Pagina 1 van 1

Vraag over schakel gedrag

Geplaatst: 14 feb 2021 15:31
door Dreday
Beste forum leden, ik heb een brandende vraag.
Ik ben trots eigenaar van een Tribeca B9 uit dec 2007 met 107000 km op de teller. Het is een mooi zwart exemplaartje.

Nu valt het mij op nu het zo koud is, dat de overdrive even opzich laat wachten, nu ben ik inmiddels ook op de hoogten over het hoge toerental bij koude motor dat ze dat gedaan hebben, om zo de motor milieu vriendelijker sneller warm te laten draaien. En nu vroeg ik mijn af of dit er ook mee te maken had.

Voor de rest is de bak olie schoon en rijd en schakels eigenlijk goed. Heel soms ietsje nukkig naar zijn 3e versnelling maar dat is te verwaarlozen en het schijnt een schoonheids foutje te zijn van het ontwerp. Wat me wel opvalt dat de bak een beetje zingerig is met namen hoor je dat wat meer bij in steegjes rijden en raam open in de eerste twee versnellingen.

Is er iemand die mij gerust kan stellen of ongerust? En mocht het zo zijn dat hij eronderuit moet heeft er iemand een adres waar ze bekend zijn met deze bakken.

Mijn dank is zeeg groot, Mvg André

Re: Vraag over schakel gedrag

Geplaatst: 14 feb 2021 15:51
door quikfit
Wanneer is de bakolie en filter voor het laatst ververst? Als je dat niet weet,gewoon verversen of laten flushen.
Rij je korte stukjes?
Hoge toerental,is dat bij de koude start?

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Vraag over schakel gedrag

Geplaatst: 14 feb 2021 16:43
door Dreday
Ja dat toerental is idd alleen bij koude start

Ik weet niet wanneer de bak olie en filter vervangen zijn wel ziet de olie er kraak helder en rood uit, en de olie van het voor diff is ook mooi transparant en geel van kleur.

En korten stukken valt opzicht mee, wel eens natuurlijk maar niet alleen maar.

Re: Vraag over schakel gedrag

Geplaatst: 14 feb 2021 16:56
door quikfit
Ik denk niet dat je,je ongerust moet maken,ga eens een lekker lange rit maken en trap hem eens op zijn staart als ie goed warm is...en geniet ervan :okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Vraag over schakel gedrag

Geplaatst: 14 feb 2021 20:02
door Dreday
Ik moet zeggen dat de auto voor de rest heerlijk rij, daar kan ik niet om heen. Deze auto gaat ook niet de deur uit voor dat hij helemaal op is. hij bevalt goed als gezinsauto, ik wil er alleen honderd procent zeker van zijn dat mijn bevindingen oké zijn. We rijden normaal gesproken elk jaar met Caraven naar Italië en heb geen zin om in het buitenland te stranden.

Bedankt voor de reacties alvast.

Mvg André

Re: Vraag over schakel gedrag

Geplaatst: 14 feb 2021 21:46
door erichendri
Bedoel je de hoogste versnelling of lock-up?
Ik weet wel dat sommige merken bij koude motor niet in de
hoogste versnelling schakelen.
Van mijn legacy weet ik wel dat het schakelen wel bij bepaalde geprogrammeerde
snelheden gebeurd, maar dat was een 4bak.
In een straat tussen huizen hoor je meer dan wat je normaal hoort
door de weerkaatsing.

Eric

Re: Vraag over schakel gedrag

Geplaatst: 15 feb 2021 11:08
door Dreday
Het is idd echt de laatste versnelling overdrive dus hij staat al in zijn 5e versnelling en als ik dan bvb 100 rijd is dat met een toerental van 2200rpm maar omdat hij nog niet in zijn overdrive gaat maakt hij er iets van 2800, de koel water temp geeft op een gegeven moment aan dat hij warm is (dus halverwege) dan duurt het nog een minuut of wat en gaat hij in de overdrive en zakt het toerental terug naar waar hij hoort.

En met de extreme kou van van de week wilde hij zijn 5 niet in en natuurlijk ook niet in de overdrive en toen zag ik dat ik met manual schakelen dat er geen pijltje ophoog zichtbaar was naast de gear indicator. Dus ik mocht ook niet naar zijn 5. toen hij wat warmer was kwant dat pijltje weer zichtbaar en kon ik wel naar zijn 5 en uiteraard als de motor weer helemaal warm is kwam de overdrive weer in.

Maar het verhaal van niet naar zijn 5 willen lijkt precies op dat als je wilt op schakelen met een te lagen snelheid, dan mag je dat ook niet en is dat pijltje omhoog ook niet zichtbaar, pas als je snel genoeg rijd zodat de motor de volgende versnelling aan kan mag je op schakelen. Dit is natuurlijk een heel logisch iets, alleen ik had hem op een gegeven moment op 3200 rpm en mocht nog niet verder schakelen, dat mocht echt pas nadat de motor en bak warmer waren.

Re: Vraag over schakel gedrag

Geplaatst: 15 feb 2021 11:14
door DucATIRadeon
bij mijn 2015 outback net zo. pas als de motortamp voorbij de 25% is gaan de toerentallen naar beneden en is flipperen naar een hogere versnelling "toegestaan"
soort ingebouwde beveiliging tegen de motor slopen...

Re: Vraag over schakel gedrag

Geplaatst: 15 feb 2021 12:59
door Dreday
Bedankt voor de reacties in ieder geval, dit stelt me weer een beetje gerust.

Zal binnenkort zo en zo alle vloeistoffen, filters en bougies eens vervangen, dan hebben we weer een frisse start.

Nogmaals bedankt iedereen.

Mvg André

Re: Vraag over schakel gedrag

Geplaatst: 15 feb 2021 13:03
door ferluci
ik heb het precies hetzelfde meteen legacy 3.0 r. (zelfde motor en bak)
ik rij regelmatig lange stukken (100 km) en nu met de kou schakelt de bak ook later naar de overdrive.
ik persoonlijk denk dat het te maken heeft met de temperaturen op dit moment, in de zomer is het een kwestie van 1 of 2 minuutjes maar nu zeker 5 tot 10 minuten voordat de bak schakelt naar overdrive.
je moet ook ongeveer 8 liter olie warm rijden en dat duurt ook een tijdje als deze onder de 0 graden is ipv de 20 graden in de zomer.
straks maar opletten dan gaat de bak een stuk fijner schakelen.

Re: Vraag over schakel gedrag

Geplaatst: 15 feb 2021 16:05
door Wout-P11
Jep, dit hoort zo. Zonder lockup warm de olie lekker op. Mijn Fozzy gaat steenkoud ook niet naar z'n lockup.
Tevens is de motor wat "vrijer" om te draaien omdat er "slip" plaats vindt in de koppelomvormer.

Re: Vraag over schakel gedrag

Geplaatst: 16 feb 2021 18:48
door Dreday
Nogmaals bedankt voor jullie reacties, zo ben ik niet alleen gerust gesteld maar heb ook weer wat geleerd over de subaru eigenschappen.

Mvg André