Dashboard en schakelaar verlichting

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ghiaap
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 apr 2011 14:32

Dashboard en schakelaar verlichting

Bericht door Ghiaap »

Ik heb de instrumentenverlichting van mijn Forester XT aangepakt vandaag. Op zich een eenvoudig klusje. Ik heb drie 5W5 glasvoetlampjes vervangen. De oude waren helemaal zwart. Alleen blijven de benzine- en koelwatertemperatuurmeter heel zwak verlicht.
Worden die twee metertjes met andere lampjes verlicht? Of heb ik een van de 5W5 lampjes er niet goed in zitten. Weet iemand welk type lampjes er dan achter die metertjes zitten?

Daarnaast zijn er wat schakelaars donker die wel verlicht horen te zijn (3 van de 6). Meestal vervang ik die met van die microlampjes van 1,5W die ik zelf in de fitting plaats. Of zitten daar andere in?
Horen de schakelaars van de centralevergrendeling en de blokkeerknop van de achterruitbediening ook verlicht te zijn? De ruitenschakelaars zijn wel verlicht.

Vragen, vragen, vragen....
Bijlagen
IMG_2709.JPG
IMG_2710.JPG
IMG_2711.JPG
Gebruikersavatar
ForRJ&S
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 apr 2017 23:16

Re: Dashboard en schakelaar verlichting

Bericht door ForRJ&S »

Ghiaap schreef:Ik heb de instrumentenverlichting van mijn Forester XT aangepakt vandaag. Op zich een eenvoudig klusje. Ik heb drie 5W5 glasvoetlampjes vervangen. De oude waren helemaal zwart. Alleen blijven de benzine- en koelwatertemperatuurmeter heel zwak verlicht.
Worden die twee metertjes met andere lampjes verlicht? Of heb ik een van de 5W5 lampjes er niet goed in zitten. Weet iemand welk type lampjes er dan achter die metertjes zitten?

Daarnaast zijn er wat schakelaars donker die wel verlicht horen te zijn (3 van de 6). Meestal vervang ik die met van die microlampjes van 1,5W die ik zelf in de fitting plaats. Of zitten daar andere in?
Horen de schakelaars van de centralevergrendeling en de blokkeerknop van de achterruitbediening ook verlicht te zijn? De ruitenschakelaars zijn wel verlicht.

Vragen, vragen, vragen....
Beste Ghiaap,

Ik heb vandaag ook mijn verlichting van het instrumentenpaneel aangepakt.
Het klopt dat de benzine en koelwater temperatuur door een zwakker lampje verlicht worden (1,2W ipv 5W) ten opzichte van de andere lampjes.
De 5W lampjes hadden bijna helemaal geen opbrengst meer, dit gold ook voor enkele 1,2W lampjes. Resultaat is in ieder geval sterk verbeterd!!

Groeten RJ
Gebruikersavatar
Ghiaap
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 apr 2011 14:32

Re: Dashboard en schakelaar verlichting

Bericht door Ghiaap »

Ik heb nog eens verder gezocht en volgens mij zijn de t5 glasvoet lampjes ook als 2W te krijgen i.p.v. 1,2W. Ik vind de verlichting van de benzine- en koelwatertemperatuur meters nog niet optimaal. Vooral de rode wijzertjes zijn (te) zwak verlicht.
Gebruikersavatar
ForRJ&S
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 apr 2017 23:16

Re: Dashboard en schakelaar verlichting

Bericht door ForRJ&S »

Ghiaap schreef:Ik heb nog eens verder gezocht en volgens mij zijn de t5 glasvoet lampjes ook als 2W te krijgen i.p.v. 1,2W. Ik vind de verlichting van de benzine- en koelwatertemperatuur meters nog niet optimaal. Vooral de rode wijzertjes zijn (te) zwak verlicht.
Ik was in de veronderstelling dat deze alleen in 1,2W te verkrijgen waren. Ook ik vindt de lichtopbrengst te laag, klopt niet helemaal met de overige verlichting van de meters.
De moeite waard om nog eens even verder te zoeken!
Bedankt voor de vermelding :okeee:
Gebruikersavatar
ForRJ&S
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 apr 2017 23:16

Re: Dashboard en schakelaar verlichting

Bericht door ForRJ&S »

Iets sterkere lampjes gevonden en besteld
In plaats van 1,2W nu 2,3W.
Ik ben benieuwd of het een echte verbetering is.

Groeten,
Robert Jan
Plaats reactie