acculader bij justy

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

acculader bij justy

Bericht door ferluci »

onze justy van '93 heeft een tijdje stil gestaan en ik wilde de auto even verplaatsen en toen deed de startmotor tik....tik....tik.
ik had nog wel stroom in de auto en op de toeter,lampen en dergelijke, maar niet meer voldoende om de startmotor te laten draaien.
ik heb de acculader gepakt erop gezet en meteen toen de klemmen geplaatst waren de justy gestart.
duurde een paar slagen maar hij pakte wel.
de lader weer opgeborgen en verder geen problemen meer, maar nu komt het.......
eergisteren de accu van de brommobiel van mijn dochters op proberen te laden met de acculader en volgens mij ging dit helemaal goed komen volgend de meter op de lader.
heb de lader er de ochtend aan laten staan, maar tegen 12:00 uur het telefoontje dat de accu niets doet.
de accu is niet kapot, dat weet ik zeker aangezien die pas een 6 maanden oud is en de reden dat deze "leeg" was, is dat die meiden de radio aan hebben laten staan voor 1 nachtje ( :lol: sufferds :lol: )
nu verdenk ik de lader ervan dat die de geest heeft gegeven en de accu dus niet heeft opgeladen in die 5 uur.
weet iemand of hoe ik die lader kan testen om te zien of deze wel een accu bij laad of heeft iemand een idee dat het starten van de justy met geplaatste lader het euvel kan zijn.
op internet is daar nagenoeg niets over te vinden wat de consequentie kan zijn van starten met geplaatste acculader.
zit hier misschien de kennis en ervaring??
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: acculader bij justy

Bericht door quikfit »

Starten met een aangesloten lader is niet slim...kan alleen met een jumpstarter :!:
Zit er geen zekering in/op je lader :?: ...dan ben ik bang dat ie overleden is.
Je zou met een multimeter kunnen meten hoeveel spanning(V))en ampère (stroomsterkte) er geleverd word door je lader...
Je haalt toch wel de accupolen los tijdens het laden :?: :?: Of niet :?: :o

http://www.marcovw.nl/Motor/Elektronica ... imeter.htm

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: acculader bij justy

Bericht door ferluci »

uehhh, accupolen loshalen,...................... eh nee, niet gedaan.
doe ik nooit eigenlijk, want de auto staat volledig uit en de lader heeft het altijd goed gedaan tot de laatste keer.
kan het problemen geven dan?? bijladen met de polen erop?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: acculader bij justy

Bericht door quikfit »

Ja...dat ''kan'' problemen opleveren met de elektronica... :o Weet niet of een brommobiel dat heeft... :lol:

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: acculader bij justy

Bericht door ferluci »

ja, principe is hetzelfde als bij auto's.
+ en - , startmotor en eigenlijk alles wat een auto ook heeft maar dan mini.
oke, weet ik dan ook weer, maak ik ze los.
Plaats reactie