Nieuwe radio

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Nieuwe radio

Bericht door RJS »

Ik heb een nieuwe autoradio gekocht, een Pioneer USB aansluiting. Hij moet nog binnenkomen, maar ik heb alvast eens wat zitten prutsen. De oude radio zit rotsvast in een frame. Ook de rand rond de verwarmingsbediening/radio zit behoorlijk vast, vooral aan de onderkant. Wie weet wat ik allemaal moet uitbouwen om erbij te kunnen? Of klikt een en ander gewoon los. Ik ben bang iets te breken...

Ik ga er vanuit dat de radio met behulp van zo'n standaard stekkerblok op de bedrading van de auto zit aangesloten, maar klopt dit ook?
Gebruikersavatar
Ghiaap
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 apr 2011 14:32

Re: Nieuwe radio

Bericht door Ghiaap »

Ik heb nog niet zolang geleden zelf ook een Pioneer met USB gemonteerd. In principe zou je oude radio met daarvoor bestemde pennen/clips uit het inbouwframe moeten worden gelicht. Ik weet niet jou type radio maar meestal moet je aan beide kanten van de radio die pennen steken waardoor de vergrendeling los klikt en je de radio kunt uitnemen.

Daarna haal je het metalen inbouwframe eruit en plaatst het nieuwe Pioneer inbouwframe terug. Er zitten gewoon ISO-stekker blokken in de Forester dus het aansluiten is een fluitje van een cent.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Nieuwe radio

Bericht door erichendri »

Tenzij er door iemand aan gerommeld is dus RJS laat je verrassen.

Eric
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Nieuwe radio

Bericht door RJS »

Zo werkt dat niet bij mijn auto. Bij mij geen slede. De auto is vastgeschroefd in een frame dat aan de auto vastzit. Waar ik mee zit is dat ik die notenhouten rand rond de verwarmingsbediening en de radio aan de onderkant niet los kan krijgen. Wat moet ik allemaal los maken om die rand vrij te krijgen. Het gaat om de zwart plastic plaat waar ook de versnellingspook doorheen steekt. Ik durf niet te hard te trekken, omdat ik bang ben iets af te breken...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5505
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Nieuwe radio

Bericht door SP-Boxer »

Je begint altijd met het losdraaien van de versnellingspook, daarna trek je met gepast geweld de rand om de pook weg.
Dan leg je de schroefjes bloot waarmee de rond om de radio vast zit. Goed kijken of je verder nog schroefjes kunt ontdekken. (bijvoorbeeld als je de asbak eruit haalt!) Als je alle schroefjes eruit hebt, dan zit de rest vast met klikverbindingen.

Weet niet precies hoe het Forester dashboard in elkaar zit, maar wat ik beschrijf is wat ik vooralsnog in alle Subaru's ben tegengekomen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Nieuwe radio

Bericht door RJS »

Thanks SP. Ik ga zo eens lekker prutsen...
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Nieuwe radio

Bericht door RJS »

Succes!!! De plastic kap rond de versnellingspook lostrekken en dan komt het frame rond de bediening van de kachel, et cetera gewoon los. Kon gelijk de bediening van de koplampsproeiers een etage naar beneden zetten, zodat de radio nu wat hoger in het dashboard zit. Veel handiger.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5505
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Nieuwe radio

Bericht door SP-Boxer »

Mooi dat het gelukt is!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Nieuwe radio

Bericht door RJS »

Ja, en het geluid van het nieuwe apparaat is echt veel beter. Ongelofelijk wat dat scheelt.
Gebruikersavatar
Goost
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jul 2013 22:56

Re: Nieuwe radio

Bericht door Goost »

Iemand een idee als je de oem radio van een forrester (p130 6 CD lader) vervangt er onderdelen zijn om de stuurbediening te blijven gebruiken bij een ander merk radio?

Greetzz,
Geert
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

Re: Nieuwe radio

Bericht door Mark »

Ja, daar heb je van die stuurwiel adapters voor.

De merken die dat hebben zijn Pioneer \ Kenwood \ Alpine. Tenminste degene die bij mij bekend zijn.
Plaats reactie