Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Voor alle electrische zaken
chefstoker
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 Nov 2017 12:36
Type auto: subaru xv

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Berichtdoor chefstoker » 24 Nov 2019 07:01

chefstoker schreef:
Weten jullie waarom die gaspedaalopeningsverhouding voor dient .


Staat vast in je instructie boekje...

Gr.Quikfit

Heb men boekje doorzocht en geen noemenswaardige uitleg is vermeld , alleen dat je te weten komt dat je het pedaal voor zoveel percentage induwt , Absurd toch ? met een cvt kijk je toch naar de toerenteller in het gas geven .

Heb gezocht op het internet ,kan er ook niets over vinden .

Gr. louis
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3059
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Berichtdoor quikfit » 24 Nov 2019 08:44

De stand van de gasklep zegt wat over het verbruik neem ik aan,die CVT draait toch een grotendeels vast toerental?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 197
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Berichtdoor Tanisha » 24 Nov 2019 13:26

quikfit schreef:De stand van de gasklep zegt wat over het verbruik neem ik aan,die CVT draait toch een grotendeels vast toerental?

Gr.Quikfit :mrgreen:

Uhhh https://nl.wikipedia.org/wiki/Continu_v ... ransmissie
Misschien eerst even inlezen?

Als je te veel met je gas gaat bewegen blijft je cvt ook constant volgen.

Een cvt is een leuk en vernuftig systeem maar het slijt ook hard de vivio die ik ooit had was uitgerust met ecvt met een elektrische poeder koppeling.
Ik kocht de vivio toen met versleten bak toen waren ze nog niet zo heel erg oud denk 10 jaar en heb een half jaar naar zo'n bakje gezocht tot ik eentje vond die over de kop gegaan was met een gloednieuwe ecvt.
Mijn vivio had nog maar net een ton gelopen en toch was de snaar met platen al op.

Denk dat hier de gasklepstand wordt weergegeven om niet alleen de zuinigheid maar ook de levensduur te verlengen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4279
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Berichtdoor erichendri » 24 Nov 2019 14:33

Deze cvt moet je niet vergelijken met de cvt van je justy en vivio.
Deze heeft een stalen snaar reageert veel minder snel dan die oude dingen.
Meter zal eerder voor de zuinigheid zijn en niet voor de levensduur.
Je kunt bij de huidige cvt gas bijgeven zonder dat hij reageert.
Uiteraard tot een bepaalde waarde, net als bij gewone automaten.
Ander voordeel van deze huidige cvt is dat je 6,7 of 8 virtuele versnellingen tot je
beschikking hebt waardoor de cvt als een handbak rijdt.

Overigens staat er in de wikipedia link niks over de huidige subaru cvt.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3059
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Berichtdoor quikfit » 24 Nov 2019 14:38

Tanisha schreef:Uhhh https://nl.wikipedia.org/wiki/Continu_v ... ransmissie
Misschien eerst even inlezen?


Misschien even filmpje kijken minuut 6.20 ;)
https://www.youtube.com/watch?v=vvWQ3zXG9Ps

Gr.Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 197
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Berichtdoor Tanisha » 24 Nov 2019 19:19

erichendri schreef:Deze cvt moet je niet vergelijken met de cvt van je justy en vivio.
Deze heeft een stalen snaar reageert veel minder snel dan die oude dingen.
Meter zal eerder voor de zuinigheid zijn en niet voor de levensduur.
Je kunt bij de huidige cvt gas bijgeven zonder dat hij reageert.
Uiteraard tot een bepaalde waarde, net als bij gewone automaten.
Ander voordeel van deze huidige cvt is dat je 6,7 of 8 virtuele versnellingen tot je
beschikking hebt waardoor de cvt als een handbak rijdt.

Overigens staat er in de wikipedia link niks over de huidige subaru cvt.

Eric

Had het toen helemaal uitgezocht voor de vivio de riem was een rubberen staal gewapende snaar met stalen frictie platen de frictie platen waren hierbij de slijtende factor.
Eigenlijk had ik de bak zelf willen reviseren maar kon er toen geen handleiding van vinden.

De moderne cvt zal beslist ECU geregeld zijn waardoor het lijkt dat er versnellingen aanwezig zijn.
De frictie platen zullen ook wel wat verbeterd zijn maar zijn wel een slijtage onderhevig onderdeel.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4279
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Berichtdoor erichendri » 24 Nov 2019 20:04

Frictieplaten???
Bij mijn weten zit er een koppel omvormer voor die zodra je rijdt kortgesloten
wordt oftewel een lock-up.
Het is ook niet lijkt maar de rollen worden in een bepaalde positie vastgezet
zodat de overbrengingsverhouding hetzelfde blijft.
Dit is echter alleen als je de handmode inschakeld.

Eric
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 197
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Berichtdoor Tanisha » 25 Nov 2019 01:13

Afbeelding

Jij noemt het een stalen snaar maar die bestaat uit frictie platen zo is mij dat toen uitgelegd bij de Subaru dealer in Zwolle.
Dat er een koppel omvormer tussen zit is logisch anders zou de aandrijving nooit in z'n vrij kunnen komen.

Bij de vivio was die met magnetisch poeder gevuld en werd in en uitgeschakeld door er stroom op te zetten.
Grappig systeem met koolborstels dat vergeet ik nooit meer omdat die stuk gingen met montage 2 weken op gewacht tot ik nieuwe uit Japan had. :lol:
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1052
Lid geworden op: 04 Jan 2009 22:02
Type auto: Leone 1 1,3DL MY84 Impreza Plus 1,6TS AWD MY05
Locatie: Emmen
Contact:

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Berichtdoor Rene » 25 Nov 2019 12:16

Weer lekker offtopic :(
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grtz Rene
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 197
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Berichtdoor Tanisha » 25 Nov 2019 13:14

Hoezo of topic? deze discussie is ontstaan uit een directe vraag van de t.s.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
chefstoker
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 Nov 2017 12:36
Type auto: subaru xv

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Berichtdoor chefstoker » 30 Nov 2019 16:36

Bedankt allemaal voor het meedenken . ( vind de cvt super , ik geniet ervan )
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 435
Lid geworden op: 18 Apr 2019 21:07
Type auto: Forester 2.0 xt

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Berichtdoor aze2000 » 03 Dec 2019 09:46

Rene schreef:Ik heb toch liever een temperatuurmeter : als dat lampje brand kun je dus al schade hebben en ben je feitelijk al te laat.



Eens,, geef mij zo i zo maar meters,, zowel temp van olie en koelvloeistof en oliedruk meter,,

maar dat was nog in de tijd van lancia delta,,, geweldig die meters ..

Terug naar “Electronica”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten