Trekhaak Stekkertje?

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Trekhaak Stekkertje?

Bericht door hummie »

Ik ben bezig met een trekhaak en zoek wat informatie voor het aansluiten van de electronica.
Naar ik begrepen heb zit er een stekker in de reservewielbak, maar dit zou ik graag even zeker weten om de juiste connector te bestellen.
Is dat de 10-polige stekker die rechtsachterin de reserve wielbak zit? En zo ja, wat voor type stekker is dat?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Trekhaak Stekkertje?

Bericht door erichendri »

Dat zou ik niet weten.
Wacht de reacties maar af zou ik zeggen.
Neem aan dat je voor de 13 polige doos gaat.
Niet toevallig al een trekhaak op gezeten??

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Trekhaak Stekkertje?

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Neem aan dat je voor de 13 polige doos gaat.
Een 7-polige Eric.
Ook niet alle pinnetjes van de 10 in dat stekkertje zijn gevuld, maar dat moet ik nog eens allemaal goed bekijken.
erichendri schreef:Niet toevallig al een trekhaak op gezeten??
Nee nooit.
Maar als het goed is zijn er foresters die al een plug 'n play stekker hebben. En voor zover ik weet zou deze dan ergens bij het reservewiel moeten zitten.
erichendri schreef:Wacht de reacties maar af zou ik zeggen.
Ga ik doen. Ik heb even geen goede camera voorhanden anders zou ik er al een fotootje van geplaatst hebben.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Trekhaak Stekkertje?

Bericht door quikfit »

Ik had de vraag eerder op de dag al gelezen maar nog niet gereageerd,ik begrijp er eerlijk gezegd niets van :shock: ...10 polig...''niet alle pinnetjes van de 10 in dat stekkertje zijn gevuld''... :?
Heb je die stekker zelf gezien :?: Maak er een foto van :!:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Trekhaak Stekkertje?

Bericht door SP-Boxer »

Elke Subaru is standaard voorzien van een stekker waarop een standaard trekhaak kabelboom kan worden aangesloten. Dit zijn inderdaad 10-polige stekkertjes.
Deze stekker ligt voor zover ik weet niet in de reservewielbak! Maar ik heb nog nooit een Forester bekeken op dat vlak.

Bij een Legacy III hangt hij ergens bij het linkerachterlicht en bij een Legacy IV hangt hij juist weer bij het rechterachterlicht. Wel altijd achter de binnenbekleding.
De stekker is ook niet volledig bedraad, de extra's voor een 13-polige stekker zul je zelf aan moeten leggen. Voor een 7-polige stekker zit wel alles erin dacht ik.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Trekhaak Stekkertje?

Bericht door hummie »

De fotos. 10 polig stekkertje, in reservewiel-bak. Rechtsachter.
Even klikken voor grotere foto.

Afbeelding
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Trekhaak Stekkertje?

Bericht door quikfit »

Ik heb deze site gevonden waar ze trekhaakbekabeling verkopen...maar er zullen er vast meer zijn. https://www.trekhaakwereld.nl/
Controleer of alle pinnen een juist signaal geven.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Trekhaak Stekkertje?

Bericht door erichendri »

Denk aan de toekomst en monteer gelijk een 13 polige doos.
Forester blijft een caravantrekker tenslotte en je krijgt er geen spijt van later.
Al leg je de extra draden los achterin, wij deden dat ook altijd in de garage.
Dus 2 x rood en 2x zwart, beide 2,5 mm.
En eventueel achteruiitrij licht.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Trekhaak Stekkertje?

Bericht door SP-Boxer »

Ja, dat is de stekker! Wat een kwetsbare plaats...

@Eric, waarom??? Als je zelf nooit meer dan een fietsendrager of aanhanger trekt??
Iets aanleggen voor de volgende eigenaar is bezopen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Trekhaak Stekkertje?

Bericht door Rene »

Bij mijn impreza zit dat stekkertje achter het rechter achterlicht..zijn kant en klare kabels met stekkerdoos verkrijgbaar.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Trekhaak Stekkertje?

Bericht door hummie »

Mooi. Dan ga ik dat stekkertje eens doormeten.

13-polig ga ik nog niet doen omdat nu alles nog op 7-polig werkt. 13 kan altijd nog als het nodig is. En ik heb ook nog een verloop liggen.

Kant en klare stekker zoeken ze ook maar uit.
€55!! VIJFENVIJFTIG EURO!! :o .... waarvan pakweg €40 voor dat stekkertje. Belachelijk duur stekkertje. ;)
Ik ben van plan de benodigde draden van het stekkertje af te knippen. Dan ben ik klaar voor een goei tientje, en bespaar ik ruim €40 met een half uurtje solderen. 8-)
Zeker nu de draden niet bij de lampen gehaald hoeven te worden (shitwerk) maar al bij elkaar klaar liggen.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Trekhaak Stekkertje?

Bericht door quikfit »

hummie schreef:Mooi. Dan ga ik dat stekkertje eens doormeten.

13-polig ga ik nog niet doen omdat nu alles nog op 7-polig werkt. 13 kan altijd nog als het nodig is. En ik heb ook nog een verloop liggen.

Kant en klare stekker zoeken ze ook maar uit.
€55!! VIJFENVIJFTIG EURO!! :o .... waarvan pakweg €40 voor dat stekkertje. Belachelijk duur stekkertje. ;)
Ik ben van plan de benodigde draden van het stekkertje af te knippen. Dan ben ik klaar voor een goei tientje, en bespaar ik ruim €40 met een half uurtje solderen. 8-)
Zeker nu de draden niet bij de lampen gehaald hoeven te worden (shitwerk) maar al bij elkaar klaar liggen.
Plug and PAY :!: :?:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Trekhaak Stekkertje?

Bericht door hummie »

Inderdaad Quikfit.

Btw, ik zie nu dat ik deze in de verkeerde groep heb gezet. Hoort in electronica denk ik.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Trekhaak Stekkertje?

Bericht door SP-Boxer »

Groot gelijk!

Heb zelf al meermaals de bekabeling aangelegd en zelfs bij ombouw van 7 naar 13 heb ik de kant en klare kabel verwijderd.
Gebruik zelf altijd een simpel rijtje kroonsteentjes en voorzie alle aders van adereindjes. Werkt storingsvrij. Als ik de contrastekker nu incl. nieuwe pennen voor weinig kon kopen, dan deed ik dat, maar dit werkt ook uitstekend.

Solderen doe ik juist nooit. Soldeerverbindingen in een kabelboom vind ik juist kwetsbaar. (Subaru heeft ook alleen maar klemverbindingen in de kabelbomen zitten!)

Onderwerp ook direct maar even verplaatst ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Trekhaak Stekkertje?

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:Onderwerp ook direct maar even verplaatst ;)
Bedankt.
SP-Boxer schreef:Solderen doe ik juist nooit. Soldeerverbindingen in een kabelboom vind ik juist kwetsbaar. (Subaru heeft ook alleen maar klemverbindingen in de kabelbomen zitten!)
Mag ik eens vragen waarom je dat vindt? Ik dacht dat soldeerverbindingen (met krimpkousje en manteltje erom) juist best een goede manier was?

Kroonsteentjes. Prima manier waar ik ook vaker mee werkte.
Zijn adereindjes dan echt noodzakelijk? Of is de aloude manier van draadeindje van soldeer voorzien ook voldoende?

En ik ga eens kijken waar de stekkerdraad precies heen loopt. Want wat ik zag lijkt hij van links te komen.
Als ik dan kijk hoeveel ik over heb van midden naar rechts is het misschien zelfs mogelijk om deze draad naar buiten te werken en rechtstreeks op de contactdoos te schroeven. Dan heb ik helemaal geen extra verbinding.
Zouden jullie dat doen? Of waarom niet?

Trouwens een leuk forum. Ik vind het prachtig hoe iedereen mee denkt, en vanuit mijn eigen kennis van auto's (best behoorlijk als ik het zelf mag zeggen) heb ik allang de inschatting gemaakt dat hier mensen zitten die weten waar ze over praten. :okeee: Blij dat ik me geregistreerd heb. 8-)
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Trekhaak Stekkertje?

Bericht door SP-Boxer »

Soldeer is nogal gevoelig voor beweging. Nu zal het op die plaats wel meevallen, maar het blijft een stekker waar iets beweging in zou kunnen zitten. Ik doe het dus pertinent niet in een kabelboom, maar is ook vooral een principekwestie dan dat het nergens kan.

Draad vertinnen werkt ook, zolang je maar niet op de dunne koperdraadjes gaat schroeven :mrgreen:
Ik werk altijd met adereindjes, omdat dat simpelweg sneller werkt. (voordeel is ook dat je geen 230V nodig hebt en dus wat flexibeler bent)

Als de originele kabel echt zo lang is, dan kun je overwegen deze direct op de doos aan te sluiten, maar ik betwijfel of dat het geval is.
Tape in dat geval wel heel goed het deel dat buiten zit in. Zelf gebruik ik altijd een 9x1.5 trailerkabel. Lekker robuust en fatsoenlijke aders. Origineel is maximaal 0.75.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Trekhaak Stekkertje?

Bericht door erichendri »

Plug & play is 5 minuten.
Solderen duurt veel langer.
Ook door uitzoeken naar de draadkleuren en waarvoor hij dient.
Zou anders zijn als hij 95€ zou zijn

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Trekhaak Stekkertje?

Bericht door SP-Boxer »

€55,- is ook voor de simpelste 7-polige. De 13-polige zitten wel rond de €100,- en dan is nog maar de vraag of alles voldoende is aangesloten.

En dan hangt het ook nog af van je caravan. Een Fendt bijvoorbeeld maakt geen gebruik van de geschakelde 12V, maar enkel van de constante. In het stekkertje in de auto zit ook 12V, maar daar zou ik geen caravan aan willen hangen!

Zelf aanleggen gebeurd beter als je weet wat je doet.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Trekhaak Stekkertje?

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Plug & play is 5 minuten.
Solderen duurt veel langer.
Ook door uitzoeken naar de draadkleuren en waarvoor hij dient.
Zou anders zijn als hij 95€ zou zijn

Eric
Veel langer valt wel mee als dat stekkertje de juiste is en alles bij elkaar klaar ligt. Dat aansluiten zonder stekker kost naar verwachting een half uurtje meer, op zijn hoogst een uur (wat ik niet verwacht).
Dan verdien ik €40 netto. Dat verdien ik bij d'n baas niet in een uur. Laat staan in een half uur. :mrgreen:
En dan zit alles er onder dankzij mezelf. Dan heb ik bij elkaar helemaal een leuk bedrag uitgespaard op een trekhaak die toch geen 10 jaar meer mee hoeft te gaan. Dat kan ik dan weer lekker uitgeven aan mijn gezin en kids waarvoor het geld toch al bijna niet aan te slepen is. :roll: :mrgreen:
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Trekhaak Stekkertje?

Bericht door hummie »

:mrgreen: Hij is klaar.
Uur en een kwartier werk (met stekker is ook snel een half uur werk).
Materiaal, €10,75
Met drie kwartier toch ook nog even €44,25 extra uitgespaard. :D

Mag ik jullie bedanken voor de hulp? Bij deze.
Met dat juiste stekkertje waren de kabeltjes een fluitje van een cent.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Trekhaak Stekkertje?

Bericht door SP-Boxer »

Dat mag :)

Mooi dat het gelukt is!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
skogvokter
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2016 20:25

Re: Trekhaak Stekkertje?

Bericht door skogvokter »

Deze klus is al klaar, maar toch nog een toevoeging.
Solderen is inderdaad in een auto niet de beste optie.
Kroonsteentjes ben ik zelf ook geen liefhebber van. Die dingen zijn voor 'binnen gebruik' en kunnen slecht tegen vocht. Gaan ze roesten. ( vervangen kost niet veel, maar de irritatie is groot)

Wat ik liever gebruik zijn deze dingen:
https://www.rdae.nl/2452-breed-12-v.html
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de Subaru.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Trekhaak Stekkertje?

Bericht door SP-Boxer »

Die schuifstrips zijn inderdaad een mooi en beter alternatief. Toch vind ik de auto "binnen genoeg" voor die dingen. Zeker ook omdat ze bij mij binnen bij het achterlicht hangen en niet in de reservewielbak. (dat is de eerste plek waar water staat als je lekkage hebt)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Trekhaak Stekkertje?

Bericht door hummie »

Ik heb het kroonsteen-rijtje ook nog wat afgeschermd tegen evt. condens.

Dat vocht is niet zo spannend bij een auto.
Kroonsteentjes binnen? Moet je eens kijken wat de stekkerdoos buiten te voorduren krijgt met zijn open achterkant. Kijk dan vooral eens naar een stekkerdoos die er al een jaartje of 10 onder hangt en wat daar aan rijvuil op en in zit. ;-)
Plaats reactie