wringen in korte bocht

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

wringen in korte bocht

Bericht door niksnut »

heb me al ff ingelezen maar misschien heeft iemand nog andere ideeën.

de Impreza . een 1998 2 liter met 4 traps automaat en AWD. bij kort genomen bochten wringt het behoorlijk. zet ik AWD uit door de zekering te plaatsen is t weg. mijn vermoeden is dat de visco blijft hangen of redelijk vast zit. vanavond ff de olie gecontroleerd. die van t voor diff stinkt enorm dus is oud. de automatische bak olie is niet extreem smering maar ook niet vers. wel alles op niveau.

ik wil ( net als bij de Forester ) ff alle vloeistoffen en filter van de bak vervangen en denk hiermee ook het probleem van het wringen op te lossen.

iemand nog andere ideeen ??
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: wringen in korte bocht

Bericht door erichendri »

Denk dat de 4wd koppeling verkeerd aangestuurd wordt.
Gaat er ook iets knipperen? (Power lampje)
Voordiff is andere olie als de bak.
Beide moeten elke 50000 km vervangen worden.
Dat wringen heb ik ook gehad, kan ook in het brein zitten.
Heel af en toe een keer, kon weken tussen zitten, even opnieuw motor starten was het weer weg.
Stekkers naar bak ff loshalen en inspuiten met WD40.
Misschien helpt dat.

Eric
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1629
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: wringen in korte bocht

Bericht door Rene »

Dat wringen deed de grijze sedan ook , oorzaak was verschillende maten banden...
Voor had die 175/70r14 en achter 185/65r14 = 1,5cm...
Daar al eens naar gekeken?
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: wringen in korte bocht

Bericht door niksnut »

Top mannen. Banden hetzelde met hetzelde profiel diepte dus dat is t niet. Er knippert niets power knop werkt prima. Auto trekt als een beer. Wringen is continu als AWD is ingeschakeld. Zal de olie verversen en stekkers kontroleren. Keep you posted.

Oh ja. Auto heeft zeer weinig kilometers en heeft zeker de laatste 4 jaar op FWD gereden. Vermoedelijk om het wringen dus t is oud zeer wat ze niet opgelost hebben.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: wringen in korte bocht

Bericht door quikfit »

Brand er dan geen lampje door die zekering dat ie op Front Wheel Drive staat?
Pan van de automaat ook ff eraf en het binnenfilter (groffilter) reinigen :!: Daar kan wel wat shit inzitten van je rembanden en of lamellenkoppeling. http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Tra ... atisch.htm

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: wringen in korte bocht

Bericht door niksnut »

Als hij op FWD staat brand t lampie idd
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: wringen in korte bocht

Bericht door quikfit »

Je hebt hem zo gekocht?
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: wringen in korte bocht

Bericht door niksnut »

jip.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1629
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: wringen in korte bocht

Bericht door Rene »

Denk dat de olie in het voordiff heet is geweest omdat het erg stinkt , misschien te lang doorgereden met het reservebandje vermoed ik..
Je zou het zaakje kunnen verversen en dan eens zien hoe het gaat..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: wringen in korte bocht

Bericht door niksnut »

vraagje.
het middendif met visco wordt toch niet electronisch aangestuurd maar werkt toch op wrijving ???
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: wringen in korte bocht

Bericht door erichendri »

Bij de automaat is het een electronisch gestuurde koppeling, vandaar ook de zekering mogelijkheid.
Aansturing percentage is afhankelijk van diverse factoren en sensoren.
De handbak heeft een visco die reageert op toerenverschil van de assen.

Eric
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: wringen in korte bocht

Bericht door niksnut »

top , thanks
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: wringen in korte bocht

Bericht door quikfit »

Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: wringen in korte bocht

Bericht door niksnut »

toppie .
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: wringen in korte bocht

Bericht door niksnut »

heerlijk leesvoer en weer een stuk wijzer.
wel even een vraagje
als de Duty C selenoid stuk is dan zou toch het inzetten van de zekering en het in werking zetten van FWD niet moeten werken ??

ik weet t , meten is weten. vannavond ff de olie verversen en kijken of we wat kunnen meten. tevens ff een "secret handshake" doen om te kijken of er foutcodes zijn en de TCM zien te lokaliseren
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: wringen in korte bocht

Bericht door niksnut »

Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: wringen in korte bocht

Bericht door erichendri »

Volgens mij haal je het duty signaal weg met de zekering via een relais.
De clutch wordt permanent aangedreven, deze drijft altijd de voorwielen aan.
Het variabele duty signaal bepaald hoeveel procent aandrijving de achterwielen krijgen.

Eric
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: wringen in korte bocht

Bericht door niksnut »

geen foutcode en verder niks gevonden. dus vermoed dat de clutch drum ingesleten is omdat hij enkel onder belasting wringt. laat ik hem de bocht door rollen dan gaat het wel goed net als met de zekering er in op FWD.
ga me beraden of het t vervangen waard is of dat ik zo met FWD blijf door rijden. verder rijdt hij prima en met sneeuw kan ik altijd de zekering er ff uit trekken.

zal morgen rudy eens bellen
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: wringen in korte bocht

Bericht door erichendri »

Denk dat hij niet versleten is maar 100% wordt aangestuurd terwijl het normaal
tussen de 40% en 60% is, tenzij je vast staat, dan kan hij gesperd worden.
In australië zetten ze dan een schakelaar er tussen.
Dit zou jij ook nog kunnen doen of een schakelaar met zekering voor in de zekeringkast maken.

Eric
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: wringen in korte bocht

Bericht door niksnut »

dat is ook het plan als t te duur wordt of ik er niet uit kom. ruud al een mail gestuurd.

ingesleten spiebanen bij 100.000 k en nette olie gaat mij ook wat ver , maar weet natuurlijk niet wat er in 20 jaar wel en niet mee gedaan is :D :D
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: wringen in korte bocht

Bericht door niksnut »

wat 8.5 liter verse ATF en een filter al niet kunnen doen.

Probleem van het wringen is compleet weg. Olie die er uit kwam was niet eens echt vervuilt . ( rood met wat sporen van vervuiling) , maar waarschijnlijk al wel oud.

alle bedankt voor het mee denken
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: wringen in korte bocht

Bericht door niksnut »

erichendri schreef:Volgens mij haal je het duty signaal weg met de zekering via een relais.
De clutch wordt permanent aangedreven, deze drijft altijd de voorwielen aan.
Het variabele duty signaal bepaald hoeveel procent aandrijving de achterwielen krijgen.

Eric
volgens mij is het andersom. met de zekering bekrachtig je de duty selenoid en wordt de koppeling vrij gegeven waardoor je geen aandrijving meer hebt op de achterwielen en je dus FWD over houd
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1629
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: wringen in korte bocht

Bericht door Rene »

niksnut schreef:wat 8.5 liter verse ATF en een filter al niet kunnen doen.

Probleem van het wringen is compleet weg. Olie die er uit kwam was niet eens echt vervuilt . ( rood met wat sporen van vervuiling) , maar waarschijnlijk al wel oud.

alle bedankt voor het mee denken
Kijk eens aan , relatief simpel te verhelpen :okeee:
Zekering d'r uut en met AWD gaan rijden :mrgreen:
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: wringen in korte bocht

Bericht door niksnut »

laat de sneeuw maar komen
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: wringen in korte bocht

Bericht door erichendri »

Heel veel sneeuw dan.

Eric :mrgreen:
Plaats reactie