Onsteking

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
avanderweerden
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 aug 2011 18:26

Onsteking

Bericht door avanderweerden »

Goeiemiddag

Ik vroeg me af er ooit artikelen zijn geschreven over de onstekingstijdstippen voor een 2.2 dohc ongeblazen

Ik rijd zelf met een buggy met een stand alone motormanagement en ik kan de onsteking op 0.1 precies afstellen op alle toerengebieden

Nu is mijn probleem dat die keimooi stationair loopt maar op toeren wat minder en pakt naar mijn mening wat slecht op dus hoe moet de onsteking staan op alle toerengebieden behalve 700 toeren

Mvg anthony
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Onsteking

Bericht door Verzamelaar »

2.2 DOHC? Bedoel je niet een 2.5L uit een Outback? Een standalone kan je volgens mij afstellen met een koptelefoon. Je hoort dan wanneer de motor pingelt en dan regel je een paar graden terug.
Gewoon omdat het kan.
avanderweerden
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 aug 2011 18:26

Re: Onsteking

Bericht door avanderweerden »

Nee echt een ej22 met dohc

Zon koptelefoon bedoel je daar zon doktors ding mee (ik kom niet op de naam) waarmee je tikken in de motor kunt horen en hoe klinkt pingelen zoals een tikkende klep of

Hoeveel graden zou je echt veilig zitten 0.5 1 1.5 graden voor?

Hoeveel kwaad kan pingelen onder halve of zelfs volle belasting dan zou ik een knocksensor erop kunnen aansluiten om zo echt een goeie map te schrijven

Mvg anthony
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: Onsteking

Bericht door Toon »

[quote="avanderweerden"]Nee echt een ej22 met dohc

Zon koptelefoon bedoel je daar zon doktors ding mee (ik kom niet op de naam) waarmee je tikken in de motor kunt horen

stethoscoop heet zo'n ding. ;)
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Onsteking

Bericht door Verzamelaar »

avanderweerden schreef:Nee echt een ej22 met dohc

Zon koptelefoon bedoel je daar zon doktors ding mee (ik kom niet op de naam) waarmee je tikken in de motor kunt horen en hoe klinkt pingelen zoals een tikkende klep of

Hoeveel graden zou je echt veilig zitten 0.5 1 1.5 graden voor?

Hoeveel kwaad kan pingelen onder halve of zelfs volle belasting dan zou ik een knocksensor erop kunnen aansluiten om zo echt een goeie map te schrijven

Mvg anthony
Geen idee heb alleen wel eens gezien dat ze een motor aan het afstellen waren met koptelefoon op om detonatie te horen. Hoe dat technisch in z'n werk gaat zou ik je niet durven zeggen. Marge vanaf pingelgrens 2-3 graden minder voorontsteking om slechte brandstofkwaliteit/hoge temperaturen te compenseren.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Onsteking

Bericht door erichendri »

Anthonie.
Verkijk je niet op mijn gegevens want het is niet dezelfde motor.
Ook zit er een pingelsenzor op, dat verklaart misschien de 30
graden voor ontsteking.
Ik hoop dat je er wat mee kan en succes.

Heb deze metingen gemaakt omdat ik heel af en toe en pittig
inhoud probleempje heb.
Heb nu de goede gegevens ter vergelijking als het weer gebeurt.

Eric
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Onsteking

Bericht door Verzamelaar »

avanderweerden schreef: Nu is mijn probleem dat die keimooi stationair loopt maar op toeren wat minder en pakt naar mijn mening wat slecht op dus hoe moet de onsteking staan op alle toerengebieden behalve 700 toeren
Waarom probeer jij de verkoper van deze motor te laten opdraaien voor een niet goed sluitende klep terwijl deze stationair (waarbij een niet sluitende klep het meeste opvalt) perfect loopt?
Gewoon omdat het kan.
Plaats reactie