Pagina 2 van 2

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Geplaatst: 11 apr 2012 21:58
door Picaso
GER schreef:Ik heb na 36000 km en 1,5 jaar mijn koppelingsplaten, drukgroep en hoofdlager moeten laten vernieuwen van mijn Forester van maart 2009. De platen waren helemaal verbrand. De dealer verweet mij dat ik te agressief rijd en dat is absoluut niet waar. Ik heb op de eerste banden nog 4,5 mm profiel en mijn verbruik is 1:11,2 gemiddeld, dus ik reken mij terecht tot de rustige rijders. Ook geen voetje op de koppeling of zo. De dealer suggereerde dat ik de kosten mogelijk moet dragen als de garantieclaim door Subaru NL wordt afgewezen. Gekker moet het echt niet worden bij Subaru. Alleen ik trek 3 keer per jaar een caravan van 1300 kg ( gewogen gewicht ) en ik merk dat de Subaru dat nauwelijks aan kan, ondanks het feit dat deze 2000 kg mag trekken volgens het boekje. Ik heb hiervoor 5 x Honda gereden, 2x Toyota en 4 x Volvo en nooit koppelingsproblemen gehad. Om de caravan op de Duitse autobahn in gang te houden moet ik met de Subaru vaker dan ooit terug naar de 3e versnelling. Hellingen die de Honda CRV in de 4 of zelfs 5 moeiteloos nam. Ik ben een teleurgesteld Subaru rijder. Volgens mij stokoude techniek in een modern jasje en daar koop je niks voor. Over 1,5 jaar komt er weer een nieuwe auto en dat wordt voor 99,99999999% geen Subaru meer maar een Honda.

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Geplaatst: 11 apr 2012 22:05
door Toon
benzineverbruik zegt niet veel over goed of slecht gebruik van de koppeling maar meer over het het gaspedaal en het schakelmoment.

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Geplaatst: 30 dec 2017 01:08
door aviro
Grappig direct na het lezen van Ger zijn negatieve uitspatting over de forester,constateer ik dat hij zelf het probleem aangeeft en door zijn frustratie geen reele feiten aankaart.

1e koppeling,drukgroep em lager vervangen na 38000 km is niet normaal toch? dit wijst toch op een "probleem" in de aandrijflijn
2e hij geeft aan ; normaal rustig te rijden en een normaal verbruik onder normale omstandigheden.
3e vervolgens komt hij met het gegeven dat met een caravan van 1300 kg en laten we bagage in de auto niet vergeten. algauw z'n 1500kg extra meesleurt .Dat is geen normale omstandigheid!!!!
dat is een 2x zo grote belasting voor de aandrijflijn OK.... feit
4e Dan verteld hij op de autobahn terug te moeten naar zijn 3 een heeft het over hellingen in vergelijk met een honda CRV Wel karlshuhe 6% met een extra 1500kg is pittig hoor!!!

Het probleem de aandrijflijn dus ;
a Ger kan niet rijden met een caravan (schakelen en koppelen)
b Of Wel...... het is funest voor de koppelings groep onder extra zware belasting als de auto cq de kogeldruk te veel is(of net te weinig) .Vooral als de auto op het oog nog net niet door zijn vering zakt!!!!! HOEZO nu elke geringen beweging resulteerd in het door deinen van de vering de wagen is daar mee continu aan het deinen dat dus continu beweging op de al zwaar belaste aandrijflijn geeft
Dit heeft tot gevolg een continu druk-wisseling op de koppeling/drukgroep (en wringen op de lagers) en kan dus slip(dribbel) op de koppeling geven.
gevolg Kracht verlies en extreme slijtage Is dat niet het probleem dat je hier dumpt?
Niemand hier geloofd eigenlijk dat het probleem de Subaru is!!!???

De kogeldruk moet je voor elke combinatie proef ondervindelijk bepalen om te zorgen dat de combi zo min mogelijk deint. te hoog dat zakt tie door, te laag dan tilt de aanhanger de auto uit zijn vering .ect

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Geplaatst: 30 dec 2017 20:00
door erichendri
Denk dat dit zeker een rijder is geweest die nooit in laag is weggereden.
Dat scheelt enorm wat betreft gasgeven en slippende koppeling.
Kan mij ook nog een verhaal herinneren op Autoweek review en caravantrekker over een outback van 2006.
Ook in no-time de koppeling versleten en man beweerde dat de auto veel te lang gegeard was en totaal niet geschikt
was om een caravan van 1500 kilo te trekken.

Volgens mij is de honda een veel lichtere auto en niet permanent 4WD dus minder aandrijf verliezen.
Misschien ook hoogtoeriger gegeard(lees korter)

Eric

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Geplaatst: 31 dec 2017 07:56
door Outbackpatje
erichendri schreef:Denk dat dit zeker een rijder is geweest die nooit in laag is weggereden.
Dat scheelt enorm wat betreft gasgeven en slippende koppeling.
Kan mij ook nog een verhaal herinneren op Autoweek review en caravantrekker over een outback van 2006.
Ook in no-time de koppeling versleten en man beweerde dat de auto veel te lang gegeard was en totaal niet geschikt
om een caravan van 1500 kilo te trekken.

Volgens mij is de honda een veel lichtere auto en niet permanent 4WD dus minder aandrijf verliezen.
Misschien ook hoogtoeriger gegeard(lees korter)

Eric
Ben een beginnende Subaru rijder en ga in het voorjaar voor het eerst weg met caravan ( max 1100 kg ) begrijp ik dat het dus verstandig is om meestal in laag weg te rijden? Hebben jullie misschien tips? Heb afgelopen week de koppeling laten vervangen en 1 x vind ik voorlopig genoeg :D

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Geplaatst: 31 dec 2017 09:32
door Rene
Zou ik wel doen : 1 en 2 laag , daarna naar 2 hoog en verder...

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Geplaatst: 31 dec 2017 11:30
door boswachterfan
Zo doe ik het ook, vaak zelfs naar 4L en dan naar 4H, net hoe het uitkomt. Maar ook als je in hoog wegrijdt, doe je wel iets ernstig fout als een koppeling zo snel capituleert, imho.

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Geplaatst: 31 dec 2017 12:21
door Outbackpatje
Oke bedankt voor jullie reacties ga ik ook zeker doen zo!!

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Geplaatst: 31 dec 2017 14:00
door erichendri
Ik rijdt met de caravan altijd in laag weg.
Versnellingen zitten dan veel korter bij elkaar en 5H sluit mooi aan na de 5L.
Solo lijkt de legacy voelbaar sneller in alle lage versnellingen.
Beste rijdt de legacy in de 4de versnelling rond de 3000 rpm met de caravan erachter.
Zou geen lange stukken in de lage gearing rijden.
Voor optrekken prima geschikt.

Eric

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Geplaatst: 01 jan 2018 20:33
door roozdijk
Precies Eric, zo rij ik ook. Altijd in de 4H, iets boven de 3000 rpm. En altijd op momenten dat het nodig is rijden rond die 3600, want max koppel. Dat betreft dan mijn Forester 2.0 X met caravan max 1200 kg. Wegrijden in de 1H, en als het iets oploopt of anderszins, de 1L en de 2L. Moet zeggen de 4L heb ik nooit nodig, de bak maakt ook meer lawaai dan. Ik schuw ook nooit de hogere toeren richting of boven de 5000.
Rij mijn Forester vanaf 98dkm, stand nu 230 dkm. Momenteel geluidje bij aangrijpen koppeling, is volgens Rudy het lager, de platen zijn nog niet versleten, met rijden geen enkel probleem. Wordt toch een vervanging komende maand, want ja, je wilt geen narigheid bij de komende trips.

Tjerk

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Geplaatst: 02 jan 2018 22:28
door erichendri
Altijd laag gebruiken bij wegrijden.
Veel beter voor je koppeling.
Eenmaal op kruissnelheid in de juiste H versnelling zetten.
Hoge toeren kunnen helemaal geen kwaad, alleen maar voordelen.
Te laag is veel erger.

Eric

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Geplaatst: 03 jan 2018 01:25
door *thomas*
Net dit hele draadje gelezen. Denk dat mensen inderdaad niet kunnen rijden met een zware last achter hun wagen. Toeren maken is de boodschap om de motor, en vooral aandrijflijn te ontzien.

In de Outback H6 die 2 ton mag trekken (en geen vermogen tekort komt) raadt subaru aan om de wagen in sport te zetten (automaat) om zo meer toeren te maken.

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Geplaatst: 03 jan 2018 08:19
door Outbackpatje
Nogmaals bedankt voor de goede tips

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Geplaatst: 22 sep 2022 07:00
door Boswachterjoer
En Ger,
Hoe bevalt de Honda? 😁