CVT
CVT
Hoi, wij rijden nu een aantal dagen met onze Legacy 2.0 CVT. Fantastische auto, maar 1 ding valt op. Ik heb geen ervaring met automaten of CVT''s, anders dan af en toe een kort stukje rijden.
Nu merk ik in de Legacy dat hij tussen de 50 en 90 km/u een beetje hobbelt, geef je meer gas dan is dat weg. Hij lijkt dan wel of de bak continu iets schakelt. Is dit typische het iets van een CVT of niet. Je voelt het vooral als je de snelheid langzaam opvoert. Trap je het gas iets verder in, dan voel je het niet.
Mogelijk is dit het gevolg van te weinig gas geven, te voorzichtig rijden of zou dat niet uit moeten maken.
Hoor het graag,
Graag.
Ted
Nu merk ik in de Legacy dat hij tussen de 50 en 90 km/u een beetje hobbelt, geef je meer gas dan is dat weg. Hij lijkt dan wel of de bak continu iets schakelt. Is dit typische het iets van een CVT of niet. Je voelt het vooral als je de snelheid langzaam opvoert. Trap je het gas iets verder in, dan voel je het niet.
Mogelijk is dit het gevolg van te weinig gas geven, te voorzichtig rijden of zou dat niet uit moeten maken.
Hoor het graag,
Graag.
Ted
Re: CVT
Ik rij al 2 jaar een CVT, maar ik herken je probleem niet.
Greetz, Q
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Re: CVT
Laat er eens iemand van de dealer in rijden die in meerdere gelijksoortige auto's heeft gereden.
En ga zelf eens ''proefrijden'' in een andere
Zit de juiste hoeveelheid olie in de bak van het goede type
Zijn alle vier de banden van het zelfde merk/type met een gelijk slijtagepatroon
Gr. Quikfit
En ga zelf eens ''proefrijden'' in een andere
Zit de juiste hoeveelheid olie in de bak van het goede type
Zijn alle vier de banden van het zelfde merk/type met een gelijk slijtagepatroon
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: CVT
Vandaag de dealer gesproken. Zelf ook even op mijn rijgedrag gelet. Het schommelen vind alleen plaats bij ons geveerde 50 bij 1200tpm. Dit zelfs lager als onze Volvo diesel ooit heeft gedraaid bij 50 km/u. Als je hem iets doortrapt dan rijdt het ongelofelijk soepel. Blok pakt misschien hier iets minder snel op dat het vw blok waar ik de laatste jaren mee heb gereden. Verder is de vertraging iets waar ik aan moet wennen. Auto is geleverd met 120k beurt, nieuwe banden etcetera door de Subaru dealer. Ik ga er dus vanuit dat het met de olie etcetera goed zit
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: CVT
1200 rpm is veel te laag, zit rond de milieuregeling.
En als je even flipperd en 1 versnelling hoger gaat rijden.
Handmodus en +1500 rpm of zo.
Eric
En als je even flipperd en 1 versnelling hoger gaat rijden.
Handmodus en +1500 rpm of zo.
Eric
Re: CVT
Vanavond even weggeweest en als je hem rond de 2k toeren houdt rijdt het fantastisch. Soms er veel vertraging, net of hij niet weg komt, een beetje te vergelijken met een handbak die in een te hoge versnelling staa''t. Het gaat wel vooruit maar traag. Maar zelfs bij 80 km/u duikt het toerental, als je even moet inhouden, meteen naar 1200 tpm. Stationair rond de 700-800.
Koud rijdt het enorm soepel. Verbruik mijn inziens aan de hoge kant 11.8 ltr/100 km op de provinciale weg.
Koud rijdt het enorm soepel. Verbruik mijn inziens aan de hoge kant 11.8 ltr/100 km op de provinciale weg.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: CVT
Die loopt veel te duur, moet rond de 8ltr/100 km zijn.
Wanneer zijn aantoonbaar de bougies vervangen?
Welke benzine tank je en wat wordt er opgegeven.
Tank anders eens een merk benzine, shell, bp, esso etc....
Is de auto al een keer uitgelezen?
Rijdt je misschien met de airco aan?
Motortemperatuursensor die verkeerde waarde aan ecu doorgeeft?
Eric
Wanneer zijn aantoonbaar de bougies vervangen?
Welke benzine tank je en wat wordt er opgegeven.
Tank anders eens een merk benzine, shell, bp, esso etc....
Is de auto al een keer uitgelezen?
Rijdt je misschien met de airco aan?
Motortemperatuursensor die verkeerde waarde aan ecu doorgeeft?
Eric
Re: CVT
Lachen mag!!!
Vandaag ontdekt dat he't vermoedelijk aan mijn manier van rijden ligt.
Het gevoel dat ik had dat de auto wel wilde versnellen, maar niet kon heb ik vandaag niet ervaren. Door het toerental richting de 2k te sturenemen, heb ik het hobbelen niet meer ervaren. De auto rijdt heerlijk. Op de snelweg bij 120 een verbruik van rond de de 8 ltr/100. Lijkt mij netjes.
ik tank overigens merkloze benzine.
Wel ff wennen van een handbak diesel naar een CVT boxer benzine. Wel lekker overigens.
Groet.
Ted
Vandaag ontdekt dat he't vermoedelijk aan mijn manier van rijden ligt.
Het gevoel dat ik had dat de auto wel wilde versnellen, maar niet kon heb ik vandaag niet ervaren. Door het toerental richting de 2k te sturenemen, heb ik het hobbelen niet meer ervaren. De auto rijdt heerlijk. Op de snelweg bij 120 een verbruik van rond de de 8 ltr/100. Lijkt mij netjes.
ik tank overigens merkloze benzine.
Wel ff wennen van een handbak diesel naar een CVT boxer benzine. Wel lekker overigens.
Groet.
Ted
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: CVT
Marcel, ik wilde niet overdrijven dus vandaar de 8 ltr.
Tsja, met merk benzine loopt hij nog zuiniger.
Ik lees dat regelmatig.
CVT is sowieso wennen maar daarna wil je niet anders meer.
Okee dan, een boxerdiesel met CVT.
Eric
Tsja, met merk benzine loopt hij nog zuiniger.
Ik lees dat regelmatig.
CVT is sowieso wennen maar daarna wil je niet anders meer.
Okee dan, een boxerdiesel met CVT.
Eric
- SubieForest
- Berichten: 510
- Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24
Re: CVT
Mijn Turbo versnelt terwijl het toerental constant blijft. Dat is pas een vreemd gevoel!
Maar bedoel je met hobbelen, dat de motorblok schudt of dat het toerental wisselt?
Als je het idee hebt dat de versnelling van de auto niet overeenkomt met het toerental, of dat ie dus een beetje blijft 'hangen'. Gewoon een keer opschakelen met de flippers achter het stuur (als je die hebt tenminste).
Maar bedoel je met hobbelen, dat de motorblok schudt of dat het toerental wisselt?
Als je het idee hebt dat de versnelling van de auto niet overeenkomt met het toerental, of dat ie dus een beetje blijft 'hangen'. Gewoon een keer opschakelen met de flippers achter het stuur (als je die hebt tenminste).
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Re: CVT
Ik denken dat het een kwestie van wennen is. Gisteren retourtje Harlingen gedaan ruim 600 km. Heerlijke auto. Het gevoel heb ik meestal binnen de bebouwde kom, als je even van het gas af moet. Dan heb ik het gevoel dat de auto een beetje schommelt. Als je hem dan inderdaad terug flippert, is het weg. Het duurt dan ook fractioneel langer voordat hij oppakt. Het toerental ligt dan rond de 1200 tpm.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: CVT
Ik denk dat het een milieu maatregel is.
Eric
Eric
- SubieForest
- Berichten: 510
- Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24
Re: CVT
Is dat logisch? Ik bedoel, waarom zou ie schudden bij 1200 rpm als je van het gas af gaat?erichendri schreef:Ik denk dat het een milieu maatregel is.
Eric
Zou de computer rond de 50km/h de verhouding zo instellen dat de motor 1200rpm draait, zodat ie minder uitstoot of verbruikt (wat het ook mag zijn), en dat de boxer dus gewoon wat trilt bij 1200rpm... Maar dan zou de auto altijd een beetje moeten schudden bij 1200 toeren, en dat is volgens mij niet het geval.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: CVT
Bij afremmen op de motor wordt er geen brandstof ingespoten.
Pas, bij 1100-1200 rpm begint hij weer voorzichtig met inspuiten.
Had ook al aangegeven dat er misschien wat afgesteld moet
worden van het gaspedaal systeem.
Misschien afstelling van een sensor daar.
Eric
Pas, bij 1100-1200 rpm begint hij weer voorzichtig met inspuiten.
Had ook al aangegeven dat er misschien wat afgesteld moet
worden van het gaspedaal systeem.
Misschien afstelling van een sensor daar.
Eric
- SubieForest
- Berichten: 510
- Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24
Re: CVT
Ah oké, zo werkt dat. Wist ik niet.erichendri schreef:Bij afremmen op de motor wordt er geen brandstof ingespoten.
Pas, bij 1100-1200 rpm begint hij weer voorzichtig met inspuiten.
Eric
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: CVT
Daarom heuvelaf of uitrollen naar stoplicht niet in zijn vrij zetten.
Blijft hij een onzuinig stationair mengsel inspuiten.
Eric
Blijft hij een onzuinig stationair mengsel inspuiten.
Eric
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: CVT
Onze Legacy 2.0 van 2010 (weliswaar met handbak) liep aanmerkelijk slechter op 95, helemaal merkloos. Beste en zuinigste op merkbenzine RON98.
Gewoon omdat het kan.
Re: CVT
Ik heb ook de ervaring dat de Impreza (1,6 AWD 5handbak) dorstiger is als ik die goedkope merkloze zooi tank...dat scheelt zo'n 2km per liter..
Bij de Leone ( 1,3 FWD 5handbak ) zijn die verschillen te verwaarlozen..
Bij de Leone ( 1,3 FWD 5handbak ) zijn die verschillen te verwaarlozen..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: CVT
Inmiddels hebben wij de auto 14 dagen en ik ga steeds meer van die bak houden. Inmiddels ook meet gewend aan de CVT. Als je van het gas af gaat dan voel je inderdaad een beetje dat hobbelen. Als je het instructieboekje volgt en het gas dus gewoon goed intrapt bij het versnellen, dan is er niets aan de hand. Het is overigens ook voornamelijk als de bak nog koud is. Met een warme bak niets aan de hand.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: CVT
Hobbelen kan ook aan de banden liggen.
Zet deze rondom eens op 2.5 of 2.7.
Vooral pirelli's hadden daar last van maar andere merken ook.
Eric
Zet deze rondom eens op 2.5 of 2.7.
Vooral pirelli's hadden daar last van maar andere merken ook.
Eric
Re: CVT
Inmiddels ontdekt dat het echt vermoedelijk mijn rijstijl is. Bij het langzaam versnellen, schakelt de bak niet terug en in 6 rijdt het wat moeizamer. Gas goed intrappen en er is niets aan de hand. Terug flipperen lost het probleem eveneens op.
Gewoon nie't gewend aan het rijden met aut/cvt.
Gewoon nie't gewend aan het rijden met aut/cvt.