Homokineet assen EJ serie, voorzijde

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Homokineet assen EJ serie, voorzijde

Bericht door Bram_R »

Nu ik een nieuwe homokineethoes nodig heb voor mijn aandrijfas rechtsvoor, maar even in de manual gekeken welke as ik nou precies heb (of zou moeten hebben).

Zie de manual screenprints:
Afbeelding
Afbeelding

Nou heb ik onder mijn XT nu de 3 streep versie zitten.
Mijn andere Legacy turbo assen hebben 1 streep (hoeven natuurlijk niet origineel te zijn).
Daarnaast heb ik van twee slopers (volgens mij een 2.0GL en de 2.2 Matthijs) nog twee sets liggen, een set met 1 streep, een set met 3 strepen.
Nou zou de 87-AC25 voor de turbo moeten zijn, met 2 strepen volgens de manual, en idem voor de 2.2. Die heb ik dus niet.

Vragen zijn:
- Er is dus wel verschil tussen de afstand tussen de hoezen, is ook de totale lengte van as nog anders bij de verschillende modellen? Afstand L varieert namelijk nog best wat.
- Als ik een andere homokineethoes nodig heb, moet ik dan nog rekening houden hoeveel strepen er op de as zitten en van welk model die had moeten komen? Of is iedere hoes van een Legacy I gelijk?

bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Homokineet assen EJ serie, voorzijde

Bericht door LeoneTurbo »

Hoezen zijn niet gelijk, je kunt eigenlijk alleen fatsoenlijk op chassisnummr bestellen maar dat werkt alleen als de assen nog origineel zijn. Zeer waarschijnlijk niet. Meet eens de diameter van de as en de homokineet op, ik heb aardig wat hoezen liggen en kan wel opmeten en je zeggen welke je moet hebben, of ze meteen opsturen.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Homokineet assen EJ serie, voorzijde

Bericht door SP-Boxer »

Er zijn echter niet zoveel verschillende assen meer als aangegeven in de FSM.

De strepen in de as zijn iig niet heilig. Ik heb van Marnix ook assen gekregen met een ander aantal strepen, maar zou toch moeten passen.
(Nog nooit gemonteerd, maar ik vertrouw op zijn woord :D )
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Homokineet assen EJ serie, voorzijde

Bericht door Bram_R »

Hierbij de as-info die momenteel onder mijn XT zit.

Homokineet-as, voorzijde, 3 ringen/strepen:

Bakzijde:
- diameter as 25mm
- diameter homokineet 83mm

Wielzijde:
- diameter as 25mm
- diameter homokineet 94mm

Welke part of chassisnummers moet ik hebben wil ik deze nieuw kunnen bestellen?
En hoe zit het met setjes van de Brezan, kan ik dan deze maten doorgeven of moet dat op kenteken?

Overigens, die 3 ring versie heeft de dikste as, 24mm. Deze zit volgens de tabel niet op de turbo.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Homokineet assen EJ serie, voorzijde

Bericht door LeoneTurbo »

Brezan is niets, die hoezen houden het nog geen 2 jaar uit. Altijd origineel doen, blijft drie keer zo lang heel.

Ik zal morgen even meten, heb vandaag helaas geen tijd.
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Homokineet assen EJ serie, voorzijde

Bericht door LeoneTurbo »

Wielkant:

28023AA002 (op de hoes staat BJ82)
As 21mm
UJ 78mm

28023AA022 (heb ik niet liggen, maar zal wel BJ87 zijn)

28023AA044 (op de hoes staat BJ95)
As 23mm
UJ 88mm

De diameters in ongespannend toestand, en ze zitten met wat spanning in gemonteerde toestand.

Ik gok dat je de 28023AA044 nodig hebt maar ik weet dat niet zeker. Aangezien ik ze 'overcompleet' heb mag je twee hoezen hebben voor 30 Euro incl. verzenden (normaal kosten ze ex BTW 16,88 per stuk, prijzen zijn blijkbaar omhoog gegaan). Een hoes zit nog in de verpakking, de andere is nieuw maar niet meer verpakt. Als ze niet passen mogen ze retour.
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Homokineet assen EJ serie, voorzijde

Bericht door Bram_R »

Bedankt Marnix,

Je mag ze wel voor me apart leggen (set 28023AA044).
Welke hoezen zouden dan voor de bakzijde nodig zijn trouwens?
Ik heb nog een paar andere kleine dingen te bestellen, dan kan alles in een keer mee.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Homokineet assen EJ serie, voorzijde

Bericht door LeoneTurbo »

Bakzijde zal dan wel zijn 28023PA010, die moet ik bestellen maar dan moet je eerst weten of die AA044 aan de wielkant past. Die PA010 kost namelijk bruto 22.11 ex BTW, ik kan ze leveren voor 17 Euro ex BTW.
Plaats reactie