Juiste olie versn.bak/differentieel?

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 271
Lid geworden op: 29 Sep 2015 19:24
Type auto: Gehad: Forester 2.0 2001, Forester XT 2013. Nu: Libero SDX-SR 1996
Locatie: Ergens in het noorden.

Re: Juiste olie versn.bak/differentieel?

Berichtdoor SubieForest » 12 Jan 2019 00:23

Subarumouse schreef:Hummie, Eric:

Was er niet iets met electro magnetisme in een van de eerste CVT automaten jaren geleden, (Testuitvoering) waarvan Subaru een anders werkend type heeft?
Er begint bij mij iets te dagen.

Benno

http://www.rdvenema.nl/panda_selecta.htm
Toch wat anders als waar ik eerst aan dacht :| :?


In de eerste en tweede Justy, de Vivio en de tweede Domingo (E-Wagon hier) zat inderdaad een electromagnetische poederkoppeling als je de CVT had. De E in ECVT stond daar onder andere voor, ze konden de bak elektronisch regelen. Best een geavanceerd stukje aandrijftechniek. Hieronder heb ik een zijaanzicht wat geschematiseerd.

De ingaande as draait rond. De uitgaande as is voorzien van een rotor die is ingesloten in de ingaande as. (Kan ook andersom, dat de ingaande as voorzien is van een rotor die is ingesloten door de uitgaande as).

Zonder stroom I=net niks (in stilstand), poeder zit daar mooi niks te doen, wordt nergens door aangetrokken en kan dus vrij bewegen, uitgaande as kan dus vrij rond bewegen:
Screenshot_2019-01-11 subaruforum nl - Wijzig bericht.png
zonder stroom
Screenshot_2019-01-11 subaruforum nl - Wijzig bericht.png (2.07 KiB) 199 keer bekeken


Volle stroom I=hoog (vast gekoppeld), poeder wordt naar de buitenkant van de rotor getrokken door de elektromagneten. Hierdoor draait de ingaande as door een soort stofwolk van ijzerdeeltjes heen. Hier harder je die deeltjes tegen de buitenkant van de rotor van de uitgaande as trekt, hoe meer je de ingaande as aan de uitgaande koppelt:
Screenshot_2019-01-11 subaruforum nl - Wijzig bericht(1).png
met stroom
Screenshot_2019-01-11 subaruforum nl - Wijzig bericht(1).png (2.39 KiB) 199 keer bekeken


Door de stroomsterkte te variëren (eigenlijk varieer je de spanning, waardoor de stroomsterkte verandert, R=U/I en P=U*I) kan je dus heel nauwkeurig die ingaande- aan de uitgaande as koppelen. Hierdoor kan de koppeling slippen zoals een gewone met de voet bediende koppeling. Verder is volledig ontkoppelen ook mogelijk. Ik vind het wel een mooie koppeling omdat het principe vrij eenvoudig is en er geen bewegende delen aan te pas komen.

Op die Panda site staat het wel redelijk beschreven.
Die ECVT uit die Panda werd door Subaru gemaakt meende ik. (Weet het niet zeker)
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met een enorm glasoppervlak. Super veel ruimte, hartstikke praktisch en een geweldig zicht rondom! Met z'n 54pk, 100Nm koppel en korte versnellingen nog best vlot en wendbaar.

Terug naar “Transmissie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten