schuifdak sunroof reparatie

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

schuifdak sunroof reparatie

Bericht door boswachterfan »

Er zijn van die dingen waar ik lang tegenaan hik. Het haperende schuifdak is er zo één. Met wat hulp heb ik nu toch maar eens wat geprobeerd. Joetjoep filmpjes had ik al eens bekeken en de tips daaruit geprobeerd. Dat haalde niet uit. In het manual opgezocht hoe het nu eigenlijk in elkaar zat en deze week de stoute schoenen aangetrokken.

Je begint met het lostrekken van de bekledingsstrip aan de bovenkant van de achterklep. Aan weerszijden van de harde kunststof bekleding, onder de achterste zijruiten zitten drie schroeven, o.a. achter de bagegehaak. Dan kun je voorzichtig het paneel lostrekken. Die hangen dan in de lucht. Vervolgens zit de hemel met drie clips in de bovenbalk vast. Als je die lostrekt, kijk je zo naar de motor.

Afbeelding

Hij zit met drie moeren en twee schroeven vast. Je pakt hem er zo uit. Zie handboek.

Afbeelding

Daarna heb ik de motor uit elkaar geschroefd. Rondom de koolborstels zat veel vuil. De loopbaan was zwart en de sleufjes ertussen waren helemaal dicht. Ik heb de loopbaan in de draaibank gezet (boormachine kan ook) en met korrel 1200 de zaak blank gemaakt. Toen de sleufjes pijnlijk nauwkeurig schoon gemaakt. Vet gesmeerd op de plaatsen waar dat nodig was en hoera, hij draaide weer.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hierna de reset procedure gedaan en warempel, het dak doet het. Of dit echt duurzaam is? Geen idee. Ik kan nu rustig op zoek naar een vervanger. Zo vaak gebruiken we het dak niet, maar in de zomer is het toch wel lekker als hij in de zon heeft gestaan.

Nou, misschien kan iemand hier ook wat mee.

Edit aug. 2018: Ik vond een filmpje van iemand die me voor was en exact dit deed:

https://www.youtube.com/watch?v=S4FkmSaNdFA&t=23s
Laatst gewijzigd door boswachterfan op 22 aug 2018 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: schuifdak sunroof reparatie

Bericht door quikfit »

Lekker bezig boswachterfan :okeee:

Het grootste probleem met een open dak is; ''niet meer dichtgaan'' :lol:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: schuifdak sunroof reparatie

Bericht door erichendri »

Kan je toch ook een speciaal inbus sleuteltje voor gebruiken toch?

Eric
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: schuifdak sunroof reparatie

Bericht door boswachterfan »

Net voor de achterklep, in het midden, zit een dopje in de hemel. Als je dat verwijdert, kun je met een (gewone) inbus in de motor het dak bewegen. Als het een eind open staat, ben je wel even bezig.... :(
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: schuifdak sunroof reparatie

Bericht door quikfit »

Inbus of niet...het grootste probleem met een opendak is en blijft ''als ie niet meer dichtgaat''... ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: schuifdak sunroof reparatie

Bericht door niksnut »

wat voor merk dak was het?? heb van de winter ook lopen klooien met een lek dak . regende binnen harder dan buiten. mijn dak heb geen afvoer maar na goed schoonmaken van het rubber en goot (alles uit elkaar gehaald net als jij) en na montage het rubber ingespoten met teflon vet en twee weken niet openen was en is hij nog steeds dicht.
nieuw rubber was niet meer leverbaar. weet alleen niet meer wat voor dak ik zelf heb
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: schuifdak sunroof reparatie

Bericht door SubieForest »

Goeie fix boswachterfan :okeee:

Je kan er inderdaad ook een inbussleutel of schroevendraaier in steken (afhankelijk van het model). Dan ontkoppel je het tandwieltje van de motor, zodat je dus zelf kan draaien. Om dat tandwieltje weer aan de motor te koppelen moet je dat schroefje met de schroevendraaier of inbussleutel stevig indrukken en tegelijkertijd de andere kant op draaien meende ik. Dan zet je hem weer vast.
Tenminste dat is bij de Libero zo.

"Als 'ie niet meer dichtgaat" is inderdaad niet zo leuk :).

Ze waren toen ook al overgestapt op plastic versnellingsbakjes zie ik :). In '96 was het nog van een aluminiumachtig iets.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: schuifdak sunroof reparatie

Bericht door boswachterfan »

Bij deze draai je de motor mee, als je de inbus gebruikt. Ik hoef niets in te drukken of aan te draaien. Dat zullen ze dan veranderd hebben.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: schuifdak sunroof reparatie

Bericht door SP-Boxer »

Is in mijn 92 Legacy ook al zo. Volgens mij werken alle open daken van Subaru zo. Wat dat betreft is er bij niets veranderd tussen de 92 en de 09 Legacy.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: schuifdak sunroof reparatie

Bericht door boswachterfan »

Omdat het dak nu weer werkt, heb ik me maar een leuk accessoire veroorloofd: Een windgeleider. Vond ik vroegah op de 404 ook fijn. Via ebay in Germanië gekocht.


Afbeelding

Afbeelding
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: schuifdak sunroof reparatie

Bericht door quikfit »

Lekker hoor...jezelf verwennen :lol:
Bij de mijne komt er een spoilertje omhoog bij het openen van het dak.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: schuifdak sunroof reparatie

Bericht door boswachterfan »

Ja, bij mij ook. Die tikt nu tegen de kap. Eens kijken of dat goed blijft gaan.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: schuifdak sunroof reparatie

Bericht door boswachterfan »

:x je kunt ook niet lang plezier hebben van dit schuifdak, hè. Tijdens de vakantie bleek dat het links achter niet meer goed omhoog komt. Komende week het glas er maar eens uit halen, maar als iemand al een suggestie heeft, dan zie ik die graag. Berichten op forester.org maken me niet optimistisch, maar goed, eerst zelf kijken.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: schuifdak sunroof reparatie

Bericht door quikfit »

Geleide rail?

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: schuifdak sunroof reparatie

Bericht door erichendri »

Misschien een tandje versprongen van de pees.
Geleiders willen wel eens wat wijder worden.

Eric
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: schuifdak sunroof reparatie

Bericht door boswachterfan »

Bedankt, heren. Ik hoop er deze week nog naar te kunnen kijken.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: schuifdak sunroof reparatie

Bericht door boswachterfan »

Nou, vandaag maar eens gewerkt. Linksachter bleef het dak ongeveer een centimeter te laag hangen. Allereerst heb ik de rails en alle onderdelen pijnlijk nauwkeurig schoongemaakt. Waar nodig waterbestendig vet gesmeerd en de draaipunten ingespoten met kettingvet voor de motor. Kruipt, stoot vuil af en is ook waterbestendig. Ik had deze bijdrage gevonden op een Amerikaans forum:

At first I thought it might be a spacer issue as well, but I noticed that the lift bracket on the drivers side wasn't lifting as high as the one on the passenger side when in the fully closed position. So I spent alot of time moving it back and forth and noticed one of the white plastic spacers towards the rear of the lift bracket was somewhat off track. I used a flat head screwdriver to carefully apply pressure to the white spacer as I carefully moved the mechanism backward with the switch. It put the plastic spacer back on track and was then able to lift the drivers side lift bracket all the way even with the passenger side. No more saggy sunroof corner!

Ik zag dat het voorste geleideblokje aan de linkerkant niet zover kwam als rechts. Toen ik daar met enige kracht met de schroevendraaier tegen duwde naar voren), ging de "houder" inderdaad nog een stukje verder en precies die centimeter omhoog. Nogmaals de boel schoongemaakt en nog beter gangbaar gemaakt. Je kunt het slecht zien op de foto. De schroevendraaier drukt er tegenaan. Het is aan de "buiten"kant van de auto.

Afbeelding

Vervolgens de boel een paar keer heen en weer laten gaan en het leek in orde. Maar ik had al gelezen dat het onder de last van het dak dan toch niet goed ging. En inderdaad. Hij kwam hoger dan eerst, maar nog niet hoog genoeg. Dan maar een boerenslimheid noodgreep: Ik heb een paar ringen onder de opvulplaatjes van Subaru gelegd. Nu komt hij hoog genoeg. Niet echt hoe het hoort, natuurlijk, maar ik heb me al verzoend met het idee dat ik het niet helemaal goed krijg. Die kunstof geleiders zijn niet los te krijgen en het is een raadsel hoe ze oorspronkelijk vast zitten. Ikheb tegelijkertijd de motor ook nog los gehad om te kijken of ik de rail een tandje kon verschuiven, maar dat kon ik niet ontdekken. Jammer, want rechts stond er een soort voorspanning op die er links niet op stond. Maar als ik ging meten kwamen ze allebei exact even ver.

Een laatste dingetje: De laatste 5 centimeter heeft de motor er best moeite mee omdat hij het windgeleidertje moet indrukken. Aangezien ik zo'n mooie kap heb is dat geleidertje niet meer nodig. Hij is alleen maar hinderlijk omdat hij tegen de kap komt. Ik heb aan weerszijden het geleidertje vastgezet met popnagels in het schuifdakframe.

Afbeelding

Nu glijdt het dak veel makkelijker naar voren. Conclusie: Het werkt, maar ik ga het beperkt gebruiken. Wel jammer van zo'n leuk accessoire. Maar uitputtend zoeken op andere fora heeft me geleerd dat deze daken veel storingen hebben. Het is niet anders. Misschien heeft iemand nog wat aan deze info.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: schuifdak sunroof reparatie

Bericht door quikfit »

Lekker gegoogeld....en gegoocheld... :lol:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: schuifdak sunroof reparatie

Bericht door SP-Boxer »

Ik denk toch dat je motor wat vermogen te kort komt en er daardoor veel moeite mee had.

Mijn Legacy I van 1992 heeft ook een mooi open dak dat af fabriek gemonteerd is. Auto gekocht in 2005 toen deze 13 jaar oud was (en inmiddels heb ik de auto ook al weer zo lang!), na een jaar of 2 begon het dak te lekken. Niet een beetje, maar echt veel! 's Morgens direct een natte bips na het instappen, een zeiknatte hemel en na een bocht soms nog een plens water op je hoofd.
Ook veel gegoogled en gebruik gemaakt van de vrij grote Amerikaanse community. Vrijwel iedereen legde zich bij het probleem neer en besloot, na vele pogingen tot herstel,toch om het dak af te kitten. Leuk, maar dan is het simpelweg een "dak" ipv. een "open dak".
Iedereen riep maar dat het rubber van het dakraam vervangen moest worden en dat dat niet te krijgen was. Maar dat is niet de gedachtegang van een dergelijk dak. Het rubber houdt het grootste gedeelte van het water tegen, het restant wordt via regengootjes en de slangen, in de voorste en achterste stijlen, keurig afgevoerd.
Uiteindelijk was er dan toch iemand die de stoute schoenen aangetrokken had en het hele systeem heeft uitgebouwd. Wat bleek: de lijmlaag waar de geleiderails mee in de bak gemonteerd zaten, was volledig poreus geworden met forse lekkage tot gevolg. Rails losgehaald van de bak, helemaal gereinigd en weer netjes terug gemonteerd. Sindsdien nooit meer een druppel gehad.

Uitgebreid relaas, maar moraal van het verhaal: geef niet te snel op ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: schuifdak sunroof reparatie

Bericht door boswachterfan »

Ik ben al blij dat het weer goed aansluit. Heb er inmiddels heel wat uren in zitten en de vakantie is voorbij, dus het gaat even duren voor ik me er weer over buig. Als ik dat al doe :) Het geleideblokje links lijkt toch wel de oorzaak en daar is eigenlijk niets aan te repareren. Dat heb ik uit meerdere bronnen, waarvan één professionele sleutelaar.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 nov 2016 20:57

Re: schuifdak sunroof reparatie

Bericht door Gekke Gerritje »

IN mijn Forester van 2000 heb ik precies hetzelfde, linksachter komt ze een kleine centimeter te kort, heb er nu een blokje hout tussen zitten dat ze mooi aansluit met het dak en zal de boel ook eens schoonmaken maar wat is nu precies het geleideblokje?
Koop een boot en werk je dood.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: schuifdak sunroof reparatie

Bericht door boswachterfan »

Je kunt het net zien op de foto op pag. 1. De schroevendraaier zit er tegenaan, dat grijs/witte streepje. Dat ding hoort ergens vast te zitten, maar glijdt nu mee.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 nov 2016 20:57

Re: schuifdak sunroof reparatie

Bericht door Gekke Gerritje »

Hmmm, vanmiddag de boel eens grondig gekuisd en ook maar ff de smeerbus voor de motoketting gepakt. Heb het gevoel dat het bij de voorgangervan jouw Forester toch net anders zit, heb wel dat blokje boven op de geleider waar bij jou een L op staat maar voor de rest niks.
Koop een boot en werk je dood.
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: schuifdak sunroof reparatie

Bericht door Propje »

Intressant heb m,n forester gekocht met kaduuk panorama dak geen punt voor mij.
Wel leuk om eens mee te prutsen als het wat mooier weer is.
Wat ik dus begrijp is dat een gevoelig onderdeel is bij Subaru ?
Wat ik wel als voordeel zie in deze donkere dagen je hebt veel meer licht in de auto met dakpaneel open geschoven.
Voor de rest moet de airco maar extra tandje bijzetten.
En in de zomer zit er een daktent op dat scheelt ook veel hitte in de auto als hij in de zon staat te bakken.
Aju propje
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 nov 2016 20:57

Re: schuifdak sunroof reparatie

Bericht door Gekke Gerritje »

Ben nog ff aan het vogelen geweest, rechts gaat ze eerder omhoog en dat stukje blijft links achterlopen. Ze werkt verder prima.
Koop een boot en werk je dood.
Plaats reactie