koppeling blijft plakken

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
grew
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2011 15:18

koppeling blijft plakken

Bericht door grew »

Hoi allemaal,even een vraagje indien de auto koud is en wanneer ik dan koppel dan heb ik het gevoel dat hij blijft plakken ik voel dan licht een schokje wanneer hij loskomt hij doet dit ongeveer twee keer en daarna niet meer,tevens doet hij dit alleen maar vanuit stilstand in de eerste versnelling dus.
Slippen doet hij absoluut niet.
Iemand een idee wat dit is ?
Hij doet dit overigens na een nacht te hebben gestaan,indien ik hem na een uurtje stilstaan weer pak heb ik geen last.
grew
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2011 15:18

Re: koppeling blijft plakken

Bericht door grew »

Ik heb nog een keer goed gevoeld maar ik denk dat het mijn remmen zijn die even blijven plakken.....
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: koppeling blijft plakken

Bericht door niksnut »

afstelling van de hellingrem ??
gebeurd het nadat je achteruit hebt gereden ?? of enkel bij koud weg rijden
grew
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2011 15:18

Re: koppeling blijft plakken

Bericht door grew »

Enkel bij koud wegrijden en nadat ik de eerste keer bij het stoplicht dus stilsta daarna niet meer...
grew
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2011 15:18

Re: koppeling blijft plakken

Bericht door grew »

Moet wel wennen aan die hellingrem vooral bij inparkeren kan je dat ding ook uitschakelen (stekkertje)?
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: koppeling blijft plakken

Bericht door niksnut »

neeuh
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: koppeling blijft plakken

Bericht door SP-Boxer »

Hoezo heb je dan last van de hellingrem? Deze hoort enkel te werken als je op een helling staat. Het is een mechanisch systeem.
"I feel Legacy"
highrider
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 mar 2010 14:21

Re: koppeling blijft plakken

Bericht door highrider »

SP-Boxer schreef:Hoezo heb je dan last van de hellingrem? Deze hoort enkel te werken als je op een helling staat. Het is een mechanisch systeem.

In principe eens echter na mijn wissel van het blokkie en uiteraard de koppeling heb ik zelfs bij vooruit wegrijden dat in de hillholder hangt.

Moet me er nog eens in verdiepen maar heeft duidelijk met de slag van het koppelingspedaal te maken
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: koppeling blijft plakken

Bericht door SP-Boxer »

Het systeem werkt met een kogeltje dat onder een helling wegrold. Dit kan inderdaad op het vlakke ook gebeuren door accelereren of remmen. Echter, als de rem blijft hangen, dan staat de hellingrem gewoon verkeerd afgesteld!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: koppeling blijft plakken

Bericht door the dude »

Dit systeem MAG ALLEEN maar werken heuvel opwaarts. Doet ie dat ook op een andere manier, welke dan ook... subiet naar de dealer en laten afstellen repareren of wat ook.

:ugeek: Werkt als volgt; Wanneer je de koppelingspendaal intrapt met de reeds ingetrapte rem, kan je de motor starten en je voet van de rem halen. DUS NIET OM TE STOPPEN op de helling. Gebruik dan gewoon je (hand)rem.
Dit systeem houd de rem dan tijdelijk vast, totdat je de koppeling laat opkomen. Op deze wijze maakt het systeem het mogelijk om soepel omhoog te rijden dmv de normale koppeling/gaspendaal werking wat we gewend zijn.

:ugeek: Het bewuste kogeltje in het systeem heeft te maken met de vereiste aantal graden, welke nodig zijn voor goede werking (ca 4gr. meen ik nog te weten)

:ugeek: Wat nog wel KAN optreden is een gevoel van remwerking bij achteruitrijden, wanneeer je min of meer gelijktijdig de beide pendalen bedient. Ook een licht schokje kan je voelen bij het wegrijden NA het achteruitrijden.





Nou, heb ik dat mooi vertaald of niet soms :D Jullie denken toch niet dat IK al die wijsheid in pacht had :?:
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: koppeling blijft plakken

Bericht door SP-Boxer »

Jan, je doet het nu overkomen alsof de hellingrem alleen bedoeld is om te kunnen starten en weg te rijden. Het is ook gewoon met draaiende motor te gebruiken, dus niets handrem ;) Het is JUIST gemaakt om niet telkens de hellingproef uit te hoeven voeren en vóóral makkelijk met een flinke last achter de auto!

En die 4gr zou zomaar kunnen kloppen ;)
"I feel Legacy"
grew
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2011 15:18

Re: koppeling blijft plakken

Bericht door grew »

Dan is dat mijn ellende dus dat hij verkeerd staat afgesteld,wanneer ik achteruit parkeer dan gaat de auto vanzelf remmen en komt iedere keer tot stilstand heel irri.
Dus gewoon opnieuw laten afstellen is dit een moeilijke klus voor de garage ? lijkt me niet.
Ik snap ook wel dat het heel makkelijk is wanneer je je boot achter je hebt hangen en op de brennerpas in de file staat dan hoef je idd niet steeds de hellingproef te doen.
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: koppeling blijft plakken

Bericht door the dude »

Met STOPPEN bedoelde ik ook parkeren en de auto verlaten. Met de vertaling van hellingREM raken we mss in de war. Je remt er niet mee, maar blijft ermee wel op de plaats staan, door het geactiveerde remsysteem te fixeren dmv het koppelingspendaal.

En natuurlijk bedacht als vervanger voor de hellingproef; met of zonder zware last achter, in of op de auto :)
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: koppeling blijft plakken

Bericht door niksnut »

heb er een aantal gehad met een helling rem . als je achteruit rijdt en de koppeling intrapt en vervolgens iets remt en de rem weer loslaat , blijft hij remmen.
maar zoals marcel al meld kan het kogeltje dus ook naar achteren rollen omdat je afremt.

waar Grew last van heeft zijn denk ik gewoon plakkende remmen . als dat het al is want het kan ook nog steeds de koppeling zijn. had er ook last van bij de legacy dat hij koud anders aangreep dan wanneer de motor warm was .
gewoon een keer proberen weg te duwen 's morgens , als hij zwaar loopt zijn het de remmen , anders zit het in de koppeling.

zijn het de remmen dan kan het een plakkende rem zijn of een zwaar handrem mechaniek of kabel (als het al geen hydraulische handrem is)
Laatst gewijzigd door niksnut op 13 jun 2011 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: koppeling blijft plakken

Bericht door the dude »

Dit bevestigd mijn opmerking over het 8r-uitrijden, Peter.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
grew
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2011 15:18

Re: koppeling blijft plakken

Bericht door grew »

Peter,ik heb net tegen de wagen geduwd en staat niet vast(hij heeft de hele dag stilgestaan) hij doet het na een 1km dan kom ik tot stilstand bij het eerste stoplicht dat ik tegenkom.
Gisteren de hele dag gereden 230km bij elkaar niet een keer last gehad,auto heeft tussendoor een paar uur stilgestaan maar toen ook geen last gehad.
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: koppeling blijft plakken

Bericht door niksnut »

is je blok op de scheiding van de versnellingsbak misschien wat nattig. dan zou het kunnen zijn dat de krukas kering wat lekt en de koppeling vet wordt.
in dat geval ff terug voor garantie of net zoals ik met de leggie , gewoon door rijden :)
grew
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2011 15:18

Re: koppeling blijft plakken

Bericht door grew »

Ook net gekeken maar is overal kurkdroog.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: koppeling blijft plakken

Bericht door SP-Boxer »

Afstellen gebeurd met 2 steeksleuteltjes en is 10min werk!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: koppeling blijft plakken

Bericht door niksnut »

@ marcel
is er een procedure voor ?? of is het enige waar je op moet letten dat de remmen vrij gegeven worden zodra de koppeling aangrijpt ??
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: koppeling blijft plakken

Bericht door SP-Boxer »

Zoek een hellinkje in de buurt en stel hem strakker/losser. Zo voer je als test de hellingproef na het stellen uit en op het moment dat de rem loslaat zodra de koppeling aangrijpt, dan is het goed.

Bij mij stond hij ooit te los, met als gevolg dat ik dus wegrolde vóór de koppeling aangreep.


Mochten mensen het echt los willen koppelen, dan kun je het draadstangetje dat op de koppelingsgaffel zit los draaien en aan de kant hangen. De hillholder zal dan niet meer werken. Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat mensen de hillholder willen missen als ze hem gewend zijn...
"I feel Legacy"
grew
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2011 15:18

Re: koppeling blijft plakken

Bericht door grew »

Thnx ik ga het volgende week ff uitproberen.
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: koppeling blijft plakken

Bericht door niksnut »

wat ook nog kan , en ik met mijn blauwe impreza al een poos heb , is dat de motor soms met optrekken een verbranding mist. een klein hikje dus. maar dat gebeurd alleen als ik de koppeling laat opkomen met laag toerental en voelt dan alsof de koppeling ineens wat abrubt aangrijpt. door het even wegvallen van het koppel terwijl de koppeling nog net slipt kan hij dan aangrijpen .
ik bedoel enkel dat het niet perse de koppeling hoeft te zijn. zeker als het in de warmloop fase is
grew
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2011 15:18

Re: koppeling blijft plakken

Bericht door grew »

Ik heb de laatste drie dagen geen last meer gehad het is niet een keer meer gebeurt ( komt misschien omdat ik hem lekker vertroeteld heb) in de was gezet en gewassen :D
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: koppeling blijft plakken

Bericht door the dude »

Ik heb ook zo'n ding in mn Hardtop. Is uit '84 maar ik ga echt geen hill-holder poetsen en in de was zettten, hoor ;)
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Plaats reactie