LED knipperlichten gaan te snel (hyperblinking)

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dward
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 aug 2017 18:54

LED knipperlichten gaan te snel (hyperblinking)

Bericht door Dward »

Hallo!

Net nieuw op dit Subaru forum :-)

Ik heb een Forester SJ (2015) waarvan ik - op de xenonverlichting na - alle lampen heb vervangen door LED lampen van Osram. Alles werkt perfect op 2 lampen na. De knipperlichten achter.
De LED knipperlampjes die ik zowel voor als achter heb gebruikt zijn de OSRAM LEDriving W215W 12V Oranje. Tevens bij alle 4 de knipperlichten een 21 watt Osram weerstand geplaatst om problemen wegens minder weerstand van de LED's te voorkomen (OSRAM LEDriving Canbus Control Unit 21W).
Aan de voorkant werken de knipperlichten zoal het hoort.
Maar aan de achterkant gaat er toch iets fout. Zodra ik daar de weerstanden op de originele kabels klem en het LED lampje in de fitting steek en het knipperlicht links of rechts aanzet gaat voor én achter aan de ingeschakelde kant heel snel knipperen (hyperblinking) Zet ik achter weer de normale gloeilamp terug dan knippert voor en achter weer op de normale snelheid. Hoe kan dit en wat doe ik eraan?
Het vreemde is dat wanneer ik in alle 4 de knipperlichten de LED plaats met weerstand ertussen en dan de noodknipperlichten inschakel alles wel op normale snelheid knippert. De weerstanden werken allemaal want als de noodknippers aan staan worden ze warm.

Kanttekening: Ik heb het vermoeden dat dit probleem wellicht wordt veroorzaakt door een relais dat aan de achterkant is bijgeplaatst toen mij trekhaak is geïnstalleerd. Dit relais hoor ik nl. links achter duidelijk mee knipperen met het knipperrelais onder het dashboard. Ik vraag me sowieso af waarom er een relais is geplaatst bij montage van de trekhaak. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Ik hoor graag van jullie!

Groet!
Dward
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: LED knipperlichten gaan te snel (hyperblinking)

Bericht door quikfit »

Dat relais geeft aan(veranderde weerstand)als er een lampje van de aanhanger stuk is!?
Hier nog zo'n vreemd topic http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php ... =aanhanger
Bel anders degene op die de trekhaak heeft gemonteerd. :idea:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LED knipperlichten gaan te snel (hyperblinking)

Bericht door erichendri »

Volgens mij moet je leds hebben met weerstand erin.

Eric
Gebruikersavatar
Dward
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 aug 2017 18:54

Re: LED knipperlichten gaan te snel (hyperblinking)

Bericht door Dward »

quikfit schreef:Dat relais geeft aan(veranderde weerstand)als er een lampje van de aanhanger stuk is!?
Hier nog zo'n vreemd topic http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php ... =aanhanger
Bel anders degene op die de trekhaak heeft gemonteerd. :idea:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Eurotrekhaak.nl in Geldermalsen. Inmiddels met de noorderzon vertrokken...
Gebruikersavatar
Dward
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 aug 2017 18:54

Re: LED knipperlichten gaan te snel (hyperblinking)

Bericht door Dward »

erichendri schreef:Volgens mij moet je leds hebben met weerstand erin.

Eric
De Osram weerstanden sluit je aan op de - en + van de knipperlicht bedrading. Voor werkt dat prima maar zodra je achter aan de gang gaat loopt het spaak. Weerstanden achter worden wel warm tijdens noodverlichting knipperen. Dat betekend dus dat er stroom doorheen gaat. Omdat het alleen bij de achterkant fout gaat gok ik er toch op dat die extra relais de boel verstoord. Morgen toch maar eens kijken hoe die weerstand eruit ziet. Misschien kan ik achterhalen welke kabelset er door de trekhaak inbouwer is gebruikt.

Groet!
Dward
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: LED knipperlichten gaan te snel (hyperblinking)

Bericht door boswachterfan »

erichendri schreef:Volgens mij moet je leds hebben met weerstand erin.

Eric

Zo werkt dat iig wel bij motorfietsen. Zomaar LED's plaatsen geeft hele snelle knipperlichtjes.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Dward
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 aug 2017 18:54

Re: LED knipperlichten gaan te snel (hyperblinking)

Bericht door Dward »

boswachterfan schreef:
erichendri schreef:Volgens mij moet je leds hebben met weerstand erin.

Eric

Zo werkt dat iig wel bij motorfietsen. Zomaar LED's plaatsen geeft hele snelle knipperlichtjes.

Als je nou ff goed terug leest dan kan je zien dat er al weerstanden tussen zitten. Deze werken op de knipperlichten voor naar behoren.
Achter werkt het niet en dat komt volgens mij niet door de weerstanden. Die worden gewoon warm dus doen hun werk.
Of de weerstanden in de LED lampen zitten of extern op dezelfde + en - worden aangesloten is om het even.
goed lezen is het halve werk.

Groet!
Dward
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: LED knipperlichten gaan te snel (hyperblinking)

Bericht door Scuby »

ff de zekering van de trekhaak er uit halen. (is meestal apart gezekerd) dan kan je zien of alles normaal werkt. dan weet je gelijk of het daar aan ligt.
Gebruikersavatar
Dward
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 aug 2017 18:54

Re: LED knipperlichten gaan te snel (hyperblinking)

Bericht door Dward »

Scuby schreef:ff de zekering van de trekhaak er uit halen. (is meestal apart gezekerd) dan kan je zien of alles normaal werkt. dan weet je gelijk of het daar aan ligt.
Kijk. Da's een tip waar ik iets mee kan. Ik neem aan dat deze zekering in de zekeringsboks onder de motorkap zit en niet onder het dashboard?

Groet!
Dward
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: LED knipperlichten gaan te snel (hyperblinking)

Bericht door Scuby »

Dat ligt aan de inbouwer. Is tenslotte niet van Subaru....ik denk zelf onder het dashboard, maar nogmaals....is dus zoeken naar de zekering die niet in het boekje staat....
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

Re: LED knipperlichten gaan te snel (hyperblinking)

Bericht door mikage »

Ik heb in mijn buggy ook een dergelijk probleem gehad (alleen gold dat dan voor alle vier de knipperlichten). Ik heb geen oplossing voor het probleem van de knipperlichten achter, maar wellicht, als niets anders werkt, is een verstelbaar knipperrelais nog een optie. Bij mij heeft dat het probleem volledig opgelost. Het is Chineese meuk geworden, maar 't werkt al ruim 3 jaar.
https://nl.aliexpress.com/store/product ... 84203.html
Gebruikersavatar
Dward
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 aug 2017 18:54

Re: LED knipperlichten gaan te snel (hyperblinking)

Bericht door Dward »

Inmiddels ben ik weer iets verder. Het probleem lijkt niet in de relais van de trekhaak kabelboom te zitten.
Ik heb gekeken hoe deze trekhaak kabelboom is gemonteerd. Het gedeelte van de Subaru kabelboom dat de verlichting aan de achterkant regelt is dus afgekoppeld en de trekhaak kabelboom is ingeplugd.
Ik hub dus het omgekeerde gedaan en de hele achterkant verlichting origineel gemaakt. Eenvoudig te doen door het in- en uitpluggen van stekkers.
Daarna de LED knippers en de weerstanden achter geplaatst en wat blijkt? Zodra je de achter knippers vervangt door LED gaat het hele zaakje - voor en achter - hyperblinken. Achter weer gloeiknippers erin en alles werkt weer op normale snelheid waarbij de voorknippers wel LED zijn.
Het lijkt er dus op dat de relais onder het dashboard niet met LED door de bocht kan ondanks dat er weerstanden op de kabels van alle 4 de knippers zitten.
Nu heb ik een site in de USA gevonden die een relais levert welke het probleem zou kunnen oplossen. Vanmiddag maar even bellen.

Groet!
Dward

http://www.subispeed.com/2014-subaru-fo ... aPFjK2iEUE
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LED knipperlichten gaan te snel (hyperblinking)

Bericht door erichendri »

Gooi deze vraag ook eens op het SCN forum.
Daar zitten meer subarurijders die met leds rondtuffen.

Eric
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LED knipperlichten gaan te snel (hyperblinking)

Bericht door erichendri »

Is er al een oplossing gevonden?

Eric
PoppeSchuitema
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2016 07:22

Re: LED knipperlichten gaan te snel (hyperblinking)

Bericht door PoppeSchuitema »

Wat gebeurt er als je er een aanhanger op aansluit?
Nec scire fas est omnia
Gebruikersavatar
Dward
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 aug 2017 18:54

Re: LED knipperlichten gaan te snel (hyperblinking)

Bericht door Dward »

Het hyperblinking probleem is opgelost. De knipper relais van TapTurn, gekocht bij Subispeed in de US doet precies wat het moet doen. Deze relais laat zich niet beïnvloeden door spanningswisselingen of lagere weerstand door het plaatsen van LED peertjes. Daarnaast kan je op de relais diverse knipperfuncties instellen.

Groet!
Dward
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: LED knipperlichten gaan te snel (hyperblinking)

Bericht door quikfit »

:okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie