Pagina 1 van 1

Dual Mass vliegwiel of normaal.

Geplaatst: 08 dec 2015 20:12
door Shifty
I.v.m de trillingen die ik in een ander topic beschrijf even de volgende vraag.

Heeft mijn Legacy Combi 2.0 LX BH5 non turbo uit 1999 een dual mass vliegwiel of een normale.
Op het internet word ik niet echt wijzer omdat een en ander zich tegenspreekt.

Wie kan mij vertellen wat er verbouwd is in mijn Legacy.

Alvast bedankt

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Geplaatst: 08 dec 2015 22:31
door erichendri
Staat mij bij een dualmass, weet het niet 100% zeker.
Is niet de oorzaak van je trilling denk ik.
Al eens uitgelezen?
De waardes bekeken tijdens de trilling?
Een 4gas meting eventueel terwijl hij trilt?

Eric

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Geplaatst: 09 dec 2015 00:26
door quikfit
Dealer bellen(even het Chassisnummer bij de hand houden) :idea:

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Geplaatst: 09 dec 2015 07:41
door erichendri
Zag op opposedforces dat het inderdaad vanaf een bepaald
chassisnummer is.

Eric

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Geplaatst: 09 dec 2015 09:46
door Shifty
Aaah ok, bedankt.
Ik zal, als ik even tijd heb, mij bij de Sub dealert melden.

:okeee:

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Geplaatst: 10 dec 2015 17:20
door Verzamelaar
Alle Legacy BE/BH handgeschakeld voor de Europese markt hadden af fabriek een dual mass vliegwiel.

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Geplaatst: 10 dec 2015 19:17
door boswachterfan
Kan één van de (beroeps)techneuten eens uitleggen wat het idee achter dat vliegwiel is? Een Suzuki motorfiets had ook eens een vliegwiel uit twee delen. Tot 3500 draaide het volle gewicht mee, voor trekkracht, daarboven werd het "extra" losgekoppeld voor een levendiger gasreactie.

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Geplaatst: 10 dec 2015 20:04
door erichendri
Zo'n vliegwiel dempt het gebrom en getril van de motor als
je ruim onder de 2000 toeren gas geeft.
BMW heeft ze al 3 voudig op de eco motoren
Daar kan je al bij 1100 rpm vol gas geven.
Blijft slecht want je motor vind het nog steeds niet fijn.
Alleen hoor je het niet meer.
Je sloopt er ook je motor mee.

Eric

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Geplaatst: 10 dec 2015 21:02
door SP-Boxer
Dat zal wellicht een deel van de functie zijn, maar een ander zeer belangrijke functie is het opvangen van koppelpieken.
met een massief vliegwiel heeft de versnellingsbak meer op te vangen. Stop je een demper (vliegwiel in dit geval) tussen bak en motor, dan kun je de versnellingsbak lichter uitvoeren met dezelfde levensduur.

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Geplaatst: 10 dec 2015 22:20
door erichendri
Die veren zitten toch al in de koppelingsplaat?
Daar zitten er 4 in.
Trouwens, koppelpiek?

Eric

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Geplaatst: 10 dec 2015 22:29
door *thomas*
In het DMV zitten ook veren :)

Afbeelding

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Geplaatst: 11 dec 2015 07:35
door boswachterfan
Het wordt me duidelijk, bedankt! Mijn motor (BMW K75) heeft een schroefveer om een as om die pieken/klappen op te vangen.
Ik heb mijn zoon dat ultra lage toerentallen rijden in onze boswachter gelijk afgeleerd :x Dat doet hij maar als hij zelf een moderne auto koopt :P

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Geplaatst: 11 dec 2015 08:43
door Mr.Q
Bij een DM zit de vering (met extra kleinere massa's) in het vliegwiel en heeft een starre koppelingsplaat.
Bij een "standaard"-koppeling heb je een star vliegwiel en de vering in de koppelingsplaat.

Greetz, Q

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Geplaatst: 11 dec 2015 09:03
door SP-Boxer
Ja, Eric, ik noem het koppelpieken, misschien niet helemaal de juiste bewoording. Maar een DMV kan aanzienlijk meer dempen dan de beperkte slag van de veren in de koppelingsplaat.
Bij de GTT zijn zeer veel bakken gesneuveld wat mi. met een DMV voorkomen had kunnen worden. Of op zijn minst minder was geweest.

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Geplaatst: 11 dec 2015 11:20
door Shifty
Maar voor de rest is een DMV gewoon een onding dat te vaak stuk gaat.

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Geplaatst: 11 dec 2015 12:05
door SP-Boxer
Bij Subaru gaan ze helaas vrij vlot stuk inderdaad.

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Geplaatst: 11 dec 2015 12:25
door Shifty
Ach.. ik weet niet of dat een Subarukwaal is. Overal hoor je klachten, bij elk merk wel.
Maar heb in 30 jaar Honda nog nooit wat gehad, heb waarschijnlijk nu gewooon pech met de Legacy want het houdt niet op met de problemen.
En hij leek zo goed onderhouden. Maarja, ze worden niet voor niks ingeruild hè.

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Geplaatst: 11 dec 2015 12:40
door SP-Boxer
Na 1998 is de kwaliteit van de meeste auto's achteruit gegaan. Enkel de roestbestendigheid is veel beter, maar auto's hoeven tegenwoordig niet meer zo lang mee te gaan als in de jaren 90.

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Geplaatst: 11 dec 2015 17:05
door *thomas*
Auto's na 1998 zijn heus nog oké, enkel van hypermoderne auto's blijf ik weg.

Wel klopt het dat auto's niet meer worden ontwikkeld om 4 ton en 15 jaar gebruikt te worden, laat staan door één eigenaar te worden gebruikt. Dat moment is er in de autogeschiedenis ook niet echt geweest. Tot de jaren '90 waren veel auto's weggeroest na 8 jaar en tegenwoordig gaan de blokken zo lang niet meer mee, wat dat betreft was de periode 90-2000 nog de beste...

En, zoals reeds eerder gezegd, het is geen merkgebonden probleem, maar gewoon een DMV kwaal. Bovendien is het ook enorm bestuurdergebonden. Iemand die veel in lage toeren rijdt en/of veel lastenwissels uitvoert, verslijt het DMV sneller.

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Geplaatst: 11 dec 2015 18:43
door quikfit
Het ''nieuwe rijden'' komt vanuit de politiek...(verkloten meer dan je lief is)
Dat auto's betrouwbaarder waren in de jaren 90'...JA :!: ...vanwege de(te)strenge emissie eisen...zijn ze nu op een punt van de begrenzingen beland (en de daarbij behorende elektronische problemen)...

Mechanisch is er motorisch niets aan de hand... ;)

Je kan beter volgens de ''oude manier rijden dan de nieuwe''...veel beter voor je mechaniek...en portemonnee.... :lol:

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Geplaatst: 11 dec 2015 18:56
door *thomas*
Het probleem is dat mensen zich tegenwoordig blind staren op belasting, verbruik en onderhoud op korte termijn (tot 100 000km), wat er daarna gebeurt met de auto en welk extra onderhoud er nodig is, daar staan ze niet bij stil. Dat ze tegenwoordig uit een 1000cc 3 cilinder turbo diesel evenveel vermogen en meer koppel krijgen dan uit een 10 jaar oude 2 liter atmosferische benzinemotor vinden mensen doodnormaal...

Ik snap ook niet wie in godsnaam met die onderhoudsintervallen van 30 000km is komen aandraven...

Zullen we anders terug naar het DMV gaan? (Hoewel deze discussie wel leuk is).

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Geplaatst: 11 dec 2015 20:09
door quikfit
Heb wel eens een splinternieuwe huurauto mee gehad op Schiphol...1.4 met 125pk...Reed toen een 2.0 Mondeo met 131pk(BJ98')

Als ik 40 in z'n 5 reed en het gas intrapte ging ie vooruit :!: Met die ''verse'' 1.4 moest ik terug naar de 2e versnelling...terwijl mijn Mondeo 150 kilo zwaarder was :shock:

''Ik snap ook niet wie in godsnaam met die onderhoudsintervallen van 30 000km is komen aandraven...''

Auto-industrie :?: Gemiddeld Nederland rijd zo'n 16K p/jr...lekker goedkoop eens in de 2 jaar naar de garage...

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Geplaatst: 22 feb 2016 18:09
door Justy1300AWD
SP-Boxer schreef:Bij Subaru gaan ze helaas vrij vlot stuk inderdaad.
Niet alleen Subaru, bij de Volvo's ook: https://www.google.nl/?l#q=DMF+failure+Volvo

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Geplaatst: 22 feb 2016 20:58
door erichendri
Alle merken hebben er last van.
Vooral met motoren die gemaakt (?) Zijn om lage toerentallen te draaien
Dat is funest noor die vliegwielen.
BMW heeft zelfs al drukgroepen uit uit drie delen.

Eric