diagnose please
diagnose please
Met mijn Subaru Legacy van 2004, 2,5 liter automaat op LPG heb ik de volgende problemen.
Na het vervangen van de tweede lambda sonde en de oliekeerring van de rechter aandrijf as merkte ik bij het maximaal insturen dat er wriktie was. In eerste instantie dat ik dat de zomerbanden dit veroorzaakte. Even later kwam er wat rook onder de motorkap vandaan. De ANWB had dit al snel gevonden en het bleek dat de aandrijfasvethoes kapot was en het vet op de uitlaat slingerde.
Al snel daarna ging het schakelen van de automaat moeilijker. De automaat maakte klappen bij het schakelen en het leek wel of het even duurde voordat de versnelling aangreep. Ook bij het remmen op de motor waren deze klappen voelbaar en hoorbaar.
Ondertussen ging het remmen ook steeds minder en de auto trilde hevig in het dashbord bij het remmen op hoge snelheid.
Er wordt niet veel gereden met de auto en eigenlijk staat hij op de nominatie om verkocht te worden.
Een monteur heeft de auto meegenomen en geconstateerd dat de linker rem totaal vast zit en naar hij vermoed de rechter aandrijf as krom is. Ook de airco condensor moet vervangen worden. Voor wat betreft de versnellingsbak kon hij geen diagnose geven. Hij heeft weinig ervaring met automaatbakken.
Alvorens alles te gaan vervangen wil ik weten in hoeverre de geconstateerde defecten een invloed hebben op de automaten bak. Is het aannemelijk dat een automaten bak niet goed schakelt als 1 van de remmen vast zit. Of gaat het hier om een onmiskenbaar probleem met de koppel omvormer. Wat gaat zo'n reparatie kosten?
Na het vervangen van de tweede lambda sonde en de oliekeerring van de rechter aandrijf as merkte ik bij het maximaal insturen dat er wriktie was. In eerste instantie dat ik dat de zomerbanden dit veroorzaakte. Even later kwam er wat rook onder de motorkap vandaan. De ANWB had dit al snel gevonden en het bleek dat de aandrijfasvethoes kapot was en het vet op de uitlaat slingerde.
Al snel daarna ging het schakelen van de automaat moeilijker. De automaat maakte klappen bij het schakelen en het leek wel of het even duurde voordat de versnelling aangreep. Ook bij het remmen op de motor waren deze klappen voelbaar en hoorbaar.
Ondertussen ging het remmen ook steeds minder en de auto trilde hevig in het dashbord bij het remmen op hoge snelheid.
Er wordt niet veel gereden met de auto en eigenlijk staat hij op de nominatie om verkocht te worden.
Een monteur heeft de auto meegenomen en geconstateerd dat de linker rem totaal vast zit en naar hij vermoed de rechter aandrijf as krom is. Ook de airco condensor moet vervangen worden. Voor wat betreft de versnellingsbak kon hij geen diagnose geven. Hij heeft weinig ervaring met automaatbakken.
Alvorens alles te gaan vervangen wil ik weten in hoeverre de geconstateerde defecten een invloed hebben op de automaten bak. Is het aannemelijk dat een automaten bak niet goed schakelt als 1 van de remmen vast zit. Of gaat het hier om een onmiskenbaar probleem met de koppel omvormer. Wat gaat zo'n reparatie kosten?
Re: diagnose please
Warrig verhaal.
Aandrijfas is goed gemonteerd? Door iemand die verstand van zaken heeft?
Ik vraag dit omdat als je een aandrijfas demonteert om een keerring te vervangen je meteen ziet of een ashoes stuk is.Er is niet getrokken aan de as? Een as is niet zomaar krom!
Rem repareren en de montage van de aandrijfas controleren(ook kijken of de homokineet in orde is en of de kogels nog aanwezig en op z'n plaats zitten)
Schokt de auto daarna nog in een scherpe bocht...dan kan het je visco zijn...of de bak zelf.
Zit er genoeg olie in het diff en de automaatbak? En hoe oud is dat?
Gr. Quikfit
Aandrijfas is goed gemonteerd? Door iemand die verstand van zaken heeft?
Ik vraag dit omdat als je een aandrijfas demonteert om een keerring te vervangen je meteen ziet of een ashoes stuk is.Er is niet getrokken aan de as? Een as is niet zomaar krom!
Rem repareren en de montage van de aandrijfas controleren(ook kijken of de homokineet in orde is en of de kogels nog aanwezig en op z'n plaats zitten)
Schokt de auto daarna nog in een scherpe bocht...dan kan het je visco zijn...of de bak zelf.
Zit er genoeg olie in het diff en de automaatbak? En hoe oud is dat?
Gr. Quikfit
Laatst gewijzigd door quikfit op 16 aug 2018 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: diagnose please
Hmmm...gekloot van mijn kant...quote mijn eigen reactie
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: diagnose please
Automaat heeft een electronische 4wd koppeling die haast niet stuk gaan.
Bakolie is elke 50k vervangen.
Oliepeil van de bak in orde?
Zit het borgpennetje wel weer in de as?
De tripode homokineet weer juist in elkaar gezet?
Hebben de banden allemaal evenveel profieldiepte en zijn ze van dezelfde merk en type?
Eric
Bakolie is elke 50k vervangen.
Oliepeil van de bak in orde?
Zit het borgpennetje wel weer in de as?
De tripode homokineet weer juist in elkaar gezet?
Hebben de banden allemaal evenveel profieldiepte en zijn ze van dezelfde merk en type?
Eric
Re: diagnose please
Dat warrige klopt zeker. In dit geval kan ik geen hoofd en bijzaken onderscheiden. Maar de auto is bij Boon in Leimuiden geweest en daar ben ik teruggeweest voor de aandrijfas vethoes. Het Is een Subaru dealer. Ik neem aan dat ze het wel eerder hebben gedaan. Olie zit er voldoende in.
Re: diagnose please
Dat borgpennetje vind ik dan wel weer een goede. Banden zijn allemaal hetzelfde en de olie is ook ok volgens mijn monteur (Patrick lees je mee?)
Re: diagnose please
Helaas blijkt de automatische transmissie niet meer goed te zijn. Wie weet een redelijk alternatief voor vervanging? Een nieuwe is 2500 euro en dat is de auto niet meer waard. Ook van flushen verwacht de specialist niet veel.
De auto wordt wel eerdaags goedgekeurd en is verder keurig onderhouden. De sloop lijkt nog wat te vroeg. Maar of ik hem zo verkoop voor een aantrekkelijk bedrag dat betwijfel ik. Ik kan hem schorsen en droog wegzetten maar van uitstel komt meestal afstel.
Groet
Victor
De auto wordt wel eerdaags goedgekeurd en is verder keurig onderhouden. De sloop lijkt nog wat te vroeg. Maar of ik hem zo verkoop voor een aantrekkelijk bedrag dat betwijfel ik. Ik kan hem schorsen en droog wegzetten maar van uitstel komt meestal afstel.
Groet
Victor
Re: diagnose please
Dan zit er niet veel anders op om te proberen een 2e hands bak op de kop te tikken en een prijsje af te spreken voor de wissel.
Sterkte met de patiënt.
Gr. Quikfit
Sterkte met de patiënt.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: diagnose please
Wie heeft gezegd dat je bak aan gort is? De monterende garage?
Ga jij dan eens ergens een second opinion halen. Gewoon bij een garage vragen wat er is zonder de voorgeschiedenis te vertellen.
Je rechter as wordt vervangen, en blijkt dan krom, waarna je bak kapot is.
Als een aandrijfas problemen geeft en te ver je bak in zit of schiet dan gaat je bak er aan ja. De hangende rem heeft er volgens mij niets mee te maken want die trekt je bak of as niet zomaar kapot. Zo vaak gehad, een niet gangbare rem, en nog nooit zulke problemen daardoor gekregen.
Als je dan later terug gaat naar diezelfde garage gaat de gemiddelde garage het echt niet zeggen dat je bak kapot is omdat de as verkeerd gemonteerd is of dat er een studentje de as met een moker in heeft zitten monteren of zo.
Met wat geluk blijkt je as niet goed te zitten en is het met een andere as opgelost.
En anders is het zwaar klote voor je. Gevolgschade valt zelden onder garantie, en zie het eerst maar eens aan te tonen.
Maar met een tegensprekende second opinion kun je het natuurlijk altijd proberen. Al scheelt het maar de helft van je schade bij een coulanceregeling dan is het al de moeite waard.
Ga jij dan eens ergens een second opinion halen. Gewoon bij een garage vragen wat er is zonder de voorgeschiedenis te vertellen.
Je rechter as wordt vervangen, en blijkt dan krom, waarna je bak kapot is.
Als een aandrijfas problemen geeft en te ver je bak in zit of schiet dan gaat je bak er aan ja. De hangende rem heeft er volgens mij niets mee te maken want die trekt je bak of as niet zomaar kapot. Zo vaak gehad, een niet gangbare rem, en nog nooit zulke problemen daardoor gekregen.
Als je dan later terug gaat naar diezelfde garage gaat de gemiddelde garage het echt niet zeggen dat je bak kapot is omdat de as verkeerd gemonteerd is of dat er een studentje de as met een moker in heeft zitten monteren of zo.
Met wat geluk blijkt je as niet goed te zitten en is het met een andere as opgelost.
En anders is het zwaar klote voor je. Gevolgschade valt zelden onder garantie, en zie het eerst maar eens aan te tonen.
Maar met een tegensprekende second opinion kun je het natuurlijk altijd proberen. Al scheelt het maar de helft van je schade bij een coulanceregeling dan is het al de moeite waard.
Re: diagnose please
eens met Hummie: die as kan je er echt wel verkeerd in monteren, zeker omdat het zo snel kapot ging - badkuip grafiekje-. en ook in een subaru garage werken opleidelingen. Hoe vaak je niet wordt aangesproken door jan en alleman wanneer je iets belangrijks aan het doen
bent? flushen is voor dat geld een alternatief: het scheelt echt veel maar geen garantie in jouw geval natuurlijk. Lastig allemaal want idd toon het maar eens aan.
bent? flushen is voor dat geld een alternatief: het scheelt echt veel maar geen garantie in jouw geval natuurlijk. Lastig allemaal want idd toon het maar eens aan.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: diagnose please
Een as zit goed of hij zit niet goed, gaat een bak niet stuk van.
Te ver erin kan ook niet, half er in kan ook maar dat ziet elke halve zool.
Misschien is er wel iets met de binnenste homokineet niet goed.
Eric
Te ver erin kan ook niet, half er in kan ook maar dat ziet elke halve zool.
Misschien is er wel iets met de binnenste homokineet niet goed.
Eric
Re: diagnose please
beter gezegd: tijdens het monteren kan je iets kapot maken.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: diagnose please
Aangezien je klacht is begonnen na het vervangen van je oliekeerring is het de moeite waard om de aandrijfas weer te demonteren en te controleren of er niet een looprol van de tripode is losgeraakt.(in mijn eerste reactie vroeg ik al of er niet getrokken is aan de aandrijfas)
Misschien was die looprol ook wel de oorzaak dat je aandrijfas-hoes stuk ging
Zie laatste afbeelding; https://www.mvwautotechniek.nl/transmis ... rijfas.htm
Gr. Quikfit
Misschien was die looprol ook wel de oorzaak dat je aandrijfas-hoes stuk ging
Zie laatste afbeelding; https://www.mvwautotechniek.nl/transmis ... rijfas.htm
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: diagnose please
Zeker weten dat een bak wel kapot kan omdat de as er verkeerd in schiet.erichendri schreef:Een as zit goed of hij zit niet goed, gaat een bak niet stuk van.
Te ver erin kan ook niet, half er in kan ook maar dat ziet elke halve zool.
Rijdt maar eens veel te lang door met kapotte lagers in de as en kijk maar eens wat dat met je bak gaat doen. Of steek hem maar eens in de bak en geef er een flinke klap op met een moker, weg bak. En ga nou niet zeggen dat zo iets niet gebeurd want ik heb het meer dan eens zien gebeuren.
Zelfs in de beste garages werken wel eens halve zolen of ruwe lamzakken die liever lui zijn dan moe. Bij de betere garages werken zij gelukkig niet lang, maar je zou maar net je auto door zo iemand onder handen hebben gehad.
Ik zeg niet dat dat het probleem is, maar dit verhaal is dermate vaag dat een second opinion geen kwaad kan. As maakt een bak inderdaad niet snel kapot, maar het kan wel degelijk. Juist dat niet snel is mede een indicatie richting een second opinion.
Al is het alleen maar om er alsnog achter dat het inderdaad slechts een as is en niet de bak. Misschien wordt de bak wel opgegooid om een verkeerd gemonteerde as te verdoezelen.
Wordt een kapotte bak bevestigd, nou ja, zwaar klote dan maar dan weet je het in elk geval zeker.
Je wilt niet weten hoeveel auto's van mij nog lang goed gereden hebben na een total-loss diagnose van zogenaamde professionals van zowel merk als merkloze garages. Zo heeft een total-loss automaat nog 7 jaar prima bij me gefunctioneerd, en ook nog na verkoop. Een motor met vastzittende zuigers door oververhitting (definitief total-loss, toch?) heeft nog 80.000 km gereden zonder reparatie. Meer dan een ton met twee auto's waar elke 500 km een liter olie in moest omdat dit mee in de zuigers verdween.
Altijd de moeite waard om niet meteen af te schrijven.
Laatst gewijzigd door hummie op 03 okt 2018 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: diagnose please
De diagnose luidt:
dat er geen foutcodes te vinden zijn.
De transfecluth bij koude moter niet goed werkt, Van 2 naar 3 een wat langere schakeltijd
Soms blijft de lock up lock up hangen bij het afremmen en schiet dan in een keer los.
Aandrijfassen voor maken een klikkend geluid bij last wissel.
Revisie kost 2300 ex btw.
De auto is wel weer goedgekeurd EN de schakelproblemen lijken veel minder. De remklauw is vervangen. Maar nu lijkt het alsof er een enorme slag in het wiel zit vooral bij langzaam rijden. Als ik de auto laat uitrijden in zxijn neutraal verdwijnt dit. Als ik wegrijdt uit een parkeervak met de wielen maximaal gedraaid hoor ik hem kraken. Het lijkt een fiets die af en toe doortrapt of waar een trapper van speling heeft. Ik heb ooit iets gelezen over de tussenbak. Dat die slipt. Bij mijn Cross Country had ik hetzelfde en toen ik de achteras eraf had gehaald was het weg
Het is allemaal erg vervelend want ik wil de auto verkopen al vanaf maart maar ik krijg alleen maar handelaren die er niks voor willen geven of niet komen opdagen. De auto is erg goed, verbruikt nagenoeg geen olie en ik ben er best trots op ( net weer gepoetst en de leren bekleding behandeld super strak weer) en ik wil hem ook wel houden en de Renault Clio van mijn vrouw verkopen. Echter ben ik afgekeurd en mijn vrouw heeft kanker en we hebben geen geld en energie meer en van al die handelaren wordt ik ook niet blij, Auto kost wel 110 per maand aan verzekering en belasting. Ik heb een goede monteur die er wel een gebruikte bak in wilde zette voor 400 euro maar die me waarschuwde dat een identieke bak moeilijk te vinden is en dat je veel problemen kan krijgen door dat de sensoren niet passen op de computer. Ik weet het niet meer en anders moet ik hem maar schorsen tot er betere tijden aanbreken,
dat er geen foutcodes te vinden zijn.
De transfecluth bij koude moter niet goed werkt, Van 2 naar 3 een wat langere schakeltijd
Soms blijft de lock up lock up hangen bij het afremmen en schiet dan in een keer los.
Aandrijfassen voor maken een klikkend geluid bij last wissel.
Revisie kost 2300 ex btw.
De auto is wel weer goedgekeurd EN de schakelproblemen lijken veel minder. De remklauw is vervangen. Maar nu lijkt het alsof er een enorme slag in het wiel zit vooral bij langzaam rijden. Als ik de auto laat uitrijden in zxijn neutraal verdwijnt dit. Als ik wegrijdt uit een parkeervak met de wielen maximaal gedraaid hoor ik hem kraken. Het lijkt een fiets die af en toe doortrapt of waar een trapper van speling heeft. Ik heb ooit iets gelezen over de tussenbak. Dat die slipt. Bij mijn Cross Country had ik hetzelfde en toen ik de achteras eraf had gehaald was het weg
Het is allemaal erg vervelend want ik wil de auto verkopen al vanaf maart maar ik krijg alleen maar handelaren die er niks voor willen geven of niet komen opdagen. De auto is erg goed, verbruikt nagenoeg geen olie en ik ben er best trots op ( net weer gepoetst en de leren bekleding behandeld super strak weer) en ik wil hem ook wel houden en de Renault Clio van mijn vrouw verkopen. Echter ben ik afgekeurd en mijn vrouw heeft kanker en we hebben geen geld en energie meer en van al die handelaren wordt ik ook niet blij, Auto kost wel 110 per maand aan verzekering en belasting. Ik heb een goede monteur die er wel een gebruikte bak in wilde zette voor 400 euro maar die me waarschuwde dat een identieke bak moeilijk te vinden is en dat je veel problemen kan krijgen door dat de sensoren niet passen op de computer. Ik weet het niet meer en anders moet ik hem maar schorsen tot er betere tijden aanbreken,
Re: diagnose please
Mijn (ouderwetse) automaat houd de versnellingen ook wat langer vast bij koude motor.
Wat bedoel je met een ''enorme slag''?
Ik blijf erbij om de aandrijfas voor te controleren of de tripode nog goed in elkaar zit (kraken bij maximaal insturen)
Het zelfde geld voor wat betreft het flushen...dat is de moeite waard om te proberen aangezien er nooit verse olie in is gegaan en het grote prijsverschil met een andere bak.
EDIT: Bel Autrans eens op en leg je probleem voor,zeer waarschijnlijk kunnen ze beide doen/controleren. https://www.autrans.nl/
Gr. Quikfit
Wat bedoel je met een ''enorme slag''?
Ik blijf erbij om de aandrijfas voor te controleren of de tripode nog goed in elkaar zit (kraken bij maximaal insturen)
Het zelfde geld voor wat betreft het flushen...dat is de moeite waard om te proberen aangezien er nooit verse olie in is gegaan en het grote prijsverschil met een andere bak.
EDIT: Bel Autrans eens op en leg je probleem voor,zeer waarschijnlijk kunnen ze beide doen/controleren. https://www.autrans.nl/
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: diagnose please
Ten eerste, een tripode die een ring mist gaat de auto enorm van trillen.
Is mij een keer overkomen, bleef 1tje in de doek liggen bij hoes reparatie.
Kraken in bocht is echt de buitenste homokineet, die hebben het bij subaru best wel zwaar door de kleine draaicirkel.
Ga eens met je auto naar farage nuland in Volkel.
Dat is een subaru (automaat) specialist met veel contacten voor gebruikte onderdelen.
Autrans is een dure weet ik nog van mijn automaat.
Eric
Is mij een keer overkomen, bleef 1tje in de doek liggen bij hoes reparatie.
Kraken in bocht is echt de buitenste homokineet, die hebben het bij subaru best wel zwaar door de kleine draaicirkel.
Ga eens met je auto naar farage nuland in Volkel.
Dat is een subaru (automaat) specialist met veel contacten voor gebruikte onderdelen.
Autrans is een dure weet ik nog van mijn automaat.
Eric
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 08 dec 2018 16:06
Re: diagnose please
Hallo,
Ik heb de subaru van Victor overgenomen.
Wel met wat twijfel gekocht omdat het bak probleem niet heel duidelijk was.
De bak klapt soms best hard, metname van 2 naar 3 en 3 naar 4. Verder veel trillingen tijdens het rijden en remmen.
Ondertussen heb ik het volgende gedaan.
Remschijven en blokken voor en achter vervangen. Rechtsvoorgangers zat de remklauw ook vast, gereviseerd. Linksachter de remklauw weer gangbaar gemaakt ( ga ik nog wel reviseren). Hierdoor waren de trillingen bij het remmen verdwenen.
Tijdens het rijden was de auto nog wel onrustig, de zomerbanden erop gezet en ik heb meteen een andere auto. Rijd rustig, geen trillingen. Diff achter voorzien van nieuwe olie, was pikzwart en rook verbrand. Voorste diff ga ik ook nog doen.
Gister de automaat laten spoelen. Hij schakelt weer soepel, zonder klappen.
Wat mij nog wel opviel was dat de rubbers van de draagarmen droog en helemaal gescheurd zijn. Ook stabilisatorstangen, fusee en stuurkogel zien er niet fris uit. Binnenste spoorstang vervang ik dan ook maar meteen. Dit wil ik binnenkort allemaal gaan vervangen en hoop dat het bokken van de voorkant dan over is. Dit doet hij namelijk als je langzaam achteruitrijd met maximale stuuruitslag. En bij bv mini rotondes stuur hij niet heel erg stabiel. Ik moet zeggen de vering voel ook wel wat slap aan.
Een samenloop van een slechtwerkende bak, vastzittende remklauwen, kromme schijven, kromme velgen en een slechte ophanging hebben hebben de klachten veroorzaak, denk ik.
Ik heb de subaru van Victor overgenomen.
Wel met wat twijfel gekocht omdat het bak probleem niet heel duidelijk was.
De bak klapt soms best hard, metname van 2 naar 3 en 3 naar 4. Verder veel trillingen tijdens het rijden en remmen.
Ondertussen heb ik het volgende gedaan.
Remschijven en blokken voor en achter vervangen. Rechtsvoorgangers zat de remklauw ook vast, gereviseerd. Linksachter de remklauw weer gangbaar gemaakt ( ga ik nog wel reviseren). Hierdoor waren de trillingen bij het remmen verdwenen.
Tijdens het rijden was de auto nog wel onrustig, de zomerbanden erop gezet en ik heb meteen een andere auto. Rijd rustig, geen trillingen. Diff achter voorzien van nieuwe olie, was pikzwart en rook verbrand. Voorste diff ga ik ook nog doen.
Gister de automaat laten spoelen. Hij schakelt weer soepel, zonder klappen.
Wat mij nog wel opviel was dat de rubbers van de draagarmen droog en helemaal gescheurd zijn. Ook stabilisatorstangen, fusee en stuurkogel zien er niet fris uit. Binnenste spoorstang vervang ik dan ook maar meteen. Dit wil ik binnenkort allemaal gaan vervangen en hoop dat het bokken van de voorkant dan over is. Dit doet hij namelijk als je langzaam achteruitrijd met maximale stuuruitslag. En bij bv mini rotondes stuur hij niet heel erg stabiel. Ik moet zeggen de vering voel ook wel wat slap aan.
Een samenloop van een slechtwerkende bak, vastzittende remklauwen, kromme schijven, kromme velgen en een slechte ophanging hebben hebben de klachten veroorzaak, denk ik.
Re: diagnose please
Gebrek aan goed onderhoud dus.Hoe zag de bakolie eruit? hebben ze het deksel van de bak verwijderd en het groffilter bekeken/gereinigd en zat daar wat in? Ik zou verder gewoon even lekker rijden en de kleur van de bakolie in de gaten houden...de bak gaat met een beetje mazzel beter functioneren.Bokken bij maximale stuuruitslag kan de visco-koppeling zijn.
Hoe zit het met de olie van de stuurbekrachtiging,is die schoon?Kijk ook naar lekkages/zweten van de stuurbekrachtiging.
Gr. Quikfit
Hoe zit het met de olie van de stuurbekrachtiging,is die schoon?Kijk ook naar lekkages/zweten van de stuurbekrachtiging.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 08 dec 2018 16:06
Re: diagnose please
De bak functioneerde meteen weer goed. De olie die eruit kwam was zwart en rook verbrand. Deksel is er niet afgekomen en het filter heb ik niet bekeken. Ik ga zeker de olie in de gaten houden. Oh ja stuurbekrachtigingsolie had ik ook deels vervangen, deze was ook zwart.
Bij het maximaal insturen voelt het echt of het bij de voorwielen zit, dus daar ga ik eerst op verder borduren, maar hou de visco ook in mijn achterhoofd, dank voor het meedenken. Zodra ik alles vervangen heb, kom ik met een update.
Gr Guus.
Bij het maximaal insturen voelt het echt of het bij de voorwielen zit, dus daar ga ik eerst op verder borduren, maar hou de visco ook in mijn achterhoofd, dank voor het meedenken. Zodra ik alles vervangen heb, kom ik met een update.
Gr Guus.
Re: diagnose please
Wat betreft het sturen...alle rubbers en kogels van de voorwielen/ophanging controleren,wiellagerspeling en natuurlijk de uitlijning.
Kan er niet wat lucht in het stuurbekrachtiging systeem zitten?
Zo te lezen is er nooit wat aan onderhoud gedaan...
Gr. Quikfit
Kan er niet wat lucht in het stuurbekrachtiging systeem zitten?
Zo te lezen is er nooit wat aan onderhoud gedaan...
Gr. Quikfit
Laatst gewijzigd door quikfit op 08 dec 2018 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 08 dec 2018 16:06
Re: diagnose please
Ja ga ik doen... thanks
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 08 dec 2018 16:06
Re: diagnose please
Kan je auto dan gaan bokken/wringen bij het sturen?
Re: diagnose please
Bokken is meestal Visco(maximale stuuruitslag en dan rijden)
Een verkeerde uitlijning van de voorwielen kan ook ''wringen'' bij maximale stuuruitslag maar is minder aannemelijk...maar gezien wat voor prutsmonteur er zogenaamd onderhoud heeft gepleegd...
Gr. Quikfit
Een verkeerde uitlijning van de voorwielen kan ook ''wringen'' bij maximale stuuruitslag maar is minder aannemelijk...maar gezien wat voor prutsmonteur er zogenaamd onderhoud heeft gepleegd...
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 08 dec 2018 16:06
Re: diagnose please
Ik ga eerst wel rustig door met de rubbers en kogels vervangen en uitlijnen. zien we daarna wel weer verder
Re: diagnose please
Je moet ze alleen vervangen als ze niet meer goed zijn...dat is goedkoper.Guus flater schreef:Ik ga eerst wel rustig door met de rubbers en kogels vervangen en uitlijnen. zien we daarna wel weer verder
Beterschap met de patiënt.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: diagnose please
ik kocht de impreza ook met een vastzittende awd koppeling. daardoor wringen in de bocht. bakolie vervangen was ook hier de oplossing, was ook nog nooit gedaan. straks 2 jaar verder doe ik het nog een keer. gaat wel een aardige sloot in
bij de impreza was het AWD systeem trouwens uitgeschakeld door een zekering te plaatsen in de zekeringkast
bij de impreza was het AWD systeem trouwens uitgeschakeld door een zekering te plaatsen in de zekeringkast
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: diagnose please
Schone olie in plaats van prut kan geen kwaad.
Bak en diff olie moeten elke 60.000km...ikzelf doe het elke 30.000km.
Verse motorolie gaat er elke 10.000km in.
Gr. Quikfit
Bak en diff olie moeten elke 60.000km...ikzelf doe het elke 30.000km.
Verse motorolie gaat er elke 10.000km in.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: diagnose please
Uitschakelen door een zekering kan alleen bij de automaat.
Zit er niet een los filter aan de buitenkant van de bak?
In de bak zit meestal een wat groffer filter.
Eric
Zit er niet een los filter aan de buitenkant van de bak?
In de bak zit meestal een wat groffer filter.
Eric
Re: diagnose please
Nog ff een opmerking wat betreft het sturen,als alle rubbers en kogels van de voorwielen/ophanging en de veerpootlagers/schokbrekers in orde zijn...vergeet dan niet dat er is ''gerommeld'' met een aandrijfas
Gr. Quikfit
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157