Ratel in versnellingsbak

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
FaderworkX
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 apr 2014 21:46

Ratel in versnellingsbak

Bericht door FaderworkX »

Hallo Heren en Dames

Momenteel ben ik in Oostenrijk met mijn Legacy 3 uit 2002. Ondankts dat de rit en de heuvels geweldig gaan reed ik ondankts naar beneden bij een helling waarbij ik op de motor rustig aan afdaalde ( 2e versnelling ) na zo’n 100 meter kwam er een enorme ratel / metaalachtig geluid uit de versnellingsbak gok ik? Ook maakt hij als ik schakel naar de 2e versnelling een soort bonkent geluid bij de pook. Voor de rest gaat alles prima ( voorruit in de 2e versnelling maakt hij niet het geluid bij gas geven alleen bij op de motor afremmend ) wat zou dit kunnen zijn? En is het erg als ik het pas laat maken in Nederland?

Mijn dank is groot.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Ratel in versnellingsbak

Bericht door erichendri »

Ik denk dat er iets aanloopt bij afremmen op de motor.
Laat eventueel de bakolie peilen bij een subaru garage.
Voor vervangen van de olie schrijft subaru 50000 km voor.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Ratel in versnellingsbak

Bericht door quikfit »

Als het lang geleden is wat betreft je versnellingsbak-oliewissel...dan zou ik de olie laten vervangen,daarna weer eventjes proberen...hou je de zelfde problemen dan zou ik afremmen op de motor proberen te voorkomen.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Ratel in versnellingsbak

Bericht door snoef »

Toevallig voelde ik vandaag ook iets wat me niet helemaal in orde lijkt: i.p.v. een ratel ,voel ik af en toe, als ik heb opgeschakeld en de koppeling heb losgelaten, het pedaal misschien iets te snel laten opkomen, dat er "iets" pakt en als het ware een beetje na schudt, zit ook wel een licht geluid aan vast. Ik had dit ook ooit met een Saab op leeftijd. Is dat ook een zaak van bakolie of misschien iets anders. Het lijkt als het ware of de motor, of een onderdeel daarvan iets los zit. Maar verder rijdt de auto als een speer. Bedankt alvast.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Ratel in versnellingsbak

Bericht door erichendri »

Legacy lll heeft al een dualmass vliegwiel, gaan wel eens stuk en geven ook enge geluiden.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Ratel in versnellingsbak

Bericht door snoef »

Ja, klinkt en voelt een beetje als een vliegwiel waarvan een lager misschien wat versleten is..
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Ratel in versnellingsbak

Bericht door quikfit »

snoef schreef:Ja, klinkt en voelt een beetje als een vliegwiel waarvan een lager misschien wat versleten is..
Mocht het,het Dual-Mass vliegwiel zijn...dan kan je hem vervangen voor een gewoon vliegwiel.(zoekfunctie van het forum gebruiken)
Meestal zijn de veren het probleem...

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Ratel in versnellingsbak

Bericht door snoef »

Ja, de veren van het vliegwiel toch? Zou dat een dure liefhebberij zijn, die vervanging. Bedankt alvast!
Forester 2011 FB20
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Ratel in versnellingsbak

Bericht door snoef »

Wanneer gebeurt zoiets doorgaans? Ik bedoel na hoeveel km?

erichendri schreef:Legacy lll heeft al een dualmass vliegwiel, gaan wel eens stuk en geven ook enge geluiden.

Eric
Forester 2011 FB20
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

schudden en schokken

Bericht door snoef »

Ik denk dat het in mijn Forester nog niet aan de orde is. Net nog een aardig stuk gereden en de auto rijdt eigenlijk wel normaal. Zal hier en daar wel wat slijtage zijn opgetreden na 135.000 km, maar dat mag geen naam hebben denk ik. Bedankt voor het meedenken.
Forester 2011 FB20
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

schokken na schakelen van 3 naar 4

Bericht door snoef »

Het lichte schokken dat ik ervoer, werd veroorzaakt door flinke - te grote- speling in de linker aandrijfas. Dit kwam ook wat meer aan het licht na het tijdelijk wisselen met de winterbanden/wielen. Toen voelde ik vreemde schokken bij het wegrijden. Leek wel of ik mijn wielen niet goed had bevestigd. Dus de aandrijfas vervangen. De auto schakelt en rijdt nu weer als nieuw, zonder schokken en geen slijtagegevoel meer pffffff. Trekkracht is daardoor nu ook aangenamer en normaler, logisch, want aandrijf as :). Voelt allemaal nu lekker strak en wat krachtiger. Nu ook weer terug op 5W30. Rijdt toch als geheel soepeler en klinkt ook minder rauw. Auto nu helemaal perfect.
Forester 2011 FB20
Plaats reactie