In de eerste en tweede Justy, de Vivio en de tweede Domingo (E-Wagon hier) zat inderdaad een electromagnetische poederkoppeling als je de CVT had. De E in ECVT stond daar onder andere voor, ze konden de bak elektronisch regelen. Best een geavanceerd stukje aandrijftechniek. Hieronder heb ik een zijaanzicht wat geschematiseerd.Subarumouse schreef:Hummie, Eric:
Was er niet iets met electro magnetisme in een van de eerste CVT automaten jaren geleden, (Testuitvoering) waarvan Subaru een anders werkend type heeft?
Er begint bij mij iets te dagen.
Benno
http://www.rdvenema.nl/panda_selecta.htm
Toch wat anders als waar ik eerst aan dacht
De ingaande as draait rond. De uitgaande as is voorzien van een rotor die is ingesloten in de ingaande as. (Kan ook andersom, dat de ingaande as voorzien is van een rotor die is ingesloten door de uitgaande as).
Zonder stroom I=net niks (in stilstand), poeder zit daar mooi niks te doen, wordt nergens door aangetrokken en kan dus vrij bewegen, uitgaande as kan dus vrij rond bewegen: Volle stroom I=hoog (vast gekoppeld), poeder wordt naar de buitenkant van de rotor getrokken door de elektromagneten. Hierdoor draait de ingaande as door een soort stofwolk van ijzerdeeltjes heen. Hier harder je die deeltjes tegen de buitenkant van de rotor van de uitgaande as trekt, hoe meer je de ingaande as aan de uitgaande koppelt: Door de stroomsterkte te variëren (eigenlijk varieer je de spanning, waardoor de stroomsterkte verandert, R=U/I en P=U*I) kan je dus heel nauwkeurig die ingaande- aan de uitgaande as koppelen. Hierdoor kan de koppeling slippen zoals een gewone met de voet bediende koppeling. Verder is volledig ontkoppelen ook mogelijk. Ik vind het wel een mooie koppeling omdat het principe vrij eenvoudig is en er geen bewegende delen aan te pas komen.
Op die Panda site staat het wel redelijk beschreven.
Die ECVT uit die Panda werd door Subaru gemaakt meende ik. (Weet het niet zeker)