De ervaringen van DucATIRadeon komen overeen met die van mij.
Met de CVT bakken van Subaru zakt het toerental zodra je een constante snelheid hebt. Bij een non-turbo verhoogt de bak het motortoerental gewoon als je wat meer power vraagt en trekt hij daarna op, dit gaat allemaal heel soepel en vlot. Bij een turbo trekt de motor de Forester gewoon met constant 2000 toeren door het verkeer heen, als je een korte invoegstrook hebt en gas geeft dan trek je hem binnen no-time met constant 4000 toeren naar de 120 toe. Eenmaal weer op constante snelheid zakt het toerental weer.
In de Forester XT uit 2013 functioneerde de CVT als een échte CVT. Hij schakelt dus niet op, maar als je om wat power vroeg, dan ging het toerental naar de 4000 rpm om daar vervolgens te blijven hangen. Door de diameter van de pullies te variëren trok hij dan op. Dat is een geweldige ervaring vond ik. Je hebt helemaal niet door dat je optrekt, als je gas gaf ging dat optrekken ook nog eens verdraaid snel. Ik ben het 'op de CVT optrekken' gaan noemen: motortoerental constant, maar toch versnellen. Met de Forester XT reden wij gemiddeld zo'n 1:15 volgens mij, zodra je een constante snelheid had zakte het toerental naar de 1200-1500 toeren per minuut.
Verder had je nog een I, een S en een #S stand. I=rustig, geen versnellingen tenzij je hem in M zette, dan had je er 6, zo zuinig mogelijk, S=sportiever, iets meer toeren, geen versnellingen tenzij je vol gas gaf of hem in M zette, dan had je er 6, #S=scheurijzer, 8 versnellingen (meende ik), opschakelen als een gewone automaat, doortrekken naar het rood dus, min tpm: 2500 tpm.
Vanaf MY2016 heeft Subaru de software van de CVT bakken aangepast, omdat klanten het niet tof vonden dat een CVT niet opschakelt
.
In de Outback schakelt hij dus als een gewone automaat op als je wat meer vermogen vraagt. Als je rustig optrekt dan trekt hij wel 'op de CVT' op, ik trek dus altijd rustig op. Een CVT is een CVT dus die moet gewoon traploos opschakelen, vind ik.
In de Outback heb je een I en een S stand, I is de zuinige stand, S de sportieve.
Het blok draait in de I stand met 100km/h zo'n 1500 toeren constant. Over die andere toerentallen bij verschillende snelheden: zodra je een constante snelheid hebt, zakt het toerental naar de 1200-1500 toeren, iets hoger als je boven de 100 km/h gaat, daar wordt het meer 1500-2000 tpm.
In de S stand trekt hij veel langer op de CVT op. Hoe leg ik dat uit? Ehm, tja. Als je in de I stand meer dan 20% (weet het precieze percentage niet) gas geeft, dan gaat hij al als een conventionele automaat overschakelen, in de S stand gebeurt dit pas als je, nou laten we zeggen, 40% gas geeft. Als je hier een constante snelheid hebt bereikt, dan zakt het toerental niet lager dan 2000 tpm, iets in die richting.
Resultaat van zo'n CVT en een non-turbo 2.5L boxer: 1:18 is m'n record, gemiddeld rijden we 1:16. Echt niemand gelooft dat verbruik, toch is het echt zo. Ik verbruik veel minder dan het fabrieksverbruik van 1:13,7, mij hoor je niet klagen. Voor mij is dit hét bewijs dat kleine motoren in zware auto's niet per se zuiniger zijn.
Kleine motoren en hybride systemen zijn wel zuiniger, maar dan moet je die naar mijn mening in lichte auto's monteren. Hoe minder belasting, hoe lager het verbruik.
In zwaardere auto's moet je gewoon een non-turbo 2.5L boxer en een CVT monteren
.
Oh, en nog even over die toerentallen, een EF12 driecilinder uit een Libero is ook een blokje die het beter doet als je wat meer toeren maakt. Heb geen toerenteller, maar je merkt echt dat hij veel lekkerder z'n rondjes draait als je wat meer toeren maakt. Het is ook maar een klein motortje. Toch zit er meer dan genoeg koppel in om mee vooruit te komen. Met dit busje haal ik, als ik het gewone verkeer bij wil houden, de 1/16!