continu gezoem

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: continu gezoem

Bericht door *thomas* »

Auto even op een 2 koloms zetten met wielen van de grond, motor starten en in D of eerste schakelen. Hoor je snel genoeg waar de ruis vandaan komt.

Links sturen = geluid = lager rechts (en omgekeerd, bij belasting gaat het geluid omlaag).

Hoe oud zijn je banden ? DOT code? De mijne hadden 6mm profiel en niet gecupt, maar het rubber was zo oud dat de banden (samen met het lager) een hoop lawaai veroorzaakten.
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: continu gezoem

Bericht door ferluci »

bandjes zitten er net een maandje of 9 op, vlak voor de zomer nog gedaan ivm reis naar buitenland.
het zijn geen yoko ono's, maar een setje good years met een "zeer goed" uit de anwb test.
dat met belasting uitvoeren op 1 van de beide zijden snap ik, maar dat je zo scherp in moet sturen met hoge snelheid om verschil te kunnen onderkennen begrijp ik niet.
dat met die kolom moet ik dan nog even proberen, nog niet gedaan.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: continu gezoem

Bericht door *thomas* »

Normaal bereik je dat bij hele lage snelheid soms makkelijker dan bij hoge.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: continu gezoem

Bericht door erichendri »

Hoge snelheid op de weg is veel duidelijker.

Eric
roozdijk
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jan 2013 12:14

Re: continu gezoem

Bericht door roozdijk »

Klopt dit, vraag je? In mijn geval constateerde ik de bijgeluiden altijd bij gewoon rechtuit rijden en dan wel bij bepaalde snelheden, hoe hoger de snelheid, hoe luider meestal. Ik hoefde niet alle stuurbewegingen uit te voeren, die jij beschrijft. Tweede defecte lager werd inderdaad gecheckt door auto op de steunen te plaatsen, wielen los, en een 50 p/uur laten draaien. Diagnose met lange schroevendraaier, op het lager geplaatst. Dus kost dan wel wat moeite, het eerste lager gewoon met een proefritje, was een vrij duidelijk geval.
Forester SJ - MY13
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: continu gezoem

Bericht door erichendri »

Als het duidelijk is met rijden deden wij altijd nog
een check op de brug met schroevendraaier.

Eric
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: continu gezoem

Bericht door ferluci »

ik haal deze weer even naar voren toe.
ik heb nog niets gedaan met het lager achter, omdat de apk er in mei aankomt en ik de halve maand april niet hoeft te rijden.
het lager maakt nu wel een irri geluid dus met de apk maar meteen vervangen.
echter ik hoor nu ook het lager rechtsvoor grommen, zij het niet met het zelfde geluid van achteren maar met een lichte stuurbeweging naar links geeft het lager al een grommend geluidje. meteen maar meenemen, staat nu toch op de brug.
kom ik bij mijn daadwerkelijke vraag.
ik ben even wezen zoeken op internet naar lagers voor de fozzie, maar ik wordt even op het verkeerde been gebracht over het type forester.
ik rij een Subaru Forester 2.0 XT AWD uit 2003 (48-ND-DJ) en nu krijg ik op verschillende sites verschillende info over dat het een SF is of een SG?
kan iemand uitsluitsel geven welk type het nu is, ik ben even de foresterkluts kwijt.
dan kom ik bij mijn tweede vraag over het monteren van die lagers.
is het een "makkelijke" klus of moet ik (you tube) de hele fusee eraf halen en de lagers persen, als dat zo is dan heb ik dus wat expertise en materiaal nodig van de garage.
als iemand hier ervaring mee heeft dan hou ik mij graag aanbevolen voor de informatie en als dit begeleid kan worden met foto's ben ik helemaal gelukkig en anderen ook denk ik.
ik laat me verrassen
met dank
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: continu gezoem

Bericht door Scuby »

Als je werkelijk een XT hebt is het een SG, de SF wordt aangeduid met S-Turbo.
Lagers is een relatief gemakkelijke klus. Het probleem zit 'm er in dat sommige delen wel eens erg vast kunnen zitten. Dan wordt gemakkelijk 'vervelend' en kan het zijn dat de fusee kogel kapot gaat en ook vervangen moet worden.
Helaas geen foto's voor je. Als je niet de beschikking hebt over het juiste materiaal, beter laten doen.
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: continu gezoem

Bericht door Verzamelaar »

Lagers zitten geperst. Heb zelf erg slechte ervaring met niet-originele lagers trouwens.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: continu gezoem

Bericht door erichendri »

Garage haald de fusee eraf en perst het lager er uit en weer in.
Dat is de enige manier.
Met een slagtrekker is gepruts.
Inderdaad, monteer origineel.
Ik was 250 euro kwijt bij een subaru specialist voor het voorwiellager.
Vast of niet vast mag geen verschil uitmaken.

Eric
vanderzeeh
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2016 19:30

Re: continu gezoem

Bericht door vanderzeeh »

Hallo,
Is er iemand die zo'n (achterwiel) lager wel eens zelf vervangen heeft?
Ik rij inmiddels mijn tweede Forester en heb bij de vorige allebei de lagers van beide achterwielen laten vervangen rond de 300.000 km.
Bij mijn huidige Forester is dat vorig jaar ook gebeurd bij 210.000 en nu begint er weer een lawaai te maken bij. ik zit nu op 240.000.
Ik heb recentelijk al kleppen laten stellen ( Euro 1350,) net 2 luchtkleppen bestelt voor het secundaire luchtsysteem ( P2444)
En ik ben een beetje klaar met de bodemloze geldput genaamd forester en daarom wil ik deze keer maar zelf de lagers vervangen.

Alvast bedankt voor de feedback
Gebruikersavatar
HEZ
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 feb 2014 14:09

Re: continu gezoem

Bericht door HEZ »

Beetje zoeken op youtube leverde dit op: https://www.youtube.com/watch?v=fwHLNsHomkE
Zal voor een forester niet heel veel verschillen denk ik?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: continu gezoem

Bericht door erichendri »

Volgens mij is de forester anders en originele lagers zijn veel beter.

Eric
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: continu gezoem

Bericht door erichendri »

Zitten trouwens geperst dus heeeeeel anders dan de legacy.
Vergeet de keerringen niet, ga voor origineel.

Eric
vanderzeeh
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2016 19:30

Re: continu gezoem

Bericht door vanderzeeh »

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb met mijn garage gesproken over het feit dat 20.000 km wel heel snel is voor een lager om weer kapot te gaan.
Dat waren ze helemaal met mij eens en het lager wordt onder gedeeltelijke garantie vervangen.
Het gebrek aan hydraulische tooltjes die gebruikt werden in de uitstekende youtube films van HEZ gaven mij echter de doorslag om deze klus maar niet zelf te doen, ( in het verleden al genoeg lagers kapot geramt uit gebrek aan de juiste tools :-(
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: continu gezoem

Bericht door RJS »

Kun je zo'n lager niet zelf vervangen? Heb dat bij mijn renauls geregeld gedaan. Die auto's 'vraten' lagers, evenals fuseekogels...
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: continu gezoem

Bericht door RJS »

Lees dit nog eens terug. Gezien mijn bovenstaande post had ik dit draadje niet goed gelezen. Domme opmerking dus. Excuses hiervoor.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: continu gezoem

Bericht door erichendri »

Op de brug zetten als je het zeker wilt weten.
Naar schalkwijk brengen.
Voor 200 per kant moet het te vervangen zijn.

Eric
Plaats reactie