Welke versnellingsbak past er allemaal?

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dTb-Errol
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mei 2016 22:33

Welke versnellingsbak past er allemaal?

Bericht door dTb-Errol »

Hallo leden,

Ik heb een Subaru impreza gt 2.0 turbo uit 1998. Nou heeft een tijdje geleden de 2e versnelling de geest gegeven. Ook 1e versnelling gaat die niet meer in. De rest wel maar wel erg zwaar.
Ik ben nu opzoek naar een andere versnellingsbak. Nou heeft de bak die er in zit de bakcode: TY752VN6AB. Nou blijkt het erg lastig te zijn om deze exacte bak te vinden voor normaal geld...
Alleen via onderdelenlijn een aanbod gehad van 1500,-..... Nou was mijn vraag welke bak er nog meer achter mijn motor te hangen is?

Info auto:
Applied model: GC8FL8D /option code B2/Trim code 830/ Engine type EJ20GNW6NA/ transmission type TY752VN6AB.

Of heeft iemand zn bak liggen voor "normaal" geld.

Gr, Errol
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Welke versnellingsbak past er allemaal?

Bericht door quikfit »

Als je geen ''normale'' auto rijd betaal je over het algemeen meer voor onderdelen,er zullen niet veel bakken zijn van zo'n auto met dat bouwjaar die nog fris zijn.
Geen idee of er een andere bak onder past...maar heb je al aan revisie gedacht?
Misschien wat verschillende versnellingsbak-revisiebedrijven bellen voor een prijsopgaaf?
Zelf demonteren en wegbrengen om de kosten zo laag mogelijk te houden :idea:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Welke versnellingsbak past er allemaal?

Bericht door DucATIRadeon »

heb zo'n vermoeden dat alle bakken van subaru van 1998±5jaar wel gaan passen, alleen zit je met de diff overbrengingsverhouding en de 5 ratios. een non-turbo zal andere ratios hebben dan een turbo, lijkt mij.
de bak van mijn vorige 2004 2.0i heeft andere ratios dan de 2010 forester. en die zijn weer anders dan de 2.5 WRX turbo van zoon-lief.

maar fysiek passen de bakken wel onderling op de motoren.

dus wellicht is het een optie om een bak te zoeken met dezelfde ratio's, en je eigen diff er in te bouwen om die ratio te behouden (anders draaien de achterwielen sneller/langzamer dan de voorwielen).
just an idea.
Gebruikersavatar
dTb-Errol
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mei 2016 22:33

Re: Welke versnellingsbak past er allemaal?

Bericht door dTb-Errol »

Bedankt voor jullie reacties.
Revisie wel aan gedacht maar is prijstechnisch waarschijnlijk niet voordeliger.
Heb ook aanbiedingen gehad voor bakken die er op lijken voor 150>250 euro klasse. weet alleen dus niet of deze passen.

Kan ik ergens goed inzien wat de code van de bak betekend? Heb al wel gedeeltes gevonden maar nog steeds niet compleet.

gr errol
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Welke versnellingsbak past er allemaal?

Bericht door JSE »

Alles van een gtt of wrx (dus niet type R/RA of sti) tot 2005 past gewoon en heeft dezelfde overbrenging.
Mijn keuze zou zijn een ty754xxxx bak. Die zijn wat sterker gebouwd als de ty752. Enige puntje is dat je startmotor bij een 752 bak met 1 bout en 1 tapeind vast zit en bij een 754 met 2 bouten (in de motor). Daar moet je dus wat op maken. Insert of M12 erin tappen bijvoorbeeld.

In die prijsklasse die je hierboven noemt zijn die wel eens te vinden.

Het moet wel een bak van een turbo impreza zijn!
Gebruikersavatar
dTb-Errol
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mei 2016 22:33

Re: Welke versnellingsbak past er allemaal?

Bericht door dTb-Errol »

Dus een bak met code TY754VN1AB zou gewoon 1 op 1 moeten passen?
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Welke versnellingsbak past er allemaal?

Bericht door Mrdjc »

Mogelijk helpt dit:

https://www.rallispec.com/downloads/Tra ... Public.pdf

Is echt verschrikkelijk hoeveel verschillende bak types er zijn met langere/kortere versnellingen, sper of open achter diff, andere diff overbrenging, andere final drive. Verkeerde diff erachter en je frituurt je bak...
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Welke versnellingsbak past er allemaal?

Bericht door JSE »

dTb-Errol schreef:Dus een bak met code TY754VN1AB zou gewoon 1 op 1 moeten passen?
Ja

Startmotor uitgezonderd dan, maar dat is geen probleem.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Welke versnellingsbak past er allemaal?

Bericht door *thomas* »

Wat ook goedkoop kan zijn is de bak en achterdiff uit een forester sf turbo (forester van 1998 tot 2002).

Bak en diff uit wrx moeten toch ook passen lijkt me?
Gebruikersavatar
dTb-Errol
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mei 2016 22:33

Re: Welke versnellingsbak past er allemaal?

Bericht door dTb-Errol »

JSE schreef:
dTb-Errol schreef:Dus een bak met code TY754VN1AB zou gewoon 1 op 1 moeten passen?
Ja

Startmotor uitgezonderd dan, maar dat is geen probleem.
Wat past er niet aan de startmotor? Past mijn orginele startmotor wel in deze bak?
Plaats reactie