4AT transmissie probleem

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Gebruikersavatar
FFW
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 Nov 2013 23:00
Type auto: Outback 2006

Re: 4AT transmissie probleem

Berichtdoor FFW » 12 Nov 2015 12:22

de computer gaf geen gerelateerde errors voor en na de tests (ook fijn om te weten). nou kan ik hem natuurlijk toch laten flushen voor die 300,- , maar de kans dat dit niets uitmaakt is reeel.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3196
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: 4AT transmissie probleem

Berichtdoor erichendri » 12 Nov 2015 18:14

Rare zaak.
Doet hij dit altijd?
En wat als je handmatig schakeld?
Ik bedoel dan : 1-2-3-4[-5?)
Ook al door een dealer laten uitlezen?

Eric
Gebruikersavatar
FFW
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 Nov 2013 23:00
Type auto: Outback 2006

Re: 4AT transmissie probleem

Berichtdoor FFW » 13 Nov 2015 00:31

Als ik handmatig schakel dan bonkt hij ook. Ja het is raar, daarom wil ik hele bak laten vervangen. Dat is economischer dan eerst wat repararen en dan toch die bak moeten vervangen.

Kan een slechte bak ook mijn hoge brandstof verbruik verklaren? ik rijd bij 100 km 120km/u 1:10 terwijl ik hier 1:13 zou verwachten.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1582
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: 4AT transmissie probleem

Berichtdoor quikfit » 13 Nov 2015 11:06

FFW schreef:Als ik handmatig schakel dan bonkt hij ook. Ja het is raar, daarom wil ik hele bak laten vervangen. Dat is economischer dan eerst wat repararen en dan toch die bak moeten vervangen.

Kan een slechte bak ook mijn hoge brandstof verbruik verklaren? ik rijd bij 100 km 120km/u 1:10 terwijl ik hier 1:13 zou verwachten.


Is een samenspel tussen motor en bak...als je motor niet lekker loopt in een bepaald toerengebied en je geeft wat extra gas schakeld de bak soms 2 versnellingen terug i.p.v. 1.
Had ik ook tussen de 2 a 3 duizend toeren...dit kenmerkt zich vaak als je een flauw heuveltje oprijd.
Ik heb de lambdasonde vervangen en mijn verbruik ging van 1:11 naar 1:13... viewtopic.php?f=8&t=2809&p=31557&hilit=lambdasonde#p31557
viewtopic.php?f=4&t=2728&hilit=lambdasonde

Louis had een vergelijkbaar probleem viewtopic.php?f=4&t=2566&hilit=vaag+probleem

Wanneer is voor het laatst de olie in de bak geflushed/vervangen?
Bougies zijn ook nog top?
Haal alle stekkers die van de motor naar de bak gaan los en maak ze schoon :!: :!: :!:

Gr. Quikfit :okeee:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3196
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: 4AT transmissie probleem

Berichtdoor erichendri » 13 Nov 2015 13:26

Maar, doet hij het altijd?

Eric
Gebruikersavatar
FFW
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 Nov 2013 23:00
Type auto: Outback 2006

Re: 4AT transmissie probleem

Berichtdoor FFW » 16 Nov 2015 16:39

Ik neem alle adviezen ter harte. ik heb ook een eerste prijsindicatie van een tweedehands bak : 2300,- (excl montage)

en dan wordt proberen om te flushen wel weer interessant.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1582
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: 4AT transmissie probleem

Berichtdoor quikfit » 16 Nov 2015 17:52

Flushen is geen tovenarij,maar verse automatenolie heeft een sterk reinigende werking...maar ouwe ''snot'' dat er al weet niet hoelang inzit :o

Bij @Cirque is na het flushen zijn probleem na 2 weken verdwenen(1 pagina terug)

Het is het proberen waard...samen met de andere tips.

Gr. Quikfit :okeee:
Gebruikersavatar
FFW
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 Nov 2013 23:00
Type auto: Outback 2006

Re: 4AT transmissie probleem

Berichtdoor FFW » 27 Nov 2015 22:36

Ik heb vandaag de automaat laten flushen.

Het hele proces nam ongeveer 90 minuten in beslag : eerst de oude olie er uit, dan chemicalien erin om de bak te reinigen en dan verse olie er in.

Het resultaat is erg minimaal, ik schakel wel iets soepeler over tussen versnellingen, maar de bonk blijft bij de kickdowns op de snelweg. Ik lijk nu wel 1:11,5 te rijden ipv de 1:10 van eerst. Mijn portemonee lijkt het meest geflushed ;)
Subarumouse
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 Aug 2014 21:12
Type auto: Ikke Forester 2.0X groen 2004, Zoon idem zwart 2004.
Locatie: 7581 Twente

Re: 4AT transmissie probleem

Berichtdoor Subarumouse » 28 Nov 2015 00:30

Hallo,

Ach, bij 300 km per week / 15000 per jaar, zijn de kosten al weer terug....
Er zijn slechtere rendementen denkbaar.
Ik hoop dat het wat simpels is.

Even er mee doorrijden?
De bak kun je altijd nog vervangen als het erger word.

Zit de bak wel goed in zijn ophanging?

Benno
Wat we willen, kunnen we ook! (hoop ik.....)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3196
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: 4AT transmissie probleem

Berichtdoor erichendri » 28 Nov 2015 01:10

Mijn automaat revisie kostte toen onder de 2000€.
Bij een subaruspecialist.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1582
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: 4AT transmissie probleem

Berichtdoor quikfit » 28 Nov 2015 13:01

FFW schreef:Ik heb vandaag de automaat laten flushen.

Het hele proces nam ongeveer 90 minuten in beslag : eerst de oude olie er uit, dan chemicalien erin om de bak te reinigen en dan verse olie er in.

Het resultaat is erg minimaal, ik schakel wel iets soepeler over tussen versnellingen, maar de bonk blijft bij de kickdowns op de snelweg. Ik lijk nu wel 1:11,5 te rijden ipv de 1:10 van eerst. Mijn portemonee lijkt het meest geflushed ;)


Was de oude olie erg smerig :?: Het is mogelijk dat in de loop van de kilometers de bak beter begint te worden vanwege de goede reinigende eigenschappen van de automaat-olie :!:

Gr. Quikfit :okeee:
Gebruikersavatar
FFW
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 Nov 2013 23:00
Type auto: Outback 2006

Re: 4AT transmissie probleem

Berichtdoor FFW » 18 Dec 2015 21:27

een paar weken na de flush ben ik wel tevreden over het resultaat, het bonken blijft al is het wel minder geworden. Op de snelweg rijdt de auto ongeveer 1:14 en in de stad 1:10.

Klopt het dat AWD verandert in FWD bij hogere snelheden?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1582
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: 4AT transmissie probleem

Berichtdoor quikfit » 18 Dec 2015 23:55

Nog een keer verversen en een vers filtertje...(niet flushen) Wat is de km stand...en hoeveel heb je nu gereden :?:

''Klopt het dat AWD verandert in FWD bij hogere snelheden?''
Heb ik zelf geen ervaring mee...hoe kom je daar op :?:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3196
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: 4AT transmissie probleem

Berichtdoor erichendri » 19 Dec 2015 02:24

Blijft gewoon fulltime 4WD.
Tis een subaru he.

Eric
*thomas*
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 Nov 2015 13:44
Type auto: Outback Gen 3 3.0R

Re: 4AT transmissie probleem

Berichtdoor *thomas* » 19 Dec 2015 13:47

Al geprobeerd om zelf even de vloeistof te wisselen (of laten wisselen)? Filter niet vergeten, zit op zijkant bak.

Als de vloeistof nog nooit is vervangen, maar niet wil flushen, volg dan volgende procedure:

- motor goed warmrijden
- peil controleren met draaiende motor om er zeker van de te zijn dat het peil oké is
- vloeistof aflaten en afmeten hoeveel eruit is gegaan
- zelfde hoeveel verse erin

Herhaal dit proces 3 keer om een zo groot mogelijke hoeveel nieuwe vloeistof erin te krijgen, de bak bevat zo'n 9l en er komt max 4l uit.

Succes
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1582
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: 4AT transmissie probleem

Berichtdoor quikfit » 19 Dec 2015 14:39

FFW schreef:een paar weken na de flush ben ik wel tevreden over het resultaat, het bonken blijft al is het wel minder geworden. Op de snelweg rijdt de auto ongeveer 1:14 en in de stad 1:10.

Klopt het dat AWD verandert in FWD bij hogere snelheden?



Bij een automaat kan je in de zekeringkast(onder de motorkap)een zekering plaatsen...en dan heb je FWD :!:
Misschien zit er bij jouw een storing in(omdat je dit zelf opperde)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Pollux
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 Feb 2015 18:43
Type auto: subaru forester 2006 158pk
Locatie: Oostmahorn

Re: 4AT transmissie probleem

Berichtdoor Pollux » 22 Dec 2015 23:49

Gister de automaat laten flushen, had wat vage dingen en 235000km. Auto rijdt soepeler weg, de bonk bij koude bak tussen 60 en 80 is weg. Bak schakelt soepeler. Al met al tevreden en de prijs valt ook mee, €290 inclusief olie en filter. (15l olie à 13,50 is toch 202,50. Plus filter à €35 maakt €237). Voor die €60 wil ik dan niet meer krom liggen om de ouwe olie te verdunnen....... Nu afwachten oft het resultaat stand houdt ;)
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1582
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: 4AT transmissie probleem

Berichtdoor quikfit » 23 Dec 2015 11:51

Hartstikke goed Pollux! :okeee:

Gr. Quikfit :mrgreen:
*thomas*
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 Nov 2015 13:44
Type auto: Outback Gen 3 3.0R

Re: 4AT transmissie probleem

Berichtdoor *thomas* » 23 Dec 2015 13:44

Welke olie hebben ze gebruikt, Pollux?
Pollux
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 Feb 2015 18:43
Type auto: subaru forester 2006 158pk
Locatie: Oostmahorn

Re: 4AT transmissie probleem

Berichtdoor Pollux » 23 Dec 2015 21:00

De juiste soort van kroon, weet zo ff niet meer welke maar moest wel apart besteld worden.

Terug naar “Transmissie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast