N- stand bij automatische transmissie

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

N- stand bij automatische transmissie

Bericht door mikage »

Ik heb mij "aangewend" om in een file of bij langdurig wachten bij een stoplicht de (automatische-) versnellingsbak in de N- stand te zetten.

Nu geeft dit topic https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... aal#p29275 aan dat er juist door deze actie schade ontstaan is. Maar hier https://www.topgear.com.ph/features/col ... in-traffic op internet staat het tegenovergestelde: Zet hem juist in de N- als je voor een stoplicht of in een file staat.

Wat ik nu graag wil weten is: Wat is nu de juiste weg om te bewandelen en ook: Waarom dan?

Ik hoop dat iemand mij gemotiveerd kan duidelijk maken waarom ik dit misschien fout doe.

Alvast (een bak-revisie) dank
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: N- stand bij automatische transmissie

Bericht door DucATIRadeon »

over de Subaru automaat bak kan ik weinig info info/ervaring geven (hier in het hoge noorden [groningen, niet noorwegen] weinig files).
wel dat ik bij de vorige automaat een peugot 107 ook zeer vaak de bak in N zette en rustig liet uitrollen en pas in D deed als het nodig was. bij die auto is er nooit gedoe geweest met de bak in de 6000km die ik hem in gebruik had.
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: N- stand bij automatische transmissie

Bericht door ReinO »

ik ben ook benieuwd naar die motivatie om de baak in D te laten staan bij een stilstand.
Het boekje zegt er niets over dus schadelijk ls het dan niet anders worden we wel gewaarschuwd. Voorlopig blijf ik dit gewoon doen. De andere automaten die ik
reed hadden dit wel in het boekje staan: stilstaan in N geeft minste hitte. Bovendien moet je je voet op de rem houden (ok handrem is beter).
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: N- stand bij automatische transmissie

Bericht door hummie »

Ik heb een automaat gehad (geen subaru) die nog wel eens wat moeite had met zijn temperatuur. Langdurig voor een stoplicht staan in D gaf dan een probleem, dus altijd in N en dat vele jaren lang zonder problemen gedaan.
N kan zeker geen kwaad aangezien dan de platen verder van elkaar gaan staan, terwijl ze in D dichter op elkaar blijven en de olie blijven belasten (sneller verouderen, temperatuur). Volgens mij is die N daar ook speciaal voor.

Vergeet niet. Ook in een automaat kunnen de platen slijten en de olie overmatig belast worden.
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: N- stand bij automatische transmissie

Bericht door ReinO »

juist bij stilstand in D of zwaar beladen met caravan en de automaat constant wisselt van plaat, krijg je hitte en snellere slijtage.
Bij saab staat het zelfs in het boekje om bij stilstand N te kiezen.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: N- stand bij automatische transmissie

Bericht door hummie »

ReinO schreef:en de automaat constant wisselt van plaat
Wisselt van plaat? In een automaat werkt het toch met simpel gezegd twee tegenoverliggende platen met olie er tussen die slechts in afstand wisselen waardoor de olie meer of minder gripdruk creëert? Hij wisselt toch geen platen?
Om nog maar niet even te beginnen over de VDT band wat nog wat anders in elkaar zit. Of een combi-automaat van die twee wat ik had.

Maar je kernpunt is goed. Je wilt geen (hitte veroorzakende) grip hebben als je het niet vrij snel nodig hebt (dus geen D als je toch niet gaat rijden maar N).
Net zoals je niet doorlopend op hoge toeren wilt optrekken. Leuk dat sportief wegtrekken met een automaat, maar je platen/band zijn zo naar de kl.... En dat vervangen is een stukje duurder dan koppelingsplaten.
Geef mij maar gewoon een schakelbak,want correct met een automaat rijden is ook een rijkunst die toch best veel niet beheersen. Ik ken er zat die hun motor doorlopend laten janken om lekker pittig te rijden "want dat maakt toch niet uit met automaat".
Laatst gewijzigd door hummie op 04 sep 2018 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: N- stand bij automatische transmissie

Bericht door erichendri »

A, bij de automaat slippen er geen platen in Drive.
Dat gebeurt heel ff bij inschakelen D of R.
Beide hebben een eigen koppeling.
Ingeschakeld doet de oliestroom in de koppelomvormer de auto lichtjes kruipen.
Daar wordt de olie echt niet heter van.
Je hebt een nogal lange koelleiding naar de radiateur namelijk.

Eric
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: N- stand bij automatische transmissie

Bericht door ReinO »

we sleuren een hut van 1780 kilo met automaatbak: bij sommige snelheden heuvelop blijft ie zoeken naar de juiste versnelling.
Om dat te voorkomen zet ik hem vast. 'wisselen van platen' is beter geformuleerd door hummie :) .
Mijn dagelijkse 140 km doe ik heerlijk op de cc en automaat. Ideaal voor dit soort trajecten. En mee eens: een automaatbak vraagt iets meer beleid.
Die VDL: ja nu je het zegt die hadden ze ook nog natuurlijk. Is die helemaal weg of zo?
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: N- stand bij automatische transmissie

Bericht door SP-Boxer »

1780kg??? Dat mag jouw Forester niet hebben hè. ;)


EDIT: VDL/VDT/Bosch TT stuk verwijderd.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: N- stand bij automatische transmissie

Bericht door Mr.Q »

SP-Boxer schreef:VDL??? Jullie bedoelen VDT? Dit heet ook al jaren Bosch Transmission Technology overigens.
Subaru gebruikt een andere systeem. Bosch levert vooral aan Honda en Nissan voor de thuismarkt heb ik begrepen.
Subaru maakt zijn CVT's inderdaad in eigen huis.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: N- stand bij automatische transmissie

Bericht door SP-Boxer »

EDIT: niet meer van toepassing
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: N- stand bij automatische transmissie

Bericht door hummie »

erichendri schreef:A, bij de automaat slippen er geen platen in Drive.
Dat gebeurt heel ff bij inschakelen D of R.
Bij normaal rijgedrag niet nee.
Maar rijdt maar eens lekker sportief in de kickdown weg. Moet je eens kijken wat je platen geen grip creëren.
Blijf als je vast staat in de blubber die motor maar eens lekker toeren laten draaien. Moet je eens kijken wat je platen geen grip creëren.
Of ze dan niet door draaien voor de automaat pakt?! :mrgreen: .... en je platen en olie over de zeik helpen.
erichendri schreef:Daar wordt de olie echt niet heter van.
En moet je dan maar eens kijken wat dat met de platen en olie doet.

Doe dat maar eens regelmatig, de motor harder vooruit willen laten gaan dan je auto daadwerkelijk vooruit gaat. Dan kookt en verbrandt de boel best snel. :mrgreen:
Moet je eens kijken hoe snel je dan je platen/band kunt laten vervangen en je je automaatbak kunt laten reviseren (ca. €3000?).
Je kunt met een automaat echt wel "op de koppeling" rijden, en ik ken er genoeg die dat zo af en toe flink doen.

EDIT door SP-Boxer: nodeloze discussie verwijderd
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: N- stand bij automatische transmissie

Bericht door SP-Boxer »

EDIT: bericht verwijderd
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

Re: N- stand bij automatische transmissie

Bericht door mikage »

Ik vond nog een filmpje op YouTube dat ingaat op veel onderwerpen die hier ondertussen aan de orde gekomen zijn. Met name uitleg over de koppelomvormer en over de banden en slijtage daarvan.
Vanaf minuut 7:15 wordt uitgelegd dat het geen nut heeft om in N- stand te gaan bij een stoplicht. Hoewel ook toegegeven wordt dat het eigenlijk geen kwaad kan: De slijtage op de schakel-banden is minimaal.

In het Engels, maar wel een heldere uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=6zzEtxJkC7Y
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: N- stand bij automatische transmissie

Bericht door ReinO »

minimale slijtage en je moet de rem er op houden.... .
dan liever de N.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: N- stand bij automatische transmissie

Bericht door erichendri »

Handrem, worden de achterliggers ook niet lastig gevallen door je felle remlichten.
Schakelbanden zitten volgens mij allang niet meer in de automaat.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: N- stand bij automatische transmissie

Bericht door hummie »

EDIT door SP-Boxer: Discussie en verwijten verwijderd.
hummie is per PB op de hoogte gebracht.
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: N- stand bij automatische transmissie

Bericht door ReinO »

1780 kg mag ie helaas idd niet trekken. was wel benieuwd maar goed het mag niet.
VDL moet natuurlijk VDT / van doorne transmissie
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

Re: N- stand bij automatische transmissie

Bericht door mikage »

Erichendri schreef:Schakelbanden zitten volgens mij allang niet meer in de automaat.
Maar als die er niet meer in zitten dan maakt het toch niets meer uit (.....zei de leek in deze techniek). Is uit te leggen waarom je dan toch de voorkeur hebt voor de automaat in D- te laten staan? Is er een andere reden dan?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: N- stand bij automatische transmissie

Bericht door erichendri »

Je hebt een voorruitkoppeling die met inschakelen van D of N heen en weer gaat door oliedruk en een lichte veer.
Dit geldt ook voor de achteruitkoppeling.
Bij deze koppelingen zorgt een o-ring voor de afdichting.
Door dat heen en weer gaan slijt die.
Voor dat ene versleten/uitgeharde ringetje moet je bak uit elkaar.
Samen met een pakkingset, want je vervangt alles ben je +2000€ kwijt.
Heb ik gehad bij 250000 km.
Achterruitkoppeling was nog prima.
Daarom niet in de N zetten, is slechts een advies.
Is bij de subarubak kwaal nr 1.
Niet alle bakken krijgt er last van, ra ra……

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 06 sep 2018 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

Re: N- stand bij automatische transmissie

Bericht door mikage »

Dank voor dit heldere antwoord.
Plaats reactie