Diodebrug als laadstroomregelaar?

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Diodebrug als laadstroomregelaar?

Bericht door wivoorst »

Beter gezegd een gelijkrichter.. hoe moet ik deze aansluiten zodat het een laadstroomregelaar wordt; het kán, maar hoe?? Is bedoeld om 2 accu's op te laden waarvan er een niet mag worden benut tijdens stilstaan (de startaccu dus). Mogen wel beide tegelijk worden opgeladen. Zijn beide 44A, zelfde merk, zelfde leeftijd. Dus geen problemen met opladen.
Electronica, pffffff.
2x diodebrug
2x diodebrug
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Diodebrug als laadstroomregelaar?

Bericht door quikfit »

Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Diodebrug als laadstroomregelaar?

Bericht door wivoorst »

De link gaat om een laadstroomverdeler, gaat mij dus om deze regelaar. Heeft andere werking: de verdeler zorgt ervoor dat eerst 1 accu (meestal start-) wordt opgeladen dan pas de 2e. Bij een regelaar wordt alles tegelijk opgeladen ongeacht welke. Ik neem aan dat 1 de dynamo is, 2 de eerste accu en 3 het chassis of is het D+?
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Diodebrug als laadstroomregelaar?

Bericht door SubieForest »

Ehm even denken...

Je hebt dus twee accu's: 44Ah, zelfde merk, even oud. Je gebruikt er één om te starten en één om de elektronica (12V stekkers of binnenlampjes oid) van stroom te voorzien als de motor stilstaat.
Als de motor stilstaat mag de elektronica geen stroom van de startaccu aftappen.

Die accu's zijn dus parallel geschakeld anders heb je 24V.
Hoeveel ampère kan die gelijkbrug hebben? 154A zie ik erop staan, of is die 1 een scheidingsstreepje?
Hoeveel ampère kan het systeem van een auto eigenlijk trekken? Zo veel als je dynamo kan leveren lijkt mij?

Ik ga het even tekenen...

[EDIT 1]: Ehm nee dit kan ook niet...

[EDIT 2]: ...even puzzelen, wacht eens even, volgens mij heb ik hem.

[EDIT 3]: Ben de kabel naar de startmotor vergeten... Een draadje erbij lost dat wel op denk ik.
... zo kan je hem wel starten met de startaccu.
... zo kan je hem wel starten met de startaccu.
Accu 1 is de startaccu, accu 2 is die andere. De nummertjes 1, 2 en 3 komen overeen met de nummertjes op de gelijkrichter. 'Elektronica' zit dus op de wisselspanningaansluiting, startaccu op de plusaansluiting, en de andere accu met de dynamo zit op de minaansluiting.

Volgens mij heb je maar één gelijkbrug nodig.

Moeten hier nu nog wat zekeringen tussen? Heeft iemand daar ervaring mee?
In de auto zit tussen de dynamo en de accu een 'Main Fuse Box' met zekeringen van 40A, 60A en 2x 30A (in het geval van een Subaru Libero). Er zitten dus 4 hoofdgroepen in de Libero. Die 60A is voor het laden en het grootste deel van de elektrische onderdelen in de bus, een paar elektrische onderdelen zijn apart gegroepeerd en hebben hun eigen zekering. Voor het idee doe ik nu even alsof de 'Main Fuse Box' maar uit één 60A zekering bestaat.

Je hebt nu wel twee accu's, als er tijdens het rijden ofzo één accu slecht wordt, dan gaat hij alle stroom uit één accu trekken (op zich niet erg, want het is immers ontworpen met één accu). Moet je die accu's nog los van elkaar met een zekering beschermen, of niet? Zelf denk ik niet dat het heel veel uit zal maken, omdat het beide exact dezelfde, even oude accu's zijn en ze beide aangesloten zijn op één kabel die een 60A zekering passeert.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Diodebrug als laadstroomregelaar?

Bericht door hummie »

Een diodebrug is geen regelaar.

Als je een gelijk voltage wenst moet je er nog een zener-diode tussen hangen van de gewenste waarde (en wattage e.d.).
Als je een wisselend voltage wenst zul je er nog een regelaar (pot) tussen moeten hangen van de juiste waarde.

Maar is het niet veel handiger om gewoon met een (paar) fikse schakelaar(s) te werken?
Je zou kunnen denken aan:
linkse stand = accu a
middenstand = accu a+b (om geen spanningsverlies of inschakelpieken te krijgen)
rechtse stand = accu b
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Diodebrug als laadstroomregelaar?

Bericht door hummie »

Nog een gedachtengang.
Je wilt een autoaccu gaan gebruiken voor stilstand? Campeervoorziening?

Dan kun je beter een daarvoor geschikte accu kopen. Een autoaccu is namelijk gemaakt voor kortdurende piekstromen en zal niet lang stroom leveren.
Laat je deur of achterklep maar eens enkele uurtjes open staan met enkel het binnenlichtje aan. Moet je zien hoe snel hij leeg is. ;)
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Diodebrug als laadstroomregelaar?

Bericht door SubieForest »

Een schakelaar of een dikke relais kan natuurlijk ook. Ik keek net naar een filmpje waar ze alles uitlegden over een 'dual battery setup'. Ze vertelden inderdaad ook dat je een ander type accu nodig hebt.

Maar goed, zit je met die twee accu's ook niet met een laadprobleem? Stel, je heb de koelbox aanstaan terwijl je ergens staat te kamperen of iets dergelijks, dan trek je dus die tweede accu leeg. Als je dan de motor start, dan zit de startaccu nog goed vol, terwijl die tweede accu praktisch leeg is. Overlaad je die start accu dan niet?

Ik denk dat het op zich niet verkeerd is om er iets van een laadregelaar tussen te stoppen. Dan wordt eerst je startaccu geladen en als die vol is laadt hij pas de tweede accu op.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Diodebrug als laadstroomregelaar?

Bericht door hummie »

Ja, overladen, ook dat nog ja.
Dat zou met een juiste schakeling te ondervangen moeten zijn.
Maar je krijgt ook nog het probleem dat als in een accu sluiting komt (platen krom want verkeerde belasting) je de andere ook meteen kapot trekt.

Je zou eens moeten zoeken naar een oud type (sloop) chateau touring caravan. Pre 1990 geloof ik.
Die hadden origineel ingebouwd een dual-accu-system (regelkastje). Daarmee kon je regelen of je wilt draaien op 230, autoaccu, of interne accu. En dat was tevens een system met ingebouwde lader en ontlader.
De setup die jij zoekt als ik het goed begrijp.
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

Re: Diodebrug als laadstroomregelaar?

Bericht door mikage »

Ik heb niet voldoende verstand van autoelectronica, maar zou een product als dit niet kunnen voldoen. Ik heb hier naar gezocht vanwege de zonnepanelen en wilde iets hebben dat zowel overladen als teveel ontladen tegengaat. Er zijn er meerde van te koop in diverse vormen. Belangrijk is denk ik dat je iets moet hebben dat meer dan 70% ontlading van de accu's moet tegengaan. Prijzen lopen van 3 euro tot 150 euro. Goed zoeken is dus nodig. Maar voor een euro of 5 kun je al proberen of zoiets doet wat je denkt dat het moet doen.

https://www.ebay.com/itm/60A-80A-Solar- ... 0005.m1851

of zoiets:

https://www.ebay.com/itm/12V-Battery-Ex ... SwaopZi~T-
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Diodebrug als laadstroomregelaar?

Bericht door wivoorst »

Eindelijk reactie van mijn kant... in mijn camper heb ik een elb (elektro-blok)die in principe alles hoort (!)aan te sturen. Maar regelmatig was de boord (-gelaccu) leeg, 160A! Ik heb toen tussen de dynamo en accu's een separate laadstroomregelaar geplaatst -met een zware zekering ertussen- waardoor het elb wordt omzeild. De accu's worden nog steeds afzonderlijk geladen. En bij motor 'uit' wordt alleen de boord gebruikt.

Maar nu mijn sub: aangezien ik nog diodebruggen heb liggen en mij werd verteld dat ik deze ook als éénrichtingsverkeer kan gebruiken ben ik op zoek gegaan naar de mogelijkheid. Ik weet zoals boven al vermeld, dat een (aparte) Gel of semi-tractie accu het best is, maar aangezien ze aardig prijzig zijn en ik nog een paar 'start' heb liggen, wilde ik er voor korte periode zo eentje in stoppen (barrelchallenge -duurt 1 week-). Maar... ondertussen heb ik toch ook een kleine koel/warm-box gekocht op 12V voor lange reizen en een omvormer voor laptop, en zal dus toch wel naar een geschikte (en passende) gelaccu moeten kijken. En dan toch meteen maar een regelaar. Dus iemand nog 2 diodebruggen nodig? Langzamerhand begin ik deze wagen ook goed te kennen... :P
Trouwens ook voor het keukentje een 2-pits benzinebrander erin, superheet hoor!
Brander2.jpg
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Diodebrug als laadstroomregelaar?

Bericht door SubieForest »

Aha. 160A? 160Ah is het denk ik ;). Da's best een dikke accu inderdaad. Haha, maar het probleem heeft zichzelf dus al opgelost, nu moet je toch naar een geschikte accu en regelaar kijken. Wel zo veilig (en beter voor de accu) denk ik.

Mooie kookinrichting in de achterbak van je Subie trouwens! Moet ik ook eens maken voor in de achterbak van m'n busje ;).
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Diodebrug als laadstroomregelaar?

Bericht door boswachterfan »

Een Coleman tweepits, zo te zien? Mooi ding, wij hebben hem ook gehad. Loeihete branders. Alleen dat gepiel met de benzine was minder. Maar daar is misschien inmiddels een oplossing voor. Ik had hem in 1998.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Diodebrug als laadstroomregelaar?

Bericht door hummie »

LOL. Ik heb net een mini 1/2-persoons road-bbq gemaakt. Ik kan ook bakken onderweg. :D
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Diodebrug als laadstroomregelaar?

Bericht door SubieForest »

boswachterfan schreef:Een Coleman tweepits, zo te zien? Mooi ding, wij hebben hem ook gehad. Loeihete branders. Alleen dat gepiel met de benzine was minder. Maar daar is misschien inmiddels een oplossing voor. Ik had hem in 1998.
Ze maken die tweepitsbrander nog steeds, volgens mij zijn ze nog steeds hetzelfde als 20 jaar geleden :).
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Diodebrug als laadstroomregelaar?

Bericht door wivoorst »

Bedankt voor compliment van keukentje. Is heel veel werk geweest omdat er ook een 2pers bed in moest komen en dus meten, meten, karton knippen, meten, karton plakken, proefstukken zagen van mdf en uiteindelijk multiplex en bekleed met vloerbedekking (zonder foam!) etc. Volgende keer doe ik het een en ander op een gewijzigde manier. Wel meteen veel van geleerd.

Vervolg heeft niets meer met diodebrug te maken..... Is nu ongeveer gelijkwaardig aan onze fabrieksgebouwde camper:
Airco, (Blaas/zuig -fan 12v) voor warme dagen, veel bergruimte voor de wiet, :-), verhoogd, andere schokbrekers, ook achterwielen van camberbouten voorzien die er standaard niet in zitten, geblindeerd, 50ltr water met koolstofwaterfilter, buiten-douche (drukpomp op dak en 2 warmwaterzakken; 1 bijna altijd warm: onder motorkap als je rijdt), verplaatsbare luifels met ledverlichting (niet op foto's), Dashcam (Go-pro, ook los voor aktievelingen die rustig willen kajakken (https://www.youtube.com/watch?v=P58hU-Tam7E) of lekker downhillen ofzo https://www.youtube.com/watch?v=fwDydbV5q98
Ir wide-angle achtercamera, fietsendrager, bevestiging voor waveboards (niet gemonteerd), wasmachine (zuurkoolton) en droger (tussen isolatiematten onder motorkap), Omvormer 12-220 300W voor laptop, etc, separate gelaccu en laadregelaar. Motor geflushed, Nood-lasapparaat (dmv sterke startaccu met dunne omnia elektroden). Traceerbaar door verstopt mobieltje, navigatie, nieuwe distributie, koel/warm-box 12v, 2 goede slaapplaatsen (op foto ligt maar 1 matras), keukentje dus, en 2 stoeltjes. En uitrusting. Oh ja, hangmat, 80 ltr benzine en koffiezetapparaat 12v. En bbq op verhoogd rooster met alu.folie, op benzinebrander. Open haard (conservenblik met brandgel), kluisje, hengels en rookoventje welke ik nog nooit heb gebruikt want ik vang nooit wat......

De daktent is nog niet in de maak, ik ben er nog niet uit en voor https://www.thebarrelchallenge.nl/ niet echt nodig.

Maar waar het om ging: ik heb maar een andere laadregelaar besteld.

sorry dat fotootje gedraaid is...
bed.jpg
20180511_183404.jpg
Enne,.. iemand liet weten dat ik sleutelen maar beter kan laten? :sti:
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Diodebrug als laadstroomregelaar?

Bericht door SubieForest »

Mooi! Haha, dat 'ingebouwde' navigatiesysteem komt mij bekend voor ;). Zo deden wij het ook altijd. Als je de Subie ergens in de schaduw had staan dan kon je hem in dat vakje stoppen, klepje dicht, niemand die het zag.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Diodebrug als laadstroomregelaar?

Bericht door wivoorst »

Het is de monitor van de achteruitrijcam, het is nog niet duidelijk of hij daar echt komt. Er moet nog een Go-pro naast waardoor het nog meer gewild kan zijn om ruitje in te tikken...
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Diodebrug als laadstroomregelaar?

Bericht door hummie »

Helemaal schitterend hoe je hem gebouwd hebt.

Maar ik krijg toch steeds meer de nieuwsgierige vraag:
Heb je hem gebouwd voor wat weekendjes weg en een enkele over night rit, dus grotendeels voor de fun? Of met een gericht doel en ben je van plan er een flinke uitgebreide tocht mee te gaan maken naar/door moeilijke doch prachtige terreinen?
Zoals hij er nu uit ziet is hij onderhand geschikt om de toendra's over de himalaya naar china op te reizen. :D
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Diodebrug als laadstroomregelaar?

Bericht door wivoorst »

Zie verder: ombouw voor Barrelchallenge
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Diodebrug als laadstroomregelaar?

Bericht door wivoorst »

Toch nog een antwoordje: de challenge is louter bedoeld als test, doel is idd via Kazachstan naar zuid Mongolië.... Dan naar Vladiwostock, maar auto op de boot en met vliegtuig terug. Ik wil de wagen door en door kennen, ook al komt de Forester er vaker voor dan in Nederland.
Plaats reactie