koppelingsplaten

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
eef
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2011 12:02

koppelingsplaten

Bericht door eef »

Rijd nu bijna 4jaar eigenlijk zonder problemen een forester. Ik heb 94000 km mee gereden.
Een paar dagen terug merk ik opeens dat bij het gas geven wel het toerental omhoog loopt maar dat ik geen trekkracht heb.
Ik rook niets en ben doorgereden met het gevolg dat ik na 100km kwam stil te staan. geen kracht meer.
Weggesleept en auto naar dealer gebracht. die constateerde dat de koppelingsplaten waren verbrand.
Reparatie 800 euro. Subaru Benelux gebeld en dit verhaal vertelt. In de 49 jaar dat ik auto rijd heb ik vele auto's gereden tot ver over de 2 ton
en nooit geen koppelingsproblemen gehad. De vraag kwam of dat ook 4wiel aangedreven auto's waren. Nee dus. Want wanneer 2 wiel aangedreven auto's beginnen te slippen blijft de subaru trekken en komt alle kracht op de koppeling. Daar zit wat in. Maar toch vind ik dit een bijzonder zwak punt bij Subaru.
Toen ik mijn auto ophaalde bij de garage had het bedrijf nog 2 andere subaru's binnen gekregen met hetzelfde probleem. Ik ben dus niet de enige.
Zijn hier nog zinnige dingen over te zeggen?
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: koppelingsplaten

Bericht door Toon »

Wel of niet toevallig, er is een paar weken geleden nog iemand een topic gestart over de koppeling van een forester.
Kijk even in het overzicht en lees het verhaal met alle opmerkingen van mede subaru rijders, meer of minder deskundig.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: koppelingsplaten

Bericht door SP-Boxer »

Tsja, de grote vraag blijft altijd hoe je er mee omgaat.

Mijn Legacy had een slippende koppeling toen ik hem kocht (116000km). Toen bleek dat hij niet goed afgesteld stond. Er is nog behoorlijk met de zwaar slippende koppeling gereden voor ik dit ontdekte. (Wegrijden bij het stoplicht was erg moeilijk)
Toen de vrije slag opnieuw was afgesteld heb ik er nog mee doorgereden tot hij bij 170.000km echt op was. De laatste 5000km slipte hij soms wel en soms niet.
Ik vind het dus appart dat je na 100km al stil staat :shock:

Mijn Legacy wordt overigens stevig gebruikt dus daar ligt het niet aan.


Betreft het een Forester van 2006? Het enige dat ik kan bedenken, ook met het andere verhaal in gedachten, is dat Subaru een serie koppelingsplaten heeft gehad die niet helemaal 100% waren.

Het is overigens wel zo dat elke echte 4wd de koppeling als zwakste schakel heeft en dat is maar goed ook! Anders is je bak aan de beurt en dat is veel duurder!
Koppeling vervangen kan al voor 500,-.
"I feel Legacy"
Plaats reactie