Snelheidsmeter hangt soms vast

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Snelheidsmeter hangt soms vast

Bericht door Beurstel »

Beste mensen,

Ik heb gemerkt dat in mijn Forester Turbo uit '99 de snelheidsmeter wel eens blijft hangen. Meestal gebeurt dit op hetzelfde punt, namelijk net iets boven de 80. Pas als de snelheid dan flink verlaagd of verhoogd wordt (zeg maar bij 30 km/u of 120+ km/u) springt hij weer "los". Het gebeurt zeker niet altijd en als het gebeurt vooral aan het begin van de rit, lijkt het. Cruisecontrol blijft gewoon werken op de snelheid die ik werkelijk rijd en ook de km-stand blijft oplopen.

Ik wil hier wel graag iets aan doen. Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Snelheidsmeter hangt soms vast

Bericht door erichendri »

Is er wat te zien aan de teller???

Eric
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Snelheidsmeter hangt soms vast

Bericht door Beurstel »

Aan de buitenkant bedoel je? Nee, alleen hetgeen ik net beschreef. En hij is soms zoekende tussen de 100 en 110. Maar kan ook uren achter elkaar correct werken.

Als je aan de binnenkant bedoelt: is daar een beetje aan te komen?
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Snelheidsmeter hangt soms vast

Bericht door niksnut »

Is het een mechanische of electroniche teller. Heb zelf al jaren gezeik met de electronische variant. En de dash al meerdere keren uit elkaar gehad. Asje smeren met klokken olie helpt tijdelijk evenals het aandraaien van de schroeven van de printplaat. Maar probleem blijft terug komen. Haal de teller unit er eens uit en kijk of de naald niet aanloopt of de zwaar loopt. Schoonmaken en met een waterdunne olie smeren.
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Snelheidsmeter hangt soms vast

Bericht door Beurstel »

niksnut schreef:Is het een mechanische of electroniche teller. Heb zelf al jaren gezeik met de electronische variant. En de dash al meerdere keren uit elkaar gehad. Asje smeren met klokken olie helpt tijdelijk evenals het aandraaien van de schroeven van de printplaat. Maar probleem blijft terug komen. Haal de teller unit er eens uit en kijk of de naald niet aanloopt of de zwaar loopt. Schoonmaken en met een waterdunne olie smeren.
Ik ga dat doen. Is het eenvoudig om daar bij te komen? Is er ergens een handleiding voor?
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Snelheidsmeter hangt soms vast

Bericht door niksnut »

Ken de forester niet maar volgens mij zijn de klokken en de dash vrijwel gelijk.
Ik moet rondom de klokken wat schroeven losalen te beginnen met de afwerk rand en die zitten bovenaan
En dan 4 schroeven rondom de klokken unit welke vrij diep zitten. Dan de stekkers los en de grootste puzzel is om hem te kantelen zodat hij langs het stuur er uit kan. Geduld is een schone zaak ;)
boswachter
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2015 00:32

Re: Snelheidsmeter hangt soms vast

Bericht door boswachter »

Hi,
heb dus ook een Forester, uit 1998. Inmiddels 147 k op de teller dus nog steeds qua kilometers 'jong' . Begint wat typische verschijnsels te krijgen zoals een klokje dat t soms niet doet (licht), dashboardverlichting en - jawel- een snelheidsmeter die rond de 80 km/ uur blijft hangen. Vind dat erg storend, want de Subi is redelijk stil dus als je 's avonds rijdt is het toch vervelend om niet te weten of je 100 of 80 rijdt. Vraag is dus hoe de snelheidsmeter te vervangen en waar zo'n ding vandaan te halen? Vind het niet erg om er wat geld aan uit te geven want onderhoudskosten voor een 19 jarige auto zijn nog steeds laag en een bekeuring is snel al duurder.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Snelheidsmeter hangt soms vast

Bericht door quikfit »

Ik zou eerst de dashboardverlichting dimmer controleren wat betreft je verlichting.Stekkers van je ''klokkenwinkel'' ook ff controleren net als de lampjes(die worden oud en zwart)
Een ''klokkenwinkel'' kan je gewoon op de sloop halen als je,je probleem blijft houden.

EDIT. Hier nog wat info; https://www.youtube.com/watch?time_cont ... NP-lnHB2RY

https://www.google.com/search?client=fi ... VcOuh4RJTs

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
boswachter
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2015 00:32

Re: Snelheidsmeter hangt soms vast

Bericht door boswachter »

Tx Quikfit. ga ermee aan de slag!
Plaats reactie