ruitenwisser interval maken

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

ruitenwisser interval maken

Bericht door Dennis »

Het is dan wel geen subaru vraag maar weet iemand hoe ik een intervalstand kan maken op mijn ruitenwissers? Ik heb hiervoor een apparte interval relais van een VW golf en een extra schakelaar omdat de originele schakelaar maar 2 standen heeft. Ik weet alleen niet hoe ik precies dit realais moet aansluiten weet iemand dit?

Op het relais zitten de volgende aansluitingen:
53M
53S
1
15 = +12volt na contact
31= massa
T= aansluiting naar de ruitensproeier

Op de ruitenwissermotor heb ik:
53
53a = +12 volt na contact
53b
53e= nulstand
33= massa

Op de schakelaar zitten dezelfde nummers.

Kan iemand mij hiermee helpen? :geek: Ik heb het schema van de golf wel alleen daar wordt ik niet echt wijzer van en bij Subaru zit volgens mij de interval in de schakelaar of vergis ik mij hierin?
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: ruitenwisser interval maken

Bericht door Bram_R »

je kunt ook van die interval kitjes kopen van Velleman, kun je nog de interval-tijd varieren ook.

bijv:
http://www.ttelectronics.nl/winkel2/N_f ... t_157.html
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

Re: ruitenwisser interval maken

Bericht door Dennis »

Dat is ook een idee. Ik had alleen gehoopt het met een originele schakelaar af te kunnen zodat het dashbord netjes blijft vandaar dat interval relais. Maar als ik er niet uitkom is dat een goede 2e optie :D
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: ruitenwisser interval maken

Bericht door Bram_R »

Dennis schreef:Dat is ook een idee. Ik had alleen gehoopt het met een originele schakelaar af te kunnen zodat het dashbord netjes blijft vandaar dat interval relais. Maar als ik er niet uitkom is dat een goede 2e optie :D
Je kunt misschien ook wel wat doen met je originele schakelaar, maar die heeft denk ik maar 3 standen? Uit, standaard snelheid en dubbele snelheid?

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

Re: ruitenwisser interval maken

Bericht door Dennis »

Dat klopt vandaar dat ik nog een originele schakelaar voor op het dashboard erbij heb. (mijn huidige zit nl aan het stuur en de oudere kevers hadden hem op het dashboard) zo heb ik dan 4 standen en een uit.
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: ruitenwisser interval maken

Bericht door Bram_R »

Dennis schreef:Dat klopt vandaar dat ik nog een originele schakelaar voor op het dashboard erbij heb. (mijn huidige zit nl aan het stuur en de oudere kevers hadden hem op het dashboard) zo heb ik dan 4 standen en een uit.
als je dan 4 standen hebt, dan ben je er toch?
- stand 1 is uit
- signaaldraad van stand 2 gaat richting dat interval ding. Die potmeter die erop zit is alleen een voorkeuze ding, hoelang je je interval wilt. De uitgaande draden van dit setje zullen dan wel weer op je ruitenwissermotor-relais aangesloten worden, samen met de draden van stand 3 en 4.
- signaaldraad van stand 3, origineel via relais naar motor, enkele snelheid
- signaaldraad van stand 4, origineel via relais naar motor, dubbele snelheid

laat maar horen of het zo uitkomt.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

Re: ruitenwisser interval maken

Bericht door Dennis »

Hmmm dat is wel slim zo ja. Alleen heb ik op de ruitenwissermotor maar 2 standen zitten. Ik kan dan waarschijnlijk de interval samen op de stand 1 zetten. (ik heb geen ruitenwisser relais :))

Ik zal zo'n ding bestellen ben benieuwd.

Thankss
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: ruitenwisser interval maken

Bericht door Bram_R »

Dennis schreef:Hmmm dat is wel slim zo ja. Alleen heb ik op de ruitenwissermotor maar 2 standen zitten. Ik kan dan waarschijnlijk de interval samen op de stand 1 zetten. (ik heb geen ruitenwisser relais :))

Ik zal zo'n ding bestellen ben benieuwd.

Thankss
Dan kun je nog kiezen, of interval op enkele wissersnelheid, of interval op dubbele snelheid :D

Ik zal nog wel even een Hella relaitje tussen die print en je motortje plaatsen, dan moet het goed gaan.

Volgens mij levert Velleman ook een bijpassende behuizing, weet ik niet zeker meer. Anders heeft Conrad wel genoeg keuze.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

Re: ruitenwisser interval maken

Bericht door Dennis »

Nou ik heb dat printplaatjes gekocht alleen werkt het niet pfff 2 keer gebeld met het bedrijf die beloofde nieuwe onderdelen te sturen. Nooit meer gezien. Maar goed een relais uit een golf gehaald. En voila die deed het wel ik heb nu een regelbare interval. Tevens als ik de sproeiers aanzet gaat nu meteen de ruitenwisser aan. (standaard niet het geval bij een kever) En een kleine aanpassing gemaakt aan de standaard schakelaar en ik heb nu 3 standen. Hellemaal goed :okeee:
Plaats reactie