Gekraak bij achteruit tijden

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Gekraak bij achteruit tijden

Bericht door wivoorst »

Aanhef zegt al genoeg.
Bij de achter-diff kraakt het nogal als ik sneller ga dan ongeveer 30 km/u achteruit. Bij gewoon gebruik met parkeren enzo en ook bij slechte omstandigheden zoals zand, gravel, blubber geen kabaal. Is dit indicatie voor 'vervangen maar'?

Ik heb trouwens besloten mijn zwarte automaat in delen te verkopen, dus als iemand hard iets nodig heeft... (plaatwerk moet erop blijven ivm 'gezichts-bederving ). De complete motor is nog super.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Gekraak bij achteruit tijden

Bericht door quikfit »

Waarom zou je sneller dan 30km per uur achteruitrijden? :shock:
Ik kan me niet herinneren wanneer ik het voor het laatst gedaan heb.

Ophanging van het diff(bussen)of ouderdom van het diff zelf? Als het echt uit het diff komt en je wilt ervan af...dan moet je een ander diff monteren. ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Gekraak bij achteruit tijden

Bericht door wivoorst »

Ik ga er vanuit dat het bij het diff zit, lagers etc zijn goed. Ik rij rally's en soms moet je snel terug kunnen vandaar.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Gekraak bij achteruit tijden

Bericht door quikfit »

Dan word het knutselen... ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Gekraak bij achteruit tijden

Bericht door hummie »

wivoorst schreef:Ik ga er vanuit dat het bij het diff zit, lagers etc zijn goed. Ik rij rally's en soms moet je snel terug kunnen vandaar.
Omkeerkoppeling inbouwen dan? :mrgreen: Zal er van subaru niet origineel zijn verwacht ik, maar misschien uit een Nekafje overbouwen?

Trouwens ooit eens in een uit de verzameling van een kennis gereden. In zijn twee achteruit gaat nog wel met wat zweetdruppels, maar in zijn 3 wordt het toch wel erg spannend.
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Gekraak bij achteruit tijden

Bericht door wivoorst »

mhaha.. het moet wel haalbaar zijn hè? Dan kan ik beter omdraaien op een weggetje van 2m breed in de bergen.
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Gekraak bij achteruit tijden

Bericht door wivoorst »

Verdorie, probleem lijkt te verergeren. Als ik achteruit rij blijft hij krakerig ratelen en als ik de koppeling in duw en hem laat uitrollen is het zwaar gekraak stuk minder maar is het net een machinegeweer... vooruit geen probleem. Lijkt van LV (rijderszijde) te komen. Homokineten bij garage laten testen. Speling is nihil.De olie in diff's vervangen, speling van de diff-lagers voor (die IN de buitenzijde van de bak) strakker gezet en speling nu nihil.
Wie oh wie weet de oorzaak en oplossing?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Gekraak bij achteruit tijden

Bericht door erichendri »

Dif lagers afstellen moet op een speciale manier of moment.
Dat kraken, tsja, ligt er niet een steentje op een draagarm/subfame of baksteunen.

Eric
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Gekraak bij achteruit tijden

Bericht door wivoorst »

Afstellen is mij bekend: het borgplaatje aan de R zijkant verwijderen, de getande afstel ring verdraaien tot punt 'zero' of wel dat hij niet verder kan. Dan de L zijde. Daarna R zijde 1 tandje terug. Kan het iets met de visco te maken hebben?
Ik denk maar naar een dealer te gaan voor diagnose hoewel ik betwijfel of hij het kan vinden.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Gekraak bij achteruit tijden

Bericht door quikfit »

Je vergeet iets,als je de al wat oudere lagers ''afstelt'' zoals jij hebt gedaan word ook het kroonwiel verplaatst t.o.v. het pignon,de kans dat de boel dan gaat lopen knarsen is aanmerkelijk en de kans dat er een tand afbreekt is niet ondenkbaar...zeker gezien jouw rijstijl(ralley's rijden met een 20 jaar oude auto).
Verder denk ik dat je vaak de klok hebt horen luiden maar geen idee hebt waar de klepel hangt...met andere woorden ik verdenk je er vaak van dat je,je problemen alleen maar groter/erger maakt.
Je stelt ook vaak vragen over ''van alles en nog wat'' waarbij meteen een hele lijst met dingen word opgesomd die het beslist niet zijn...volgens jou...ook daar zet ik mijn vraagtekens bij.
Een goede stelregel die eigenlijk voor alles opgaat is; ''bij twijfel niet doen!'' ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Gekraak bij achteruit tijden

Bericht door erichendri »

Sowieso verplaats je de differentieel als je die afstel ringen gaat aandraaien.
En deze juist afstellen doe je met een plasticage tussen de diff tandwiel en pignon tandwiel dus moet hij daarvoor uit elkaar.
Diff moet heel iets speling hebben, ijzer zet uit als het warm wordt namelijk.
Wat je kan doen is de vulstop loshalen van bak en a.diff, zie er ijzervijlstel aan dan vrees ik dat er iets met de tandwielen is.
Eventueel ff gaan vissen met een magneetje.

Eric
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Einde Gekraak bij achteruit tijden

Bericht door wivoorst »

Naar Sub-dealer geweest:
Helaas is nu wel bekend wat de oorzaak van het altoos aanwezige geluid is: de bak blijkt al in behoorlijke staat van ontbinding.... (Tja de wagen kostte ook maar 400€ en had 300.000 gereden)
Verder is vlgs dealer alles piekfijn in orde (omdat ik mede dankzij jullie veel heb vernieuwd en veranderd/aangepast). Een andere bak plaatsen is niet een onoverkomelijk probleem maar helaas pindakaas de aanschaf ervan wel. Trouwens, de lagers heb ik na telefonisch contact met dealer als volgt 'afgesteld': eerst beide vertandingplaten om de beurt streepje voor streepje tot zero aandraaien, vervolgens beide 1 streepje terug en borgen. Lijkt me dat dealer dat wel weet. Heeft vanaf begin echter geen effect gehad. (slechts 10km mee gereden). In de de oude donkerbruine olie zat behoorlijk slijpsel (op magneet), ws was de bak-olie al heel lang niet ververst. Achterdiff ook de olie vervangen. Deze was ook niet netjes.
Vraagstellingen omtrent van alles en nog wat is idd vaak gebeurd, maar veel dingen hebben me tot denken en uitproberen geleid, met kennis vergaren als doel. Plus het ging om 2 verschillende auto's. Hand en Automaatbak. Van klokveer tot snelheidsensor ivm CC. en niveauregeling tot IACV, of ontdekken welk type ECU en uitleesmogelijkheid was (bleek uiteindelijk met SSM) en veel andere voor mij interessante en vaak benodigde antwoorden. En creativiteit, hobby en kennis zijn uitgebreid.
In Australië heb ik trouwens meerdere 'oude' subs zien rijden, mn. als hout-vervoermiddel. Dus waarom een -langzaamaan vrijwel gerenoveerde- 20-jarige niet een rally kan rijden is mij niet duidelijk (ik rij niet 120 op een heel smal rotsachtig bergweggetje hoor).

Ik heb als motto: bij twijfel onderzoeken of er een benodigde oplossing/oorzaak is, zodat twijfel tot zekerheid leidt.

Ik zal maar geen vragen / topics meer posten. Kan me voorstellen dat niet iedereen mijn vele vragen en voormalige onkennis dit waardeert. Maar...Ik heb er wel een coole camper/personenwagen aan over gehouden... die om een versnellingsbak zeurt. Voor gewoon verkeer benut ik onze andere auto's.

Voor alle 'volgers': bedankt voor de vele antwoorden en ideeën!
vr gr Willem.

Mag slotje op.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Gekraak bij achteruit tijden

Bericht door quikfit »

@wivoorst; Dit forum is er juist voor om vragen te stellen... ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Gekraak bij achteruit tijden

Bericht door erichendri »

Yep, daar leert iedereen van en is ook weer terug te vinden via de zoek functie.
Iets wat fb niet heeft.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Einde Gekraak bij achteruit tijden

Bericht door hummie »

wivoorst schreef:Ik zal maar geen vragen / topics meer posten.
Jawel man. Gewoon blijven doen. Leerzaam en leuk.
wivoorst schreef:Ik heb als motto: bij twijfel onderzoeken of er een benodigde oplossing/oorzaak is, zodat twijfel tot zekerheid leidt.
Neem maar van mij aan. Afleren.
Niet rommelen aan wat goed is. Bij twijfel is er nog niets aan de hand. Lekker laten zitten, en als er echt iets is merk je dat uiteindelijk vanzelf wel.

Wat grappig is. Als ik heel moe in de auto zit, of van mijn partner, of welke auto dan ook, dan hoor ik van alles wat niet lekker klinkt. Morgen uitgerust na een nachtje slapen is het ineens allemaal weg. Als het echt niet goed is hoor je het echt wel, ook na dat nachtje slapen.

Dat bijgeluidje van die twijfelachtige fusekogel wat je niet gevonden krijgt, lokaliseer je over een tijdje heel simpel met je oren en ogen dicht. :mrgreen:
Dat geluidje waarvan je nu nog twijfelt of het een wiellager is maar je misschien ook elders denkt te moeten zoeken, geeft over een tijdje vanzelf wel aan dat je toch echt je wiellager moet gaan vervangen. Dat geeft dat wiellager vanzelf aan. :mrgreen:
Veel dingen zitten nog wel eens op het randje van niet goed meer en geven aan dat ze gaan verslijten. Maar ze zijn nog goed. Vrees niet, dat kan vaak genoeg nog wel een tijd mee. En met wat nog goed is moet je niet gaan rommelen. Er is geen beginnen aan om alles voor te blijven wat heel misschien volgende week kapot gaat maar vaker gewoon nog lang niet.
Je moet je problemen niet gaan zoeken. Laat ze maar vanzelf komen, en dat doen ze ook wel.
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Gekraak bij achteruit tijden

Bericht door wivoorst »

Sub Dealer heeft paar km gereden en was overduidelijk: versleten bak. Lag niet aan verhoging, of diff. Dat was netjes gedaan vlgs hem.
Ook al rijdt hij vooruit nog aardig goed (ook wel gierend geluid in 1e versnelling) toch echt bak vervangen als ik wil blijven rijden vlgs hem.
Ik heb mogelijk een identieke bak gevonden voor 100€ dus heel nette prijs. Moet hem er alleen zelf (wel op brug) afhalen. En in voorjaar monteren, maar eerst mijn hand open snijden, botje eruit en pees erin.

Na inspectie en overleg met mezelf gaat mijn automaat niet in de revisie/ombouw, wordt me beetje te gek (toch wel jammer want automaat was wel fijn).
Is het überhaupt mogelijk mijn hand- bak door een automaat-bak te vervangen?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Gekraak bij achteruit tijden

Bericht door erichendri »

Nee,dat is veel meer werk als je bak wisselen.
Misschien wil hij hem eraf halen voor je voor een klein bedragje.
Lijkt mij een 1,5 uur werk max.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Gekraak bij achteruit tijden

Bericht door hummie »

Succes. Zowel met je bak als je hand.
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Gekraak bij achteruit tijden

Bericht door wivoorst »

Dank jewel, ik zal heus nog wel met vragen komen, maar nu vnl advies/ervaring delen aan anderen. Ciao
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Gekraak bij achteruit tijden

Bericht door wivoorst »

Ben ik alweer...
Ik kan een SD- TY755XS1AA voor weinig kopen, maar weet niet of deze ook past. Wie wel? Huidige is SD- TY753XR1AA

============ kan niet=============
Laatst gewijzigd door wivoorst op 04 okt 2018 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Gekraak bij achteruit tijden

Bericht door quikfit »

Ik ben niet zo thuis in al die codes en echt veel is er niet te vinden op het net,maar volgens mij is het versnellingsbakhuis anders. ''"6" = some reference to the transmission case. "6" is used for 6-speeds, "4" is used for 8-bolt 5-speeds, "2" for 4-bolt Impreza 5-speeds, "5" for Forester 8-bolt 5-speeds, "3" for 4-bolt Forester 5-speeds, and "7" for some Legacy turbo 8-bolt 5-speeds.''

https://forums.nasioc.com/forums/showth ... 672&page=3

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Gekraak bij achteruit tijden

Bericht door wivoorst »

Is al bekend, nee dus. De bevestigingen komen ws niet overeen.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Gekraak bij achteruit tijden

Bericht door quikfit »

Als je de vraag in twee topics stelt...dan krijg je 2x antwoord. :lol:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Gekraak bij achteruit tijden

Bericht door wivoorst »

Bij meerdere problemen weet ik soms niet naar welk topic ik moet, maakt het beetje onoverzichtelijk.
Plaats reactie