Juiste olie versn.bak/differentieel?

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Juiste olie versn.bak/differentieel?

Bericht door SubieForest »

Subarumouse schreef:Hummie, Eric:

Was er niet iets met electro magnetisme in een van de eerste CVT automaten jaren geleden, (Testuitvoering) waarvan Subaru een anders werkend type heeft?
Er begint bij mij iets te dagen.

Benno

http://www.rdvenema.nl/panda_selecta.htm
Toch wat anders als waar ik eerst aan dacht :| :?
In de eerste en tweede Justy, de Vivio en de tweede Domingo (E-Wagon hier) zat inderdaad een electromagnetische poederkoppeling als je de CVT had. De E in ECVT stond daar onder andere voor, ze konden de bak elektronisch regelen. Best een geavanceerd stukje aandrijftechniek. Hieronder heb ik een zijaanzicht wat geschematiseerd.

De ingaande as draait rond. De uitgaande as is voorzien van een rotor die is ingesloten in de ingaande as. (Kan ook andersom, dat de ingaande as voorzien is van een rotor die is ingesloten door de uitgaande as).

Zonder stroom I=net niks (in stilstand), poeder zit daar mooi niks te doen, wordt nergens door aangetrokken en kan dus vrij bewegen, uitgaande as kan dus vrij rond bewegen:
zonder stroom
zonder stroom
Screenshot_2019-01-11 subaruforum nl - Wijzig bericht.png (2.07 KiB) 5710 keer bekeken
Volle stroom I=hoog (vast gekoppeld), poeder wordt naar de buitenkant van de rotor getrokken door de elektromagneten. Hierdoor draait de ingaande as door een soort stofwolk van ijzerdeeltjes heen. Hier harder je die deeltjes tegen de buitenkant van de rotor van de uitgaande as trekt, hoe meer je de ingaande as aan de uitgaande koppelt:
met stroom
met stroom
Screenshot_2019-01-11 subaruforum nl - Wijzig bericht(1).png (2.39 KiB) 5710 keer bekeken
Door de stroomsterkte te variëren (eigenlijk varieer je de spanning, waardoor de stroomsterkte verandert, R=U/I en P=U*I) kan je dus heel nauwkeurig die ingaande- aan de uitgaande as koppelen. Hierdoor kan de koppeling slippen zoals een gewone met de voet bediende koppeling. Verder is volledig ontkoppelen ook mogelijk. Ik vind het wel een mooie koppeling omdat het principe vrij eenvoudig is en er geen bewegende delen aan te pas komen.

Op die Panda site staat het wel redelijk beschreven.
Die ECVT uit die Panda werd door Subaru gemaakt meende ik. (Weet het niet zeker)
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Etiennevl
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2021 20:28

Re: Juiste olie versn.bak/differentieel?

Bericht door Etiennevl »

Kan er mij iemand zeggen waar ik de vuldop kan vinden voor het differentieel bij mijn Forester diesel ? Krijg foutmeldingslichtje voor temperatuur differentieel .


etienne.vanlerberghe@gmail.com
Beste dank hiervoor
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Juiste olie versn.bak/differentieel?

Bericht door SP-Boxer »

Zitten er niet gewoon 2 pluggen in aan de achterzijde?
Ik ben niet bekend met de diffs van een diesel, maar zo zit het bij alle andere diffs wel.

Of gaat het om het voor differentieel?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Juiste olie versn.bak/differentieel?

Bericht door quikfit »

Etiennevl schreef:Kan er mij iemand zeggen waar ik de vuldop kan vinden voor het differentieel bij mijn Forester diesel ? Krijg foutmeldingslichtje voor temperatuur differentieel
Olie peilen of verversen kan natuurlijk geen kwaad maar ik weet wel dat bij de oudere types het de temperatuursensor was die wel eens voor (valse) meldingen zorgde.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie