvaring gehad met een CEL. In mijn geval een brandend CEL en een knipperend cruize lampje. Cruize werkt ook niet meer. Na uitzetten en opnieuw starten was het probleem weg.
De cheap OBD scanner zegt code: P0030 met een linkje naar: https://www.autocodes.com/p0030_subaru.html
Dus lambda sensor kapot? Of toch even naar de garage brengen? Wat is jullie ervaring en hoe zou je dit aanpakken?
Ter info: kmstand is 170.000 ongeveer
Re: Legacy 2.0 met P0030 CEL, wat nu?
Foutcode wissen en de accupool een kwartiertje eraf,stekker van de lamdasonde loshalen en inspecteren op corrosie/beschadigingen,stekker eventueel inspuiten met WD40 of iets dergelijks.
Daarna gewoon weer gaan rijden.(auto kan wat klote stationair lopen omdat de ECU alles weer moet leren)
Komt de storing terug dan kan je altijd nog naar de garage,laat dan wel een Denso monteren en geen Bosch.(bij de dealer kost ie/het meer)
Producenten geven een gemiddelde levensverwachting op van 160.000km...dus de jouwe was misschien al met de reservetijd bezig.
Lees dit ff door; https://www.yourmechanic.com/article/p0 ... ouble-code
Gr. Quikfit
Daarna gewoon weer gaan rijden.(auto kan wat klote stationair lopen omdat de ECU alles weer moet leren)
Komt de storing terug dan kan je altijd nog naar de garage,laat dan wel een Denso monteren en geen Bosch.(bij de dealer kost ie/het meer)
Producenten geven een gemiddelde levensverwachting op van 160.000km...dus de jouwe was misschien al met de reservetijd bezig.
Lees dit ff door; https://www.yourmechanic.com/article/p0 ... ouble-code
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Legacy 2.0 met P0030 CEL, wat nu?
Ik zie op eBay denso lambdasonde's voor 80 euro, kan dat? Of zou dit nep zijn?
Re: Legacy 2.0 met P0030 CEL, wat nu?
Met een lambdasonde zou ik geen risico nemen en er gewoon eentje (Denso) halen bij de automaterialenzaak. (laten zoeken op het chassisnummer)
Als de prijs te mooi is om waar te zijn...
Gr. Quikfit
Als de prijs te mooi is om waar te zijn...
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Legacy 2.0 met P0030 CEL, wat nu?
Lambdasondes altijd bij de dealer halen, zelfs Denso's geven storingen.
Origineel kost je ongeveer 250 + euro.
Verder, de voorgeschreven werkwijze is ; de code wissen.
Daarna rijden tot hij er weer inkomt.
Probeer eens de stekker los te halen en een paar keer in elkaar drukken na hem
te hebben ingespoten met WD40, misschien helpt dat.
Maar als hij na warm weer een keer gestart te hebben weg is zou ik nog even doorrijden.
Eric
Origineel kost je ongeveer 250 + euro.
Verder, de voorgeschreven werkwijze is ; de code wissen.
Daarna rijden tot hij er weer inkomt.
Probeer eens de stekker los te halen en een paar keer in elkaar drukken na hem
te hebben ingespoten met WD40, misschien helpt dat.
Maar als hij na warm weer een keer gestart te hebben weg is zou ik nog even doorrijden.
Eric
Re: Legacy 2.0 met P0030 CEL, wat nu?
De melding blijft weg en de auto rijdt verder goed. Ik wacht het even af tot de winter, mocht de melding dan terug komen, dan gaat er een nieuwe lambda in van de dealer.
Re: Legacy 2.0 met P0030 CEL, wat nu?
Helaas, kwam het CEL lampje terug en bleef aan. Heb een nieuwe air/fuel sensor gekocht (lambda) bij de dealer (259 euro) en vervangen (super easy). CEL lampje is weg, en auto rijdt weer naar behoren.
Het vreemde is wel dat de "oude" lambdasensor er nog zo goed als nieuw uit zag, dat vond ik wel vreemd.
Het vreemde is wel dat de "oude" lambdasensor er nog zo goed als nieuw uit zag, dat vond ik wel vreemd.
Re: Legacy 2.0 met P0030 CEL, wat nu?
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157