motor portierraam wisselen of repareren

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

motor portierraam wisselen of repareren

Bericht door boswachterfan »

Het raam van het bestuurdersportier ging steeds moeizamer, dus maar eens aan het lezen/zoeken geslagen. Haynes schrijft voor dat het raam eruit moet, met het frame. Ik zag het niet zo zitten om dat zelf te doen. Toen kwam ik op Joeptjoeb dit tegen, na een Amerikaans filmpje bekeken te hebben waar ook het hele frame eruit werd gehaald:

https://www.youtube.com/watch?v=ro2qZvRHn_Y

Deze Engelse meneer laat met de nodige Britse humor zien dat je de motor eruit krijgt zonder het raam de demonteren. Kijk vooral ook naar de link die hij in de omschrijving geeft, daar zit een service bulletin achter waarin je kunt zien waar de drie schroeven zitten die je blind en op gevoel los moet krijgen. Mij lukte het, met een nieuw, goed passend bitje. Ik had geluk dat de schroeven niet vastgeroest zaten. Het draaimechanisme van het motortje wel :x Het wordt dus wel een nieuwe motor a €175.-. :cry: Hij doet het nu nog wel, met een beetje olie erin, maar dat zal niet lang goed gaan. Maar goed, ik kan hem zelf monteren, dat scheelt een bak geld, zeker als de garage het volgens de voorschriften doet. Het terugzetten is even frotten, het raamframe moet wat los. Maar het is te doen.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: motor portierraam wisselen of repareren

Bericht door erichendri »

Je moet ff deijne's website raadplegen voor een motortje.
Of richards garage in Wateringen.
Of japoto.

Eric
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: motor portierraam wisselen of repareren

Bericht door boswachterfan »

Bedankt, maar Deijne en Japoto hebben het niet. Ik wil geen tweedehandse, want het probleem zit hem in het aandrijfgedeelte en dat kan al snel optreden bij teveel vocht in het portier. Wateringen is voor mij wel een end... Het is niet dat ik het geld over de balk kan smijten, maar soms koop ik origineel liever, doe ik bij mijn motor ook. Doet even pijn, maar dan is het ook weer een tijd goed. Met geduld kan er een motortje uit Aus/USA komen, daar verkopen ze wel aftermarket voor 60/70 dollar. Bij een achterraam zou ik dat nog overwegen. Ik wil deze auto nog jaren rijden, dat is ook een overweging. Of ik moet de Staats winnen, dan komt er een dikke turbo. :sti:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: motor portierraam wisselen of repareren

Bericht door erichendri »

Goede gedachten.

Eric
Gebruikersavatar
Ghiaap
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 apr 2011 14:32

Re: motor portierraam wisselen of repareren

Bericht door Ghiaap »

De motortjes die in de SG Forester zijn geschroefd zijn echt een zwak punt. Ik heb afgelopen weekend ook beide motortjes gereviseerd. Linker deed in eens niks meer en de rechter keeg het raam tergend langzaam omhoog. Ik heb ook de motortjes los gekregen zonder het hele raammechanisme los te halen. Is echt goed te doen met een nieuw Philips 3 bitje in een kleine ratel en met behulp van een klein spiegeltje had ik beide motoren in 20 minuten er uit. twee onderste boutjes van van het hevel mechanisme in de deur kun je geheel losdraaien en en twee bovenste alleen lossen maar wel laten zitten. Je hebt dan voldoende ruimte om de motor te verwijderen. Het metalen afdekkapje op de poelie verwijderen en dan alle roest zien weg te krijgen. Ik heb daarna de roestige plekken behandeld met Fertan®. Flink wat WD40 in gespoten en de boel liep weer als een zonnetje! Het mechaniek heb ik in de deur ingespoten met white grease. De motoren weer terug geplaatst en klaar was Kees. Koste me in totaal 2,5 uur alles bij elkaar. Dat is dus snel verdiend. Nu ik weet hoe het werkt kan ik altijd nog nieuwe of goeie gebruikte motortjes plaatsen als deze er helemaal mee op houden.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: motor portierraam wisselen of repareren

Bericht door RJS »

Was het moeilijk om de deurbelkleding eraf te krijgen?
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: motor portierraam wisselen of repareren

Bericht door RJS »

Video gezien. Toch wel een pittig klusje?
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: motor portierraam wisselen of repareren

Bericht door boswachterfan »

Ik vond het wel meevallen. Wel een echt goed passend bitje gebruiken voor de kruiskop schroeven van de motor.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: motor portierraam wisselen of repareren

Bericht door RJS »

Heb je ook dat stuk hout nog gebruikt? Als je de bovenste bouten laat zitten valt de boel niet naar beneden toch?
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: motor portierraam wisselen of repareren

Bericht door RJS »

Daar haal natuurlijk even een nieuwe voor.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: motor portierraam wisselen of repareren

Bericht door boswachterfan »

RJS schreef:Heb je ook dat stuk hout nog gebruikt? Als je de bovenste bouten laat zitten valt de boel niet naar beneden toch?
Sorry, dat kan ik me niet meer herinneren.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: motor portierraam wisselen of repareren

Bericht door RJS »

Succes! Motor is uitgebouwd. Hopelijk is ie nog te maken. Hij stond namelijk vol water. Inmiddels is alles weer droog en zoveel mogelijk van roest ontdaan.

Zou hem voor inbouw willen testen. Gewoon aansluiten en via de knop bedienen?
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: motor portierraam wisselen of repareren

Bericht door RJS »

Moet er nog vet in de motor?
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: motor portierraam wisselen of repareren

Bericht door boswachterfan »

Pfoe.... lang geleden... Op wormpjes en vertandingen doe ik altijd wat vet. In dit motortje ook, dacht ik.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: motor portierraam wisselen of repareren

Bericht door RJS »

Het is gelukt!! Daar is het forum nu zo handig voor. De drie schroeven waren lastig los te krijgen, ik vernielde bijna de schroefkruisen, maar door heel hard aan te drukken (daarvoor is gelukkig alle ruimte) schoten ze uiteindelijk los. Na wat gepiel kwam de motor er eigenlijk heel makkelijk uit (de 4 boutjes van het schaarmechanisme losgedraaid, de onderste 2 verwijderd. Pas op: het zijn maar korte boutjes.

De motor bleek vol water te staan. Alles uiteen genomen, ontroest, gangbaar gemaakt met WD40 en met lekker veel vet weer in elkaar gezet.

Bij het terugplaatsen heb ik een spiegeltje gebruikt. Je kunt dan goed zien how een en ander in elkaar steekt. De rechter schroef onderaan kun je het makkelijkst vastzetten, toen de bovenste en vervolgens de linker. Die laatste was het lastig omdat het tandwiel van de motor niet goed uitgelijnd was met de tandheugel. Na wat gepruts lukte het, maar helemaal goed zat het nog niet. Alles even aansluiten om proef te draaien en het werkte. Wel een korte tik bij het weer uitlijnen van tandwiel en heugel.

De deurbekleding verwijderen is inderdaad heel simpel. De video van boswachterfan is zeer nuttig gebleken. De beschrijving van Jaap was ook erg handig.
Laatst gewijzigd door RJS op 05 apr 2020 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: motor portierraam wisselen of repareren

Bericht door quikfit »

Top! Weer wat frisse lucht in de Forester...en kaartjes trekken bij een parkeerplaats gaat nu ook weer soepeler. :lol:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: motor portierraam wisselen of repareren

Bericht door boswachterfan »

Mooi, man! :okeee:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: motor portierraam wisselen of repareren

Bericht door RJS »

Ha, inderdaad.. ik weet dat ik aanstaande dinsdag in een parkeergarage moet zijn....
Plaats reactie