Verlichting Climate Controle

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Shumie74
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 sep 2017 16:51

Verlichting Climate Controle

Bericht door Shumie74 »

Goededag mede forumers,

Bij mijn Forester SG is een tijdje geleden de verlichting van de climate controle ermee uitgescheden.
Eerst 1 lampje daarna de andere 2. Ik ben op zoek gegaan om dit te verhelpen en kwam op youtube een filmpje tegen gekomen van een amerikaanse forester rijder die hetzelfde probleem had. Hier de link voor degene die er ook last heeft en wil aanpakken ( https://www.youtube.com/watch?v=KDzwEuGVaoU&t=386s ).
Ik ben vervolgens opzoek gegaan in Almere naar de lampjes die vervangen moesten worden. Hier kon niemand mij helpen om de originele lampjes te leveren en werd iedere keer naar de dealer gestuurd. Vervolgens ben ik in Naarden naar de dealer gegaan en die kwam na het uitzoeken om welke lampjes het ging met een prijs van 50 EUROOTJES aanzetten :shock: voor een setje van 3 lampjes. Ik zei dat ik dat vrij prijzig vond en de beste man vertelde dat ze los wel €12,- kosten. Ik snapte deze logica niet helemaal maar had zoiets van ik tast nog wel even in het donker met de knoppen. Vervolgens ben ik bij onze verre oosterburen uit China gaan kijken voor de ledlampjes. Ik kwam bij Aliexpress een setje van 10 stuks tegen voor €1,69 incl verzenkosten. Het type wat ik heb besteld is T4.2 Deze heb ik vandaag geplaatst en er is weer licht!
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Verlichting Climate Controle

Bericht door sufos »

Goeie tip! Sinds de opkomst van sites zoals Alibaba realiseer je je pas dat je altijd veel te veel betaald hebt voor sommige producten. Ongelooflijk hoe vaak klein elektronisch spul over de kop gaat.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Verlichting Climate Controle

Bericht door boswachterfan »

Mooi gedaan. Bij mij valt-ie af en toe uit. Een licht vingertikje en hij doet het weer. Dus ik kom ook aan de beurt.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Verlichting Climate Controle

Bericht door erichendri »

Zal ook wel een kwaliteitserschil in zitten.
Daar houd ik ook rekening mee als ik daar spulletjes bestel.

Eric
Shumie74
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 sep 2017 16:51

Re: Verlichting Climate Controle

Bericht door Shumie74 »

het enige wat ik nu merk is dat het niet te dimmen is. Maar ik vind dat geen probleem. Misschien dat een ander type dat wel is.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Verlichting Climate Controle

Bericht door SP-Boxer »

Zaten er ook al ledjes is, of waren het kleine gloeilampjes?
In de oudere typen heb ik in ieder geval altijd weer gloeilampjes teruggeplaatst. Oogt beter en dimt ook altijd.

Kan me best voorstellen dat de nieuwere typen we led hebben, maar dan had ik toch ook voor dimbaar gekozen. Ik gebruik die functionaliteit soms nog.
"I feel Legacy"
Shumie74
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 sep 2017 16:51

Re: Verlichting Climate Controle

Bericht door Shumie74 »

Er zaten gloeilampjes in en ik wilde deze ook wel weer maar ik vond de prijs ervoor belachelijk dus vandaar deze keus.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Verlichting Climate Controle

Bericht door SP-Boxer »

Voor 1,69 kun je wel 20 gloeilampjes kopen anders...
KLIK
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Verlichting Climate Controle

Bericht door RJS »

Dat soort lampjes is toch in elke goedgesorteerde elektronicawinkel goed verkrijgbaar? Ik heb vrijwel,alle lampjes in mijn oude Forester al eens vervangen. Of gaat het bij jouw auto om een heel ander type? Die krijg ik dan binnenkort ook...
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Verlichting Climate Controle

Bericht door RJS »

Dat soort lampjes is toch in elke goedgesorteerde elektronicawinkel goed verkrijgbaar? Ik heb vrijwel,alle lampjes in mijn oude Forester al eens vervangen. Of gaat het bij jouw auto om een heel ander type lamp? Die krijg ik dan binnenkort ook...
Gebruikersavatar
Marx
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 okt 2018 18:19

Re: Verlichting Climate Controle

Bericht door Marx »

Ik heb ze gevonden bij een led webshop in usa, in het groen.
Op forester.org vond ik de exacte specificaties.

Daarna reed ik naar de subarudealer en deze gaf ze mee voor 6,20 per lampje. Voor mij goedkoper dan bestellen bij de betreffende webshop :)
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Verlichting Climate Controle

Bericht door boswachterfan »

Er sprong er ook nog één kapot laatst dus vandaag de boel maar eens opengemaakt m.b.v. het jijbuist filmpje. Ik heb ze gekocht bij de lampengrossier, iets van 4 euro stuk. Ze lijken iets lichter dan de originele. Heb ze nog niet in het donker gezien.

Links oud rechts nieuw. Maar dat is redelijk duidelijk, geloof ik. :D

Afbeelding
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Verlichting Climate Controle

Bericht door erichendri »

Kleuren wat donkerder door inbranden.

Eric
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Verlichting Climate Controle

Bericht door boswachterfan »

Een nabrander onder het motto: "Stom maar als het mij overkomt kan dat bij een ander ook". :x

Na het terugplaatsen van alles had ik mooie verlichting, maar de kleine lampjes van de ventilatorsnelheid en de standenschakelaar, rechts, waren niet goed meer te zien. Nog een keer los gehaald, kijken, nog eens kijken. Zouden de nieuwe lampjes invloed hebben op de sterkte van de kleine lampjes?
Afijn, wph geopend en uit de tekening bleek dat er nog een soort halve maantjes met lensjes tussen de buitenkap en het huis van de regelknoppen moesten zitten. Vandaag de werklamp erbij gepakt en op de knieën over de garagevloer en jawel. Gevonden. Pfff.

Deze dingen dus. Nu is alles weer als vanouds :mrgreen: O ja, ze zijn ook nog eens verschillend :D

Afbeelding
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Verlichting Climate Controle

Bericht door quikfit »

Opgelost! :lol:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Verlichting Climate Controle

Bericht door boswachterfan »

Ja, lach er maar om :x
:lol: :lol:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Plaats reactie