Pagina 1 van 1

wringen in korte bocht

Geplaatst: 16 sep 2017 21:40
door niksnut
heb me al ff ingelezen maar misschien heeft iemand nog andere ideeƫn.

de Impreza . een 1998 2 liter met 4 traps automaat en AWD. bij kort genomen bochten wringt het behoorlijk. zet ik AWD uit door de zekering te plaatsen is t weg. mijn vermoeden is dat de visco blijft hangen of redelijk vast zit. vanavond ff de olie gecontroleerd. die van t voor diff stinkt enorm dus is oud. de automatische bak olie is niet extreem smering maar ook niet vers. wel alles op niveau.

ik wil ( net als bij de Forester ) ff alle vloeistoffen en filter van de bak vervangen en denk hiermee ook het probleem van het wringen op te lossen.

iemand nog andere ideeen ??

Re: wringen in korte bocht

Geplaatst: 16 sep 2017 22:56
door erichendri
Denk dat de 4wd koppeling verkeerd aangestuurd wordt.
Gaat er ook iets knipperen? (Power lampje)
Voordiff is andere olie als de bak.
Beide moeten elke 50000 km vervangen worden.
Dat wringen heb ik ook gehad, kan ook in het brein zitten.
Heel af en toe een keer, kon weken tussen zitten, even opnieuw motor starten was het weer weg.
Stekkers naar bak ff loshalen en inspuiten met WD40.
Misschien helpt dat.

Eric

Re: wringen in korte bocht

Geplaatst: 17 sep 2017 11:55
door Rene
Dat wringen deed de grijze sedan ook , oorzaak was verschillende maten banden...
Voor had die 175/70r14 en achter 185/65r14 = 1,5cm...
Daar al eens naar gekeken?

Re: wringen in korte bocht

Geplaatst: 17 sep 2017 17:26
door niksnut
Top mannen. Banden hetzelde met hetzelde profiel diepte dus dat is t niet. Er knippert niets power knop werkt prima. Auto trekt als een beer. Wringen is continu als AWD is ingeschakeld. Zal de olie verversen en stekkers kontroleren. Keep you posted.

Oh ja. Auto heeft zeer weinig kilometers en heeft zeker de laatste 4 jaar op FWD gereden. Vermoedelijk om het wringen dus t is oud zeer wat ze niet opgelost hebben.

Re: wringen in korte bocht

Geplaatst: 17 sep 2017 17:43
door quikfit
Brand er dan geen lampje door die zekering dat ie op Front Wheel Drive staat?
Pan van de automaat ook ff eraf en het binnenfilter (groffilter) reinigen :!: Daar kan wel wat shit inzitten van je rembanden en of lamellenkoppeling. http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Tra ... atisch.htm

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: wringen in korte bocht

Geplaatst: 17 sep 2017 18:40
door niksnut
Als hij op FWD staat brand t lampie idd

Re: wringen in korte bocht

Geplaatst: 17 sep 2017 18:54
door quikfit
Je hebt hem zo gekocht?

Re: wringen in korte bocht

Geplaatst: 17 sep 2017 20:19
door niksnut
jip.

Re: wringen in korte bocht

Geplaatst: 17 sep 2017 23:14
door Rene
Denk dat de olie in het voordiff heet is geweest omdat het erg stinkt , misschien te lang doorgereden met het reservebandje vermoed ik..
Je zou het zaakje kunnen verversen en dan eens zien hoe het gaat..

Re: wringen in korte bocht

Geplaatst: 18 sep 2017 22:11
door niksnut
vraagje.
het middendif met visco wordt toch niet electronisch aangestuurd maar werkt toch op wrijving ???

Re: wringen in korte bocht

Geplaatst: 19 sep 2017 10:08
door erichendri
Bij de automaat is het een electronisch gestuurde koppeling, vandaar ook de zekering mogelijkheid.
Aansturing percentage is afhankelijk van diverse factoren en sensoren.
De handbak heeft een visco die reageert op toerenverschil van de assen.

Eric

Re: wringen in korte bocht

Geplaatst: 19 sep 2017 11:48
door niksnut
top , thanks

Re: wringen in korte bocht

Geplaatst: 19 sep 2017 13:05
door quikfit

Re: wringen in korte bocht

Geplaatst: 19 sep 2017 18:00
door niksnut
toppie .

Re: wringen in korte bocht

Geplaatst: 19 sep 2017 21:57
door niksnut
heerlijk leesvoer en weer een stuk wijzer.
wel even een vraagje
als de Duty C selenoid stuk is dan zou toch het inzetten van de zekering en het in werking zetten van FWD niet moeten werken ??

ik weet t , meten is weten. vannavond ff de olie verversen en kijken of we wat kunnen meten. tevens ff een "secret handshake" doen om te kijken of er foutcodes zijn en de TCM zien te lokaliseren

Re: wringen in korte bocht

Geplaatst: 20 sep 2017 17:13
door niksnut

Re: wringen in korte bocht

Geplaatst: 20 sep 2017 20:05
door erichendri
Volgens mij haal je het duty signaal weg met de zekering via een relais.
De clutch wordt permanent aangedreven, deze drijft altijd de voorwielen aan.
Het variabele duty signaal bepaald hoeveel procent aandrijving de achterwielen krijgen.

Eric

Re: wringen in korte bocht

Geplaatst: 20 sep 2017 20:14
door niksnut
geen foutcode en verder niks gevonden. dus vermoed dat de clutch drum ingesleten is omdat hij enkel onder belasting wringt. laat ik hem de bocht door rollen dan gaat het wel goed net als met de zekering er in op FWD.
ga me beraden of het t vervangen waard is of dat ik zo met FWD blijf door rijden. verder rijdt hij prima en met sneeuw kan ik altijd de zekering er ff uit trekken.

zal morgen rudy eens bellen

Re: wringen in korte bocht

Geplaatst: 20 sep 2017 22:18
door erichendri
Denk dat hij niet versleten is maar 100% wordt aangestuurd terwijl het normaal
tussen de 40% en 60% is, tenzij je vast staat, dan kan hij gesperd worden.
In australiƫ zetten ze dan een schakelaar er tussen.
Dit zou jij ook nog kunnen doen of een schakelaar met zekering voor in de zekeringkast maken.

Eric

Re: wringen in korte bocht

Geplaatst: 20 sep 2017 23:14
door niksnut
dat is ook het plan als t te duur wordt of ik er niet uit kom. ruud al een mail gestuurd.

ingesleten spiebanen bij 100.000 k en nette olie gaat mij ook wat ver , maar weet natuurlijk niet wat er in 20 jaar wel en niet mee gedaan is :D :D

Re: wringen in korte bocht

Geplaatst: 25 sep 2017 20:40
door niksnut
wat 8.5 liter verse ATF en een filter al niet kunnen doen.

Probleem van het wringen is compleet weg. Olie die er uit kwam was niet eens echt vervuilt . ( rood met wat sporen van vervuiling) , maar waarschijnlijk al wel oud.

alle bedankt voor het mee denken

Re: wringen in korte bocht

Geplaatst: 25 sep 2017 20:48
door niksnut
erichendri schreef:Volgens mij haal je het duty signaal weg met de zekering via een relais.
De clutch wordt permanent aangedreven, deze drijft altijd de voorwielen aan.
Het variabele duty signaal bepaald hoeveel procent aandrijving de achterwielen krijgen.

Eric
volgens mij is het andersom. met de zekering bekrachtig je de duty selenoid en wordt de koppeling vrij gegeven waardoor je geen aandrijving meer hebt op de achterwielen en je dus FWD over houd

Re: wringen in korte bocht

Geplaatst: 25 sep 2017 20:56
door Rene
niksnut schreef:wat 8.5 liter verse ATF en een filter al niet kunnen doen.

Probleem van het wringen is compleet weg. Olie die er uit kwam was niet eens echt vervuilt . ( rood met wat sporen van vervuiling) , maar waarschijnlijk al wel oud.

alle bedankt voor het mee denken
Kijk eens aan , relatief simpel te verhelpen :okeee:
Zekering d'r uut en met AWD gaan rijden :mrgreen:

Re: wringen in korte bocht

Geplaatst: 25 sep 2017 21:20
door niksnut
laat de sneeuw maar komen

Re: wringen in korte bocht

Geplaatst: 25 sep 2017 22:20
door erichendri
Heel veel sneeuw dan.

Eric :mrgreen: