Juiste olie versn.bak/differentieel?

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Juiste olie versn.bak/differentieel?

Bericht door hummie »

Bijgevuld.
Allemaal bedankt voor de hulp. :duimomhoog:
Laatst gewijzigd door hummie op 26 jan 2019 01:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Juiste olie versn.bak/differentieel?

Bericht door erichendri »

Dat is alleen bij de automaat hummie.
Automaat heeft ook andere olie.
Voordiff en automaat zijn geschijden en hebben beide hun eigen soort olie.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Juiste olie versn.bak/differentieel?

Bericht door quikfit »

hummie schreef:Voor zover ik geinformeerd ben werkt de dif olie op een of andere manier door dat hij met electriciteit gemagnetiseerd wordt. Dat zou ook verklaren waarom je de achteraandrijving uit kunt schakelen met het verwijderen van een zekering.
Waar haal je het vandaan... :? :roll:

Gr.Quikfit :shock:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Juiste olie versn.bak/differentieel?

Bericht door hummie »

quikfit schreef:
hummie schreef:Voor zover ik geinformeerd ben werkt de dif olie op een of andere manier door dat hij met electriciteit gemagnetiseerd wordt. Dat zou ook verklaren waarom je de achteraandrijving uit kunt schakelen met het verwijderen van een zekering.
Waar haal je het vandaan... :? :roll:

Gr.Quikfit :shock:
Iemand heeft mij dat zo een keer uitgelegd, niet in forester context. Dat hedendaagse differentieels electronisch geregeld worden en dat dat gebeurd door enige electro-magnetische werking??
Als het anders is hoor ik het graag.

Ps: ik ga deze stelling NIET verdedigen aangezien ik het niet precies weet. :)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Juiste olie versn.bak/differentieel?

Bericht door erichendri »

Klopt, maar er wordt gewoon een pompje met blokspanning aangestuurd en die regeling bepaald
de sperwerking, kan van 10 tot 100 procent zijn.
Heeft hij geen bakolie voor nodig.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Juiste olie versn.bak/differentieel?

Bericht door hummie »

Dan is het mij verkeerd uitgelegd. Er is duidelijk over gesproken dat de olie electro magnetisch geladen werd na gelang grip en verdeling nodig was.
Bedankt voor de juiste uitleg Eric.
Subarumouse

Re: Juiste olie versn.bak/differentieel?

Bericht door Subarumouse »

Hummie, Eric:

Was er niet iets met electro magnetisme in een van de eerste CVT automaten jaren geleden, (Testuitvoering) waarvan Subaru een anders werkend type heeft?
Er begint bij mij iets te dagen.

Benno

http://www.rdvenema.nl/panda_selecta.htm
Toch wat anders als waar ik eerst aan dacht :| :?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Juiste olie versn.bak/differentieel?

Bericht door erichendri »

Dat was volgens mij in de oude justy (en vivio (?)
Was meen ik tegen het kruipen.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Juiste olie versn.bak/differentieel?

Bericht door hummie »

Ze zullen het mij wel niet volledig of zelfs verkeerd uitgelegd hebben. De persoon die me dat uitlegde heeft een 4x4 automaat van een ander merk, dus misschien heeft het wel met zijn automaat te maken.

Olie is bijgevuld. Dif kan zijn werk weer doen met de sneeuw. Hier nu, daar ook?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Juiste olie versn.bak/differentieel?

Bericht door erichendri »

Ik weet wel zeker dat het niet met zijn auto te maken heeft.
magnetische olie, hoe komen ze erop, ha ha ha

Eric
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Juiste olie versn.bak/differentieel?

Bericht door SubieForest »

Subarumouse schreef:Hummie, Eric:

Was er niet iets met electro magnetisme in een van de eerste CVT automaten jaren geleden, (Testuitvoering) waarvan Subaru een anders werkend type heeft?
Er begint bij mij iets te dagen.

Benno

http://www.rdvenema.nl/panda_selecta.htm
Toch wat anders als waar ik eerst aan dacht :| :?
In de eerste en tweede Justy, de Vivio en de tweede Domingo (E-Wagon hier) zat inderdaad een electromagnetische poederkoppeling als je de CVT had. De E in ECVT stond daar onder andere voor, ze konden de bak elektronisch regelen. Best een geavanceerd stukje aandrijftechniek. Hieronder heb ik een zijaanzicht wat geschematiseerd.

De ingaande as draait rond. De uitgaande as is voorzien van een rotor die is ingesloten in de ingaande as. (Kan ook andersom, dat de ingaande as voorzien is van een rotor die is ingesloten door de uitgaande as).

Zonder stroom I=net niks (in stilstand), poeder zit daar mooi niks te doen, wordt nergens door aangetrokken en kan dus vrij bewegen, uitgaande as kan dus vrij rond bewegen:
zonder stroom
zonder stroom
Screenshot_2019-01-11 subaruforum nl - Wijzig bericht.png (2.07 KiB) 5711 keer bekeken
Volle stroom I=hoog (vast gekoppeld), poeder wordt naar de buitenkant van de rotor getrokken door de elektromagneten. Hierdoor draait de ingaande as door een soort stofwolk van ijzerdeeltjes heen. Hier harder je die deeltjes tegen de buitenkant van de rotor van de uitgaande as trekt, hoe meer je de ingaande as aan de uitgaande koppelt:
met stroom
met stroom
Screenshot_2019-01-11 subaruforum nl - Wijzig bericht(1).png (2.39 KiB) 5711 keer bekeken
Door de stroomsterkte te variëren (eigenlijk varieer je de spanning, waardoor de stroomsterkte verandert, R=U/I en P=U*I) kan je dus heel nauwkeurig die ingaande- aan de uitgaande as koppelen. Hierdoor kan de koppeling slippen zoals een gewone met de voet bediende koppeling. Verder is volledig ontkoppelen ook mogelijk. Ik vind het wel een mooie koppeling omdat het principe vrij eenvoudig is en er geen bewegende delen aan te pas komen.

Op die Panda site staat het wel redelijk beschreven.
Die ECVT uit die Panda werd door Subaru gemaakt meende ik. (Weet het niet zeker)
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Etiennevl
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2021 20:28

Re: Juiste olie versn.bak/differentieel?

Bericht door Etiennevl »

Kan er mij iemand zeggen waar ik de vuldop kan vinden voor het differentieel bij mijn Forester diesel ? Krijg foutmeldingslichtje voor temperatuur differentieel .


etienne.vanlerberghe@gmail.com
Beste dank hiervoor
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Juiste olie versn.bak/differentieel?

Bericht door SP-Boxer »

Zitten er niet gewoon 2 pluggen in aan de achterzijde?
Ik ben niet bekend met de diffs van een diesel, maar zo zit het bij alle andere diffs wel.

Of gaat het om het voor differentieel?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Juiste olie versn.bak/differentieel?

Bericht door quikfit »

Etiennevl schreef:Kan er mij iemand zeggen waar ik de vuldop kan vinden voor het differentieel bij mijn Forester diesel ? Krijg foutmeldingslichtje voor temperatuur differentieel
Olie peilen of verversen kan natuurlijk geen kwaad maar ik weet wel dat bij de oudere types het de temperatuursensor was die wel eens voor (valse) meldingen zorgde.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie