Antenne vervangen Impreza 2001

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Antenne vervangen Impreza 2001

Bericht door Vmax »

Vraag me niet hoe het kan, maar mijn antenne van mijn Impreza is kapot. de kabel in de A-stijl is helemaal naar zijn grootje. Ik vermoed dat de vorige eigenaar daar iets heeft willen doen, dat niet gelukt is. In ieder geval, hij moet vervangen worden. Ik heb al een nieuwe (originele) antenne bij de dealer besteld (€67,50 vind ik echter nog wel wat fors voor zo'n simpele antennen, maar goed), maar heeft iemand een idee waar de antennekabel onder de a-stijl uit komt, ik kan het zelf niet vinden. En ik was toch ook niet van plan mijn halve dashboard af te breken om de kabel te vinden...
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Antenne vervangen Impreza 2001

Bericht door Louis »

Haal de radio eruit en trek de antennekabel vanaf daar eruit.
De radio moet er toch uit om de nieuwe kabel aan te sluiten.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Antenne vervangen Impreza 2001

Bericht door Rene »

Voor je de oude antenne er af haalt zou ik aan de oude antennekabel in de auto een niet te dikke soepele draad aan knopen die je er mee naar buiten trekt..
Met die draad kun je de kabel van de nieuwe antenne weer voorzichtig naar binnen richting radio trekken...
Doe dat wel met beleid want daar waar je die trekdraad aan de kabel knoopt is het zwakste punt , als die verbinding breekt moet je de hele zaak los halen...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Antenne vervangen Impreza 2001

Bericht door erichendri »

Zoek hem op bij je zekeringkast.
Hij kan daar vandaan tot je radio met diverse klemmetjes vastzitten.

Eric
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Antenne vervangen Impreza 2001

Bericht door Vmax »

Rene schreef:Voor je de oude antenne er af haalt zou ik aan de oude antennekabel in de auto een niet te dikke soepele draad aan knopen die je er mee naar buiten trekt..
Met die draad kun je de kabel van de nieuwe antenne weer voorzichtig naar binnen richting radio trekken...
Doe dat wel met beleid want daar waar je die trekdraad aan de kabel knoopt is het zwakste punt , als die verbinding breekt moet je de hele zaak los halen...
Dat is al geen optie meer. De kabel is al kapot. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Over een lengte van 20-30cm is de gehele mantel weg en is enkel nog de binnenkern te zien. De kabel is dan ook al gebroken, geen wonder dat ik grote problemen had met radio-ontvangst.

@Eric: Het zal zo wel moeten, de radio eruit is niet echt een probleem. Frontje eraf en 4 schroeven, en je hebt de radio in je handen. Maar de kabel gaat naar onderen heen, waar de bediening van de aanjager zit. Ik ben een beetje huiverig om daar dingen los te maken, ik heb daar (bij andere merken) wel eens problemen ondervonden. Zou het soms kunnen, dat de antennekabel onder de bekleding doorgaat? In de parts-catalog wordt namelijk ook een stuk tape afgebeeld om de kabel ergens vast te plakken.

Woensdag komt de antenne binnen, het zal wel weekend worden, voordat ik er aan kan beginnen.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Antenne vervangen Impreza 2001

Bericht door Vmax »

Gisteren was mijn antenne pas binnen :evil: , dus vandaag even tijd gemaakt om de antenne te vervangen. Ik had gedacht dat het een hele klus zou zijn om de kabel te vervangen, maar dat viel reuze mee. Ik heb enkel de zijkap van de instap moeten verwijderen, het tapijt opzij leggen, en dat was het al. De kabel komt gewoon onder uit de a-stijl en het is helemaal geen probleem de nieuwe kabel er door heen te trekken, kinderlijk eenvoudig. Omdat ik de oude kabel nog had, heb ik het me gemakkelijk gemaakt en de stekker van de antenne aan de oude kabel vastgemaakt met wat tape en door de console getrokken. Daarna een kwestie van alles terug monteren en genieten van een veeeeeeeeeeeeeel betere radioontvangst.

Al bij al ben ik een kwartier bezig geweest :D , dus het viel echt reuze mee.

Hier nog even een foto van de oude antenne. Ik vraag me echt af wat ze daar ooit gedaan hebben. Ik heb inmiddels wel een vermoeden, aangezien ik tijdens de werkzaamheden nog een extraatje aantrof, een module voor op afstandbedienbare centrale vergrendeling. Ik had bij de koop van de auto wel 2 afstandsbedieningen gekregen, maar omdat ze niet werkten, heb ik ze maar in de la gelegd. Er bleek enkel een stekkertje los te zitten, en nu werkt het dus prima...

https://onedrive.live.com/redir?resid=5 ... 508E%21127
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Antenne vervangen Impreza 2001

Bericht door quikfit »

Jij bent dus een gelukkig man... :mrgreen:

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Antenne vervangen Impreza 2001

Bericht door Vmax »

Een beetje wel, na een paar weken gaan die cd's in de auto ook vervelen... Nu heb ik tenminste weer storingsvrij ontvangst en dat een heel stuk beter als eerst.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Plaats reactie