Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Voor alle electrische zaken
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4037
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor SP-Boxer » 09 Aug 2018 12:00

Ik heb momenteel 2 rijdende Vivio's staan. Eigenlijk zou mijn laatste vakantieweek (deze dus) daar aan besteed moeten worden.
APK van de ene verloopt met enkele weken en er moet nog best wat aan gesleuteld worden en mogelijk gaat hij helemaal weg. De tweede wordt dan de opvolger.

Twee Vivio's zijn geen vervanger van de Legacy. In deze tijd gaan we regelmatig met z'n vieren weg en aangezien de jongste 1,5 is moet er nog best wat meegezeuld worden. Bovendien heeft mijn vrouw er een hekel aan om met twee auto's te rijden.
Van het weekend moeten we een ca. 500km rijden en dat gaat helaas toch echt met de Legacy gebeuren. De ELM327 gaat mee en desnoods reset ik de ECM zodra ik op de snelweg zit. Met een beetje geluk rijd ik dan vrijwel de hele rit zonder misfires.

Ik ga de injector nog wisselen en kijken of ik de SSM als oscilloscoop aan de praat krijg. Mogelijk de aarding nog nalopen (het startprobleem kwam tenslotte ook door een slecht contact) en daarna vrees ik dat ik de auto toch zal moeten wegbrengen.
Volgens mij heb ik dan alles gecheckt. Bij wegbrengen wellicht beginnen met een compressiemeting.
Mijn voorgevoel gaat toch naar de ECM...


Bedankt voor jullie input tot dusver, top! Ik sta open voor meer suggesties.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 Jan 2009 22:02
Type auto: Leone 1 1,3DL MY84 Impreza Plus 1,6TS AWD MY05
Locatie: Emmen
Contact:

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor Rene » 09 Aug 2018 12:09

Als ik dat allemaal zo terug lees hoop ik voor je dat het geen rampenbak word..
Succes met de afhandeling er van : ik blijf dit draadje wel volgen!
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grtz Rene
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3594
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor erichendri » 12 Aug 2018 22:52

Waar breng je hem heen, Rudy?

Eric
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3594
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor erichendri » 12 Aug 2018 22:59

Meet even de spanning op injector 6.
Daarna kijken of er ergens olie lekt op de engine draadboom.
Injector wordt in de ecu op massa gelegd.
Leg zelf ff een losse draad vanaf injector naar de pin.
Als het 12v is kan je er ook zelf ff spanning op zetten met de stekker los.
Een hc meting zegt eventueel hoeveel benzine erin gespoten wordt en
of dat hoger wordt na 2000 rpm.
Als iemand start en rustig gas geeft kan jij met een stetoscoop of
lange schroevendraaier op de injector horen of hij tikt.
Dat is duidelijk hoorbaar als hij het weer gaat doen boven de 2000 rpm.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4037
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor SP-Boxer » 09 Sep 2018 23:17

Tijd voor een update!
In augustus eerst de Vivio door de APK gesleept en daarna telkens last gehad van drukke weekenden en gebrek aan zin om hier verder in te duiken. Twee keer een lange tocht gemaakt in de Vivio, dat gaat wel met het gezin, maar je moet niet teveel mee willen nemen. :lol:
Toevallig gisteren vanuit China nieuwe "test probe's" voor de SSM en een setje kabels met krokodillen bekjes ontvangen, zodat ik wat eenvoudiger kon meten.

Vorige week had ik al snel even de klassieke "schroevendraaier test" gedaan. Hieruit bleek wederom dat de injector van #6 niet tikte en #2 en #4 gaven wel een duidelijke tik.
Tevens geconcludeerd dat de #6 er boven de 2000rpm niet bij komt! Boven dit toerental schokt de motor wat minder, waardoor het leek alsof de laatste cilinder er ook bij kwam. Incorrect dus!

Goed, tijd om te meten.

Eerst maar eens de weerstand over de injectoren gemeten.
#2 - 13.3 ohm
#4 - 13.2 ohm
#6 - 13.3 ohm
Lijkt prima, geen onregelmatigheden in ieder geval.

Zoals eerder gemeld, moet het signaal dat de injectoren krijgen weer te geven zijn op een oscilloscoop. Een injector krijgt continue 12V. Om te injecteren onderbreekt de ECU de massa en die dip moet dus zichtbaar worden.
Begonnen met meten aan de injector zijde. Als "back probe" heb ik veiligheidsspelden gebruikt. Dat ziet er dan zo uit:
Afbeelding

De SSM II heeft de mogelijkheid om twee signalen tegelijk weer te geven, dus met een back probe op #4 en #6 zou het verschil duidelijke zichtbaar moeten zijn. Ik was al een tijdje aan het rommelen met draaiende motor en prompt ging #6 meedoen. CH1 is #6 en CH2 is #4:
Afbeelding

"Gelukkig" hield deze er na verloop van tijd ook weer mee op:
Afbeelding

Duidelijk zichtbaar is dat de injectoren beide 12V krijgen en een regelmatige dip naar 0V hebben. Op de andere foto is de 12V voor #6 er wel, maar wordt deze niet onderbroken.
De injectoren zijn hiermee dus uitgesloten! (heb ze uiteindelijk niet gewisseld, hoop pielen met uitbouwen en dan hadden er eigenlijk ook weer nieuwe o-ringen tussen gemoeten. Daar had ik even geen zin in als het ook anders was uit te sluiten)


Goed, dan maar op zoek naar de ECU en daar de back probe truc uitvoeren. (pin D13 van stekker B137, dit is de bovenste stekker, daar waar de FSM de onderste aangeeft. De kleurcodering klopt wel: violet met witte markering)
Afbeelding
Als het signaal daar ook niet in orde is, dan is de bedrading vanaf de ECU naar de injector dus ook niet de boosdoener. Heb meteen even de weerstand vanaf de stekker van de ECU (B137) tot aan de stekker van de injector #6 (E44) gemeten. Ik meen dat dit 1.6 ohm was. Lijkt me niet zorgwekkend.
Resultaat op de oscilloscoop was identiek als tijdens de meting aan de injector zijde. Kortom, mijn voorgevoel wordt wel redelijk bevestigd. Het signaal vanuit de ECU is niet betrouwbaar.

Uiteraard was de zoektocht toen nog niet klaar... Het lijkt erop alsof ik een goed draaiende motor misfires kan laten maken op #6 door tegen de stekker (B137) aan te drukken.
Gek genoeg heb ik dit uiteraard ook gedaan tijdens de weerstandsmeting, maar toen bleef de weerstandswaarde gelijk. Sterker nog, ik heb de printplaat uit de behuizing gehaald en de weerstand vanaf de printplaat naar de injector stekker gemeten. Zat een extra verlengkabeltje tussen en de weerstand was toen constant 2.2 ohm. Ook tijdens rommelen aan de stekker/kabelboom.

Afbeelding
Afbeelding

Het MOET dus haast wel in de verbinding naar de printplaat zitten! Ik heb met een lichte soldeerbout nog voorzichtig de pin op de laatste foto verwarmd, maar zonder resultaat.
Ik vrees nu dat er weinig anders op zit dan contact op te nemen met http://www.actronics.nl, om te kijken wat zij voor mij kunnen betekenen. Ben wel benieuwd, want de hele printplaat is voorzien van een soort coating. Geen idee of daar überhaupt iets mee te beginnen valt. Tweedehands heb ik ook al even gezocht, maar dit type nog niet kunnen vinden. En nieuw, tsja, daar ben ik nog even niet aan toe :mrgreen:


Iemand nog iets toe te voegen aan dit verhaal? Kan ik nog iets checken, heb ik iets over het hoofd gezien?
"I feel Legacy"
JSE
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 Mei 2017 17:50
Type auto: Legacy 3.0 spec B
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor JSE » 10 Sep 2018 05:55

Is de ecu van mijn spec B toevallig dezelfde of totaal anders?
Voor mij zou het straks geen probleem zijn als de injector niet of niet goed aangestuurd wordt.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3594
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor erichendri » 10 Sep 2018 09:20

JSE, je rijdt zeker op lpg?
LPG ecu kijkt naar je benzine injectie signaal dus heb je een goed signaal nodig.

Eric
JSE
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 Mei 2017 17:50
Type auto: Legacy 3.0 spec B
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor JSE » 10 Sep 2018 12:18

Gas is om op te koken :roll:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3594
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor erichendri » 10 Sep 2018 20:20

Ja Marcel, je verhaal heeft me weer aan het denken gezet vandaag.
Meet eens de draad weerstand tussen cilinder 4 en de ecu, dan heb je een vergelijkings waarde.
Die 1,6 ohm leek mij zo veel, altijd meten met de stekkers los, vergeet dit niet.
Verder, de storing kan dus liggen aan een transistor op de printplaat of de aansturing daarvan.
Als het goed is zitten er 6 transistors op je printplaat, misschien zelfs wel
genummerd en zitten met 3 pinnetjes op de printplaat gesoldeerd.
Hiervan zou je bij nummer 6 de solderingen even kunnen laten smelten.
Dat priegelwerkje kun je met een spijkertje kunnen doen, geklemd in een griptangetje.
Opgewarmd bij je gasfornuis.
Is dit het niet dan vrees ik dat het in de eprom zit.
Overigens zijn ze best handig bij actronic, waar ik gewerkt hebt diverse ecu's heengebracht.
Op hoeveel volt werken je injectoren eigenlijk, 12v?
Vrees wel voor je dat met deze niet werkende injector de apk een afkeur is.

Succes maar weer met meten.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4037
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor SP-Boxer » 10 Sep 2018 21:52

@Joep, helaas 2005/2006 heeft een afwijkende ECU. 2007 is weer anders en 2009 is opnieuw anders.
Maar bedankt voor het aanbod ;)

@Eric, Dank voor de tips. Zal de meting naar #4 doen en de stekkers los gooien. Heb er niet bij stil gestaan om dat te doen.
Vergeet niet dat die 1,6 ohm door 2 veiligheidsspelden, 2 losse kabeltjes met krokodillenbekjes, twee kabels naar de SSM en dan nog de kabels plus stekkers in de auto is. Voor mijn gevoel was het niet zo veel.
Gelijk heb je wel, ik moet de andere ook meten. Ga ik doen!

Ik heb me op de printplaat al suf gezocht naar zes gelijke transistoren. Ik kan ze niet vinden. Ook is de pin (omcirkeld op de laatste foto) aan beide zijden van de printplaat niet te volgen.
De injectoren werken op 13.8 - 14V. Dat is althans wat ik telkens af kon lezen naast het oscilloscoop beeld.

APK is geen probleem, er zit tot eind juli 2019 apk op ;)

ACtronics doet helaas geen zaken meer met particulieren, maar dat valt wel te regelen. Vond ook nog een tent een stuk dichter bij huis (Carmo Electronics in Helmond), maar ondanks positieve ervaringen online vond ik een foto van het afgeleverde werk nu niet bepaald getuigen van vakmanschap.
Kortom, eerst opnieuw meten en daarna waarschijnlijk contact met ACtronics.
"I feel Legacy"
DucATIRadeon
Berichten: 218
Lid geworden op: 18 Jan 2015 14:53
Type auto: 2011 forester en 2015 outback 2.5 CVT Lineartronic eyesight
Locatie: Huis ter Heide, Drenthe

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor DucATIRadeon » 11 Sep 2018 05:48

zijstraatje:
als 1,6ohm veel is, meet de weerstand van de gehele setup door de uiteindes van de veiligheidspeldjes tegen elkaar aan te zetten. trek die waarde van het gemeten 1,6 en je hebt de weerstand van de kabel die je hebt gemeten. vaak is de weerstand in een multimeter al iets van 0,1~0,3ohm..

als ik nwe kabelbomen maak, of delen van bestaande kabelbomen van klassieke motoren dan zijn de weerstanden zelden boven de 1ohm. bij een aut is de gemiddelde kabel lengte n heel stuk langer dan op een plof dus 1,2~1,5ohm is wel realistisch.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4037
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor SP-Boxer » 11 Sep 2018 06:57

Dank voor je toevoeging!
Ik weet nog dat er een verschil was van 0,6 ohm toen ik er een extra meetkabeltje tussen zette. Had deze meetkabeltjes net binnen uit China, lekker goedkoop en daarom voorzien van een zeer geringe kerndiameter. Dat geeft niet, maar betekend dus wel 0,6 ohm weerstand.
Als ik alleen over die twee meetkabeltjes al 1,2 ohm had, dan is het restant te verwaarlozen. Maar zoals gezegd: meten is weten. Dat ga ik binnenkort dus ook doen en meld me dan weer.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4037
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor SP-Boxer » 11 Sep 2018 11:14

Bedenk me net dat ik het signaal op de scope zowel aan de injector zijde, als aan de ECU zijde heb gemeten. Daarmee is de bedrading toch al uitgesloten?
Ik meet het alsnog hoor, maar door het signaal op de ECU te meten is duidelijk dat het probleem daar zit lijkt me. (alle bedrading nog wel aangesloten, anders miste ik de 12V)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3594
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor erichendri » 11 Sep 2018 11:18

12v staat toch permanent op de injectoren?

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4037
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor SP-Boxer » 11 Sep 2018 11:34

Klopt, maar dus niet meer als ik de stekkers los gooi ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4037
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor SP-Boxer » 15 Sep 2018 21:39

De bedrading naar de andere injectoren hebben net zo’n hoge weerstand.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 2106
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor quikfit » 15 Sep 2018 22:02

Je gaat je nu psychisch voorbereiden op het laten repareren van je ECU....of nog erger het kopen van een nieuwe?

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 2106
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor quikfit » 16 Sep 2018 15:14

Kleppen zijn ''boutje/moertje''? Staat er niet een klep te strak? Zomaar een brainwave... :|

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4037
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor SP-Boxer » 16 Sep 2018 16:40

Ben even in afwachting op dit moment.

Waarom zou de ECU de injector niet aansturen als gevolg van een verkeerd afgestelde klep? Inmiddels echt wel vastgesteld dat het de ECU is. Ben wereldwijd inmiddels 3 soortgelijke situaties tegen gekomen. Het zal dus niet vaak gebeuren, maar ik heb helaas de pech.

Het is nu te hopen dat het te repareren is, anders is het naast een nieuwe ECU ook opnieuw inlezen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 2106
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Berichtdoor quikfit » 16 Sep 2018 16:53

SP-Boxer schreef:Waarom zou de ECU de injector niet aansturen als gevolg van een verkeerd afgestelde klep? Inmiddels echt wel vastgesteld dat het de ECU is.


Ja als het de ECU is hebben de kleppen er inderdaad niets mee van doen.

Gr. Quikfit :mrgreen:

Terug naar “Electronica”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten