2 elektronica vragen. Forester SF

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
ForesterWillem
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 mar 2017 17:37

2 elektronica vragen. Forester SF

Bericht door ForesterWillem »

Hallo, zoals bij het voorstellen staat ben ik sinds kort eigenaar van een Forester SF.

Nu zijn er wat dingetjes waaronder een ruitensproeier die het voor niet doet. Als ik de hendel naar me toe haal gaan de wissers wel maar niet de sproeier. Zekeringen zijn er wel. Achter sproeit ook wel. Nieuwe pompjes erop gezet maar nog steeds niks.

Ik verdenk de ruitenwisser hendel.
Nu zijn die wel te krijgen maar ik vroeg me af of je er een hendel met instelbare interval op zet of dat ook werkt. Stekkers lijken excact hetzelfde en er zit electronica in de hendel...

Vraag 2, mijn auto heeft geen cruise control maar is het in de kabelboom voorbereid dat als je de benodigde onderdelen van een sloper haalt dat dit dan plug & play is of komt er allemaal computer ellende bij kijken?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: 2 elektronica vragen. Forester SF

Bericht door quikfit »

Bij de mijne(bj. 2006) zit er een knop op het eind van de hendel die je moet indrukken ;)
Mocht het bij jouw anders zijn dan moet je de boel doormeten.
Weet niet zeker of er al cruise control op een '99 model werd geleverd en of dat al voorbereid is.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
ForesterWillem
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 mar 2017 17:37

Re: 2 elektronica vragen. Forester SF

Bericht door ForesterWillem »

Volgens mij kan het beide. In beide gevallen gaat de ruitenwisser maar sproeit er niks.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: 2 elektronica vragen. Forester SF

Bericht door quikfit »

Hij sproeit alleen als je de knop indrukt.
Als ik de hendel naar me toe haal maakt de ruitenwisser 1 wisbeweging.
Kijk of die drukschakelaar werkt(dat je spanning krijgt/meet) en controleer de massa aansluitingen van de pomp.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: 2 elektronica vragen. Forester SF

Bericht door SP-Boxer »

Ik las dit bericht vanmiddag, maar was niet zo scherp als Quikfit. Subaru's sproeien inderdaad nooit wanneer je de hendel naar je toe haalt. Naar je toe halen is gewoon 1x wissen, daar waar dat bij andere merken vaak naar boven of naar onder drukken is.

Als de knop het ook niet doet, dan inderdaad maar eens gaan meten.


Voor wat betreft de CC, deze is voorbereid. Alle stekkers liggen klaar, maar zorg er dan ook voor dat je alles uit een sloper meeneemt.
"I feel Legacy"
ForesterWillem
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 mar 2017 17:37

Re: 2 elektronica vragen. Forester SF

Bericht door ForesterWillem »

Heren bedankt. Maar eens naar een sloper toe voor cruise controll. Wat de sproeier betreft hij wist dus wel met de knop.

Maar eens domweg een andere schakelaar halen. Maar passen die en functioneren die als de stekker hetzelfde is?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: 2 elektronica vragen. Forester SF

Bericht door quikfit »

Gewoon eentje halen van een zelfde type en bouwjaar,dan weet je het zeker.
Maar het is ook mogelijk dat die hendel in andere types/modellen is gebruikt,kijk of er een OEM NR. op staat....dan kan je Googelen ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: 2 elektronica vragen. Forester SF

Bericht door erichendri »

los knopje op je dashboard maken voor de ruitensproeier kan ook.

Eric
gerritinvjenne
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mar 2017 14:22

Re: 2 elektronica vragen. Forester SF

Bericht door gerritinvjenne »

Cruise control knippert
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: 2 elektronica vragen. Forester SF

Bericht door quikfit »

gerritinvjenne schreef:Cruise control knippert
Bedankt voor deze huishoudelijke mededeling...en nou? :lol:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
PoppeSchuitema
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2016 07:22

Re: 2 elektronica vragen. Forester SF

Bericht door PoppeSchuitema »

Als de ruitenwissers wel gaan werken door op de sproeierknop te drukken zou de knop gewoon functioneren, dan denk ik eerder aan een draadbreuk ergens in de kabelboom naar de sproeiermotor. Je kunt eens proberen of het motortje werkt door een draadje rechtsstreeks van de accu naar het sproeiermotortje te leggen en je kunt het knopje proberen met een spanningzoeker direct achter de knop of handle, knopje drukken-lampje aan-knopje goed, lampje niet aan-knopje stuk. Je zou het ook kunnen proberen met een lang stuk draad even buitenom van het knopje (met een krokedillebekje) rechtsstreeks naar de sproeiermotor als je dan op t knopje drukt en je krijgt een nat hoofd doen beide het en is het een draadbreuk
Nec scire fas est omnia
Plaats reactie