wringen in korte bocht

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1529
Lid geworden op: 14 Mar 2009 00:19
Type auto: Impreza 2.0 plus (98) & Forester 2.0 SF (98)
Locatie: Landsmeer
Contact:

wringen in korte bocht

Berichtdoor niksnut » 16 Sep 2017 21:40

heb me al ff ingelezen maar misschien heeft iemand nog andere ideeën.

de Impreza . een 1998 2 liter met 4 traps automaat en AWD. bij kort genomen bochten wringt het behoorlijk. zet ik AWD uit door de zekering te plaatsen is t weg. mijn vermoeden is dat de visco blijft hangen of redelijk vast zit. vanavond ff de olie gecontroleerd. die van t voor diff stinkt enorm dus is oud. de automatische bak olie is niet extreem smering maar ook niet vers. wel alles op niveau.

ik wil ( net als bij de Forester ) ff alle vloeistoffen en filter van de bak vervangen en denk hiermee ook het probleem van het wringen op te lossen.

iemand nog andere ideeen ??
Mooi rood is niet lelijk
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3189
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: wringen in korte bocht

Berichtdoor erichendri » 16 Sep 2017 22:56

Denk dat de 4wd koppeling verkeerd aangestuurd wordt.
Gaat er ook iets knipperen? (Power lampje)
Voordiff is andere olie als de bak.
Beide moeten elke 50000 km vervangen worden.
Dat wringen heb ik ook gehad, kan ook in het brein zitten.
Heel af en toe een keer, kon weken tussen zitten, even opnieuw motor starten was het weer weg.
Stekkers naar bak ff loshalen en inspuiten met WD40.
Misschien helpt dat.

Eric
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 801
Lid geworden op: 04 Jan 2009 22:02
Type auto: Leone 1 1,3DL MY84 Impreza Plus 1,6TS AWD MY05
Locatie: Emmen
Contact:

Re: wringen in korte bocht

Berichtdoor Rene » 17 Sep 2017 11:55

Dat wringen deed de grijze sedan ook , oorzaak was verschillende maten banden...
Voor had die 175/70r14 en achter 185/65r14 = 1,5cm...
Daar al eens naar gekeken?
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grtz Rene
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1529
Lid geworden op: 14 Mar 2009 00:19
Type auto: Impreza 2.0 plus (98) & Forester 2.0 SF (98)
Locatie: Landsmeer
Contact:

Re: wringen in korte bocht

Berichtdoor niksnut » 17 Sep 2017 17:26

Top mannen. Banden hetzelde met hetzelde profiel diepte dus dat is t niet. Er knippert niets power knop werkt prima. Auto trekt als een beer. Wringen is continu als AWD is ingeschakeld. Zal de olie verversen en stekkers kontroleren. Keep you posted.

Oh ja. Auto heeft zeer weinig kilometers en heeft zeker de laatste 4 jaar op FWD gereden. Vermoedelijk om het wringen dus t is oud zeer wat ze niet opgelost hebben.
Mooi rood is niet lelijk
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1576
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: wringen in korte bocht

Berichtdoor quikfit » 17 Sep 2017 17:43

Brand er dan geen lampje door die zekering dat ie op Front Wheel Drive staat?
Pan van de automaat ook ff eraf en het binnenfilter (groffilter) reinigen :!: Daar kan wel wat shit inzitten van je rembanden en of lamellenkoppeling. http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Tra ... atisch.htm

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1529
Lid geworden op: 14 Mar 2009 00:19
Type auto: Impreza 2.0 plus (98) & Forester 2.0 SF (98)
Locatie: Landsmeer
Contact:

Re: wringen in korte bocht

Berichtdoor niksnut » 17 Sep 2017 18:40

Als hij op FWD staat brand t lampie idd
Mooi rood is niet lelijk
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1576
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: wringen in korte bocht

Berichtdoor quikfit » 17 Sep 2017 18:54

Je hebt hem zo gekocht?
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1529
Lid geworden op: 14 Mar 2009 00:19
Type auto: Impreza 2.0 plus (98) & Forester 2.0 SF (98)
Locatie: Landsmeer
Contact:

Re: wringen in korte bocht

Berichtdoor niksnut » 17 Sep 2017 20:19

jip.
Mooi rood is niet lelijk
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 801
Lid geworden op: 04 Jan 2009 22:02
Type auto: Leone 1 1,3DL MY84 Impreza Plus 1,6TS AWD MY05
Locatie: Emmen
Contact:

Re: wringen in korte bocht

Berichtdoor Rene » 17 Sep 2017 23:14

Denk dat de olie in het voordiff heet is geweest omdat het erg stinkt , misschien te lang doorgereden met het reservebandje vermoed ik..
Je zou het zaakje kunnen verversen en dan eens zien hoe het gaat..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grtz Rene
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1529
Lid geworden op: 14 Mar 2009 00:19
Type auto: Impreza 2.0 plus (98) & Forester 2.0 SF (98)
Locatie: Landsmeer
Contact:

Re: wringen in korte bocht

Berichtdoor niksnut » 18 Sep 2017 22:11

vraagje.
het middendif met visco wordt toch niet electronisch aangestuurd maar werkt toch op wrijving ???
Mooi rood is niet lelijk
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3189
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: wringen in korte bocht

Berichtdoor erichendri » 19 Sep 2017 10:08

Bij de automaat is het een electronisch gestuurde koppeling, vandaar ook de zekering mogelijkheid.
Aansturing percentage is afhankelijk van diverse factoren en sensoren.
De handbak heeft een visco die reageert op toerenverschil van de assen.

Eric
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1529
Lid geworden op: 14 Mar 2009 00:19
Type auto: Impreza 2.0 plus (98) & Forester 2.0 SF (98)
Locatie: Landsmeer
Contact:

Re: wringen in korte bocht

Berichtdoor niksnut » 19 Sep 2017 11:48

top , thanks
Mooi rood is niet lelijk
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1576
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: wringen in korte bocht

Berichtdoor quikfit » 19 Sep 2017 13:05

Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1529
Lid geworden op: 14 Mar 2009 00:19
Type auto: Impreza 2.0 plus (98) & Forester 2.0 SF (98)
Locatie: Landsmeer
Contact:

Re: wringen in korte bocht

Berichtdoor niksnut » 19 Sep 2017 18:00

toppie .
Mooi rood is niet lelijk
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1529
Lid geworden op: 14 Mar 2009 00:19
Type auto: Impreza 2.0 plus (98) & Forester 2.0 SF (98)
Locatie: Landsmeer
Contact:

Re: wringen in korte bocht

Berichtdoor niksnut » 19 Sep 2017 21:57

heerlijk leesvoer en weer een stuk wijzer.
wel even een vraagje
als de Duty C selenoid stuk is dan zou toch het inzetten van de zekering en het in werking zetten van FWD niet moeten werken ??

ik weet t , meten is weten. vannavond ff de olie verversen en kijken of we wat kunnen meten. tevens ff een "secret handshake" doen om te kijken of er foutcodes zijn en de TCM zien te lokaliseren
Mooi rood is niet lelijk
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1529
Lid geworden op: 14 Mar 2009 00:19
Type auto: Impreza 2.0 plus (98) & Forester 2.0 SF (98)
Locatie: Landsmeer
Contact:

Re: wringen in korte bocht

Berichtdoor niksnut » 20 Sep 2017 17:13

Mooi rood is niet lelijk
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3189
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: wringen in korte bocht

Berichtdoor erichendri » 20 Sep 2017 20:05

Volgens mij haal je het duty signaal weg met de zekering via een relais.
De clutch wordt permanent aangedreven, deze drijft altijd de voorwielen aan.
Het variabele duty signaal bepaald hoeveel procent aandrijving de achterwielen krijgen.

Eric
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1529
Lid geworden op: 14 Mar 2009 00:19
Type auto: Impreza 2.0 plus (98) & Forester 2.0 SF (98)
Locatie: Landsmeer
Contact:

Re: wringen in korte bocht

Berichtdoor niksnut » 20 Sep 2017 20:14

geen foutcode en verder niks gevonden. dus vermoed dat de clutch drum ingesleten is omdat hij enkel onder belasting wringt. laat ik hem de bocht door rollen dan gaat het wel goed net als met de zekering er in op FWD.
ga me beraden of het t vervangen waard is of dat ik zo met FWD blijf door rijden. verder rijdt hij prima en met sneeuw kan ik altijd de zekering er ff uit trekken.

zal morgen rudy eens bellen
Mooi rood is niet lelijk
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3189
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: wringen in korte bocht

Berichtdoor erichendri » 20 Sep 2017 22:18

Denk dat hij niet versleten is maar 100% wordt aangestuurd terwijl het normaal
tussen de 40% en 60% is, tenzij je vast staat, dan kan hij gesperd worden.
In australië zetten ze dan een schakelaar er tussen.
Dit zou jij ook nog kunnen doen of een schakelaar met zekering voor in de zekeringkast maken.

Eric
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1529
Lid geworden op: 14 Mar 2009 00:19
Type auto: Impreza 2.0 plus (98) & Forester 2.0 SF (98)
Locatie: Landsmeer
Contact:

Re: wringen in korte bocht

Berichtdoor niksnut » 20 Sep 2017 23:14

dat is ook het plan als t te duur wordt of ik er niet uit kom. ruud al een mail gestuurd.

ingesleten spiebanen bij 100.000 k en nette olie gaat mij ook wat ver , maar weet natuurlijk niet wat er in 20 jaar wel en niet mee gedaan is :D :D
Mooi rood is niet lelijk
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]

Terug naar “Transmissie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast