Bluetooth audio in een Legacy IV ?

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
KITT
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:56

Bluetooth audio in een Legacy IV ?

Bericht door KITT »

Hallo,

in de standaard autoradio mis ik een AUX of Bluetooth aansluiting en CD's wisselen is natuurlijk veel te vermoeiend.
Afbeelding

Heb nu zo'n FM transmitter gehaald, maar die ruist nogal en geeft dus geen bevredigend resultaat. Bovendien steekt die nogal lelijk uit de 12-volt aansluiting.
Afbeelding

Ideaal lijkt het me om de muziek op mijn telefoon via bluetooth af te kunnen spelen. Zijn daarvoor mogelijkheden?
KITT
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:56

Re: Bluetooth audio in een Legacy IV ?

Bericht door KITT »

na enig zoekwerk vind ik dit:
http://www.motrade.nl/index.php?item=SU ... 79&lang=nl
Afbeelding

via de cd-wisselaar poort aan de achterkant aan te sluiten.

Iemand ervaring met iets dergelijks?
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Bluetooth audio in een Legacy IV ?

Bericht door Louis »

Geen ervaring mee. Maar ik vind het wel jammer dat er niet gewoon 1 of 2 din radio in zit. Dan had je die zo kunnen vervangen door een head unit naar keuze. Of is er voor de Legacy IV niet een ander paneel beschikbaar met een 2 din opening?
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Bluetooth audio in een Legacy IV ?

Bericht door quikfit »

Louis schreef:Geen ervaring mee. Maar ik vind het wel jammer dat er niet gewoon 1 of 2 din radio in zit. Dan had je die zo kunnen vervangen door een head unit naar keuze. Of is er voor de Legacy IV niet een ander paneel beschikbaar met een 2 din opening?
Jammer dat er geen USB/AUX ingang in zit...heb MP3 CD-tjes op verschillende manieren gebrand...speelt ook niet :( Is dat bij jouw ook :?:
WAV gaat wel maar dan passen er veel minder op een CD-tje...

Gr. Quikfit

P.S. Ben je er al achter wat je inhouden veroorzaakt of is dat over na je nieuwe luchtkleppen :?:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Bluetooth audio in een Legacy IV ?

Bericht door Louis »

quikfit schreef: P.S. Ben je er al achter wat je inhouden veroorzaakt of is dat over na je nieuwe luchtkleppen :?:
Is de O2 sensor, staat hier meer over.
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=2635
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Bluetooth audio in een Legacy IV ?

Bericht door SP-Boxer »

Er zijn eigenlijk geen mogelijkheden voor de standaard radio in de MY04-06 Legacy.

Er bestaan wel 2-DIN panelen, maar volgens mij enkel voor RHD auto's, waardoor alle kachel knoppen bijv. gespiegeld geplaatst zitten.
Tevens kost zo'n paneel al iets van 300-400 euro, dus niet bepaald goedkoop.

Met een MY07-09 Legacy zit je beter. Deze speelt standaard MP3/WAV, heeft een 6-cd wisselaar én biedt de mogelijkheid om een aux-in aansluiting te plaatsen...
De radio van een nieuwere Legacy in je pre-facelift kan misschien wel, maar dan zit je weer met de kachelunit met dual climate control, terwijl de pre-facelift dat niet heeft.

Ik heb er mee leren leven...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
FFW
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 nov 2013 22:00

Re: Bluetooth audio in een Legacy IV ?

Bericht door FFW »

Hoi, ik doe ook een poging tot audio-modernisatie en heb daarom een parrot 9100 gekocht, deze heeft stereo geluid + usb en aux ingangen

In mijn 2006 outback 2.5i zat al een parrot 3000 (mono) en natuurlijk kwam ik er na aankoop achter dat de bekabeling compleet anders is.

Wat ik nodig heb is een Subaru 'wiring harness' zoals deze van Quickconnect

Afbeelding
ook in UK te koop
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Bluetooth audio in een Legacy IV ?

Bericht door quikfit »

Heb toevallig vandaag mijn audio gemoderniseerd... https://www.autoshopdetijger.nl/kenwood ... -6070.html (heb hem niet hier gekocht)

Had wel een ''Stuurwielinterface'' nodig...Hier in Noorwegen besteld en raad eens...? Een product uit NL http://www.tomacarparts.nl/aansluitkabe ... ubaru.html . ;)

In Amerika is er veel meer keus en meer leveranciers...maar de bezorgkosten zijn absurd... :(
Bel http://www.tomacarparts.nl eens misschien hebben ze een oplossing voor je probleem. :idea:

Hier een link met betrekking op je Parrot 9100 :!: :!: http://www.tomacarparts.nl/catalogsearc ... arrot+9100

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
FrieseForester
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 okt 2015 20:38

Re: Bluetooth audio in een Legacy IV ?

Bericht door FrieseForester »

Ik heb zelf ,voor in mijn vorige auto, een Kenwood autoradio gekocht waar blue tooth in zit. Kostte toen 125 euro bij Mediamarkt.Met name gedaan voor mijn GSM, zo kan ik ongestoord hands free gebeld worden. De bijgeleverde microfoon werkt een stuk beter dan zo'n Parrot ding die ik ervoor had. Die auto is verruild voor een Forester en gelijk heb ik de radio omgezet en wederom werkt het super , ook met muziek op mijn GSM die dan gewoon in mijn zak zit. Via tiptoetsen op radio kan ik switchen van liedje of map met liedjes.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Bluetooth audio in een Legacy IV ?

Bericht door quikfit »

FrieseForester schreef:Ik heb zelf ,voor in mijn vorige auto, een Kenwood autoradio gekocht waar blue tooth in zit. Met name gedaan voor mijn GSM, zo kan ik ongestoord hands free gebeld worden. Die auto is verruild voor een Forester en gelijk heb ik de radio omgezet en wederom werkt het super , ook met muziek op mijn GSM die dan gewoon in mijn zak zit. Via tiptoetsen op radio kan ik switchen van liedje of map met liedjes.
Yep...en veel kost het niet... https://www.autoshopdetijger.nl/kenwood ... -6070.html ... -6070.html

Maar zijn radio zit geheel geïntegreerd. :cry:

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
FFW
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 nov 2013 22:00

Re: Bluetooth audio in een Legacy IV ?

Bericht door FFW »

ik heb inderdaad de hele box met audio en a/c dus de inschuif autoradio's kunnen we (>2003 legacy en outback rijders) niet gebruiken, ik was daarom al wat gaan googlen. Hoe ik het ook doe, het kost me 200,- om een goede aux interface in te krijgen.

de GROM heb ik ook overwogen maar dat is voor een iphone ook al gauw 150,-

Dus ik koos voor de parrot 9100 carkit met audio-interface.

Je kunt wel autoradio-covers kopen zoals de hieronder afgebeelde, maar dan heb ik geen a/c meer

Afbeelding

nb. ik heb vannacht de quickconnect besteld voor 79$.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Bluetooth audio in een Legacy IV ?

Bericht door SP-Boxer »

Voor een pre-facelift Legacy IV of Outback kun je deze set kopen:
http://www.avojdm.com/product_info.php? ... cts_id=104

Niet goedkoop, je kachelbediening zit gespiegeld en je zult wat moeten rommelen met de schakelaar van de alarmlichten. Maar dat is wel de manier om een 1 of 2DIN radio te monteren in deze auto's.


Kun je me uitleggen wat je nu precies kunt met de door jou aangeschafte set??
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Bluetooth audio in een Legacy IV ?

Bericht door Mr.Q »

ff bij de buren kijken:
https://www.subaruclub.nl/forum/viewtop ... it=rookbom

Deze heeft vlgs. mij ook een Parrot ingebouwd.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
FFW
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 nov 2013 22:00

Re: Bluetooth audio in een Legacy IV ?

Bericht door FFW »

Met de Parrot 9100 kan ik de zeer beperkte mogelijkheden van de standaard Subaru radio/cd unit uitbreiden met AUX en USB. Ik hoef dan geen muziek-cd's meer te branden/reclame aan te horen.

In car entertainment is eigenlijk wel het eerste dat een auto gedateerd maakt :)
Gebruikersavatar
FrieseForester
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 okt 2015 20:38

Re: Bluetooth audio in een Legacy IV ?

Bericht door FrieseForester »

FrieseForester schreef:Ik heb zelf ,voor in mijn vorige auto, een Kenwood autoradio gekocht waar blue tooth in zit. Kostte toen 125 euro bij Mediamarkt.Met name gedaan voor mijn GSM, zo kan ik ongestoord hands free gebeld worden. De bijgeleverde microfoon werkt een stuk beter dan zo'n Parrot ding die ik ervoor had. Die auto is verruild voor een Forester en gelijk heb ik de radio omgezet en wederom werkt het super , ook met muziek op mijn GSM die dan gewoon in mijn zak zit. Via tiptoetsen op radio kan ik switchen van liedje of map met liedjes.

Ik zei dus dat ik een Kenwood had gekocht maar van de week toen ik in de auto zat en de radio op een andere zender wilde zetten zag ik dat hat een Clarion is. Stom van me maar goed hij werkt echt super met interne "blauw tand".
Gebruikersavatar
FFW
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 nov 2013 22:00

Re: Bluetooth audio in een Legacy IV ?

Bericht door FFW »

De "wiring harness" is aangekomen en de nieuwe parrot 9100 carkit is ingebouwd. Ik heb de oude parrot er uit gehaald en alle kabels netjes weggewerkt, ik hoefde niets te boren.

Hij werkt nog beter dan ik verwachtte :

ik kan kiezen uit ipod link en bluetooth audio , vooral die laatste is erg handig.
Net als bij een telefoongesprek wordt de radio/cd gedempt als er geluid wordt afgespeeld via de bluetooth. In dit geval is dat dan spotify.

Het geluid stel je dan in via de Parrot volumeknop.

Een aanrader :okeee:

even voor de duidelijkheid : dit topic gaat over de beperkingen rond de standaard radio/cd/AC in de Legacy/outback serie 2003 en later.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Bluetooth audio in een Legacy IV ?

Bericht door quikfit »

Weer eentje die z'n Audio geüpgrade heeft.... :okeee:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie