Stroom afsluiten brandstofpomp

Voor alle electrische zaken
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1636
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door Rene »

Heb wat gevonden : zijn gebruikt maar wel goed....
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door SP-Boxer »

Rene schreef:Heb wat gevonden : zijn gebruikt maar wel goed....
Super, kan ik die van je overnemen? (Stuur maar een PB!)
En kun je voor de zekerheid mijn laatste schema nog even goedkeuren? :P Ben nogal onzeker als het op elektronica aan komt :lol:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1636
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door Rene »

Het schema is nogal lastig te be-oordelen , ik kan zo niet wat nu + of - is , dat zou je dan even moeten gaan meten met een multimeter

Als de blauw gemerkte draad massa is , dan zit de diode goed
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door SP-Boxer »

Wijst het pijltje in jouw schema niet ook van de massa af?? Doorlaat dus van massa naar +. Uiteraard niet andersom, dan wordt het relais niet meer bekrachtigd, maar kiest de stroom de weg van de minste weerstand.

Het lijkt mij overigens dat de draad die vanaf de zekeringkast komt, de + is.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1636
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door Rene »

SP-Boxer schreef:Wijst het pijltje in jouw schema niet ook van de massa af?? Doorlaat dus van massa naar +. Uiteraard niet andersom, dan wordt het relais niet meer bekrachtigd, maar kiest de stroom de weg van de minste weerstand.

Het lijkt mij overigens dat de draad die vanaf de zekeringkast komt, de + is.
De draad vanaf de zekeringkast is inderdaad + ..heb het schema nog eens goed bekeken
Zoals de diode in mijn tekening staat , staat 'ie in 'sper' en dus in de goede richting.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door SP-Boxer »

Ah, je hebt je bericht ook aangepast :) Sperren heet dat inderdaad.

Thanks!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door Bram_R »

justyfever schreef:Hoofdstroomschakelaar is reuze makkelijk, tenminste als je verder geen elektronica met geheugen in de auto hebt zitten.
Anders zou je de radio en je klok iedere keer opnieuw in mogen stellen :D
Dat is op zich wel een goede.
Je zou er voor kunnen kiezen dan wel een massaschakelaar in te bouwen om alles af te sluiten (kun je bijv. kopen bij http://www.autosportcompany.nl/) en dan voor een paar geheugenfuncties een aparte massadraad buiten de hoofdschakelaar omleggen (ECU, klok, radio). Zo zou ik het inbouwen denk ik.

gr.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door Bram_R »

@Bram, tegen diefstal natuurlijk. Heb geen zin in zo'n onhandige startonderbreker. Een onopvallende schakelaar doet nagenoeg hetzelfde
Oh trouwens, moest ik nog aan denken.
Er ook nog een apart 'ignition' draadje van je contact slot naar de ECU als je start.
Als je deze onderbreekt gaat denk ik de startmotor wel rond, maar zal hij geen ontsteking hebben.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door SP-Boxer »

Klopt. Als je dat contact verbreekt, dan krijg je ook geen CE-lampje zodra je de auto op contact zet.
(de ignition zekering eruittrekken heeft hetzelfde effect, maar is zo'n gepiel tov. een schakelaar)

Resultaat zal echter hetzelfde zijn ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1636
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door Rene »

Bram_R schreef:
@Bram, tegen diefstal natuurlijk. Heb geen zin in zo'n onhandige startonderbreker. Een onopvallende schakelaar doet nagenoeg hetzelfde
Oh trouwens, moest ik nog aan denken.
Er ook nog een apart 'ignition' draadje van je contact slot naar de ECU als je start.
Als je deze onderbreekt gaat denk ik de startmotor wel rond, maar zal hij geen ontsteking hebben.

Bram
Volgens mij verzuip je de dan de motor als iemand 'm probeert te starten..
Wat ik me wel afvraag : als je de spanningsvoorziening van de benzinepomp afsluit zoals Marcel gaat doen en je probeert 'm te starten , loopt hij dan wel heel kort om daarna af te slaan of helemaal niet??

Lijkt me dat de motor toch op de 1 of andere manier benzine aanzuigt uit de leiding totdat die droogstaat
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door justyfever »

Bij een carburateur motor zou hij eerst een poosje lopen. Bij een injectie motor, als hij al aan slaat, zal het echt heel kort zijn.
Carburateur heeft 'alleen maar' benzine nodig en een injectie motor heeft het op (bijvoorbeeld) 3 bar nodig.
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door SP-Boxer »

Ja, hij start wel, maar meer dan 1 á 2 tellen loopt hij niet door het ontbreken van de druk. Benzine is er in principe genoeg. (vol brandstoffilter in de motorruimte)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1636
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door Rene »

Is hier het eea gelukt?
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door SP-Boxer »

Nog geen tijd voor gehad helaas.
Had even de prioriteit om eerst het interieur weer op orde te maken. En ben afgelopen weekend niet thuis geweest.

Heb trouwens wel in een oude kabelboom een "steekdiode" gevonden. Deze zou ik ook los kunnen knippen en met knijpverbindingen ertussen kunnen zetten. Dan hoef ik die van jou er niet tussen te solderen. De draadjes blootleggen, een diode er aan solderen en dan de boel heel voorzichtig intapen in niet erg netjes.

Hoe controleer ik of een diode toereikend is? Kun je zo'n ding meten??

Anders ga ik alsnog met de soldeerbout aan de slag :okeee:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1636
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door Rene »

SP-Boxer schreef: Hoe controleer ik of een diode toereikend is? Kun je zo'n ding meten??
Een diode meten is heel simpel :
Afbeelding

Als je multimeter net zo'n symbool heeft als hier boven rood is omcirkeld :
De sluit de meetpennen aan op de diode , als hij dan geleid dan piept de meter.
Je draait de meetpennen om , als hij dan niet piept dan is hij goed..
Piept hij in beide gevallen wel of niet , dan is 'ie kaduuk.

Mocht je multimeter geen diodemeting hebben zoals hierboven beschreven , dan kun je middels een ohm meter het zelfde doen.
In dat geval mag de meter alleen uitslaan als de diode doorlaat...
Ook hier geld : als hij in beide richtingen wel of niet geleid , dan is hij kapot.

Let op : helemaal 0 ohm zal een diode in geleiding niet zijn , dat heeft te maken met de drempelspanning.
Dat is de minimale spanning die nodig is om een diode te laden geleiden in doorlaat richting.

Of een diode ook toereikend voor een bepaald doel is , kan ik niet met zekerheid zeggen..
Voor jou doel zijn de door mij toegestuurde diode's meer dan geschikt.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Plaats reactie