visco koppeling kapot subaru forester 1999
visco koppeling kapot subaru forester 1999
hoi,
op vakantie gestrand met onze forester, bleek uiteindelijk bij de huisdealer een kapotte visokoppeling,
kosten zijn 1150 euro voor vervanging.
een tweedehands versnellingsbak kost inclusief montage en transmissie olie verversen ongeveer hetzelfde.
heeft iemand dit wel eens meegemaakt ?
heeft er iemand een goede versnellingsbak te koop ?
gr
don
op vakantie gestrand met onze forester, bleek uiteindelijk bij de huisdealer een kapotte visokoppeling,
kosten zijn 1150 euro voor vervanging.
een tweedehands versnellingsbak kost inclusief montage en transmissie olie verversen ongeveer hetzelfde.
heeft iemand dit wel eens meegemaakt ?
heeft er iemand een goede versnellingsbak te koop ?
gr
don
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: visco koppeling kapot subaru forester 1999
Dan ging ik voor een nieuwe viscokoppeling.
Van die andere versnellingsbak weet je ook niet
de conditie van die koppeling.
Weet wel dat de versnellingsbak er niet af hoeft voor deze reparatie.
Weet de prijs van de visco ook niet maar lijkt mij nog geen 4 uur werk.
Visco die stuk gaat kom je af en toe tegen op het forum.
Neem aan dat je auto erg afremt als je een scherpe bocht maakt.
Informeer maar eens bij Leone turbo wat zo'n visco mag kosten.
Eric
Van die andere versnellingsbak weet je ook niet
de conditie van die koppeling.
Weet wel dat de versnellingsbak er niet af hoeft voor deze reparatie.
Weet de prijs van de visco ook niet maar lijkt mij nog geen 4 uur werk.
Visco die stuk gaat kom je af en toe tegen op het forum.
Neem aan dat je auto erg afremt als je een scherpe bocht maakt.
Informeer maar eens bij Leone turbo wat zo'n visco mag kosten.
Eric
Re: visco koppeling kapot subaru forester 1999
hoi eric,
bedankt voor de reactie, volgens de dealer moest de bak uit elkaar, maar van jou begrijp ik dat dit niet hoeft, kennis van me heeft een brug, dus misschien is het zelf te doen, ik zal eens uitzoeken wat een visco koppeling kost,
de storing doet zich voor als hij warm is (na een km of 60 of meer) als je dan scherp naar links of rechts instuurt geeft hij een hard bonkend geluid.
dealer dacht eerst aan homokineet maar na proefritje was het voor hem 100% de visco koppeling.
don
bedankt voor de reactie, volgens de dealer moest de bak uit elkaar, maar van jou begrijp ik dat dit niet hoeft, kennis van me heeft een brug, dus misschien is het zelf te doen, ik zal eens uitzoeken wat een visco koppeling kost,
de storing doet zich voor als hij warm is (na een km of 60 of meer) als je dan scherp naar links of rechts instuurt geeft hij een hard bonkend geluid.
dealer dacht eerst aan homokineet maar na proefritje was het voor hem 100% de visco koppeling.
don
Re: visco koppeling kapot subaru forester 1999
nog een vraagje,
waar vindt ik die leone turbo ?
waar vindt ik die leone turbo ?
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: visco koppeling kapot subaru forester 1999
Versnellings bak moet uitelkaar, dat klopt.
Maar hij kan gewoon onder de auto blijven zitten.
Alleen de cardanas dé monteren en het achterste gedeelte van de
versnellingsbak eraf halen en dan kunnen ze erbij.
Antwoord op je losse vraag komt morgen of misschien zo dadelijk..
Lijkt mij dat een defecte visco ook met koude motor defect is.
Ook al een keer na een rit van 60 - 7- km bij die dealert geweest?
Eric
Maar hij kan gewoon onder de auto blijven zitten.
Alleen de cardanas dé monteren en het achterste gedeelte van de
versnellingsbak eraf halen en dan kunnen ze erbij.
Antwoord op je losse vraag komt morgen of misschien zo dadelijk..
Lijkt mij dat een defecte visco ook met koude motor defect is.
Ook al een keer na een rit van 60 - 7- km bij die dealert geweest?
Eric
Re: visco koppeling kapot subaru forester 1999
hoi ,
ben met warme motor naar de dealer geweest, rit van plm 55 km, toen was het te horen,
koud na plm 10 km niet.
in belgie bij de subaru garage in brugge waar ze hem naar toe gebracht hadden, hebben ze er ongeveer 10 km mee gereden en niets gehoord of gevonden.
de ophaaldienst had het nog mooier bedacht, was echt een puinzooi van een garage, tierende man die de subaru op de brug wou zetten en dan de voorwielen los en dan laten draaien in zijn versnelling, maar even verteld dat het een permanente 4wd is.
gr don
ben met warme motor naar de dealer geweest, rit van plm 55 km, toen was het te horen,
koud na plm 10 km niet.
in belgie bij de subaru garage in brugge waar ze hem naar toe gebracht hadden, hebben ze er ongeveer 10 km mee gereden en niets gehoord of gevonden.
de ophaaldienst had het nog mooier bedacht, was echt een puinzooi van een garage, tierende man die de subaru op de brug wou zetten en dan de voorwielen los en dan laten draaien in zijn versnelling, maar even verteld dat het een permanente 4wd is.
gr don
Re: visco koppeling kapot subaru forester 1999
Leoneturbo zit enkel op SYC en SCN
Prijs van een nieuw viscodiff zit in NL op 800,- incl. btw. Daar komt dan nog montage bij.
Ik zou gewoon een gebruikte bak scoren en het achterstuk van de bak in zijn geheel uitwisselen.
Prijs van een nieuw viscodiff zit in NL op 800,- incl. btw. Daar komt dan nog montage bij.
Ik zou gewoon een gebruikte bak scoren en het achterstuk van de bak in zijn geheel uitwisselen.
"I feel Legacy"
Re: visco koppeling kapot subaru forester 1999
Ik had vanmiddag een vreemde ervaring. Op een kleine rotonde was er even een licht schokje, alsof de auto achter even iets uitbrak. Het had geregend dus de weg was nat, maar het gebeurde een paar keer, altijd bij insturen naar links en ik verwachtte het niet bij AWD. Bij bochten naar rechts merkte ik trouwens niks. Ik vond het vreemd en moest meteen aan dit verhaal denken. Volgende week naar Denemarken en ik wil natuurlijk niet vast komen te staan onderweg. Beginnen problemen met viscokoppelingen altijd zo subtiel en aan een kant? Ik heb ook begrepen dat je bij Subaru's ervoor moet zorgen dat de bandenspanning op alle wielen gelijk is (behalve bij zware belasting achter, dan met moeten de achterbanden iets harder zijn). Ongelijke bandenspanning kan de viscodiff beschadigen...
Re: visco koppeling kapot subaru forester 1999
hoi,
bij mij was de storing zowel bij het naar links draaien als naar rechts draaien,
enkel als hij warm is, en dat vindt ik wel vreemd. maar volgens dealer hoort het erbij.
het is ook enkel een bonk die je hoort/voelt bij bijna volle stuuruitslag en lijkt niet op uitbreken.
zou in jou geval toch even door een goede dealer laten kijken.
vr gr
don
bij mij was de storing zowel bij het naar links draaien als naar rechts draaien,
enkel als hij warm is, en dat vindt ik wel vreemd. maar volgens dealer hoort het erbij.
het is ook enkel een bonk die je hoort/voelt bij bijna volle stuuruitslag en lijkt niet op uitbreken.
zou in jou geval toch even door een goede dealer laten kijken.
vr gr
don
Re: visco koppeling kapot subaru forester 1999
Hallo Don,
Ik heb nog wel een gebruikte visco koppeling liggen voor je.
Evt monteren kan ook.
Ik stuur je wel even een PB-tje
Ik heb nog wel een gebruikte visco koppeling liggen voor je.
Evt monteren kan ook.
Ik stuur je wel even een PB-tje
Re: visco koppeling kapot subaru forester 1999
Het is nu droog, ga eerst eens een stukje rijden vandaag en kijken of het zich nog steeds voordoet...
Re: visco koppeling kapot subaru forester 1999
hoi,
hier is het totaal niet droog, maar ik snap je idee ook niet,
maakt het voor de visco koppeling uit of het droof is of niet ?
vrgr
don
hier is het totaal niet droog, maar ik snap je idee ook niet,
maakt het voor de visco koppeling uit of het droof is of niet ?
vrgr
don
Re: visco koppeling kapot subaru forester 1999
rudy , ik heb je een pb gestuurd maar weet niet zeker of het gelukt is, blijft in postvak uit staan,
Re: visco koppeling kapot subaru forester 1999
Daar blijft het bericht staan totdat Rudy het gelezen heeft
(en volgens mij zit hij in zijn vakantie, dus kan wellicht iets langer duren?)
(en volgens mij zit hij in zijn vakantie, dus kan wellicht iets langer duren?)
"I feel Legacy"
Re: visco koppeling kapot subaru forester 1999
Maakt in zoverre uit dat ik me zorgen ga maken als het op een droge weg ook gebeurt. Rotondes kunnen behoorlijk glad zijn als ze een beetje nat zijn.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: visco koppeling kapot subaru forester 1999
@ RJS.
Dat schokje kan ook motorisch zijn.
Ik bedoel daarmee de tijd tussen gas los en weer iets gas geven.
Een visco is heel of defect en dat blijft hij dan ook.
Een visco die dan defect is geeft als effect dat je niet meer
kan doen waar subaru goed in is.
Dan bedoel ik : ik verbaas mij soms tijden het keren op de weg dat de draaicirkel
minder groot is dan je verwacht.
Met een defecte visco loop je tijdens het keren vast, net als of je remt tijdens
het maximaal sturen.
Eric
Dat schokje kan ook motorisch zijn.
Ik bedoel daarmee de tijd tussen gas los en weer iets gas geven.
Een visco is heel of defect en dat blijft hij dan ook.
Een visco die dan defect is geeft als effect dat je niet meer
kan doen waar subaru goed in is.
Dan bedoel ik : ik verbaas mij soms tijden het keren op de weg dat de draaicirkel
minder groot is dan je verwacht.
Met een defecte visco loop je tijdens het keren vast, net als of je remt tijdens
het maximaal sturen.
Eric
Re: visco koppeling kapot subaru forester 1999
Nou dan hoef ik me geen zorgen te maken. Want daar merk ik niks. Ik zal wel wat uitgegleden zijn. Ik heb wel begrepen dat je je bandenspanning precies moet aanhouden als is aangegeven, omdat de viscokoppeling kapot gaat als je dat niet doet. Kan me daar wel iets bij voorstellen, omdat de wieldiameter natuurlijk verschilt naarmate de banden harder of zachter zijn opgepompt. Dat zal wel gaan wringen in zo'n aandrijving...
Re: visco koppeling kapot subaru forester 1999
Dat lijkt mij vergezocht hoor. Dit zou betekenen dat je ook niet te zwaar beladen mag zijn, geen dakkoffer moet hebben (overhangen bij een bocht; dus drukverandering c.q."pootje" lichten) of zelfs geen aanhanger/caravan!! trekken ??
Dat echt minimale verschil in dia wordt wel opgeheven door het "meegeven" van het loopvlakprofiel.
Ter illustratie: met deze banden zijn enkele Noordhollanders vice verca Brabant gereden. Toegegeven; de aandrijving was wel een tijdje wat rauw, maar heeft geen blijvende beschadiging opgelopen.
Dat echt minimale verschil in dia wordt wel opgeheven door het "meegeven" van het loopvlakprofiel.
Ter illustratie: met deze banden zijn enkele Noordhollanders vice verca Brabant gereden. Toegegeven; de aandrijving was wel een tijdje wat rauw, maar heeft geen blijvende beschadiging opgelopen.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Re: visco koppeling kapot subaru forester 1999
de subaru vindt het wel fijn als er 4 banden van hetzelfde merk type onder liggen.
Re: visco koppeling kapot subaru forester 1999
don schreef:de subaru vindt het wel fijn als er 4 banden van hetzelfde merk type onder liggen.
Deze zijn eraf gekomen na aanschaf van nwe banden
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: visco koppeling kapot subaru forester 1999
Van wat voor subaru kwamen deze banden af>>
Eric
Eric
- justyfever
- Berichten: 1438
- Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02
Re: visco koppeling kapot subaru forester 1999
Een XT
Overigens zijn alle bandenmaten gelijk!!
Overigens zijn alle bandenmaten gelijk!!
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: visco koppeling kapot subaru forester 1999
Zo'n coupé denk ik.
Heeft deze permanente 4WD of had alleen de automaat dat.
Alle bandenmaten gelijk, één lijkt er smaller en hoger.
Daarom ben ik ook geen voorstander met verschillende banden
op de voor en achteras, ik bedoel vredestein voor en dunlop achter.
Eric
Heeft deze permanente 4WD of had alleen de automaat dat.
Alle bandenmaten gelijk, één lijkt er smaller en hoger.
Daarom ben ik ook geen voorstander met verschillende banden
op de voor en achteras, ik bedoel vredestein voor en dunlop achter.
Eric
Re: visco koppeling kapot subaru forester 1999
Ik had de XT nog niet zolang en deze banden zaten eronder, allen 175/70-R13. Ik wist wel dat ze oud waren, natuurlijk niet dat er 3 verschillende omtrekken waren
Van de hoogste band waren de koorden kapot en een 2e was ook op weg........
Van de hoogste band waren de koorden kapot en een 2e was ook op weg........
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Re: visco koppeling kapot subaru forester 1999
Ik heb een gelijke ervaring met nat weer. Het lijkt dan net of de achterkant wil uitbreken. Verder rijdt de Sub prima, geen bijgeluiden of wat dan ook. Bandenspanning controleer ik geregeld evenals slijtage. Zou dit idd door de visco-koppeling komen?RJS schreef:Ik had vanmiddag een vreemde ervaring. Op een kleine rotonde was er even een licht schokje, alsof de auto achter even iets uitbrak. Het had geregend dus de weg was nat, maar het gebeurde een paar keer, altijd bij insturen naar links en ik verwachtte het niet bij AWD. Bij bochten naar rechts merkte ik trouwens niks. Ik vond het vreemd en moest meteen aan dit verhaal denken. Volgende week naar Denemarken en ik wil natuurlijk niet vast komen te staan onderweg. Beginnen problemen met viscokoppelingen altijd zo subtiel en aan een kant? Ik heb ook begrepen dat je bij Subaru's ervoor moet zorgen dat de bandenspanning op alle wielen gelijk is (behalve bij zware belasting achter, dan met moeten de achterbanden iets harder zijn). Ongelijke bandenspanning kan de viscodiff beschadigen...
Re: visco koppeling kapot subaru forester 1999
Ik heb het niet meer ervaren. Ik denk dat die rotonde glad was door de combi van een beetje olie op de weg en regen...