Pagina 1 van 1

Motormanagement lampje brandt

Geplaatst: 04 okt 2015 21:02
door FrieseForester
Sinds afgelopen woensdag (30-09-2015) brandt het lampje van het motormanagement van mijn Forester uit 2004.
Mijn buurman heeft een eigen garagebedrijfje en heeft de boel even bekeken via de OBD en er blijkt een stroomprobleem te zijn.
Maar wat precies de oorzaak daarvan is is niet echt duidelijk. Nu heb ik op dit forum iets gelezen dat een software update wel eens een oplossing zou kunnen zijn.Ik heb echt geen idee wanneer dit voor het laatst is gedaan met mijn auto.Ik heb hem nu een jaar.Ook kwam er langs dat loskoppelen van de min pool van de accu en dan op de rem trappen een idee is.
Auto start en loopt voor de rest prima alsof er niets aan de hand is.
Wie heeft er een idee wat het zou kunnen zijn of zou een update een goed idee zijn.

Re: Motormanagement lampje brandt

Geplaatst: 04 okt 2015 21:39
door erichendri
Weet niet of de software update een idee is en of dat bij uw forester kan.
Ik zou nu nog even een weekje rijden en dan kijken of de storing er weer inzit
Dat is ook de werkwijze bij storingen bjj mazda.
Merkte je ook iets aan het rijden.
Die stroomstoring kan ook een slechte startprobleem zijn geweest en al oud zijn.
Ik zou langs een subarugarage rijden en hem daar laten uitlezen.
Neem wel aan dat je de laadspanning al hebt laten controleren.
Heb je de code gewist en is het lampje uitgegaan?
Welke codenummer was het eigenlijk, heb je hem opgeschreven?

Eric

Re: Motormanagement lampje brandt

Geplaatst: 05 okt 2015 18:52
door FrieseForester
Er waren wel 30 storingsregels waarbij alles om stroom draait, die heb ik niet overgeschreven dus maar als de buurman weer de OBD lezer er aanhangt is dat zo te zien. Idee is inderdaad wel om de accu eens door te meten om te kijken of die nog wel voldoende leven in zich heeft. Kan best zijn dat die dus al 11 jaar oud is, er staat niks aan etiketten op met datums en zo. We wilde de codes resetten maar dat is niet gelukt wat ook weer raar is eigenlijk. Wordt vervolgd.

Re: Motormanagement lampje brandt

Geplaatst: 05 okt 2015 21:27
door quikfit
Check de massa kabel(s) ook ff....

Gr. Quikfit :okeee:

Re: Motormanagement lampje brandt

Geplaatst: 05 feb 2018 18:37
door FastFriend
uhhh... wordt vervolgd??
ik heb mijn forester al 3 dagen...... en krijg nu dit beruchte lampje...
pfff.... voel me ff diep ongelukkig na twee keer nare Benz ervaringen

Re: Motormanagement lampje brandt

Geplaatst: 05 feb 2018 21:52
door quikfit
FastFriend schreef:uhhh... wordt vervolgd??
ik heb mijn forester al 3 dagen...... en krijg nu dit beruchte lampje...
pfff.... voel me ff diep ongelukkig na twee keer nare Benz ervaringen
Maak ff een eigen topic aan,het liefst met de foutcode(koop een foutcode lezer voor een paar tientjes)
Zonder foutcode kunnen we je niet helpen. :cry:

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Motormanagement lampje brandt

Geplaatst: 06 feb 2018 10:51
door SP-Boxer
Eigen topic lijkt me niet nodig hoor. Betreft toch hetzelfde lampje?

Grote kans dat het gewoon de lambda sensor is die wat gevoelig is. Hebben deze modellen veel last van. Geen paniek zolang de auto gewoon lekker loopt.
Foutcode is gewoon uit te lezen met de knippercode. Probeer dat eerst voor je iets aan gaat schaffen. Dat kan altijd nog.

Re: Motormanagement lampje brandt

Geplaatst: 06 feb 2018 13:21
door Username
FastFriend schreef:uhhh... wordt vervolgd??
ik heb mijn forester al 3 dagen...... en krijg nu dit beruchte lampje...
pfff.... voel me ff diep ongelukkig na twee keer nare Benz ervaringen
Niet getreurd, ik had exact hetzelfde ook al erg kort na aanschaf van mn eerste Forester. Kijk idd voor een goedkope OBD meter zodat je zelf de code kunt uitlezen en resetten. De code geeft je vaak al de zekerheid van waar te zoeken of om alleen maar te resetten. De mijne komt uit China, zijn echter ook gewoon hier in NL verkrijgbaar.

Ik heb hem enkele malen zonder enige vorm van regelmaat eens moeten controleren en resetten. Vaak bleek het lampje voor weinig brandstof de boosdoener te zijn. Schijnbaar zit hier ergens "iets" icm met een LPG installatie.

Re: Motormanagement lampje brandt

Geplaatst: 07 feb 2018 18:47
door FastFriend
idd even laten uitlezen en resetten,
overslag op 2e cilinder, wss omschakelen van benzine naar gas (was wel het moment waarop het gebeurde)
ik moest me er niet al te ongerust over maken

ik zal even inlezen mbt die OBD meter

Re: Motormanagement lampje brandt

Geplaatst: 07 feb 2018 20:54
door quikfit
Mocht je er last van blijven houden kan het geen kwaad om de bougie elektrode afstand te checken.
Vaak worden ze rechtstreeks uit het doosje gemonteerd zonder ze wat krapper te zetten.Op LPG altijd 0,1mm krapper zetten dan opgegeven.(zit als het goed is een sticker op de binnenkant van de motorkap met de afstelgegevens.) Bougiekabels die wat minder worden kunnen ook voor dit soort problemen zorgen.

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Motormanagement lampje brandt

Geplaatst: 07 feb 2018 22:47
door erichendri
Ik zet ze voor mijn auto atijd op 0,8 mm.
Loopt prima met lpg en benzine.
Maar eruit halen en weer monteren raadt ik af.
Dan gelijk 4 nieuwe ngk er in zetten na bijstellen.

Eric

Re: Motormanagement lampje brandt

Geplaatst: 06 apr 2018 08:39
door frankyb
Hoe maak je de bougies eigenlijk kouder/ krapper?
Voeler ertussen en dan aandrukken met een tang? Of levert dat beschadigingen op?
Ik heb hier 4 nieuwe liggen en volgende week komt er LPG in de Impreza.
Gelijk een goed moment om ze te vervangen, was dit toch al van plan.

Re: Motormanagement lampje brandt

Geplaatst: 06 apr 2018 10:36
door quikfit
Bij een bougie kan je alleen de elektrodeafstand veranderen. https://nl.wikihow.com/De-elektrodeafst ... bijstellen
Als je een koudere bougie wilt zal je een ander type moeten kopen. http://www.ploegparts.nl/extra-informat ... de-bougies
https://www.ngk.de/nl/techniek-in-detai ... nt-kraken/
https://www.ngk.de/fileadmin/Dokumente/ ... zen_nl.pdf

Een bougie krapper zetten is makkelijker dan wijder zetten....dus doe het met beleid.
Wisselen met koude motor!

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Motormanagement lampje brandt

Geplaatst: 06 apr 2018 23:01
door erichendri
Je hebt inderdaad koude en warme bougies.
Heeft met de zelfreinigings temperatuur te maken.
Ik rijdt al jaren prima met standaard ngk bougies op lpg.
Wel op 0.8 zoals eerder vermeld.

Eric